Arabic | Persian | English

EN

AR

بارداری بعد از ابدومینوپلاستی (بایدها و نبایدهای مهم)

درست است که بهترین زمان برای انجام جراحی ابدومینوپلاستی بعد از زایمان و هنگامی است که فرد دیگر قصد باردار شدن ندارد، اما این مسئله به این معنا نیست که دیگر نمی‌توانید بعد از عمل ابدومینوپلاستی باردار شوید. بلکه شرایط ایدئال این است که بعد از آخرین بارداری عمل ابدومینوپلاستی را انجام دهید. به هر صورت بارداری بعد از ابدومینوپلاستی امکان‌پذیر است اما باید از تمامی عواقب آن آگاه بود. بلاگ مهزیار این موضوع را مورد بحث قرارداده است:

تاثیر بارداری بر جراحی ابدومینوپلاستی

مهزیار توصیه می‌کند که اگر قصد دارید در آینده باردار شوید، فعلاً عمل زیبایی شکم را انجام ندهید و آن را به بعد از زایمان آخرین فرزند خود، یعنی وقتی که دیگر قصد بارداری نداشتید، موکول کنید. دلیل این توصیه این است که بارداری و زایمان بر نتیجه ابدومینوپلاستی اثر منفی می‌گذارد.

برای بسیاری از زنان با همزمانی بارداری بعد از ابدومینوپلاستی این مشکل پیش می‌آید که وقتی بعد از جراحی زیبایی شکم باردار می‌شوند و زایمان می‌کنند، شکم آن‌ها دوباره به حالت قبل از عمل بر می‌گردد. به طوری که انگار هرگز این جراحی زیبایی را انجام نداده‌اند.

دلیل این تغییر این است که با رشد جنین در رحم مادر، پوست در ناحیه‌ شکم کشیده می‌شود تا با رشد جنین خود را هماهنگ کنند. علاوه بر آن، رشد جنین و بزرگ شدن شکم باعث کشیده شدن عضلات شکمی (سیکس پک) می‌شود.

عضلات شکمی به وسیله‌ یک بافت همبند به هم متصل شده‌اند و در هنگام بارداری که شکم بزرگ می‌شود، هورمون‌هایی ترشح می‌شوند که باعث افزایش انعطاف ‌پذیری این بافت خواهد شد. در نتیجه فاصله‌ بین این عضلات از هم بیشتر می‌شود و بین دو نیمه‌ آن یک شکاف ایجاد خواهد شد. این شکاف تا حدی طبیعی بوده و ممکن است بعد از زایمان به حالت عادی برگردد، اما در برخی از افراد این شکاف آن‌قدر بزرگ می‌شود که بعد از زایمان دیگر جمع نمی‌شود و شکم حالت چاق و بزرگ خود را حفظ می‌کند.

اگر برای شما سؤال است که پیکرتراشی چیست و چه تأثیراتی دارد باید بگوییم که در واقع یکی از کار‌هایی که در عمل ابدومینوپلاستی انجام می‌شود، جمع‌کردن و نزدیک‌کردن همین عضلات شکمی است. این کار در کنار برداشتن چربی و پوست اضافه باعث می‌شود تا شکم شما کاملاً متناسب و ‌ایدئال به نظر برسد.

پیشنهاد مطالعه:
بلفاروپلاستی (blepharoplasty) چیست؟ [صفر تا 100 + ویدئو]

تاثیر بارداری بر جراحی ابدومینوپلاستی

انجام عمل ابدومینوپلاستی بعد از بارداری

بارداری تغییرات عمیقی بر بدن خانم‌ها ایجاد می‌کند. در هنگام رشد جنین تمام سیستم داخلی و خارجی بدن یک زن تغییر می‌کند و پس از زایمان مدت زمان زیادی لازم است تا بدن بهبود یابد و به حالت قبلی خود بازگردد.

به طور کلی شیردهی بعد از زایمان به بدن در راستای بهبود و ریکاوری کمک می‌کند. اما در بعضی از موارد خانم‌ها متوجه عدم بازگشت فرم بدن به حالت قبلی خود می‌شوند و احساس می‌کنند به عمل جراحی مجدد ابدومینوپلاستی نیاز دارند. درباره تاثیرات شیردهی و عمل پروتز سینه نیز می‌توانید در بلاگ مهزیار بیشتر بخوانید.

