Arabic | Persian | English

EN

AR

6 مورد از مهمترین “عوارض تزریق ژل صورت” +{روش کنترل آن}

یکی از کارهایی که امروزه بسیاری از افراد برای افزایش زیبایی و طراوت پوست خود انجام می‌دهند، تزریق ژل است. افراد برای از بین‌بردن چین و چروک صورت و یا حجم‌دهی ناحیه‌ای خاص از صورت خود، به نواحی موردنظر ژل تزریق می‌کنند. البته تزریق ژل همواره برای کاهش چین و چروک صورت استفاده نمی‌شود و برخی اوقات نیز برای فرمدهی و تغییر فرم صورت به کار برده می‌شود. در این مقاله از مجله مهزیار قصد داریم تا درباره عوارض تزریق ژل صورت را بررسی کنیم و ببینیم چگونه می‌شود احتمال بروز عوارض را کاهش داد.

“نمونه‌ای از تزریق ژل لب در کلینیک مهزیار”

 

خطرات و عوارض تزریق ژل به صورت

تزریق ژل نیز مانند سایر اعمال زیبایی، ممکن است عوارض و علائمی داشته باشد که برخی از این عوارض طبیعی بوده و پس از گذشت چند روز از بین می‌رود. برخی از عوارض و مشکلات به وجود آمده در اثر تزریق ژل، طبیعی نبوده و می‌تواند اثرات بدی روی زیبایی و ظاهر افراد داشته باشد.

برخی افراد برای اینکه هزینه تزریق ژل آن‌ها کمتر و ارزان‌تر شود، به مراکز تزریق ژل غیرتخصصی مراجعه می‌کنند. لازم به ذکر است، تزریق ژل امری کاملا پزشکی است و باید توسط پزشک زیبایی انجام گیرد تا عوارض کمتر و حالت طبیعی‌تری داشته باشد. انجام این کار توسط افراد غیرمتخصص باعث می‌شود تا عارضه‌هایی در صورت افراد بر اثر تزریق ایجاد شود. بنابراین افراد همواره باید دقت کنند که کار تزریق ژل امری پزشکی است و باید توسط متخصص انجام گیرد. در ادامه مطلب، به برخی از مهم‌ترین عوارض و خطرات تزریق ژل صورت می‌پردازیم:

  1. عفونت
  2. جوش بعد از تزریق
  3. عدم تقارن
  4. خونریزی، کبودی و تورم
  5. التهابات پوستی و قرمزی پوست
  6. جابه جایی ژل در بدن

1. عفونت

یکی از عوارض و خطراتی که ممکن است پس از تزریق ژل اتفاق بیفتد، عفونت است. برخی از افراد پس از تزریق ژل نامناسب و نامرغوب، توده‌های عفونتی را در مکان تزریق ژل مشاهده می‌کنند. برخی از این عفونت‌ها، فقط توسط جراحی برطرف می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه:
8 روش «رفع خط اخم»/ بهترین راهکار مناسب شما چیست؟

2. جوش بعد از تزریق

گاهی اوقات پس از تزریق، جوش‌های ریز و درشت مختلفی در نواحی اطراف تزریق ژل به وجود می‌آید که در این صورت افراد می‌توانند با مطرح کردن این موضوع با پزشک خود از لوسیون‌ها و پمادهای ویژه‌ای برای رفع این جوش‌ها استفاده کنند.

3. عدم تقارن

تزریق ژل یکی از کارهای بسیار حساس است که باید توسط متخصص زیبایی انجام گیرد. چنانچه تزریق ژل توسط فرد غیرمتخصص انجام گیرد و یا از مواد نامرغوبی برای تزریق استفاده شود، ممکن است باعث ایجاد ناهماهنگی و عدم تقارن در صورت افراد شود.

4. خونریزی، کبودی و تورم

یکی از رایج‌ترین مضرات تزریق ژل، ایجاد کبودی و تورم در ناحیه تزریق است. البته این عوارض یکی از طبیعی‌ترین عوارض تزریق ژل بوده و جای نگرانی نیست. چنانچه خونریزی، تورم و کبودی حاصل از تزریق ژل، پس از گذشت مدت زمانی بهبود پیدا نکرد، فرد موردنظر باید به پزشک پوست خود مراجعه کند.

