Arabic | Persian | English

EN

AR

0 تا 100 “عمل بینی گوشتی” | انواع روش جراحی + 4 سوال متداول

 عمل بینی، امروزه رایج‌ترین جراحی در جهان است. جراحان، بینی گوشتی را باریک‌تر می‌کنند یا بینی استخوانی را به شکلی زیبا تغییر می‌دهند. صحبت این مقاله، درباره عمل بینی گوشتی است. هرآنچه باید از این جراحی بدانید را به همراه 4 سوال متداول بررسی خواهیم کرد.

بینی گوشتی چیست؟

بینی گوشتی معمولا غضروف ضعیفی دارد و در میان مردان بیشتر دیده می‌شود. عرض بینی زیاد، نوک بینی گرد، پهن و ماهیچه‌ای و اغلب رو به پایین است. حتی گاهی اوقات، می‌تواند قوز هم داشته باشد. ویژگی‌های بینی گوشتی به طور کلی، عبارتند از:

  • حجم بزرگ
  • بافت گوشتی بیش از حد
  • عدم تعادل با سایر ویژگی‌های صورت
  • مشکلات تنفسی

مدل تغییر بینی بعد از عمل بینی گوشتی

عمل بینی گوشتی چگونه انجام می‌شود؟

جراحی رینوپلاستی (Rhinoplasty)یا عمل بینی گوشتی، برای کاهش حجم و تغییر شکل بینی درشت انجام می‌شود. روش‌های مختلفی برای انجام این عمل وجود دارد، اما روش عمومی شامل مراحل زیر است:

  • مشاوره: قبل از انجام عمل بینی گوشتی، شما باید با یک جراح پلاستیک مشورت کنید. در این مرحله، شما می توانید انتظارات و نیازهای خود را با جراح مطرح کنید و راهنمایی‌های لازم درباره روش‌ها و نتایج ممکن دریافت کنید.
  • بیهوشی: در روز عمل، شما تحت بیهوشی کلی یا موضعی قرار می‌گیرید تا به شکل آگاهانه و بی‌دردسری از عمل جراحی عبور کنید.
  • برش: جراح، برش‌های لازم را در داخل بینی یا در منطقه بین بینی و لب برای دسترسی به بافت بینی انجام می‌دهد. این برش‌ها معمولا به طور کامل درون بینی قرار می‌گیرند تا اثر برش‌ها بعد از عمل، به طور قابل‌توجهی کمتر باشد.
  • تغییر شکل بافت: بافت گوشتی اضافی و غیرضروری در داخل بینی برداشته می‌شود و شکل و اندازه بینی تغییر می‌کند. این ممکن است شامل برداشتن بافت چربی، حذف قسمتی از غضروف بینی، یا ترمیم بافت‌های نرم مانند پوست باشد.
  • بستن برش‌ها: پس از تغییر شکل بینی، برش‌ها با استفاده از بخیه‌های جذب‌شونده، قابل حل یا نخ‌های خارجی بسته می‌شوند.
  • بانداژ نهایی: بینی که عمل شده است، بانداژ می‌شود تا ترمیم و بهبود یابد. 

در بین پزشکان، جراحی بینی گوشتی، معمولا جراحی سختی به حساب می‌آید. حتی برخی جراح‌ها، به علت احتمال بازگشت شکل بینی از انجام آن امتناع می‌کنند. دلیل انجام‌ ندادن جراحی، ضعیف‌بودن غضروف میانی بینی و احتمال ناموفق‌بودن عمل است.

