Arabic | Persian | English

EN

AR

0 تا 100 تنفس بعد از جراحی بینی(Rhinoplasty)

جراحی بینی یکی از رایج‌ترین عمل‌های زیبایی است که نگرانی از بابت تنفس بعد از جراحی بینی بسیاری افراد سراغش نمی‌روند. این عمل در ایران نیز به تعدد انجام می‌گیرد. عمل زیبایی بینی مانند هر جراحی دیگری ممکن است با عوارضی همراه باشد. مشکلات تنفسی بعد از جراحی یکی از شایع‌ترین عوارض این عمل است. خیلی از اوقات این مشکل به صورت موقتی است. اما ممکن است که در زمان کوتاه حل نشود و نیاز به درمان داشته باشد. البته جراحی بینی دارای عوارض متعددی است. این عوارض به انواع جراحی بینی نیز بستگی دارد.

برای مثال جراحی بینی استخوانی با سایر انواع بینی متفاوت است. در این مطلب قصد داریم به عوارض جراحی بینی و به طور کلی مشکلات تنفسی بعد از جراحی بینی بپردازیم. اگر شما نیز قصد عمل زیبایی بینی خود را دارید، باید پیش از هر چیز از عوارض احتمالی آن آگاه باشید. در ادامه این مطلب بلاگ مهزیار همراه ما باشید تا بررسی کنیم که آیا تنفس بعد از جراحی بینی مختل می‌شود؟

عوارض جراحی بینی چگونه ظاهر می‌شوند؟

کبودی بعد از عمل بینی یکی از عوارض جراحی بینی است. به جرئت می‌توان گفت که کبودی بعد از عمل و زمان برطرف شدن آن، از جمله مسائل مهمی است که بیماران را بعد از این عمل جراحی نگران می‌کند. درمان کبودی بعد از جراحی بینی نیز مانند مشکلات تنفسی راه‌هایی دارد که پزشکان بعد از جراحی به بیمار توصیه می‌کنند. برای مثال می‌توان گفت در 72 ساعت اولیه پس از عمل، در راستای کاهش سریع تر کبودی‌های به وجود آمده از آبمیوه‌های طبیعی مانند آب کرفس، آب هویج و آب آناناس استفاده کنید.

جدول عوارض احتمالی کوتاه‌مدت و بلندمدت عمل بینی

کوتاه مدت

خونریزی

تورم

درد

کبودی

بلند مدت

عدم تقارن پره‌های بینی

مشکلات تنفسی

از بین‌رفتن حس بویایی

به جاماندن جای بخیه

پیشنهاد مطالعه:
پاسخ به 5 سوال مهم در مورد [پوشیدن گن بعد از ابدومینوپلاستی]

مشکلات رایج تنفس بعد از جراحی بینی

همان‌طور که اشاره شد ممکن است تنفس پس از جراحی بینی دچار مشکل شود. مشکلات تنفسی بعد از جراحی بینی معمولاً به دلیل فشرده‌شدن دریچه بینی با زاویه کمتر از پیش است.

دریچه بینی را می‌توان به سادگی به عنوان زاویه برخورد سپتوم (دیواره بینی) با سوراخ‌های بینی توصیف کرد. ناحیه‌ای که ما از آن صحبت می‌کنیم حدود 1.5 سانتی‌متر در داخل بینی شما قرار دارد. اگر این زاویه بعد از جراحی کوچک تر شود، ممکن است توانایی تنفس شما کاهش پیدا کند.

غالباً علاوه بر مشکلات رایج تنفسی، پس از جراحی، بینی ورم می‌کند. برای کاهش ورم بینی بعد از جراحی معمولاً از چسب بینی برای برطرف کردن آن استفاده می‌شود. چسب‌زدن و معاینه منظم همگی جزء مراقبت ‌های جراحی بینی محسوب می‌شوند که باید به درست‌ترین روش انجام شوند.

عوارض جراحی بینی

دلیل بروز مشکلات تنفسی بعد از عمل بینی

همان‌طور که اشاره شد پس از جراحی بینی ممکن است با مشکلات تنفسی رو به رو شوید. اما دلیل این مشکل چیست و اغلب چه زمانی رخ می‌دهد؟ این اتفاق معمولاً بعد از کوچک کردن قوز بینی خواهد افتاد. اما دلیل اصلی بروز مشکل تنفسی بعد از عمل بینی چیست؟

به دلیل تورم آستر و ساختار داخل بینی، معمولاً به طور موقت، تنفس از طریق بینی به دنبال جراحی زیبایی بینی سخت خواهد شد. اما باید بدانید که تکنیک‌های جدیدتری در جراحی زیبایی بینی ایجاد شده که باعث می‌شود سطح مشکلات تنفسی بینی مانند قبل از جراحی زیبایی بینی، دوباره شکل نگیرد. رینوپلاستی در بیست سال گذشته به طور قابل توجهی تکامل یافته است. این نکته باعث عوارض کمتر بعد از انجام جراحی بینی خواهد شد.

گاهی ممکن است مشکل تنفسی به دلیل آلرژی باشد. اگر علت اصلی ایجاد مشکلات تنفسی بعد از جراحی بینی مربوط به عارضه آلرژی باشد در این صورت باید فرد تا رفع علائم شدید آن از اسپری‌ها و داروهای کورتونی استفاده کند. البته با توجه به اینکه این داروها سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شوند، باید مقدار مصرف آن‌ها زیر نظر پزشک باشد.

