Arabic | Persian | English

EN

AR

همه چیز درباره “فرق فیلر با ژل” +{5 سوال پرتکرار}

تزریق ژل و فیلر برای اصلاح مشکلاتی مثل چین و چروک یا ناهمواری سطح پوست و همچنین حجم‌دهی به آن‌ها استفاده می‌شود. این دو ماده با وجود اینکه در بسیاری از موارد کاربرد مشابهی دارند ولی از لحاظ مواد تشکیل‌دهنده، ماندگاری، عوارض و تاثیر نهایی با یکدیگر متفاوت هستند. در این مقاله از مجله مهزیار با اشاره به تفاوت ژل و فیلر، انواع فیلرهای قابل جذب یا بیولوژیکی، فیلرهای مصنوعی یا دائمی و انواع ژل‌ها را بررسی خواهیم کرد.

“نمونه‌ای از تزریق فیلر بینی در کلینیک مهزیار”

 

فیلر چیست؟

فیلر ماده‌ای مانند ژل است که کاربرد اصلی آن تزریق برای پرکردن حجم و یکدست کردن سطح پوست و همچنین حجم‌دهی به نواحی مختلف صورت است. فیلرها به دلیل تاثیر چشم‌گیری که در جوان‌سازی و اصلاح عیوب صورت دارند، این روزها بسیار پرطرفدار هستند. ضمن اینکه دردسرهای عمل‌های جراحی و عوارض جانبی نداشته و هزینه کمتری از آن‌ها دارند.

این روش غیرتهاجمی برای زیبایی معمولا برای رفع مشکلات جزئی در پوست است که به‌صورت موقت انجام می‌شود. از انواع فیلر می‌توان برای زاویه‌سازی فک و صورت، افزایش حجم چانه، پرکردن گودی چشم و از بین بردن سیاهی و کبودی اطراف آن، افزایش حجم لب و اصلاح نواقص جزئی بینی استفاده کرد. به همین دلیل هم مدت ماندگاری آن متفاوت است. در انواع مادلینگ صورت نیز فیلر نقش مهمی دارد.

فیلرهای قابل جذب یا بیولوژیکی

یکی از مزایای اصلی فیلرها، مواد تشکیل‌دهنده آن یعنی اسید هیالورونیک  و هیدروکسی آپاتایت کلسیم است. این مواد اولیه به‌طور طبیعی در بدن وجود دارند و در نتیجه پس از مدتی به‌طور کامل جذب می‌شوند. همچنین هیچ گونه عوارضی ندارند.

اسید هیالورونیک یکی از پرطرفدارترین انواع فیلرهاست که بین ۶ تا ۱۲ ماه هم ماندگاری دارد.

هیدروکسی آپاتیت کلسیم هم ماده‌ای است که به مواد به‌طور طبیعی در ترکیب استخوان وجود دارد. این ماده در فیلر باعث کاهش واکنش آلرژیک می‌شود و بین ۹ تا ۱۵ ماه ماندگاری دارد.

فیلرهای مصنوعی یا دائمی

یکی از فیلرهای مصنوعی، فیلری‌ست که از مواد پلی متیل متاکریلات ساخته می‌شود. ماده‌ای که به نام میکروسفرهای پلی متیل متاکریلات PMMA شناخته می‌شود. این ماده اولیه مصنوعی و سازگار با محیط زیست است که کاربرد اصلی آن برای ایمپلنت‌های جراحی دائمی است. این نوع فیلر یک نوع پر کننده پوست است که به‌صورت یک “میکروسفر” یا توپ کوچک در زیر پوست قرار می‌گیرد و  در زیر جلد باقی می‌ماند تا حجم آن را به‌صورت دائمی پر کند. این فیلرها حاوی کلاژن هستند و ساختار و استحکام مناسبی دارند. از این نوع فیلر بیشتر برای چین و چروک‌های متوسط تا عمیق، جای اسکار و زخم حفره‌دار و همچنین افزایش حجم لب‌های نازک استفاده می‌شود.

پیشنهاد مطالعه:
بهترین روش اصلاح فرم لب؛ فرم دهی لب با فیلر {3 نمونه‌کار}

تاثیر فیلرهای مصنوعی نیز متفاوت است و ممکن است با توجه به حجم لازم، نیاز به چندین بار تزریق باشد و ممکن است تا سه ماه زمان لازم باشد تا اثرات آن خود را نشان دهد.

