Arabic | Persian | English

EN

AR

4 علت مهم برگشت شکم بعد از ابدومینوپلاستی + {5سوال رایج}

بعد از عمل جراحی شکم، همه بیماران می‌خواهند هرچه زودتر بهبودی خود را بدست آورند و به زندگی روزمره برگردند. با این وجود بهبود بعد از جراحی ابدومینوپلاستی نیاز به صبر و پشتکار زیادی دارد. همچنین تعدادی از بیماران نگران از بین رفتن تاثیرات جراحی و بازگشت به حالت پیش از عمل هستند؛ در این مقاله موارد مهمی از جمله رفتارهای مناسب برای رسیدن به سلامتی بعد از عمل و دلایل برگشت شکم بعد از ابدومینوپلاستی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بازیابی بدن بعد از ابدومینوپلاستی چگونه است؟

ریکاوری شکم نسبت به سایر جراحی‌های پلاستیک بدن مانند لیپوماتیک یا افزایش سایز سینه زنان چالش برانگیزتر است. پس از جراحی ابدومینوپلاستی ممکن است درد شدیدی داشته باشید و داروهای OTC و همچنین داروهای تجویزشده توسط پزشک معالج‌تان می‌تواند آن را حد زیادی کنترل کند. همچنین احتمالا هفته‌ها پس از عمل بی‌حسی، سوزن‌سوزن شدن پوست، برآمدگی، تورم یا کبودی را در ناحیه جراحی تجربه کنید. اما خوشبختانه بیشتر ناراحتی‌های ناشی از جراحی ابدومینوپلاستی در عرض چند هفته کاهش می‌یابد، به جز تورمی که ممکن است تا 6 ماه ادامه پیدا کند.

در طول بازیابی ابدومینوپلاستی چه‌کار کنیم؟

  • پس از ترخیص باید چند هفته در خانه بمانید و استراحت کنید.
  • در دوره نقاهت جراحی ابدومینوپلاستی، قرص مسکن و در شرایطی که نیاز باشد ضد انعقاد مصرف کنید.
  • تا چند روز پس از جراحی از انجام کارهای سنگین دوری کنید.
  • پس از جراحی خم‌شدن، ایستادن و بلندکردن اجسام برایتان آسان نخواهد بود و بهتر است از یک همراه بخواهید به شما کمک کند و مراقبتان باشد.
  • اگر در خانه تحرک داشته باشید برای جلوگیری از لخته‌شدن خون در دوره بهبودی بسیار مفید خواهد بود بنابراین قدم‌زدن در خانه می‌تواند برای شما بسیار موثر باشد.
  • در روزهای پس از جراحی، باید از کرم‌های تسریع‌کننده بهبودی زخم، داروهای تجویز شده توسط پزشک و لباس‌های راحت استفاده کنید
  • حداقل به مدت سه ماه از سیگارکشیدن و مصرف الکل خودداری کنید
  • بهتر است در چند هفته اول از انجام فعالیت‌های بدنی سنگین و… خودداری کنید
پیشنهاد مطالعه:
0 تا 100 "عمل بینی گوشتی" | انواع روش جراحی + 4 سوال متداول

بازگشت بعد از جراحی ابدومینوپلاستی

بازگشت به زندگی روزمره پس از جراحی شکم احتمالا کمی زمان‌بر خواهد بود. اگر کمی صبر داشته باشید، به احتمالا زیاد نتایج جراحی مثبت ‌است و می‌توانید پس از 10 تا 15 روز رانندگی کنید، به خرید بروید، آشپزی کنید و حتی به سر کار بروید.

دلایل برگشت شکم بعد از ابدومینوپلاستی چیست؟

همان‌طور که می‌دانید، ابدومینوپلاستی یک عمل جراحی برای افرادی است که به هر دلیلی از طریق روش‌های طبیعی نتوانسته‌اند پوست و چربی اطراف شکم را از بین ببرند. این جراحی با حذف پوست اضافه از قسمت شکم شما، ظاهر صاف و زیباتر به این ناحیه می‌دهد. درست است که با انجام این جراحی می‌توانید از شر چربی‌ها و پوست‌های اضافه خلاص شوید اما رعایت نکردن یک سری نکات می‌تواند منجر به ابدومینوپلاستی ناموفق شود. ابدومینوپلاستی موفق یک رابطه مستقیم و جدی با سبک زندگی بیمار دارد و نیازمند توجه و مراقبت مستمر است.