مزایا و معایب جراحی بینی گوشتی

 درست است که جراحی بینی گوشتی، شکل آن را زیبا می‌کند و اعتمادبه‌نفس ازدست‌رفته افراد را به آن‌ها بازمی‌گرداند، اما هر جراحی، در کنار خوبی، بدی‌هایی هم دارد. این مزایا و معایب، در رینوپلاستی بینی گوشتی، این موارد را شامل می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه:
آشنایی با عمل لیفت بازو

مزایا و معایب جراحی بینی گوشتی

کاهش حجم و ضخامت بینی

تغییر شکل و نمای بینی

بهبود تعادل صورت

راحتی در تنفس

بهبود اعتمادبه‌نفس

مزایا

خطر عفونت

خونریزی بعد از عمل

تورم و ورم موقت بینی

حساسیت و التهاب ناشی از عمل

مشاهده زمان‌بر نتایج نهایی

نقاهت طولانی

معایب 

مراقبت‌های بعد از عمل بینی گوشتی

پس از انجام جراحی بینی گوشتی، مراقبت‌هایی لازم است تا دچار عوارض جانبی بعد از عمل نشوید یا به مرحله دوم جراحی نیاز پیدا نکنید. به جز توصیه‌های جراحتان در این باره که چه داروهایی مصرف کنید یا برای خارج‌کردن تامپون داخل بینی چه زمانی به مطب برگردید، توصیه‌های عمومی‌تری نیز وجود دارد که بهتر است رعایت کنید.

  • از فعالیت‌های سنگین نظیر ورزش، حداقل تا 2 ماه دوری کنید.
  • در هفته‌های اول پس از عمل، از زیاد حرف‌زدن، خندیدن یا گریه بپرهیزید.
  • اجسام سنگین را بلند نکنید.
  • تا زمانی که بینی‌تان چسب دارد، سراغ استخر و شنا نروید.
  • رژیم غذایی سالمی را دنبال کنید. 
  • سعی کنید تا چند ماه، هیچ ضربه‌‌ای به بینی وارد نشود.
  • به اندازه کافی استراحت کنید.
  • تا 3 هفته، سعی کنید روی صورت‌تان نخوابید و سعی کنید سرتان هنگام خوابیدن، بالاتر از بدن‌تان قرار گیرد.
  • میوه و سبزیجات را در برنامه غذایی خود قرار دهید.
  • شستشوی بینی را بعد از مدت مقررشده توسط پزشک، با دقت و طبق دستورالعمل او انجام دهید.

4 سوال متداول درباره عمل بینی گوشتی

در این قسمت، سوالات متداولی را که توسط افراد، درباره جراحی بینی گوشتی پرسیده شده است، می‌آوریم.

1. چطور از شر بینی گوشتی خلاص شویم؟

رینوپلاستی یا جراحی زیبایی بینی ، یکی از رایج‌ترین جراحی‌هایی است که برای تغییر شکل بینی انجام می‌شود. اگر بینی چاقی دارید، می‌توانید به سادگی جراحی بینی را انتخاب کنید تا چربی‌های اضافی را از بین ببرید، بینی خود را صاف کنید، قوز را از بین ببرید و ظاهری شگفت‌انگیز و در عین حال طبیعی به بینی خود بدهید.

پیشنهاد مطالعه:
تشخیص "تفاوت ماستوپکسی و ماموپلاستی" + ( 2 فرق مهم )

2. دلیل گوشتی‌شدن بینی چیست؟

بینی پیازی، اصطلاحی است که بیماران اغلب برای توصیف توپی که در انتهای بینی‌شان قرار دارد، استفاده می‌کند. این بافت توپی‌شکل می‌تواند ناشی از آناتومی غیرطبیعی غضروف آلار یا پوشش بافت نرم باشد که با عمل جراحی، قابل ترمیم و تغییر است.

3. آیا بافت بینی گوشتی، بعد از عمل جراحی، قابل بازگشت است؟

غضروفی که سطح مفاصل را می‌پوشاند، معمولا پس از آسیب‌دیدن در عمل جراحی بازسازی نمی‌شود، اما سلول‌های غضروفی تیغه بینی (بخشی از بینی که سوراخ‌های بینی را از هم جدا می‌کند) ظرفیت زیادی برای رشد و تشکیل غضروف جدید دارند. 

4. سخت‌ترین نوع عمل بینی گوشتی چیست؟

اصلاح بینی پیازی، یکی از چالش‌برانگیزترین روش‌ها در زمینه جراحی بینی گوشتی است. اصلاح بینی پیازی نیاز به یک جراح مجرب، هنرمند و با دقت فنی زیاد دارد. زیرا این نوع از بینی گوشتی، به علت وجود قسمت توپی‌شکل انتهای آن، وقت و انرژی زیادی را از جراح می‌گیرد و اصلاح آن کار دشواری است.

