کاهش “درد بعد از عمل ابدومینوپلاستی” فقط با رعایت 5 نکته!

درد بعد از عمل ابدومینوپلاستی جزو دلایلی است که در برخی موارد موجب انصراف افراد از این عمل می‌شود. اما در صورت آشنایی با روش‌های تخلیه و رفع چربی‌های دور شکم و عضلات افتاده، می‌توان عمل ابدومینوپلاستی را همچنان یکی از پرطرفدارترین عمل‌های زیبایی دانست. با این وصف برخلاف چیزی که این افراد فکر می‌کنند میزان درد عمل ابدومینوپلاستی چندان شدید نیست که نتوان آن را تحمل کرد. در این مطلب از مجله مهزیار درباره درد بعد از عمل ابدومینوپلاستی بیشتر اطلاعات کسب خواهید کرد.

چه زمانی درد بعد از ابدومینوپلاستی خطرناک است ؟

عمل ابدومینوپلاستی (Abdominoplasty) یا زیبایی شکم یک جراحی تهاجمی است که برای فرم‌دهی و کاهش سایز ناحیه شکم و اطراف آن به کار می ‌رود. در این عمل چربی و پوست اضافه شکم بریده و حذف می‌شود و با کشیدن پوست، ظاهر صاف و فرم بهتر در این ناحیه ایجاد می‌شود. ابدومینوپلاستی بیش‌تر برای افرادی مناسب است که از طریق ورزش و رژیم غذایی قادر به کاهش چربی‌های این ناحیه نبوده و در صورت کاهش وزن با پوست شل و ظاهر افتاده شکم روبرو شده‌اند. جراحی آبدومینوپلاستی در حالت بیهوشی انجام می‌شود و ممکن است بیمار یک شب بستری شود.

“انجام مراقبت های بعد از جراحی نقش مهمی را در بهبودی سریع، کاهش دوره نقاهت ابدومینوپلاستی و نتایج موفق جراحی ایفا می‌کند.”

از آن‌جا که انجام هر نوع عمل جراحی برای انسان درد‌هایی را به همراه دارد، عمل آبدومینوپلاستی هم از این قاعده مستثنی نیست و فرد بعد از عمل، باید میزان مشخصی از درد را تحمل کند. در حین عمل بسته به میزان چربی و بافت خارج شده و مدت زمان عمل، فرد با اینکه با بی‌حسی موضعی بی‌حس شده است اما مقداری درد را حس خواهد کرد. این درد می‌تواند با استفاده از روش‌هایی که پزشک متخصص به کار می‌گیرد کاهش یافته و ممکن است حس نشود. این مورد به تجربه و مهارت پزشک بستگی دارد.

اما در کل باید گفت که این عمل درد زیادی ندارد و حتی اگر بعد عمل، درد از آستانه تحمل شما بیش‌تر شد، با مصرف مسکن‌های ساده به راحتی می‌توان درد را کنترل کرد. شدت درد ناشی از عمل ابدومینوپلاستی بسته به نوع عمل، متفاوت است. این عمل با از بین بردن چربی‌های ناحیه شکم و کاهش سایز آن بسیار پرطرفدار بوده و افراد در صورت وجود درد زیاد هم حاضر به انجام این عمل می‌شوند.

تصمیم‌گیری در مورد انجام چنین عملی نیاز به بررسی مزایا و فواید ابدومینوپلاستی در کنار خطرات و عوارض احتمالی است، اگرچه ایجاد مشکلات جدی غیر معمول است، اما احتمال ایجاد خطراتی بعد از هر عمل وجود دارد و آبدومینوپلاستی نیز از این قاعده مستثنی نیست. با این وجود در مواردی، عوارض جدی مانند لخته شدن خون، ترومبوز، ناراحتی های قلبی و ریوی یا عفونت ممکن است رخ دهند.

