Arabic | Persian | English

EN

AR

0 تا 100 تفاوت لیپوماتیک و ابدومینوپلاستی

جراحی لیپوماتیک و جراحی ابدومینوپلاستی، هر دو جزو جراحی‌های زیبایی ناحیه شکم هستند و باعث می‌شوند شکم صاف‌تر، متناسب و سفت‌تر به نظر برسد. با وجود اینکه هر دو این جراحی‌ها ناحیه مشترکی در بدن را هدف قرار می‌دهند، اما تفاوت‌های اساسی زیادی باهم دارند.خیلی از افراد به ویژه خانم‌هایی که زایمان انجام داده‌اند یا کاهش وزن داشته‌اند، به دلیل افتادگی پوست در برخی نقاط بدن، تصمیم می‌‌گیرند این مسئله را با انجام جراحی ابدومینوپلاستی برطرف کنند. اما جراحی لیپوماتیک به معنی کم کردن بافت چربی از برخی نقاط بدن است که ما در این مقاله بلاگ مهزیار تفاوت‌های این دو نوع عمل جراحی را برایتان شرح خواهیم داد.

جراحی لیپوماتیک چیست؟

جراحی لیپوماتیک که به عنوان لیپو هم شناخته می‌شود، یک روش جراحی سریع و ایمن برای برداشتن بخش‌های ناخواسته یا سرسخت چربی بدن است. این جراحی برای افراد بالای 18 سال و با سلامت عمومی مناسب انجام می‌شود. این عمل در عین اینکه خطراتی به همراه دارد، باعث یکنواخت شدن چربی‌های زیر پوست و جمع‌کردن و شکل‌دادن به پوست می‌شود.

لیپوماتیک با استفاده از ارتعاشات باعث می‌شود بافت چربی مورد نظر خرد شود و یک دستگاه وکیوم از طریق مکیدن، این بافت‌ها را از بدن خارج می‌کند. این روش برای از بین بردن چربی‌های سرسخت شکم و بین دنده‌ها بسیار موثر است و در بیمارانی که وزن مناسب، پوست انعطاف‌پذیر و عضلات محکمی دارند بهترین نتیجه را دارد. اگرچه لیپو در خلاصی از رسوبات چربی شکم معجزه می‌کند اما این درمان مشکلات مربوط به عضلات شکم یا پوست را درمان نمی‌کند.

جراحی ابدومینو

معرفی سریع انواع لیپوماتیک

لیپوماتیک خارج‌کردن بافت چربی از بدن است اما نحوه  اجرای آن روش‌های متفاوتی دارد. انتخاب هر یک از این روش‌های لیپو، به عهده جراح است و هر جراح به شیوه‌ای که خودش در آن تحبر دارد این جراحی را انجام می‌دهد. اگر بیمار بخواهد چربی تخلیه شده توسط لیپو برای قسمتی از بدنش مانند لب یا گونه تزریق شود، نمی‌توان از هر روشی برای لیپو استفاده کرد. برای مثال در روش لیزری چربی‌ها ذوب می‌شود و امکان اینکه دوباره از آن‌ها استفاده شود وجود ندارد.

  • لیپوساکشن با لیزر:

در روش لیپوماتیک با لیزر، ابتدای کار با لیزر چربی‌های محل لیپو را ذوب می‌کنند و در مرحله بعد اقدام به بیرون کشیدن چربی‌ها با کمک یک نازل بسیار ظریف و نازک می‌کنند. هنگامی که چربی‌ها ذوب و به حالت مایع تبدیل شد، پزشک این نازل ظریف را تکان می‌دهد و می‌تواند به راحتی چربی را از عضله تشخص داده و آن را خارج کند. یکی دیگر از مزیت‌های این روش وجود نازلی است که به دلیل کوچک بودن آن، آسیبی به بافت‌های بدن وارد نمی‌شود.

  • لیپوماتیک فراصوت:
پیشنهاد مطالعه:
عمل کمر ساعت شنی با ابدومینوپلاستی [ 0 تا 100 نکات ]

در این روش با متمرکز کردن امواج فراصوت در نقاط مورد نظر، ابتدا چربی‌ها را جدا و سپس آن‌ها را از بدن خارج می‌کنند.

  • لیپوماتیک تزریق مایع:

در این روش جراح ابتدا مایع حاوی آب، نمک، لیدوکائین و اپی‌نفرین را به بخش تجمع چربی‌ها تزریق می‌کند. این عمل باعث انقباض مویرگ‌ها و بافت عضلانی می‌شود تا خونریزی و احتمال آسیب به حداقل برسد. جراح پس از تزریق این مایع به بدن بیمار، عمل لیپو را با استفاده از کانولا انجام می‌دهد.