5. التهابات پوستی و قرمزی پوست

یکی از شایع‌ترین عوارضی که پس از تزریق ژل در پوست افراد دیده می‌شود، قرمزی و التهابات شدید پوستی است. این نوع از عوارض به دلیل ایجاد تغییراتی در بافت‌های پوستی رخ می‌دهد و پس از گذشت چند روز برطرف می‌شود. اگر التهابات و قرمزی پوست پس از گذشت چند روز بهبود نیافت، فرد موردنظر باید به پزشک مراجعه کرده و در صورت نیاز از مواد دارویی و شیمیایی خاصی استفاده کند.

6. جابه‌جایی ژل در بدن

گاهی اوقات، ژل تزریق شده به صورت بر اثر تحرکات و فعل و انفعالات پوستی جابه‌جا شده و حتی ممکن است باعث فلج شدن برخی از اندام‌های صورت شود. در این صورت فرد باید به پزشک خود مراجعه کرده و این مشکل را برطرف کند.

درجدول زیر مزایای ژل صورت را درکنار عوارض احتمالی آن می‌بینیم:

جدول عوارض احتمالی و مزایای تزریق ژل صورت

عوارض احتمالی

کبودی بیشتر

درد و التهاب

تورم

خون‌مردگی

مزایا

میزان کبودی بسیار کمتر

ماندگاری بالا (6 ماه الی یک سال)

درصد خیلی پایین خطا در تزریق

فرم‌دهی ناحیه مورد هدف و زاویه‌ سازی صورت

 

چگونه عوارض تزریق ژل را کاهش دهیم؟

همان‌گونه که گفتیم، تزریق ژل صورت حتما باید توسط پزشک متخصص و حرفه‌ای انجام شود. برخی افراد برای این که هزینه کم‌تری خرج کنند، برای انجام این عمل به افراد غیر متخصص روی می‌آورند. به همین دلیل دچار عوارض ناشی از تزریق ژل دچار می‌شوند. بنابراین انتخاب مرکز معتبر و کاربلدی که امتحان خود را در این زمینه پس داده باشد بسیار مهم است. بهتر است تمام نمونه‌کارهای مرکز مورد نظر خود را ببینید، کامنت‌ها و نظر افرادی که قبلا در آن کلینیک تجربه مشابه داشتند را مدتی بررسی و دنبال کنید و در نهایت بهترین انتخاب را برای جلوگیری از عوارض تزریق ژل داشته باشید.

پیشنهاد مطالعه:
فیلر چیست ؟ [8کاربرد فیلر + بررسی عوارض آن]

فاکتور دیگری که در کاهش عوارض تزریق ژل صورت مهم است، نوع برند فیلر مورد استفاده است. در نظر داشته باشید که در حال حاضر بهترین برند موجود در ایران ژل آلیاکسین سوئیسی است که در مرکز زیبایی مهزیار فقط و فقط از این برند برای تزریق فیلر استفاده نمی‌شود و تحت هیچ شرایطی مثلا قیمت، از برندهای ارزان‌قیمت‌تر استفاده نمی‌شود. چراکه این مارک ژل، برپایه هیالورونیک اسید است و برای هر ناجیه صورت به صورت تخصصی تهیه شده است.

برای انجام عمل زیبایی تزریق ژل و بوتاکس، بهتر است به کلینیک مهزیار مراجعه کنید. شما می‌توانید علاوه بر مشاوره با تیم حرفه‌ای مهزیار، از مقالات آموزشی مجله پزشکی نیز استفاده کنید.

انواع مختلف ژل‌های تزریقی

ژل‌های مورد استفاده برای صورت انواع مختلفی دارند. انواع مختلف ژل‌های تزریقی باید مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) باشند. در حالت کلی می‌توان ژل‌های مورد استفاده در صنعت زیبایی را به چهار دسته تقسیم کرد که در ادامه هر چهار نوع ژل را توضیح می‌دهیم:

  1. ژل هیالورونیک اسید
  2. ژل کلاژنی
  3. ژل های کلسیم هیدروکسیت لاپاتیت
  4. ژل های پلی ال لاکتیک

ژل اسید هیالورونیک

این ژل به علت فرم دهی و حجم دهی بالا به اجزای صورت از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است و طرفداران زیادی دارد. تزریق ژل‌های اسید هیالورونیک، باعث بهبود رطوبت و کیفیت پوست افراد نیز می‌شود. مواد به کار رفته در ژل‌های اسید هیالورونیک به طور طبیعی در بدن افراد وجود دارند.

