Arabic | Persian | English

EN

AR

تشخیص “تفاوت ماستوپکسی و ماموپلاستی” + ( 2 فرق مهم )

عمل جراحی پستان ممکن است به دلایل زیادی انجام شود؛ از جمله کاهش حجم و شکل‌دهی به پستان‌ها. دو روش معمول برای انجام این جراحی‌ها ماموپلاستی (Mammoplasty) و ماستوپکسی (Mastopexy) است. هدف اصلی هر دو این عملیات، بهبود شکل و اندازه پستان‌ها و افزایش اعتماد‌ به‌ نفس بیمار است. در این مقاله از مهزیار، به بررسی تفاوت ماستوپکسی و ماموپلاستی می‌پردازیم.

ماستوپکسی چیست؟

در طول زندگی، به علل گوناگون مانند بارداری، تغییرات وزن، پیری و ژنتیک، پستان‌ها ممکن است از شکل و موقعیت ایده‌آل خارج شوند و ظاهر افتاده‌ای پیدا کنند. این افتادگی و تغییر شکل می‌تواند باعث کاهش اعتمادبه‌نفس و نارضایتی از ظاهر شود. در این موارد، ماستوپکسی به عنوان یک راهکار جراحی موثر برای بهبود موقعیت و شکل پستان‌ها به کار می‌آید. ماستوپکسی، نوعی از عمل جراحی پلاستیک است که با عنوان «لیفتینگ پستان» نیز شناخته می‌شود. هدف اصلی این عمل جراحی، ارتقا و بالابردن پستان‌ها روی قفسه سینه است.

پس ماموپلاستی چیست؟

ماموپلاستی ، یک عمل جراحی اصلاحی است که به منظور کاهش حجم و تغییر شکل پستان‌ها انجام می‌شود. هدف اصلی این عمل جراحی، بهبود ظاهر و شکل پستان‌ها، رفع افتادگی‌، اصلاح شکل و اندازه پستان‌ها و افزایش تعادل بین آن‌ها و سایر قسمت‌های بدن است. عمل موفقیت‌آمیز ماموپلاستی به معنای بهبود کیفیت زندگی و افزایش رضایت بیمار نسبت به ظاهر و شکل پستان‌ها می‌باشد.

اصلی‌ترین تفاوت ماستوپکسی و ماموپلاستی در چیست؟

ماستوپکسی و ماموپلاستی، شاید در گفتار شبیه باشند، اما تفاوت‌هایی دارند که آن‌ها را به طور مشخص، از هم تفکیک می‌کند. اصلی‌ترین تفاوت ماستوپکسی و ماموپلاستی در هدف اصلی این دو عمل جراحی است. 

هدف اصلی ماستوپکسی، لیفت سینه و رفع افتادگی آن است. گرچه، این عمل برای پستان‌های بزرگی که آسیب دیده‌اند، انجام نمی‌شود. در حالی که هدف اصلی عمل ماموپلاستی، کاهش حجم پستان‌ها و ایجاد شکل دلخواه و ایجاد تعادل بین اندازه پستان‌ و بدن فرد است. این عمل جراحی، برای افرادی که پستان‌های بزرگ و آسیب‌دیده دارند، مناسب است. در واقع، از ماموپلاستی به منظور بهبود ظاهر، کاهش افتادگی‌ و آسیب‌دیدگی پستان‌ها استفاده می‌شود.

پیشنهاد مطالعه:
کاهش "درد بعد از عمل ابدومینوپلاستی" فقط با رعایت 5 نکته!

“درباره تفاوت لیفت سینه و پروتز سینه نیز در مجله مهزیار بخوانید.”

ماموپلاستی در کاهش سایز سینه‌های بزرگ موثر است.

با توجه به اصلی‌ترین تفاوت ماستوپکسی و ماموپلاستی، کدام جراحی را باید انجام داد؟

درست است که تفاوت مهم ماموپلاستی و ماستوپکسی در هدف آنهاست، اما تفاوت‌های دیگری نیز در این دو جراحی وجود دارد. اگر هدف اصلی فرد، ارتقا و بهبود موقعیت پستان‌ها و بهبود شکل سینه باشد، ماستوپکسی مناسب‌تر است. اما اگر هدف، کاهش حجم پستان‌ها و ایجاد تعادل بین سینه‌ها و بدن است، ماموپلاستی ممکن است انتخاب بهتری باشد. در هر صورت، تصمیم‌گیری نهایی برای انجام هر یک از این عمل‌ها، نیازمند مشاوره و بررسی دقیق توسط متخصص جراحی پستان خواهد بود.