همان‌طور که اشاره شد، یکی از دلایل اصلی افزایش حجم شکم و افتادگی آن در بانوان، بارداری است. بنابراین انجام جراحی زیبایی شکم بعد از بارداری باعث حذف حجم چربی اضافه در بدن و تناسب اندام در بانوان می‌شود. زمانی که این عمل پس از تولد آخرین فرزند انجام شود و با رژیم غذایی و فعالیت ورزش مداوم همراه گردد، می‌توان از نتیجه آن مطمئن شد و تا سال‌ها از آن استفاده کرد. تمرینات ورزشی بعد از جراحی زیبایی به تثبیت و زیبایی اندام شما کمک شایانی می‌کند. اما باید دقت کنید که کاملا با رعایت توصیه‌های جراح متخصص خود این مقوله را پیش ببرید.

چند وقت بعد از ابدومینوپلاستی بارداری ممکن است؟

حداقل 6 ماه تا یک سال باید از جراحی شما گذشته باشد تا بتوانید برای بارداری اقدام کنید. این فاصله زمانی حداقل زمان ممکن برای ریکاوری و بهبود کامل بدن است. به طور کلی همه جراحان و پزشکان به خانم‌هایی که قصد بارداری در آینده را دارند، توصیه می‌کنند که برای انجام عمل ابدومینوپلاستی عجله نکنند. زیرا احتمال از بین رفتن اثر جراحی و بازگشت دوباره آن بسیار زیاد است. دلایل بازگشت ابدومینوپلاستی متنوع است که زمان‌بندی اشتباه برای بارداری یکی از آن‌هاست.

طی جراحی ابدومینوپلاستی عضله شکم جمع شده و پوست آویزان آن حذف می‌گردد اما با رشد جنین عضلات و پوست شکم دوباره کشیده می‌شوند. اگر چه این تغییرات بعد از زایمانِ فردی که ابدومینوپلاستی انجام داده است خیلی کمتر نمایان می‌شود و بعد از جراحی، ماهیچه‌های شکمی همچنان قادر به انبساط و انقباض هستند. فردی که ابدومینوپلاستی می‌کند و سپس باردار می‌شود باید پس از زایمان بیشتر مراقب اندام خود باشد، مراقبت های پس از ابدومینوپلاستی را انجام دهد و در اولین فرصت رژیم غذایی سالم و ورزش را از سر بگیرد.

پیشنهاد مطالعه:
پروتز سینه سیلیکونی چیست؟ [مزایا و 9 عارضه احتمالی]

خطر بارداری بعد از ابدومینوپلاستی

بارداری بعد از عمل ابدومینوپلاستی امکان‌پذیر است اما باید قبل از اقدام به جراحی، برنامه زندگی خود را مشخص کرده و پزشک خود را از این تصمیم آگاه کنید. این باور که بارداری بعد از عمل ابدومینوپلاستی خطرناک است و به سلامت مادر و جنین آسیب می‌رساند صحیح نیست.

عدم توانایی برای باردار شدن و زایمان از عوارض آبدومینوپلاستی نیست چرا که طی انجام این عمل جراحی، هیچ‌گونه آسیبی به شکم و یا رحم وارد نمی‌شود که باعث به خطر انداختن جنین در هنگام بارداری و زایمان شود. به عبارت دیگر رشد جنین در شکم مادر بعد از عمل ابدومینوپلاستی هیچ فرقی با قبل از آن ندارد و همه چیز کاملاً عادی و نرمال طی خواهد شد.

تاثیر بارداری بر پوست شکم

اینکه بعد از بارداری تا چه میزان پوست شکم تغییر کند بسته به موارد زیادی است. مانند:

  • در چه سنی باردار شده باشید؟
  • انعطاف ‌پذیری و خاصیت کشسانی پوست شما تا چه حد باشد؟
  • وزن شما حین بارداری تا چه حد افزایش یافته باشد؟
  • از نظر ژنتیکی پوست و بدن شما در چه وضعیتی باشد؟
  • شرایط کلی مادر چگونه باشد؟

به طور کلی، در صورتی که پوست کیفیت مناسبی داشته باشد احتمال اینکه بعد از بارداری به وضعیت متناسب‌تری باز گردد بیشتر است. همچنین بسیاری از افرادی که ابدومینوپلاستی انجام داده‌اند و بعد از آن باردار شده‌اند، پوست شکم متناسب‌تری بعد از بارداری دارند که این خود یکی از مزایای ابدومینوپلاستی است.