جراحی ابدومینوپلاستی 

در این عمل جراحی پلاستیک، پوست اضافه و چربی‌ای که خاصیت کشسانی خودش را از دست داده از بدن جدا و شکم فرد زیبا و خوش‌فرم می‌شود. این جراحی در بین بانوان باردار یا افرادی که وزن زیادی از دست داده‌اند و می‌خواهند پوست اضافه را از بدنشان جدا کنند بسیار مرسوم است.

شل‌بودن بیش از حد پوست یک مشکل رایج بعد از کاهش وزن‌های قابل توجه است. چربی اضافه باعث کشیدگی پوست بدن در آن محل شده، هنگامی که این چربی‌ها با کمک ورزش یا گرفتن رژیم غذایی از بین می‌رود، پوست این توانایی را ندارد که خود را به حالت اولیه بازگرداند.

این مشکل با افزایش سن بدتر می‌شود زیرا تولید کلاژن بدن ما به سرعت کاهش پیدا می‌کند و این به معنی آن است که پوست خاصیت کشسانی و ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و نهایتا منجر به چروک و افتادگی می‌شود. در افراد مسن تنها مقدار کمی کاهش وزن می‌تواند منجر به ایجاد شدن این پوست‌های اضافه در اطراف شکم شود.

عمل ابدومینوپلاستی در دو نوع ابدومینوپلاستی کوچک (Minor Abdominoplasty) و ابدومینوپلاستی کامل انجام می‌شود. در نوع کامل، یک برش در قسمت وسط ناف و یکی زیر شکم ایجاد شده و در بعضی از موارد امکان دارد ناف جابجا و پوست و بافت‌های اضافه جدا شوند. در نوع کوچک، برش کوچکتری نسب به ابدومینوپلاستی کامل زده می‌شود؛ این نوع جراحی مناسب افرادی است که دارای چربی ذخیره‌شده در قسمت پایینی ناف خود هستند. از عوارض جراحی ابدومینوپلاستی می‌توان به باقی‌ماندن جای زخم، عفونت، کبودی و بی‌حسی، ایجادشدن خون لخته در ناحیه و عوارض بیهوشی اشاره کرد.

جدول مزایا و معایب ابدومینوپلاستی

مزایا دوره نقاهت کوتاه و راحت

از بین رفتن جای برش و اسکار

حذف کامل توده‌های چربی از ناحیه شکم و پهلو

افزایش رضایت و اعتماد به نفس

حذف پوست‌های شل

معایب

احتمال کاهش حس لامسه

احتمال نیاز به جراحی ترمیمی (درصورت انتخاب پزشک نابلد)

احتمال بروز عدم قرینگی (عمل در مراکز غیر تخصصی)

امکان تیره‌شدن پوست ناحیه

افزایش دوره نقاهت (برای برخی از افراد که شرایط عمومی مساعدی ندارند)

پیشنهاد مطالعه:
بررسی کامل "مزایا و معایب جراحی پلک" (Blepharoplasty)

بهترین افرادی که می‌توانند از گزینه‌های این عمل باشند، مردان و زنانی‌اند که از نظر سلامتی شرایط پایدار و مطلوبی برخوردارند اما از وجود چربی‌های شکم و پوست‌های اضافی اطراف آن احساس ناخوشایندی دارند. این عمل یک جراحی زیبایی شکم محسوب می‌شود و به‌ویژه برای خانم‌هایی که حاملگی‌های زیادی داشته‌اند خوب است. افرادی که قصد بارداری یا کاهش وزن دارند بهتر از این کار را به تعویق بیندازند. همچنین بهتر است افرادی که قصد انجام ابدومینوپلاستی دارند، قبل از عمل جراحی درباره حساسیت‌های دارویی و سوابق پزشکی با متخصص مشورت کنند. شایان ذکر است افراد سیگاری باید 6 هفته قبل از انجام این جراحی سیگار را ترک کنند!

تفاوت لیپوماتیک و ابدومینوپلاستی در یک پارگراف!

قطعا نمی‌توانیم تفاوت لیپوماتیک و ابدومینوپلاستی را تنها در یک پاراگراف خلاصه کنیم؛ بنابراین این چند پاراگراف را همراه مهزیار باشید تا به طور کامل به شما بگوییم که تفاوت این 2 عمل به چه صورت است. برای این منظور چند فاکتور را در نظر می‌‌گیریم:

  • کاندیدای مناسب:

افرادی که در ناحیه شکم، پهلو، بازو، ران و… چربی موضعی دارند و پوست آن‌ها افتاده نیست و برعکس سفت و محکم است، گزینه مناسب لیپوماتیک هستند. در صورتی که افرادی که در عین این که چربی موضعی دارند، پوست شل و افتاده‌ای هم دارند، گزینه مناسب ابدومینوپلاستی و لیپوماتیک همزمان هستند. گروه دیگری از افراد هم هستند چاق بوده و بعد از آن لاغر شده اند و به همین علت پوست آن‌ها شل و افتاده است. این افراد نیز کاندید ابدو محسوب می‌شوند.

