Arabic | Persian | English

EN

AR

راهنمای جامع عوارض بوتاکس [دسته‌بندی انواع عوارض+فیلم تزریق]

در گذشته‌های نه چندان دور، داشتن صورتی بدون چین و چروک از آرزوهای افرادی بود که نشانه‌های پیری مانند چین و چروک صورت با افزایش سن، خود را نشان می‌دادند؛ اما امروزه به واسطه پیشرفت علم پزشکی، این مساله به راحتی برای همگان دست یافتنی است. این روزها همه بوتاکس را به عنوان راهی برای از بین‌بردن چین و چروک صورت می‌شناسند، چه بسا برخی افراد در سنین پایین‌تر برای پیشگیری از چین و چروک از بوتاکس استفاده می‌کنند. اما در این بین، عوارض بوتاکس را نباید کم‌اهمیت تلقی کرد.

تزریق بوتاکس فقط به رفع چین و چروک و زیبایی محدود نمی‌شود و کاربردهای درمانی دیگری هم دارد. مثلا درمان میگرن به وسیله بوتاکس ، درمان تعریق زیاد دو مورد از پرطرفدارترین کاربردهای بوتاکس به شمار می‌رود. لذا استفاده از بوتاکس رو به افزایش است. به همین علت تصمیم گرفتیم در این مقاله از بلاگ مهزیار، شما را با مضرات بوتاکس نیز بیشتر آشنا کنیم تا با آگاهی سراغ تزریق آن بروید . با دانشی که پیدا می‌کنید، ریسک خطرات را به هداقل یا حتی صفر برسانید.

نمونه تزریق بوتاکس کف دست در مرکز زیبایی مهزیار

 

 

مقدمه شناخت عوارض بوتاکس؛ شناخت خود بوتاکس!

بوتاکس یک نوع سم به نام بوتولینوم  (Botulinum toxin) است که از سم باکتری کلستریدیوم تهیه شده و پس از تزریق، سبب فلج‌شدن عضله ناحیه تزریق می‌شود. تکنیک تزریق بوتاکس در کنار نوع برند مورد استفاده، در کیفیت تزریق و ماندگاری بوتاکس تاثیر ویژه‌ای دارد. بنابراین بهتر است قبل از انتخاب مرکز تزریق مورد نظر، این موارد را در نظر بگیرید و تخصصی‌ترین مرکز را انتخاب کنید تا ریسک بروز عوارض احتمالی بوتاکس کم و کمتر شود.

کلینیک مهزیار یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین مراکز تزریق زیبایی و جراحی  است که آگاهی مراجعه‌کننده و سلامتی آن‌ها را اولویت کار خود قرار داده است. به همین دلیل، در عین حال که تمام ابعاد هرکدام از تزریقات زیبایی را در جلسات مشاوره برای افراد باز می‌کند، در مجله زیبایی مهزیار می‌توانید اطلاعات کامل و معتبری از چند و چون هر تزریق و هر عمل زیبایی بدست بیاورید.

وب سایت Botox Cosmetic:
بنا بر اعلام FDA، بوتاکس اولین و تنها درمان موقتی برای رفع چین و چروک‌های صورت است که به دلیل افزایش سن، در ظاهر افراد نمایان می‌شود.”

عوارض بوتاکس؛ بوتاکس صورت چه عوارضی دارد؟

تزریق بوتاکس بسیار بی‌خطر است و همین سادگی تزریق، نداشتن عارضه و اثرگذاری بالای آن، باعث استقبال از آن شده است. مضرات بوتاکس فقط زمانی دردسرساز خواهد شد که در مراکز نامعتبر و توسط افراد بدون تخصص انجام شود. اگر تزریق به درستی انجام نشود، ممکن است فرد دچار عارضه‌هایی مانند عدم تقارن، افتادگی پلک یا کوچک‌شدن چشم در اثر بوتاکس شود.

پیشنهاد مطالعه:
بوتاکس دور چشم “راز داشتن چشمان جوان” + [فیلم تزریق]

توصیه اکید ما این است که برای تزریق بوتاکس، حتما به مراکز معتبر مراجعه کنید که از بهترین برندهای بوتاکس استفاده می‌کنند، زیرا اصالت و مرغوبیت بوتاکس بسیار مهم است به طور مثال بوتاکس دیسپورت و بوتاکس مسپورت شناخته شده هستند و عوارض بسیار کمی دارند.