تفاوت دیگر ماستوپکسی و ماموپلاستی کدام است؟

به جز هدف این دو جراحی، نوع برش‌ها نیز در این دو عمل، مهم‌ترین تفاوت ماستوپکسی و ماموپلاستی به حساب می‌آید. نوع برش در جراحی، بسته به میزان افتادگی و بزرگی سینه‌ها متغیر است. به طور کلی، سه برش دایره‌ای، عمودی و لنگری به ترتیب برای پستان‌هایی با اقتادگی کم، متوسط و شدید استفاده می‌شوند. مثلا برش لنگری، که تا پایین سینه ادامه دارد و یک برش منحنی را در پایین پستان نیز شامل می‌شود، اغلب برای ماموپلاستی به کار می‌رود. چراکه لازم است برای کوچک‌کردن سینه، بخشی از بافت نیز برداشته شود.

برش‌های ماموپلاستی و ماستوپکسی چه فرقی باهم دارند؟

تفاوت‌های اصلی در نوع برش‌ها، براساس هدف اصلی هر عمل جراحی تعیین می‌شود. در ماموپلاستی، برش‌ها عمیق‌تر هستند، چراکه برای کوچک‌کردن سینه و کاهش حجم، نیاز به تخلیه بخشی از بافت پستان است. این در حالی است که در ماستوپکسی، برش‌ها سطحی‌ترند و کاهش حجمی اتفاق نمی‌افتد. 

به طور کلی، در جراحی سینه (ماستوپکسی یا ماموپلاستی) با سه نوع برش مواجهیم:

  • برش دایره‌ای (Circumareolar Incision)
  • برش عمودی (Vertical Incision)
  • برش لنگری  (Anchor Incision)  

برش دایره‌ای چگونه انجام می‌شود؟

این برش به صورت هلاله‌ای حول نوک پستان (آرئولا) انجام می‌شود و با نام برش اجتنابی نیز شناخته می‌شود.این نوع برش، برش زیبایی به حساب می‌آید، زیرا خط برش در حاشیه نوک پستان قرار گرفته و به صورتی طبیعی، در کنار رنگ پوست پنهان می‌شود. در سینه‌هایی که افتادگی کم تا متوسطی دارند و معمولا در ماستوپکسی (لیفت پستان)، از برش دایره‌ای استفاده می‌شود. هرچند، گاهی جراحان، برای ماموپلاستی (کوچک‌کردن سینه) نیز از این نوع برش استفاده می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه:
0 تا 100 مزایا و "عوارض تزریق چربی به باسن"

برش عمودی به چه شکل انجام می‌گیرد؟

برش عمودی، از نوک پستان شروع شده و به پایین سوق داده می‌شود. این برش، شکلی شبیه به آبنبات‌چوبی دارد و برای افتادگی متوسط سینه پرکاربردتر است. این شکل از برش، در هر دو عمل ماموپلاستی و ماستوپکسی به کار می‌رود. برش عمودی کمک می‌کند تا پستان‌ها به موقعیت ایده‌آل‌تری برسند. این نوع برش، چون در هر دو جراحی قابل‌استفاده است، می‌توان گفت تفاوت ماستوپکسی و ماموپلاستی به حساب نمی‌آید.

دکتر درحال مشخص‌کردن خط برش سینه برای جراحی

برش لنگری چطور؟

این برش به نام «لنگری» شناخته می‌شود، زیرا شکل آن شبیه به لنگری است که از اطراف نوک پستان آغاز می‌شود و به سمت زیر پستان به شکل منحنی حرکت می‌کند. این نوع برش، برای سینه‌هایی با افتادگی شدید پرکاربردتر است. مزیت برش لنگری این است که اغلب، برای دسترسی به بافت‌ها و انجام عمل‌های جراحی کاهش حجم، به عنوان یک ابزار مفید در دسترسی به مناطق موردنیاز به کار می‌رود. همچنین، برش لنگری می‌تواند خط برش طولانی‌تری نسبت به برش‌های دیگر داشته باشد و به‌طور موقتی باعث ایجاد زخم در محل برش می‌شود. 