کلام آخر

در مقاله‌ای که از مجله زیبایی مهزیار خواندید، هرآنچه لازم بود از عمل بینی گوشتی بدانید را برای شما توضیح دادیم. مراحل جراحی را نام بردیم و توصیه‌های عمومی بعد از اتمام جراحی را معرفی کردیم. نکته‌ای که باید همیشه مدنظر داشته باشید این است که: اگر قصد دارید بینی گوشتی خود را با عمل جراحی اصلاح کنید و فرمی زیبا و متناسب به آن ببخشید، برای یافتن بهترین پزشک و بهترین کلینیک تحقیق کنید. حتی اگر لازم است ماه‌ها، برای پیداکردن گزینه مناسب زمان بگذارید. لازم است بتوانید برای تغییر شکل دائمی بینی‌تان به یک جراح مجرب، متعهد و هنرمند اعتماد کنید. در این صورت، به احتمال خیلی زیاد، از نتیجه‌ جراحی خود راضی خواهید بود.

پیشنهاد مطالعه:
مزایا و معایب ابدومینوپلاستی + { 6 نکته مهم در انتخاب جراح }

سوالات متداول

  • آیا عمل بینی گوشتی باعث درد شدید می‌شود؟
    عمل بینی گوشتی ممکن است پس از عمل دچار تورم، التهاب و احساس ناراحتی شود که معمولا با مصرف داروها کنترل می‌شود. پس از عمل جراحی، درد زیادی را تجربه نخواهید کرد. بیشترین ناراحتی، تجربه فشاری است که در ناحیه بینی احساس می‌شود. درد پس از جراحی، معمولا به وسیله داروهای مسکن کنترل می‌شود و در بیشتر موارد، طی چند روز بهبود می‌یابد.
  • آیا نتیجه نهایی عمل بینی گوشتی فوری است؟
    خیر، نتیجه نهایی عمل بینی گوشتی معمولا نیاز به زمانی برای بهبود کامل دارد. بهبود تورم و التهاب ممکن است چند هفته یا حتی چند ماه طول بکشد تا فرم نهایی بینی ظاهر شود. این فرایند، نیاز به صبر و رعایت دستورات پس از عمل دارد.
  • آیا برای انجام عمل بینی گوشتی نیاز به بستری‌شدن در بیمارستان است؟
    بستری‌شدن در بیمارستان برای عمل بینی گوشتی معمولا لازم نیست. این عمل به صورت روزانه انجام می‌شود. به این معنی که شما پس از عمل می‌توانید به خانه برگردید. با این حال، وقتی به خانه برگردید هم، باید دستورالعمل‌های پس از عمل را به دقت دنبال کنید.
  • آیا عمل بینی گوشتی به تغییرات تنفسی منجر می‌شود؟
    در بعضی موارد، عمل بینی گوشتی می‌تواند به بهبود تنفس کمک کند، به خصوص در صورتی که بافت گوشتی بیش از حد مجرای تنفس را مسدود کرده باشد. با این حال، در برخی موارد، بهبود تنفس ممکن است زمان بیشتری بخواهد. بنابراین،  برخی ممکن است مشکلات تنفسی را تجربه کنند. بلاگ تنفس بعد از جراحی بینی اطلاعات بیشتری به شما می‌دهد.
  • آیا بعد از عمل بینی گوشتی نیاز به تغییر شیوه زندگی دارم؟
    بله، در دوران نقاهت بعد از عمل بینی گوشتی، شما باید برخی تغییرات را در شیوه زندگی خود ایجاد کنید. این مورد ممکن است شامل جلوگیری از فعالیت‌های ورزشی شدید، خواب به‌موقع و درست در حالت خوابیده، لمس‌نکردن و فشارنیاوردن بر بینی، و محافظت از بینی در مواجهه با ضربه و آسیب باشد.
0/5 (0 نظر)

نظرات ارزشمند شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط مجله مهزیار