بوتاکس چیست

 

کاربردهای بوتاکس

کاربرد بوتاکس فقط در زمینه زیبایی نیست بلکه برای اهداف درمانی نیز استفاده می‌شود. کاربردهای تزریق بوتاکس به شرح ذیل است:

کاربردهای درمانی بوتاکس

  • درمان میگرن با بوتاکس
  • درمان تعرق زیاد در نواحی زیربغل، کف دست و کف پا (بوتاکس کف دست)
  • درمان ناهنجاری‌های صورت مانند غیرقرینگی
  • درمان اسکار‌های دردناک

کاربردهای زیبایی بوتاکس

  • رفع چین و چروک های ناشی از اخم، خنده و… مانند درمان خط اخم عمیق
  • پیشگیری از ایجاد چین و چروک در نواحی مختلف مانند دور چشم، پیشانی و…
  • لیفت ابروها
  • رفع خطوط پنجه کلاغی
  • کاهش خطوط عرضی و چین‌های عمودی گردن
  • رفع افتادگی‌های صورت به همراه تزریق فیلر

کدام قسمت بدن برای تزریق بوتاکس مناسب است؟

امروزه تزریق بوتاکس صورت، بسیار پرطرفدار شده است. طبیعی هم است! پیشرفت علم دقیقا موجب بهبود کیفیت زندگی انسان‌ها می‌شود؛ پس این حق طبیعی شماست که پیگیر راه‌های جوانسازی پوست و ماندگاری بیشتر زیبایی خود باشید. ناحیه‌هایی مانند خطوط اخم بین دو ابرو، خطوط افقی پیشانی، چین و چروک‌های کنار چشم، چین و چروک‌های گردن و خطوط خنده برای تزریق بوتاکس بسیار مناسب است.

اغلب افرادی که عادت‌های روزمره مانند اخم‌کردن دارند، از تزریق بوتاکس پیشانی بسیار رضایت دارند و پس از گذشت 6 ماه برای تجدید بوتاکس مراجعه می‌کنند. افرادی که در محیط های باز کار می‌کنند و در نور آفتاب به طور ناخودآگاه چشم‌هایشان را جمع می‌کنند، خیاط‌ها و کسانی که با ابزارهای ریز سر وکار دارند، اغلب عادت به جمع‌کردن چشم دارند و در نواحی دور چشم دارای چین وچروک هستند.

بوتاکس دور چشم برای این افراد بسیار مناسب است. البته نواحی تزریق بوتاکس، فقط به صورت محدود نمی‌شود، جالب است بدانید با تزریق بوتاکس زیر بغل تا ماه‌ها با عرق‌کردن خداحافظی می‌کنید. افرادی که مشکل عرق‌کردن دست و پا یا هایپرهیدروز دارند نیز، می‌توانند بوتاکس را در این نواحی تزریق کنند.

 

تزریق بوتاکس مناسب

علاوه بر این، باید از تخصص پزشک مربوطه نیز اطمینان حاصل کنید. زمانی که تزریق بوتاکس به درستی و با مقدار مناسب انجام شود، در اکثر مواقع هیچ عارضه‌ای در پی ندارد. برخی افراد که دارای پوست حساسی هستند، ممکن است دچار قرمزی یا کبودی در ناحیه تزریق شوند که طبیعی است و ظرف 2 الی 3 روز از بین می‌رود.

پیشنهاد مطالعه:
بررسی 4 تفاوت ژل و بوتاکس چیست؟ { کدامیک بهتر است؟}

دسته‌بندی عوارض بوتاکس صورت

عوارض بوتاکس به طور کلی به 2 دسته تقسیم می‌شود؛ بعضی از مضرات بوتاکس به دلیل واکنش بدن به ورود سم بوتاکس به بدن است که به طور معمول ممکن است برای هر فردی رخ دهد و جای نگرانی ندارد و بعد از چند روز برطرف خواهد شد.

اما تعدادی دیگر از عوارض بوتاکس هستند که هم احتمال بروز آن بسیار نادر است هم این که ممکن است به دلیل تکنیک غلط تزریق و عدم مهارت پزشک در بدن ایجاد شود.

انتخاب پزشک متخصص برای تزریق بوتاکس بسیار بسیار مهم است. جدی بگیرید!