0 تا 100 تفاوت پروتز زیر عضله و روی عضله + {مزایا و معایب}

جدول مزایا و معایب ابدومینوپلاستی

مزایا دوره نقاهت کوتاه و راحت

از بین رفتن جای برش و اسکار

حذف کامل توده‌های چربی از ناحیه شکم و پهلو

افزایش رضایت و اعتماد به نفس

حذف پوست‌های شل

معایب

احتمال کاهش حس لامسه

احتمال نیاز به جراحی ترمیمی (درصورت انتخاب پزشک نابلد)

احتمال بروز عدم قرینگی (عمل در مراکز غیر تخصصی)

امکان تیره‌شدن پوست ناحیه

افزایش دوره نقاهت (برای برخی از افراد که شرایط عمومی مساعدی ندارند)

علت درد ناف بعد از عمل ابدومینوپلاستی چیست؟

یکی از شایع‌ترین عوارض عمل ابدومینوپلاستی، درد ناف است. در این نوع جراحی به دلیل تغییراتی که در بافت شکم صورت می‌گیرد و برش‌هایی که به این بافت وارد می‌شود، کمی درد طبیعی است. گاهی ممکن است درد ناف بعد از عمل ابدومینوپلاستی به خاطر رعایت نکردن توصیه‌های پزشک و مراقبت‌های بعد از عمل باشد.

در حالت کلی، جای برش روی شکم بیماران بعد از جراحی برای مدتی بی‌حس می‌شود؛ به همین دلیل هم درد ناف بعد از عمل ابدومینوپلاستی ناشی از سفت شدن عضلات است. در روزهای اولیه بعد از جراحی شکم انجام فعالیت‌های عادی مانند صاف ایستادن، بالا رفتن از پله‌ها و بلند شدن از حالت نشسته یا دراز کشیده می‌تواند برای بیماران آزاردهنده و دردناک باشد. معمولا هفته اول بعد از عمل، درد ناف بیش‌تر است اما بعد از یک هفته درد به تدریج کاهش پیدا می‌‌کند. بیش‌تر بیماران بعد از دو هفته به راحتی صاف می‌ایستند، راه می‌روند و فعالیت‌های روزانه خود را انجام می‌دهند.

درد بعد از ابدومینوپلاستی

مهزیار توصیه می‌کند اگر درد ناف پس از ۳ تا ۵ روز کاهش نیابد و یا حتی شدیدتر شد، حتماً به پزشک و جراح ابدومینوپلاستی خود اطلاع دهید. در شرایط عادی ممکن است پزشک برای رفع درد دارو مسکن تجویز کند.

راهکارهای پیشگیرانه از درد بعد از عمل ابدومینوپلاستی

در روزهای اول بعد از عمل، شکم متورم شده و احساس درد دارد که این عارضه طبیعی است. برای کاهش تورم در این ناحیه از شکم در چند هفته‌ی اول باید از گن‌های بعد از عمل جراحی آبدومینوپلاسیتی استفاده کرد تا تورم به حداقل رسیده و پوست شکم به ماهیچه زیرین آن جوش بخورد.

به طورکلی بهبودی بعد از عمل در افراد متفاوت است و به عوامل زیر بستگی دارد :

1. نوع ابدومینوپلاستی
  2. سن
  3. سلامت عمومی
  4. نحوه‌ی عمل به توصیه‌های پزشک و انجام مراقبت‌های بعد از جراحی

اگر از لحاظ جسمی در وضعیت متناسبی هستید، زمان بهبودی شما کوتاه‌تر خواهد بود. برخی از افراد پس از حدود دو هفته قادر به بازگشت به فعالیت‌های روزمره می‌باشند، درحالی‌که این روند برای برخی افراد سه تا چهار هفته به طول می‌انجامد.

5 نکته را رعایت کنید تا درد بعد از عمل ابدومینوپلاستی برای شما کم شود

1. از داروهایی که باعث تشدید خونریزی می‌شوند مانند ایبوبروفن و .. استفاده نکنید و برای استفاده از مسکن، همان داروهایی را که پزشک تجویز کرده است مصرف کنید.
  2. از یک گن مناسب بعد از ابدومینوپلاستی که مورد تایید پزشک باشد استفاده کنید.
  3. در دوران نقاهت حرکت تند و سریع نداشته باشید و یا کلا بی‌حرکت نباشید. بهتر است اجازه دهید پوست به بافت زیرین خود خوب بچسبد.
  4. تا بهبودی کامل حاصل نشده است به هیچ عنوان از دخانیات استفاده نکنید. دخانیات روند بهبودی و ترمیم بافت شما را کند می‌کند.
  5. رژیم غذایی غنی از فیبر و سبزیجات همراه با آب فراوان در پیش بگیرید تا به دلیل استراحت اولیه و داروهای مصرفی که ممکن است موجب یبوست شود، دچار مشکل و درد نشوید.
بهترین دستگاه لیپوماتیک کدام است؟ [1402]

