Arabic | Persian | English

EN

AR

هایپرهیدروز (Hyperhidrosis) چیست؟ | 4 روش درمان تعرق زیاد

هایپرهیدروز (Hyperhidrosis)، یک حالت پزشکی است که در آن فرد مبتلا، به شکل بیش از حد و غیرطبیعی در ناحیه‌های متعدد بدن خود عرق می‌کند. این نواحی می‌تواند کف دست و پا، زیر بغل یا جاهای دیگری را شامل شود. وضعیت مذکور می‌تواند در دستگاه عصبی سمپاتیک (سیستم عصبی خودکار) که مسئول تنظیم تعرق است، ناهنجاری به وجود آورد و فرد را به دردسر بیندازد.

در این مقاله از بلاگ مهزیار، هرآنچه لازم است درباره هایپرهیدروزیس بدانید را بررسی می‌کنیم و 4 راهکار برای درمان تعرق زیاد در اختیار شما قرار می‌دهیم.

انواع هایپرهیدروز

هایپرهیدروزیس به طور کلی در دو شکل وجود دارد:

  1. هایپرهیدروزیس اولیه: شخص بدون هیچ دلیل مشخصی، مدام تعرق می‌کند. این نوع هایپرهیدروزیس، در نوجوانی یا بزرگسالی ظاهر می‌شود و معمولا دلایل ژنتیکی و ارثی دارد. ناحیه‌هایی که این اختلال تحت‌تثیر قرار می‌دهد، دست‌ها (پالمار هایپرهیدروزیس)، پاها (پلانتار هایپر هیدروزیس)، زیر بغل (آکسیلار هایپر هیدروز) و صورت (فیشال هایپر هیدروزیس) هستند. درباره تزریق بوتاکس در کف دست برای درمان هایپر هیدروزیس، در مقاله مربوط، توضیحات لازم را داده‌ایم. این مقاله در مجله زیبایی کلینیک مهزیار موجود است.
  2. هایپرهیدروزیس ثانویه: این نوع از تعرق بیش از حد، به عوامل خارجی بستگی دارد؛ بیماری‌ها، داروها، تغییرات هورمونی و عوامل دیگر می‌توانند باعث بروز هایپر هیدروزیس ثانویه شود. این اختلال، ممکن است در هر سنی ظاهر شود و در سراسر بدن اتفاق بیفتد.

تزریق بوتاکس برای درمان هایپرهیدروزیس

علائم هایپرهیدروزیس چیست؟

علامت اصلی هایپرهیدروزیس تعریق است. هنگام تعریق، این موارد را احساس می‌کنید:

  • خیسی روی پوست 
  • لباس مرطوب
  • دانه‌های عرق که از گونه یا پیشانی شما می‌چکد

“همانطور که در وب سایت American Academy Dermatology عنوان شده است، هایپرهیدروزیس با گذشت زمان، به این علائم منجر خواهد شد:

  • خارش و التهاب پوست هنگام تعریق 
  • بوی بد بدن؛ زمانی که باکتری روی پوست با ذرات عرق مخلوط می‌شود
  • ترک‌خوردگی یا پوسته پوسته‌شدن پاها

علائم هایپرهیدروزیس، بسته به شدت آن، متفاوت است. این اختلال، ممکن است علائم جزئی داشته باشد که می‌آیند و می‌روند. گاهی نیز ممکن است علائم ثابتی داشته باشید که بر فعالیت‌های روزانه شما تاثیر می‌گذارد.”

پزشکان چگونه هایپرهیدروز را تشخیص می‌دهند؟

متخصص پوست، باری تشخیص هایپرهیدروز در بیمار، به انجام معاینه فیزیکی احتیاج دارد؛ یعنی بررسی دقیق نقاطی که به گفته بیمار، تعرق زیادی دارند. در حین انجام این معاینات، پزشک از شما سوالات خاصی می‌پرسد. پاسخ این سوالات به او در تشخیص هایپر هیدروزیس و کشف دلیل تعریق زیاد بیمار کمک زیادی می‌کند. 

پیشنهاد مطالعه:
لیفت گونه با تزریق ژل چگونه انجام می‌شود؟ + (3 نمونه کار)

گاهی اوقات، پاسخ سوالات، پزشک را از وجود هایپر هیدروز مطمئن نمی‌کند. در این مواقع آزمایش پزشکی لازم است. برخی بیماران به تست عرق نیاز پیدا می‌کنند. در این تست، پوست را در جاهایی که خیلی عرق می‌کند، با پودری می‌پوشانند. وقتی پوست خیس از عرق می‌شود، رنگ این پودر به بنفش تغییر می‌یابد.

در ضمن، برای یافتن یک بیماری زمینه‌ای، آزمایش‌های پزشکی دیگری ممکن است لازم باشد.