اکیدا توصیه می‌شود در صورت بروز هرکدام از این عوارض پزشک خود را مطلع کنید:

دسته‌بندی عوارض بوتاکس

عوارض طبیعی بر اساس واکنش بدن

قرمزی پوست

تورم و کبودی

سردرد و گردن درد

عوارض غیر طبیعی

مشکلات بینایی و ترشحات غیر طبیعی چشم

ضعف عضلانی در ناحیه‌هایی که تزریق انجام نشده است

از دست‌دادن کنترل مثانه

تب، لزر و علائم سرماخوردگی

افتادگی پلک یا ابرو

مشکل در روند بلع

 

مراقبت‌های پس از تزریق بوتاکس

مراقبت هاي بعد از تزريق بوتاكس، بسيار مهم هستند. پس از اینکه تزریق بوتاکس را نزد یک پزشک متخصص و در یک مرکز معتبر انجام دادید، برای کاهش مضرات بوتاکس و همچنین اثرگذاری مطلوب، موارد زیر را رعایت کنید:

  • ‎تا ٤ ساعت بعد از تزریق، نخوابيد و سر خود را به هيچ عنوان به سمت عقب برنگردانید.
  • ‎تا ٢ الي ٣ روز، سر را، به صورت طولاني مدت به سمت جلو خم نکنید و از كارهاى سنگين بپرهيزيد.
  • ‎١ ساعت اول پس از تزريق، حركت اخم كردن و بالا انداختن ابرو‌ها را به‌صورت مرتب و پشت سر هم انجام دهيد.
  • ‎ بعد از ٢٤ ساعت، می‌توانید شستن صورت، حمام كردن و ميكاپ را انجام دهيد.
  • ‎انجام ورزش باشگاهى و كارهاى سنگين، بعد از ٤٨ ساعت بلامانع است.
  • ‎ماساژ صورت، استخر، جكوزى و حمام آب داغ، تا يک هفته ممنوع است.
  • ‎انجام كارهاى تهاجمى روى پيشانى و ابروها، مثل لايه بردارى، تاتو و ميكروبليدينگ ابرو، به مدت ١ ماه ممنوع است.
  • ‎به هنگام شيردهى و باردارى، تزريق بوتاكس ممنوع است.

در بلاگ مراقبت های قبل و بعد بوتاکس، به طور کامل این مقوله توضیح داده شده است.

در این ویدئو، مدیریت مجموعه تخصصی مهزیار، بطور کامل به شما گفته است که بعد از تزریق بوتاکس چگونه از عوارض آن کم و از خودتان مراقبت کنید:

 

 

کلام آخر

حال که با بوتاکس به عنوان یکی از روش‌های زیبایی و درمانی پرطرفدار آشنا شدید و از بی‌عارضه بودن آن مطمئن شدید قطعا دلتان می‌خواهد به زودی جوانسازی پوست با بوتاکس را تجربه کنید. اما حواستان باشد! این روش تا زمانی که در یک مرکز معتبر و توسط پزشک متخصص انجام شود بی عارضه است، پس ابتدا یک مرکز معتبر و یک پزشک حاذق را بیابید و از تزریق بوتاکس در آرایشگاه‌ها و مراکز نامعتبر خودداری کنید.

پیشنهاد مطالعه:
0 تا 100 تخلیه ژل با آنزیم (شرح مراحل فرآیند)

به خاطر داشته باشید با این که قبلا اشاره کردیم عوارض بوتاکس به طور معمول آنقدری نیست که برای شما ایجاد خطر کند، اما مطمئن باشید اگر با تحقیق اقدام نکرده باشید، ریسک بروز عوارض جدی بوتاکس بسیار بالا خواهد رفت.

کلینیک زیبایی مهزیار تقریبا تنها مرکزیست که به قیمت افزایش مراجعه‌کننده حاضر نیست اعتبار و سلامتی افراد را به خطر بیندازد. بنابراین از هیچگونه بوتاکس یا فیلر بی‌کیفیت و ارزان‌قیمتی استفاده نمی‌کند. شما می‌توانید اطلاعات کامل درمورد مواد مورد استفاده در این مرکز را از طریق تماس تلفنی با کلینیک دریافت کنید.