دلایل بازگشت ابدومینوپلاستی که باید بدانید

حفظ نتایج عمل ابدومینوپلاستی (Abdominoplasty) تماما به بیمار و سبک زندگی انتخابی او بر می‌گردد. این نوع جراحی نیاز به مراقبت زیادی دارد تا نتیجه‌ به دست آمده ماندگاری بیش‌تری داشته باشد. پس، باید نهایت سعی خود را در رعایت دستورات پزشک متخصص مربوطه انجام دهید.

ثابت نگه داشتن وزن بعد از عمل و حفظ سلامت بدن از مهم‌ترین راه‌های موفقیت‌آمیز بعد از جراحی است به همین جهت ضروری است بعد از عمل، از انجام رژیم‌های سخت که باعث کاهش یا افزایش وزن شدید می‌شود خودداری نمایید. علاوه بر این موارد بعد از عمل ابدومینوپلاستی در کنار بی توجهی نسبت به رعایت رژیم غذایی و ورزش نکردن بارداری مجدد می‌تواند منجر به برگشت شکم بعد از ابدومینوپلاستی شود.

از طرفی سلول‌های چربی در افراد با وزن بالا، ممکن است حاوی هورمونی باشد که باعث افزایش اشتها در این افراد شود، برخی پژوهشگرها بر این عقیده‌اند که هرچه میزان بافت چربی در بدن بیش‌تر باشد، اشتهای فرد نیز بیش‌تر می‌شود. پس، با توجه به نوع جراحی و حذف عمده چربی‌های ناحیه شکم بیماران، این افراد احساس گرسنگی کم‌تری را نسبت به قبل تجربه می‌کنند و با گذشت زمان پرخوری در آن‌ها کاهش می‌یابد. با این حال درصد زیادی از دائمی‌بودن نتایج عمل ابدومینوپلاستی به خود بیمار بستگی دارد.

پمپ درد بعد از عمل ابدومینوپلاستی

استفاده از دستگاه پمپ درد یکی از مواردی است که پس از جراحی ابدومینوپلاستی برای کاهش درد استفاده می‌شود. افرادی که به‌دلیل حالت تهوع شدید قادر به مصرف داروهای خوراکی نیستند، می‌توانند از پمپ درد استفاده کنند. پمپ درد دستگاهی است که دارو را از طریق یک لوله به‌طور مستقیم به داخل بدن هدایت می‌کند. در صورت داشتن درد شدید در ناحیه شکم، پمپ درد می‌تواند در نقش دز بالایی از داروهای مسکن مثل مخدر عمل کند و درد شما را کاهش بدهد.

دوران نقاهت بعد از عمل ابدومینوپلاستی چگونه است؟

دوران نقاهت بعد از عمل ابدومینوپلاستی برای افراد مختلف یکسان نیست، زیرا تمام افراد تحت عمل ابدومینوپلاستی یا جراحی زیبایی شکم، فرم و سایز شکمی یکسانی نداشته و به همین دلیل روند جراحی و در نتیجه دوره بهبودی این عمل برای هر فرد با دیگری متفاوت است. عوامل زیادی بر طول دوره نقاهت و بهبودی بعد از ابدومینوپلاستی تاثیرگذار است. عواملی همچون مهارت جراح، وسعت عمل، میزان بافت برداشته شده، تایپ بدنی بیمار، سلامت عمومی و جنس پوست در طول درمان تاثیرگذار هستند.

سن بیمار هم از فاکتورهای مهم موثر بر این مدت زمان است. بیمار باید این فرصت را برای بدن فراهم کند تا بازسازی شده و به حالت عادی برگردد. ممکن است بیمار چند ساعت پس از عمل مرخص شود که این مسئله توسط جراحان کلینیک زیبایی قابل تشخیص است. دوره نقاهت عمل ابدومینوپلاستی با توجه به فاکتورهایی که گفته شد، عموما بین 2 هفته تا 2 ماه ممکن است زمان ببرد.