ژل های از نوع کلاژن

این نوع از ژل‌ها برای تحریک کلاژن سازی به پوست صورت تزریق شده و باعث شادابی و طراوت هرچه بیشتر پوست افراد می‌شوند.

ژل های کلسیم هیدروکسی لاپاتیت

نوع دیگری از ژل‌های تزریقی کلسیم هدروکسی لاپاتیت هستند که از ماده اصلی تشکیل‌دهنده استخوان‌ها ساخته می‌شوند.

ژل های پلی ال لاکتیک

مواد تشکیل دهنده این نوع از ژل‌ها، ترکیبات مصنوعی و مواد زیست سازگار است.

پیشنهاد مطالعه:
خطرات و عوارض جالپرو چیست؟{11 راه مراقبتی}

انواع مختلف ژل‌های تزریقی

انوع کاربردهای تزریق ژل صورت

امروزه برای بسیاری از امور و درمان‌های زیبایی از تزریق ژل استفاده می‌کنند. از جمله موارد مهمی که از تزریق ژل استفاده می‌شود، عبارت‌اند از:

 

 

عوارض تزریق ژل صورت

سوالات متداول

1. چه عوارضی ممکن است پس از تزریق ژل صورت رخ دهد؟
عوارض ممکن شامل قرمزی، ورم، درد و خارش در محل تزریق، عفونت، تغییرات در حساسیت پوست، و در موارد نادرتر ممکن است به وجود آمدن توده‌های زیرپوستی یا تغییرات در شکل صورت باشد.

2. آیا احتمال عوارض جانبی بیشتر است اگر ژل صورت توسط یک فرد غیرحرفه‌ای تزریق شود؟
بله، احتمال عوارض جانبی بیشتر است اگر ژل صورت توسط یک فرد غیرحرفه‌ای تزریق شود. این امر می‌تواند به عفونت، ترک‌های زیرپوستی، یا تزریق نادرست منجر شود که ممکن است به دست‌آوردن نتایج نامطلوب و حتی آسیب به ساختارهای صورت منجر شود.

3. آیا عوارض تزریق ژل صورت قابل رفع هستند؟
بله، بسیاری از عوارض تزریق ژل صورت بر پایه هیالورونیک اسید، قابل رفع هستند. به عنوان مثال، قرمزی و ورم معمولاً در چند روز بعد از تزریق کاهش می‌یابند و در صورت لزوم می‌توان از داروهای ضد التهابی یا یخ برای کاهش آنها استفاده کرد.

4. آیا احتمال عوارض جانبی ماندگار بعد از تزریق ژل صورت وجود دارد؟
بله، ممکن است بعضی از عوارض جانبی ماندگار باقی بمانند. به عنوان مثال، در بعضی از موارد ممکن است در محل تزریق ژل صورت توده‌های زیرپوستی باقی بمانند که نیاز به درمان دارند. همچنین درصورتی که از ژل‌های دائمی استفاده کرده باشید عوارض ماندگارتر خواهد بود و راه درمان هم سخت‌تر. به همین علت است که توصیه می‌شود از ژل‌های دائمی که مواد مصنوعی وارد پوست می‌کند استفاده نشود و ژل تزریقی بر پایه هیالورونیک اسید باشد.

5. چگونه می‌توان از عوارض تزریق ژل صورت پیشگیری کرد؟
برای پیشگیری از عوارض تزریق ژل صورت، انتخاب یک پزشک مجرب و حرفه‌ای بسیار حائز اهمیت است. همچنین، رعایت دقیق دستورالعمل‌های بعد از تزریق و استفاده از محصولات با کیفیت و استاندارد نقش مهمی در کاهش احتمال عوارض دارند.

 

0/5 (0 نظر)

نظرات ارزشمند شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط مجله مهزیار