  1. حاملگی بعد از ابدومینوپلاستی یکی از مواردی است که می‌تواند عمل نتیجه عمل شما را خراب کند. بارداری مجدد باعث می‌شود عضلاتی در جراحی سفت شده‌اند، مجددا باز شوند. توصیه می‌شود اگر قصد انجام این عمل را دارید پس از بارداری اقدام کنید.
  2. رعایت نکردن رژیم غذایی یکی دیگر از دلایل برگشت شکم بعد از ابدومینوپلاستی است. این تصور که شما بعد از جراحی می‌توانید بدون برنامه و خودسرانه غذا بخورید اشتباه است؛ شما باید عادت‌های مثل پرخوری، مصرف فست‌فود و غذاهای چرب را تا حد زیادی کنترل کنید. پزشکان متخصص پیشنهاد می‌کنند به‌جای مصرف غذاهای پرکالری و چرب، از غذاهایی مانند میوه‌، سبزیجات، پروتئین و کربوهیدرات‌های سالم استفاده کنید.
  3. کم‌تحرکی و ورزش‌نکردن که دلیل اصلی چاقی و اضافه‌وزن است، برگشت شکم بعد از ابدومینوپلاستی را تضمین می‌کند! شما باید پس از گذراندن دوره نقاهت زیر نظر یک متخصص تغذیه مصرف غذا را پیش‌ببرید و یک برنامه ورزشی منظم داشته باشید. با انجام ورزش‌های مناسب بعد از عمل جراحی می‌توانید یک ابدومینوپلاستی موفق را تجربه کنید.
  4. فراموش نکنید برای انجام این جراحی حساس، حتما به یک جراح ماهر و با تجربه مراجعه کنید و از او برای این کار مشورت بخواهید. عجولانه عمل‌کردن در این زمینه می‌تواند خطرات زیادی برای شما به دنبال داشته باشد.
پیشنهاد مطالعه:
0 تا 100 مراقبت های بعد از پروتز سینه + {روش درست خوابیدن}

تفاوت لیپوماتیک با ابدومینوپلاستی

جراحی لیپوماتیک و ابدومینوپلاستی، هر دو از جمله جراحی‌های زیبایی ناحیه شکم هستند و باعث می‌شوند شکم ظاهر جذاب‌تر، صاف‌تر و متناسب‌تری داشته باشد. درست است که این جراحی ناحیه یکسانی از بدن را مورد هدف قرار می‌دهند اما کاملا با هم فرق دارند.

در تفاوت لیپوماتیک و ابدومینوپلاستی، به این نکته اشاره می‌کنیم که لیپوماتیک (lipomatic)، لیپوساکشن یا لیپو، یک جراحی برای برداشتن بخش‌هایی از بدن است که بافت‌های ناخواسته یا سرسخت چربی را از بدن فرد خارج می‌کند. لیپوماتیک از طریق یک سری فعالیت‌های پزشکی، بافت چربی مورد نظر را خرد می‌کند و توسط یک دستگاه مکنده آن را از بدن بیمار خارج می‌کند. این روش برای از بین‌بردن چربی‌های سفت و سخت بدن مفید است اما برخلاف ابدومینوپلاستی، مشکلات مربوط به عضلات و پوست شکم را درمان نمی‌کند.

در جدول زیر به طور خلاصه می‌توانید با مزایا و معایب ابدومینوپلاستی آشنا شوید.

جدول مزایا و معایب ابدومینوپلاستی

مزایا دوره نقاهت کوتاه و راحت

از بین رفتن جای برش و اسکار

حذف کامل توده‌های چربی از ناحیه شکم و پهلو

افزایش رضایت و اعتماد به نفس

حذف پوست‌های شل

معایب

احتمال کاهش حس لامسه

احتمال نیاز به جراحی ترمیمی (درصورت انتخاب پزشک نابلد)

احتمال بروز عدم قرینگی (عمل در مراکز غیر تخصصی)

امکان تیره‌شدن پوست ناحیه

افزایش دوره نقاهت (برای برخی از افراد که شرایط عمومی مساعدی ندارند)