عوارض ناشی از هایپرهیدورزیس

عوارض هایپرهیدورز برای افرادی که از آن رنج می‌برند، به شدت آزاردهنده است. این عوارض احتمالی عبارتند از:

  • ایجاد رطوبت و ترشدن مداوم ناحیه‌های مبتلا به هایپر هیدروز، که می‌تواند باعث ایجاد التهاب، خارش، تغییر رنگ پوست و تشکیل ترک‌های پوستی شود.
  • افزایش خطر ابتلا به عفونت‌های قارچی و باکتریایی در نواحی مرطوب.
  • نیاز به تعویض مکرر لباس‌ها و استفاده از محصولات جانبی مانند ضدتعریق‌ و پودر‌.
  • ایجاد مشکل در تعاملات اجتماعی و شرمساری به دلیل ترشح زیاد عرق و نشت عرق از لباس.

این موارد تنها بخشی از رنج‌های فرد مبتلا به تعریق زیاد است. گاهی این اختلال، شخص مبتلا را چنان تحت‌تاثیر قرار می‌دهد که از کمبود اعتمادبه‌نفس، مردم‌گریز می‌شود و روابط اجتماعی خود را شدیدا محدود می‌کند.

در مقاله عوارض تزریق بوتاکس می‌توانید با واکنش‌های بوتاکس در بدن ایجاد میکند آشنا شوید. متوجه می‌شوید که درصورتی که تزریق بوتاکس توسط فرد متخصص و در یک مرکز تخصصی انجام شود، چقدر زندگی راحت‌تر بوده و نیاز نیست عوارض سخت بیماری‌های مثل هایپرهیدروزیس را به جان بخرید.

4 روش درمان رایج هایپرهیدروزیس چیست؟

اگر مبتلا به هایپرهیدروزیس باشید، اغلب به دنبال‌های درمانی آن خواهید بود. 4 روش قابل‌استفاده را در درمان تعریق زیاد باهم مرور می‌کنیم.

ضدتعریق‌ها

ممکن است پزشک شما، یک ضد تعریق با کلرید آلومینیوم (Drysol، Xerac AC) برایتان تجویز کند که قبل از رفتن به رختخواب، آن را روی پوست خشک بمالید. وقتی بیدار شدید، محصول را بشویید و مراقب باشید که چیزی از آن وارد چشم شما نشود. هنگامی که نتایج حاصل از استفاده روزانه دارو را پس از چند روز مشاهده کردید، می‌توانید برای حفظ ثاثیر، آن را به یک یا دو بار در هفته کاهش دهید.

پیشنهاد مطالعه:
فرق جالپرو کلاسیک و سوپرهیدرو (بررسی 3 تفاوت مهم)

محصولات ضدتعریق، می‌تواند باعث تحریک پوست و چشم شود. بنابراین، بدن مشورت با پزشک معالج خود، از این داروها استفاده نکنید. 

تجویز کرم و دستمال مرطوب

برخی کرم‌های حاوی گلیکوپیرولات ممکن است به هایپر هیدروزیس صورت و سر کمک کند. دستمال مرطوب آغشته به گلیکوپیرونیوم توزیلات (Qbrexza) معمولا تعریق زیاد دست، پا و زیربغل را کاهش می‌دهد. از عوارض احتمالی این محصولات البته، می‌توان به تحریک خفیف پوست یا خشکی دهان نیز اشاره کرد.

داروهای تمدد اعصاب و ضدافسردگی‌ها

برخی قرص‌ها، اعصابی را که باعث تحریک غدد عرق می شوند مسدود می‌کنند. این داروها می‌توانند تعریق را در برخی افراد کاهش دهند. عوارض احتمالی قرص‌های اعصاب، خشکی دهان، تاری دید و مشکلات مثانه است. در برخی موارد نیز، داروهای ضدافسردگی برای درمان هایپرهیدروز تجویز می‌شود که به کاهش قابل‌توجه تعرق در بدن کمک می‌کند. این داروها همچنین، ممکن است به کاهش اضطراب کمک کنند.

تزریق بوتاکس 

این روش، در حال حاضر، رایج‌ترین متد درمان هایپرهیدورز است. پزشک متخصص با تزریق بوتولینوم توکسین (بوتاکس)، اعصابی را که باعث تحریک غدد عرق می‌شوند، مسدود می‌کند. اکثر افراد در طول فرایند درد زیادی احساس نمی‌کنند. اما اگر بخواهید این فرایند را با بی‌حسی انجام دهید، پزشک شما ممکن است یک یا چند روش بی‌حسی موضعی  را روی پوست شما اجرا کند؛ روش‌هایی نظیر داروهای بی‌حس‌کننده موضعی، یخ‌گذاری و ماساژ (بی‌حسی ارتعاشی).

هر منطقه‌ای که تعریق زیادی داشته باشد، به چندین تزریق نیاز دارد و مشاهده نتیجه ممکن است چن روزی طول بکشد. البته ربای حفظ اثر بوتاکس در درمان هایپر هیدروزیس، احتمالا هر 6 ماه، نیاز به تزریق مجدد بوتاکس خواهید داشت. این روش بسیار کم‌عارضه است. به‌خصوص اگر پزشک و کلینیک خود را با وسواس و درست انتخاب کرده باشید.