فیلرهای نیمه مصنوعی یا نیمه دائمی

یکی از انواع فیلرهای مصنوعی که برای پر کردن نواحی مختلف پوستی از آن استفاده می‌شود. این فیلر که از پلی لاکتیک اسید تولید می‌شود یک فیلر مصنوعی است که بیشترین کاربرد آن در پر کردن جای بخیه‌های قابل جذب است. یکی از مزایای این نوع فیلر این است که پس از تزریق باعث تولید کلاژن در بدن می‌شود و از نوع فیلرهای محرک به‌شمار می‌رود. این فیلر بر خلاف سایر انواع فیلرهای پوستی بیشتر نقش محرک دارد و تاثیر آنی و فوری ندارد. بلکه می‌توانید نتایج آن را به‌صورت تدریجی و طی چند ماه مشاهده کنید.

دوره درمان حدود سه ماه است که با هر درمان، کلاژن تحریک می‌شود تا اثر آن را روی پوست ببینید. این نوع فیلرهای پوستی نیمه دائمی هستند و در عین حال ممکن است برخی اوقات نیاز به تمدید داشته باشد.

ژل چیست؟

فردی در جال تزریق فیلر چانه بعد از آگاهی از فرق فیلر با ژل

ژل یکی از مواد حجم‌دهنده برای نواحی مختلف صورت بدن است. به تعبیر دقیق‌تر فیلرها نوعی ژل هستند اما محدوده انواع ژل‌ها گسترده‌تر است. انواع ژل‌ها از مواد طبیعی و مصنوعی ساخته می‌شوند که با توجه به کاربرد و ناحیه تزریق متفاوت هستند.

انواع ژل‌های مصنوعی یا طبیعی از انواع پلیمرها یا عصاره کلاژن انسانی یا حیوانی ساخته می‌شوند. ژل‌های طبیعی از یک نوع پروتئین قندی می‌شوند که به طور طبیعی در پوست وجود دارد. کاربرد آن‌ها هم یکدست کردن یا افزایش حجم در یک ناحیه با جذب مولکول‌های آب در اطراف پوست است که باعث زیبایی طبیعی و جوان‌سازی پوست می‌شود. میزان ماندگاری این نوع ژل‌ها بین ۹ تا ۲۴ ماه است که با توجه به ناحیه مورد نظر مقداری از ژل به داخل پوست، بافت‌های نرم یا زیر عضلات تزریق می‌شود.

پیشنهاد مطالعه:
6 مورد از مهمترین "عوارض تزریق ژل صورت" +{روش کنترل آن}

یکی دیگر از مواد تشکیل دهنده طبیعی در ژل‌ها، اسید هیالورونیک است که باعث جذب و نگه داشتن آب می‌شود و از دهیدراته شدن پوست جلوگیری می‌کند. این نوع ژل‌ها ترکیبات دیگری مثل کلاژن و الاستین دارند که به ایجاد ساختار و قابلیت ارتجاعی پوست کمک می‌کند. عوامل مختلفی مثل نور آفتاب و افزایش سن باعث پیری پوست می‌شوند که تزریق این نوع ژل‌ها باعث صاف کردن و حجم‌دهی به پوست می‌شود و می‌توانید نتایج آنی آن را روی پوست خود ببینید. ماندگاری ژل لب به عوامل مختلفی بستگی دارد اما به طور کلی بین 4-6 ماه ماندگاری ژل لبی است که بر پایه هیالورونیک اسید است.

برندهای مختلفی برای ژل لب وجود دارد که بهترین آن در ایران آلیاکسین (Aliaxin ) است.

“نتیجه تزریق ژل لب در کلینیک مهزیار را در ویدئو زیر مشاهده می‌کنید.”

 

فرق فیلر با ژل در چیست؟

در یک جمله می‌توان درباره فرق فیلر با ژل گفت که انواع فیلرها یک نوع از ژل زیبایی هستند. اما ژل‌ها انواع مختلفی دارند که بیشتر برای روش‌های زیبایی‌های دائمی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ضمن اینکه فیلرها یک روش موقت و برای درمان عیوب سطحی کاربرد دارند. برای مثال از بین بردن چین و چروک‌های سطحی یا گودی زیر چشم و تزریق فیلر لب.