برگشت شکم بعد از ابدومینوپلاستی تا چه اندازه ای ممکن است؟

برگشت شکم بعد از ابدومینوپلاستی کاملا بستگی به سبک زندگی و رژیم غذایی شما دارد. شما می‌توانید با کمک یک برنامه ورزشی و غذایی مناسب، از بازگشت شکم جلوگیری کنید و تناسب اندام خود را حفظ کنید. در صورت عدم رعایت این موارد و مصرف زیاد غذاهای چرب، فست‌فود و کم‌تحرکی، احتمال برگشت شکم بعد از ابدومینوپلاستی بسیار بالا است.

بعد از عمل، ممکن است درد، کبودی، تورم و مقداری ترشحات در محل زخم داشته باشید که با مصرف دارو و بانداژ به موقع می‌شود همه این موارد را کنترل کرد. رژیم غذایی متعادل داشته باشید و غذاهای سدیم‌دار مصرف نکنید. برای چند روز از دوش‌گرفتن خوددرای کنید و هرگز سیگار و الکل مصرف نکنید. تمام روز در خانه بمانید و برای دقایقی قدم بزنید.

پیشنهاد مطالعه:
ترکیدن و پارگی پروتز سینه | علائم، خطرات و 2 روش درمان

رابطه جنسی را در این مدت کنار بگذارید و ناحیه عمل را دو بار در روز با کرم مخصوص ماساژ دهید تا روند بهبودی تسریع شود. در هفته پنجم و ششم بعد از ابدومینوپلاستی می‌توانید از نتیجه عمل لذت ببرید چون احتمالا تورم تا حد زیادی فروکش کرده و ماهیچه بهبود یافته. در این مرحله می‌توانید ورزش کنید، رانندگی کنید و مجددا رابطه جنسی داشته باشید.

سوالات متداول

1- برای چه نوع افرادی ابدومینوپلاستی توصیه می‌شود؟
ابدومینوپلاستی برای افرادی که دارای چاقی محلی در منطقه شکم هستند و با انجام رژیم‌های غذایی و ورزشی نتوانسته‌اند این چاقی را کاهش دهند، توصیه می‌شود. همچنین برای افرادی که پس از بارداری و زایمان، شکم آنها به شکل قابل قبولی به حالت قبلی خود باز نگشته است، ابدومینوپلاستی مفید است.

2- چگونه ابدومینوپلاستی انجام می‌شود؟
در ابدومینوپلاستی، جراح یک بخش از پوست و بافت زیرین شکم را بریداری می‌کند و عضلات شکم را تقویت می‌کند. سپس پوست شکم را به سمت بالا کشیده و بافت‌های بریدار شده را با پوستی که به سمت بالا کشیده شده است، ترکیب می‌کند.

3- چه مدت زمانی بعد از ابدومینوپلاستی می‌توان به فعالیت‌های روزانه بازگشت؟
بسته به میزان عمل جراحی و وضعیت فرد، زمان بازگشت به فعالیت‌های روزانه متفاوت است. در حالت کلی، بعد از دو هفته از عمل جراحی، می‌توان به فعالیت‌های روزانه خود بازگشت کرد. اما برای فعالیت‌های شدید تر مانند ورزش، باید حداقل چهار تا شش هفته صبر کرد.

4- آیا برگشت شکم بعد از ابدومینوپلاستی دائمی است؟
برگشت شکم بعد از ابدومینوپلاستی به دلیل تقویت عضلات شکم و بریداری بافت‌های اضافی، به طور دائمی است. با این حال، در صورت عدم رعایت رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم، ممکن است چاقی محلی در منطقه شکم دوباره برگردد.

5- آیا ابدومینوپلاستی باعث بروز عوارض جانبی می‌شود؟
همانند هر جراحی دیگر، ابدومینوپلاستی نیز ممکن است با عوارض جانبی همراه باشد. عوارض شایع شامل درد، خونریزی، عفونت و تورم است. با این حال، با رعایت دقیق دستورات پس از عمل جراحی و مراجعه به پزشک در صورت بروز هرگونه عارضه، می‌توان این عوارض را کاهش داد.

0/5 (0 نظر)

نظرات ارزشمند شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط مجله مهزیار