اولترازد چیست؟ | مزایا و معایب پیکرتراشی به روش ultraZ

انتخاب بهترین جراح برای عمل لیپوماتیک و ابدومینوپلاستی از اهمیت ویژه ای برخوردار است پس بهتر است برای انجام این عمل به دنبال جراحی ماهر و توانا باشید. قابل ذکر است که جراحان ابدومینوپلاستی می‌بایست عضو انجمن جراحان پلاستیک ایران باشند و از نظر انجمن تایید شده باشند.

سعی کنید در جلسه مشاوره اطلاعات کاملی را در مورد جراح کسب کنید و با پرسش‌های مختلف با این نوع جراحی آشنا شوید، برای اطلاعات بیش‌تر در این زمینه می‌توانید با مرکز جراحی مورد اعتماد خود تماس بگیرید. همین‌طور شما می‌توانید با مشاهده نمونه کارهای قبل و بعد از عمل و مشاوره با بیماران کلینیک مورد نظر خود، از مهارت جراح آگاهی کسب کنید.

سخن پایانی

در انتها باید درباره ظاهر زخم این نوع جراحی بگوییم که معمولا افرادی که این نوع جراحی را انجام می‌دهند ممکن است از زخم ایجاد شده ناشی از ابدومینوپلاستی احساس ناخوشایندی را داشته باشند از این رو در صورتی که جراحی ابدومینوپلاستی زیر نظر جراح فوق تخصص پلاستیک انجام شود، مطمئنا میزان رضایت بیمار از نتیجه جراحی را می تواند تا حدود زیادی افزایش دهد. افرادی که این نوع جراحی را انجام داده‌اند معمولا جای زخم عملشان پس از یک سال محو می‌شود. در افرادی که ممکن است بهبودی زمان بیش‌تری نیاز داشته باشد، می توان از لیزر برای محوکردن جای جراحی استفاده کرد.

1. آیا درد پس از عمل ابدومینوپلاستی شدید است؟
درد پس از عمل ابدومینوپلاستی معمولاً شدید نیست، اما ممکن است درد و عدم راحتی در منطقه شکم و پشت برای چند روز تا چند هفته پس از عمل ادامه داشته باشد.

2. چگونه می توان درد پس از عمل ابدومینوپلاستی را کاهش داد؟
برای کاهش درد پس از عمل ابدومینوپلاستی، می توانید از داروهای کاهنده درد و ضد التهابی استفاده کنید.

3. آیا می توان از داروهای گیاهی برای کاهش درد پس از عمل ابدومینوپلاستی استفاده کرد؟
بله، می توانید از داروهای گیاهی مانند آویشن، نعناع، زنجبیل و گل سرخ برای کاهش درد پس از عمل ابدومینوپلاستی استفاده کنید. با این حال، قبل از استفاده از هر نوع داروی گیاهی، بهتر است با پزشک معالج خود مشورت کنید.

4. آیا تغذیه مناسب می تواند در کاهش درد پس از عمل ابدومینوپلاستی مفید باشد؟
بله، تغذیه مناسب می تواند در کاهش درد پس از عمل ابدومینوپلاستی مفید باشد. مصرف غذاهای سبک و قابل هضم، مصرف مایعات بیشتر و مصرف غذاهای حاوی فیبر و مواد مغذی مانند پروتئین، ویتامین C و آهن می تواند به بهبود سلامتی و کاهش درد پس از عمل کمک کند.

5. آیا تمرینات فیزیکی می توانند در کاهش درد پس از عمل ابدومینوپلاستی مفید باشند؟
تمرینات فیزیکی می توانند در کاهش درد پس از عمل ابدومینوپلاستی مفید باشند، اما باید با پزشک معالج خود مشورت کنید و تمرینات را با توجه به وضعیت خود و توصیه های پزشک انجام دهید. تمرینات هوازی مانند پیاده روی و شنا می‌توانند به بهبود جریان خون و کاهش التهاب کمک کنند.