  • ناحیه هدف:

مورد دیگر تفاوت لیپوماتیک و ابدومینوپلاستی، نواحی هدف عمل است. نواحی مانند شکم، پهلو، ران، پاها، بازو، غبغب نواحی هدف عمل لیپوماتیک هستند. در حالی که ابدومینوپلاستی فقط برای ناحیه شکم قابل انجام است.

  • استفاده از چربی:

گفته‌ شده است که مهمترین تفاوت لیپوماتیک و ابدومینوپلاستی، استفاده از چربی است. به این صورت که از چربی جمع‌آوری شده بعد از عمل لیپوماتیک، می‌توان برای تزریق چربی در نواحی مختلف مانند سینه یا باسن استفاده کرد. البته درصورتی که فردی تمایل به این ترنسفر داشته باشد. اما از چربی حاصل از عمل ابدومینوپلاستی، نمی‌شود برای تزریق در نواحی دیگر بدن استفاده کرد.

ورزشهای مناسب بعد از عملهای جراحی

بعد از عمل توصیه می‌شود بیمار استراحت مطلق داشته باشد و 14 روز در وضعیت خمیده بماند تا فشار کمتری به محل جراحی وارد شود. تا زمان بهبودی کامل، فرد نمی‌تواند ورزش‌های سنگین انجام دهد یا جسم سنگینی بلند کند اما می‌تواند از پیاده‌روی لذت ببرد و فعالیت‌های ورزشی سبک داشته باشد. برای آگاهی از نحوه ورزش بعد از ابدومینوپلاستی، می‌توانید ویدئوهای بسیاری را در یوتیوب مشاهده کنید. اما دقت داشته باشید که هیچ حرکتی را بدون هماهنگی با پزشک و تایید او انجام ندهید.در این مدت فرد باید داروهای تجویز شده توسط پزشک را به موقع مصرف کند تا بتواند سریع‌تر سلامتی خود را بدست آورد.

پیشنهاد مطالعه:
بارداری بعد از ابدومینوپلاستی (بایدها و نبایدهای مهم)

جراحی آبدومینوپلاستی

مجموعه زیبایی مهزیار یکی از مراکز معتبری است که بسیاری از خدمات مورد نیاز شما مراجعین عزیز در زمینه خدمات زیبایی تزریقی را با بهترین کیفیت و زیر نظر متخصصان ماهر و با سابقه ارائه می‌دهد. از جمله خدماتی که این مرکز به شما ارائه می‌دهد می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

برای دریافت مشاوره و ارائه خدمات با شماره‌های مهزیار تماس بگیرید تا وقت مشاوره و ویزیت برای شما تنظیم شود.

سوالات متداول

1- تفاوت لیپوماتیک و ابدومینوپلاستی چیست؟
لیپوماتیک جراحی است که برای حذف چربی‌های ناحیه شکم و پهلو و درواقع لاغری موضعی، مورد استفاده قرار می‌گیرد در حالی که ابدومینوپلاستی به نحوی باعث لیفت پوست شکم و برطرف‌شدن آن شل‌شدگی پوست، حاصل از حذف چربی انجام می‌شود.

2- آیا لیپوماتیک و ابدومینوپلاستی همزمان قابل انجام هستند؟
بله، لیپوماتیک و ابدومینوپلاستی همزمان قابل انجام هستند. این کار می‌تواند بهبود بیشتری در شکل بدن شما ایجاد کند.

3- آیا عمل لیپوماتیک و ابدومینوپلاستی دردناک است؟
بله، هر دو عمل لیپوماتیک و ابدومینوپلاستی باعث درد و تورم در منطقه شکم می‌شوند. با این حال، پزشک شما می‌تواند داروهای مسکن برای شما تجویز کند. لازم به ذکر است میزان تحمل درد، به آستانه تحمل درد هر فرد بستگی دارد. برای بعضی از افراد این عمل از زامیان کمتر دردناک است و با یکبار استفاده از مسکن، دیگر نیاز به مسکن نخواهند داشت.

4- چه مدت زمانی برای بهبودی پس از عمل لیپوماتیک و ابدومینوپلاستی نیاز است؟
زمان بهبودی پس از عمل لیپوماتیک و ابدومینوپلاستی بستگی به میزان درد و تورم دارد. با این حال، برای بهبود کامل، حداقل ۴ تا ۶ هفته زمان لازم است.

5- آیا بعد از عمل لیپوماتیک و ابدومینوپلاستی می‌توان ورزش کرد؟
بله، پس از عمل لیپوماتیک و ابدومینوپلاستی می‌توانید ورزش کنید، اما بهتر است با ورزش‌های سبک شروع کنید و به تدریج به ورزش‌های سنگین‌تر بروید. همچنین، قبل از شروع به هرگونه ورزش، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

0/5 (0 نظر)

نظرات ارزشمند شما

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط مجله مهزیار