آرایش بعد از بوتاکس

سوالات متداول

  1. آرایش بعد از بوتاکس مجاز است؟
    یکی از توصیه های مهم پزشکان در راستای اثربخشی بهتر و جلوگیری از بروز عوارض بوتاکس، عدم دستکاری نواحی تزریق شده است. اگر بوتاکس صورت، بوتاکس پیشانی و بوتاکس دورچشم را انجام داده‌اید، تا 24 ساعت بعد از تزریق، از آرایش کردن خودداری کنید. استفاده از کرم پودر یا مواد آرایشی دیگر، به دلیل نیاز به ماساژدادن، سبب بروز عوارضی مانند عدم تقارن خواهد شد. بنابراین چند روز تامل کنید تا نتایج جوانسازی پوست با بوتاکس، شما را از کرم پودرها و مواد پوشاننده آرایشی خلاص کند.
  2. ماندگاری بوتاکس به چه عواملی بستگی دارد؟
    به طور معمول ماندگاری بوتاکس بین 4 الی 6 ماه است؛ اما عواملی مانند جنس پوست، تغذیه، سبک زندگی و میزان چین و چروک نیز در ماندگاری بوتاکس اثرگذار هستند. بوتاکس در کسانی که ماهیچه‌ها و عضلات صورتشان ضخیم است، ماندگاری کمتری دارد و این افراد نیاز به مقدار بیشتری بوتاکس دارند. ورزش‌های سنگین و تغذیه نادرست نیز ماندگاری بوتاکس را کاهش می‌دهد.
  3. تزریق بوتاکس چه عوارضی دارد؟
    به طور کلی اگر بوتاکس توسط فرد متخصص تزریق شود، هیچ عارضه‌ای نخواهد داشت. فقط ممکن است اندکی کبودی، سوزش، تورم یا علائم ساده اینچنینی که ناشی از تزریق است رخ دهد. آن هم با احتمال پایین. اما اگر بوتاکس تاریخ‌گذشته یا فیک توسط فرد بی تجربه تزریق شود عوارض جدی‌تری که در این مقاله درباره آن‌ها صحبت کردیم، می‌تواند شما را دچار دردسر کند.
  4. عوارض بوتاکس پیشانی چیست؟
    بوتاکس پیشانی هم مانند بوتاکس ناحیه صورت، می‌تواند در صورت استفاده از مواد بی‌کیفیت و انتخاب مرکز غیر معتبر برای تزریق، افراد را دچار مشکل کند. مضرات بوتاکس به طور کلی وابستگی کامل به 2 فاکتور تزریق‌کننده بوتاکس و تکنیک تزریق او، و برند و کیفیت مواد دارد. بنابراین اگر کاندید مناسبی برای تزریق بوتاکس هستید، بهتر است نسبت به این 2 فاکتور، اطمینان پیدا کنید و بعد به دنبال تزریق بوتاکس بروید.
0/5 (0 نظر)

نظرات ارزشمند شما

6 پاسخ

  1. درسته که میگن بوتاکس، فلج کننده اون بخش از تزریق هست؟
    یعنی بوتاکس به لب تزریق شه لب من فلج میشه؟ بوتاکس، عوارض خیلی زیادی نداره؟

    1. سلام بهنوش عزیز، برای افزایش حجم لب از بوتاکس استفاده نمیشه. ژل و فیلر لب برای افزایش حجم لب تزریق میشه. بله بوتاکس فلج کننده عضله هست، اگر توسط یک پزشک متخصص تزریق انجام شه، عوارضی نخواهد داشت.

  2. بوتاکس مثانه هم وجود دارد؟ من فیلم بوتاکس مثانه رو یه جا دیدم می‌خواستم ببینم اصلا چنین روشی وجود دارد برای درمان بی‌اختیاری ادرار؟

    1. درود بر شما
      بله در بعضی مراکز برای درمان بی اختیاری ادرار از تزریق بوتاکس استفاده می‌شود ولی این مورد تخصص مهزیار نیست و در این مورد اطلاعات خوبی به شما نمی‌توانیم بدهیم.

    1. درود بر شما
      درصورتی که در مرکز معتبر و توسط افراد متخصص تزریق بوتاکس انجام داده باشید، عوارض بوتاکس (درصورت بروز) بسیار محدودند و بعد از 2.3 روز برطرف می‌شوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط مجله مهزیار