درمان هایپرهیدروزیس (در ناحیه دست‌ها) با تزریق بوتاکس کف دست در کلینیک مهزیار

درمان هایپرهیدروز، روش دیگری هم دارد؟

در مواردی که هایپرهیدروز شدیدتر است و در ناحیه‌های گسترده‌تری از بدن مشاهده می‌شود، روش‌های درمانی مانند مصرف دارو، محافظ شیشه‌ای الکتریکی (ETS) یا جراحی سمپاتیکتومی توصیه می‌شود. این روش‌ها در مواردی که درمان‌های موضعی موثر نیستند و تعریق زیاد، زندگی روزمره فرد را دچار مشکل کرده است، به کار می‌روند.

بازهم مهم‌ترین نکته در درمان هایپرهیدروزیس، این است که با متخصص پوست و زیبایی مشورت کنید تا بهترین راهکار درمانی را برای شما تعیین کند.

کلام آخر

اختلال تعرق بیش از حد یا هایپرهیدورز، زندگی و فعالیت‌های روزمره افراد مبتلا را به شدت تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. ممکن است اشخاص، به خاطر تعریق زیاد، بوی بد بدن یا لباس‌هایی که همیشه خیس هستند، از معاشرت با دیگران و روابط اجتماعی فراری باشند. گاهی حتی این عرق‌کردن بیش از حد پوست، فرد را دچار ضایعات پوستی می‌کند که رهایی از آن‌ها، خود کاری بسیار سخت است.

پیشنهاد مطالعه:
0 تا 100 تزریق بوتاکس زیر بغل {پاسخ به سوالات مهم}

در این مقاله، توضیح دادیم هایپرهیدروزیس چیست و چه روش‌هایی برای درمان آن وجود دادر. اکثر اوقات، پزشکان سعی می‌کنند با درمان‌های موضعی و غیرتهاجمی نظیر تزریق بوتاکس به درمان این عارضه بپردازند. اما گاهی، هایپرهیدروز به قدری شدید است که برای درمان آن از روش‌های جراحی استفاده می‌شود.

در کلینیک زیبایی مهزیار، هایپرهیدروز، با تزریق بوتاکس درمان نمی‌شود. گرچه، این مجموعه، سایر خدمات مربوط به تزریق بوتاکس را با متخصصان درجه‌یک و بهترین برند بوتاکس موجود انجام می‌دهد. 

سوالات متداول

  1. هایپرهیدروز چیست؟
    هایپرهیدروز یک حالت پزشکی است که در آن فرد، مبتلا به تعریق زیاد و غیرطبیعی در ناحیه‌های مختلف بدن خود است. این وضعیت دو نوع دارد: هایپرهیدروز اولیه (بدون علت خاص) و هایپرهیدروز ثانویه (مرتبط با عوامل خارجی مانند بیماری‌ها یا داروها).
  1. چه علائمی هنگام هایپرهیدروز رخ می‌دهد؟
    علائم هایپرهیدروزیس شامل تعرق زیاد و غیرطبیعی در نواحی مختلف مانند دست‌ها، پاها، زیربغل و صورت است. این تعریق ممکن است به گونه‌ای شدید باشد که لباس‌ها را خیس کند و باعث ناراحتی و افزایش خطر عفونت شود.
  1. آیا هایپرهیدروز قابل درمان است؟
    بله، روش‌های درمان شامل استفاده از ضدتعریق‌ها، پودر‌ها، لوسیون‌ها، بوتاکس، داروها، محافظ شیشه‌ای الکتریکی (ETS) و جراحی سمپاتیکتومی است. انتخاب روش درمانی بستگی به شدت تعریق دارد و بهتر است با یک متخصص پوست و زیبایی مشورت کنید.
  1. آیا هایپرهیدروز به وراثت بستگی دارد؟
    بله، هایپرهیدروزیس معمولا به وراثت مربوط می‌شود. در هایپرهیدروز اولیه، عامل وراثتی احتمالا نقش مهمی دارد و ممکن است در خانواده‌ها به صورت ژنتیکی منتقل شود.
  1. آیا تغییر در رژیم غذایی می‌تواند هایپرهیدروز را کنترل کند؟
    تغییر در رژیم غذایی به تنهایی نمی‌تواند هایپرهیدروزیس را به طور کامل کنترل کند. با این حال، برخی از موادغذایی ممکن است تعرق را افزایش دهند، مانند مصرف مواد قندی، غذاهای تند و الکل. ممکن است در مواردی، تغییر در رژیم غذایی به همراه سایر روش‌های درمانی مفید باشد. بهتر است با متخصص پوست و زیبایی یا پزشک مشورت کنید تا رژیم غذایی مناسب را برای شما تعیین کنند.
0/5 (0 نظر)

نظرات ارزشمند شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط مجله مهزیار