مزایا و معایب نیز از تفاوت‌های ماستوپکسی و ماموپلاستی محسوب می‌شوند؟

جراحی‌های سینه، تا حدودی شبیه هم هستند. اما تفاوت‌های کوچکی وجود دارند که دو عمل را از یکدیگر متمایز می‌کنند. این واکنش‌ها، بسته به وضعیت هر فرد، شرایط فیزیکی او و ماهیت عمل جراحی متغیر است. به این جدول توجه کنید:

ماستوپکسی

مزایا اصلاح و ارتقا موقعیت پستان‌ها

کاهش افتادگی و بهبود شکل پستان‌ها

افزایش اعتمادبه‌نفس و رضایت بیشتر از ظاهر جدید سینه‌ها

ثابت‌ماندن و حفظ حجم پستان‌ها

معایب خطر بروز عوارض جراحی، مانند خونریزی و عفونت

نیاز به زمان بازیابی و بهبود پس از جراحی

احتمال نیاز به عمل مجدد

احتمال ایجاد حساسیت بعد از جراحی

کلام آخر

آنچه در این مقاله سعی کردیم، جامع و کامل، برای شما توضیح دهیم، تفاوت ماستوپکسی و ماموپلاستی بود. تفاوت اصلی این دو عمل، در هدف نهایی آن‌ها و نوع برش‌های جراحی است. ماموپلاستی، برای کاهش حجم سینه‌ها و کم‌کردن آسیب وارده به گردن و ستون فقرات انجام می‌شود. ماموپلاستی دقیقا نقطه مقابل جراحی پروتز سینه است. اگر بگوییم شباهت ماستوپکسی و ماموپلاستی این است که هردو ظاهر پستان را زیباتر می‌کنند، اشتباه نگفته‌ایم. بدیهی است که هر عمل، مزایا و معایب مشخص خود را دارند، اما می‌توان با رعایت‌کردن مراقبت‌های قبل و بعد از عمل، از بروز عوارض جانبی نظیر عفونت، خونریزی یا طولانی‌شدن نقاهت فرد جلوگیری کرد. 

پیشنهاد مطالعه:
عمل ترمیم بینی چیست؟ ( 2 تکنیک  اصلی + 2 روش بیهوشی)

سوالات متداول

  • تفاوت ماستوپکسی و ماموپلاستی چیست؟
    ماستوپکسی و ماموپلاستی هر دو، نوعی از عمل جراحی پلاستیک سینه هستند. اما هدف اصلی هر کدام متفاوت است. ماستوپکسی برای اصلاح و ارتقای موقعیت پستان‌ها و کاهش افتادگی‌ آن‌ها انجام می‌شود. در حالی که ماموپلاستی برای کاهش حجم پستان‌ها و ایجاد شکل دلخواه و ایجاد تعادل با سایر اعضای بدن فرد استفاده می‌شود.
  • کدام عمل جراحی، ماستوپکسی یا ماموپلاستی، برای من مناسب است؟
    تعیین عمل جراحی مناسب برای هر فرد، نیازمند ارزیابی دقیق توسط پزشک متخصص است. اگر پستان‌های شما دارای افتادگی‌ یا بدشکل هستند و نیاز به ارتقا و اصلاح موقعیت دارند، ماستوپکسی ممکن است مناسب‌تر باشد. اما اگر پستان‌های شما بزرگ‌تر و آسیب‌دیده هستند یا نیاز به کاهش حجم دارند، ماموپلاستی ممکن است انتخاب بهتری باشد.
  • بین ماستوپکسی و ماموپلاستی، کدام یک به زمان بازیابی بیشتر نیاز دارد؟
    ماموپلاستی نسبت به ماستوپکسی، معمولا نیاز به زمان بازیابی بیشتری دارد. زیرا در ماموپلاستی، علاوه بر اصلاح موقعیت پستان‌ها، حجم پستان‌ها نیز کاهش می‌یابد که نیاز به ترمیم پوست و بافت‌ها بیشتری دارد.
  • آیا پس از ماستوپکسی یا ماموپلاستی، بارداری و شیردهی تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد؟
    هر دو عمل جراحی ماستوپکسی و ماموپلاستی، بارداری و شیردهی را تحت‌تاثیر قرار نمی‌دهند. اما پس از هر یک از این عمل‌ها، احتمال ایجاد تغییراتی در پستان‌ها، بعد از بارداری و شیردهی، وجود دارد. برای اطمینان بیشتر، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. همچنین مقاله شیردهی بعد از پروتز سینه ، بارداری و شیردهی را در حیطه جراحی پروتز سینه بررسی کرده است که می‌تواند اطلاعات خوبی به شما بدهد.
  • آیا پس از ماستوپکسی یا ماموپلاستی، نیاز به مراقبت ویژه‌ای دارم؟
    بله، هر دو عمل جراحی ماستوپکسی و ماموپلاستی نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای در دوره بازیابی دارند. پس از عمل، به استفاده از پانسمان‌ و داروهای تجویزی برای کنترل درد و عفونت، محدودیت در فعالیت‌های جسمانی و رفتارهای مراقبتی دیگر نیاز دارید. اما رعایت دقیق دستورات پزشک، بهبود سریع‌تر و بهتر از جراحی را تضمین می‌کند.
0/5 (0 نظر)

نظرات ارزشمند شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط مجله مهزیار