اما گاهی ناحیه‌ مورد نظر نیاز به حجم بیشتر یا ماندگاری طولانی‌تری دارد که در این موارد، ژل گزینه مناسب‌تری است. برای مثال افرادی که لب‌های نازکی دارند، تزریق ژل لب برایشان مناسب‌تر است. نکته دیگر در رابطه با عوارض ژل و فیلر است. به‌دلیل مواد اولیه و همچنین موقتی بودن فیلرها، این روش عوارض کمتری نسبت به ژل دارد. یکی از رایج‌ترین تزریقات زیبایی، تزریق ژل لب است که در جدول زیر خلاصه‌ای از مزایا و معایب آن آورده شده است:

جدول عوارض احتمالی و مزایای تزریق ژل لب

عوارض احتمالی

کبودی بیشتر

درد و التهاب

تورم

خون‌مردگی

مزایا

میزان کبودی بسیار کمتر

ماندگاری بالا (6 ماه الی یک سال)

درصد خیلی پایین خطا در تزریق

فرم‌دهی لب بصورت لیفت‌شده

 

در نهایت هم در تفاوت ژل با فیلر می‌توان گفت، ژل‌ها ماندگاری طولانی‌تری دارند ولی فیلرها موقت بوده و ماندگاری آن‌ها بین ۶ تا ۱۸ ماه است. کلینیک زیبایی مهزیار علاوه‌بر مشاوره‌های لازم برای انجام جراحی‌های زیبایی، خدمات مورد نیاز شما در در محیطی کاملا بهداشتی و با حضور پزشکان متخصص ارائه می‌دهد.

پیشنهاد مطالعه:
لیفت صورت با تزریق ژل گونه [6 نکته مهم و کاربردی]

جمع‌بندی

فیلرها نوعی ژل هستند که برای زاویه‌سازی صورت یا رفع نواقص جزئی به کار می‌روند. این نوع ماده معمولا از مواد طبیعی ساخته می‌شود و برای مدت مشخصی ماندگاری دارد و پس از یک دوره باید آن را تمدید کنید. ژل‌های زیبایی طیف گسترده‌ای دارند و برای نواحی که نیاز به افزایش حجم یا رفع گودی و چین و چروک عمیقی دارند به کار می‌روند و معمولا به‌صورت دائمی و نیمه دائمی هستند. بهترین برند فیلر در جال حاضر برند آلیاکسین سوئیسی است که در کلینیک مهزیار تنها از این برند برای خدمات تزریق فیلر استفاده می‌شود.

سوالات متداول

1. فیلر و ژل چیست و چه تفاوتی با هم دارند؟
فیلر و ژل هر دو موادی هستند که برای پرکردن خطوط و چین و چروک های صورت و بدن استفاده می شوند. تفاوت اصلی بین آنها در قابلیت جذب و نگه داشتن آب است. فیلرها به دلیل داشتن ساختار سه بعدی و حجم بالاتر از ژل ها، قابلیت جذب و نگه داشتن آب بیشتری دارند.

2. از چه موادی برای تولید فیلر و ژل استفاده می شود؟
موادی که برای تولید فیلر و ژل استفاده می شوند، شامل هیدروکسی‌پاتیت، هیدروکسی‌پروپیل متیل سلولز، پروپیلن گلایکول، پلاسمای خودبخود، هیالورونیک اسید، کلاژن و الاستین است.

3. فیلر و ژل در چه مواردی مورد استفاده قرار می گیرند؟
فیلرها و ژل ها برای پر کردن خطوط و چین و چروک های صورت و بدن، افزایش حجم لب، پر کردن نقاطی از صورت که به دلیل فرایندهای طبیعی پیری و افتادگی صورت خالی شده اند، استفاده می شوند.

4. آیا فیلر و ژل باعث عوارض جانبی می شوند؟
استفاده از فیلر و ژل در بسیاری از موارد ایمن است، اما ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی مانند التهاب، قرمزی، خارش، سفت شدن و درد در نقاط تزریق شده رخ دهد. در صورتی که این علائم پس از تزریق به مدت طولانی ادامه داشته باشند، به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

5. آیا فیلر و ژل دائمی هستند؟
نه، فیلر و ژل ها دائمی نیستند و معمولاً بعد از چند ماه تا چند سال قابلیت تحلیل و جذب توسط بدن را دارند. مدت زمان باقی مانده آنها در بدن، به عواملی مانند نوع فیلر، محل تزریق و شرایط بدنی فرد بستگی دارد.

3/5 (2 نظر)

نظرات ارزشمند شما

3 پاسخ

    1. سلام بسته به محل تزریق، فیلر مورد استفاده متفاوت است

    2. با سلام
      خیر برای هر دو از فیلر برند آلیاکسین سوئیسی استفاده می‌شود. اما میزان تزریق و غلظت آن بنابر صلاحدید پزشک ممکن است متفاوت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط مجله مهزیار