پیشنهاد مطالعه:
عمل بینی و لیزیک چشم: زمان مناسب، تاثیر و عوارض احتمالی

روش تشخیص گرفتگی دریچه‌های بینی و مشکل تنفسی

برای بررسی اینکه آیا دریچه بینی شما باعث این مشکل شده است یا خیر، انگشت اشاره و شست خود را روی بینی خود قرار دهید. طوری که گویا می‌خواهید یک طرف آن را بگیرید. نقطه‌ای که می‌خواهید دست خود را قرار دهید درست در جایی است که قسمت نرم پل بینی به قسمت استخوانی می‌رسد (تقریباً نیمی از راه بینی). حال باید در حالی که به اندازه کافی پوست را با دستتان گرفتید، آن را سمت پیشانی خود بلغزانید و حرکت دهید. اگر توانستید با لغزش پوست به سمت بالا بهتر نفس بکشید، احتمالاً مشکل دریچه بینی دارید که می‌تواند توسط جراح شما اصلاح شود.

سایر مشکلات ممکن است شامل خونریزی بینی باشد که گاهی اوقات در صورت داشتن سوراخ سپتوم (سوراخی در دیوار که بینی شما را به دو نیم می‌کند) رخ می‌دهد. این بافت واقعاً می‌تواند خشک شود و به راحتی خونریزی کند. به خصوص زمانی که بینی خود را باد کرده یا عطسه می‌کنید. البته دلایل احتمالی دیگری نیز وجود دارد.

برای مثال زمانی که سپتوم درمان شده باشد و هنوز کاملاً بهبود نیافته باشد. برای شناسایی این نقطه نیز می‌توانید جلوی آینه بروید. به داخل بینی خود نگاه کنید و ببینید آیا از یک طرف، طرف دیگر مشخص است یا خیر. اگر این مشکل نیز وجود داشته باشد، امکان درمان آن توسط متخصص وجود دارد.

تا چند روز بعد از عمل بینی می‌توان از بینی نفس کشید؟

خیلی از افراد نگران این هستند که چگونه تغییر شکل بینی بر تنفس آن‌ها پس از جراحی بینی تأثیر می‌گذارد. پس از جراحی تا یک سال، تورم‌هایی در داخل بینی ایجاد می‌شود. این حالت همان‌طور که پیشتر ذکر شد اغلب منجر به برخی مشکلات جزئی تنفس در اوایل جراحی می‌شود. اما باید بدانید که این مشکل در بازه زمانی 1 تا 3 ماه برطرف می‌شود. البته بیشتر تورم‌ها معمولاً در عرض 6 هفته پس از جراحی برطرف می‌شود، اما می‌تواند تا یک سال ادامه یابد.

پیشنهاد مطالعه:
آشنایی با عمل لیفت بازو

در طول دوران نقاهت، می‌توانید تورمی را که ممکن است ایجاد شود با یخ یا کمپرس یخ درمان کنید. کمپرس یخ به تسکین التهاب نیز کمک خواهد کرد. با برطرف شدن تورم داخلی، فضای داخلی بازتر شده  و تنفس بسیار بهتر می‌شود.

مشکلات جراحی بینی

کلام آخر

همان‌طور که خواندید جراحی بینی (Rhinoplasty) یکی از شایع ترین عمل‌های زیبایی است و انواع مختلفی دارد. برای مثال تفاوت بینی استخوانی با سایر مدل ‌ها در عوارض بعد از جراحی مؤثر است. چسب زدن بعد از جراحی بینی نیز یکی از مهم ترین مواردی است که باید به آن توجه شود. عمل جراحی بینی نیز مانند هر جراحی دیگری ممکن است منجر به عوارضی شود. یکی از رایج ترین ‌این عوارض مشکلات تنفسی است.

این مشکلات به راحتی قابل تشخیص هستند و در اغلب اوقات با تکنیک‌هایی می‌توان آن‌ها را برطرف کرد. در آخر مهزیار توصیه می‌کند اگر قصد جراحی بینی خود را دارید به کلینیک‌ها و متخصصان معتبر مراجعه کنید تا احتمال به وجود آمدن هرگونه مشکل به پایین ترین حد خود برسد.

سوالات متداول

  1. می‌توان جراحی زیبایی بینی را به همراه اصلاح انحراف بینی انجام داد؟
    این امکان کاملاً وجود دارد و اصولاً تمام جراحان زیبایی توصیه می‌کنند که این دو عمل به صورت همزمان و در یک مرحله انجام شود.
  2. پره‌های بینی الزاما باید در جراحی زیبایی بینی کوچک شوند؟
    در صورتی که سوراخ‌های بینی بزرگ، گشاد و یا غیر متقارن باشند، جراح با برداشتن پره‌های بینی این مشکل را اصلاح خواهد کرد تا در حد امکان، پره‌ها و سوراخ‌های بینی متقارن شوند.
  3. عمل جراحی بینی برای چه کسانی ضروری است؟
    هدف از انجام جراحی بینی ممکن است زیباتر کردن چهره یا رفع مشکلات مربوط به تنفس و بویایی باشد. عمل جراحی بینی به منظور زیبایی بیش‌تر چهره، یک عمل اختیاری است. اما در صورتی که پزشک شما تشخیص دهد که لازم است تحت عمل جراحی قرار بگیرید و در صورت امتناع از این کار، مشکلات جدی برای سلامتی‌تان پیش می‌آید، پس بهتر است این کار را انجام دهید.
2/5 (1 نظر)

نظرات ارزشمند شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط مجله مهزیار