تاثیر بارداری بر پوست شکم

مزایای ابدومینوپلاستی بعد از بارداری

مزایا و معایب آبدومینوپلاستی فهرستی طولانی است اما ابدومینوپلاستی بعد از بارداری علاوه بر تأثیری که روی زیبایی ظاهری می‌گذارد، مزایای دیگری هم دارد. برخی از خانم‌ها معمولاً تا مدتی بعد از زایمان از دردهای مزمن در ناحیه پشت و یا بی‌اختیاری ادرار شکایت می‌کنند. ابدومینوپلاستی بعد از بارداری:

  1. به تسکین دردهای مزمن کمک می‌کند.
  2. بی‌اختیاری ادرار را کنترل می‌کند.

آیا می‌توان ابدومینوپلاستی را همزمان با عمل سزارین انجام داد؟

یکی دیگر از سؤالات متداول در زمینه عمل ابدومینوپلاستی و بارداری این است که آیا می‌توان عمل زیبایی شکم و سزارین را به صورت همزمان انجام داد؟ انجام این دو عمل به هیچ وجه نباید همزمان با هم باشد. دلایل منع همزمانی سزارین و ابدومینوپلاستی را در ادامه بیان می‌کنیم. زمانی که بانوان باردار می‌شوند در سایز لگن آن‌ها تغییراتی ایجاد شده و رحم آن‌ها بیش از حد معمول پر خون خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه:
آشنایی با عوارض ژنیکوماستی: {4 راه حل ساده جهت پیشگیری}

بنابراین بدن فرد در این زمان حالت عادی نداشته و آمادگی انجام یک عمل سنگین را ندارد. در حین انجام هر دو عمل امکان نفوذ میکروب‌ها در بدن وجود دارد. بنابراین اگر این دو عمل با هم انجام شود امکان وارد شدن میکروب به بدن و بروز عفونت شکم دو برابر می‌‌شود و ممکن است مشکلاتی را برای بیمار ایجاد کند.

کلام آخر

شرایط و عوارض بارداری بعد از ابدومینوپلاستی یکی از سؤالات رایج بانوان است. آن‌ها می‌خواهند بدانند که آیا بارداری بعد از ابدومینوپلاستی به طور کلی برای مادر یا جنین خطرناک خواهد بود و چه تأثیراتی بر پوست شکم خواهد گذاشت؟ دیدیم که بارداری بعد از ابدومینوپلاستی هیچ خطری ندارد اما ممکن است نتیجه این عمل را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین بهتر است این عمل پس از آخرین بارداری انجام شود تا بهترین نتیجه از آن حاصل گردد.

سوالات متداول

  1. آیا بارداری بعد از ابدومینوپلاستی درد زیادی دارد؟
    شدت درد این عمل جراحی، آنقدر زیاد نیست که نشود آن را تحمل کرد؛ اما مانند تمام جراحی‌ها روی بدن درد خاص خودش را دارد. اگر می‌خواهید خیال راحت‌تر و ذهن آزادتری نسبت به این سوال که “ ابدومینوپلاستی چقدر درد دارد؟ ”  داشته باشید، بهتر است پرسش خود را با پزشک‌تان مطرح کنید.
    در نظر داشته باشید، آستانه تحمل هر فرد و سیستم بدنی هر فرد با دیگری می‌تواند متفاوت باشد.
  2. ماندگاری عمل ابدومینوپلاستی چگونه است؟
    مهمترین عاملی که در ماندگاری عمل ابدومینوپلاستی و عدم برگشت شکم موثر است، رعایت رژیم غذایی مناسب و سبک زندگی شماست. هرچه بیشتر مواردی که پزشک درمورد آن با شما صحبت می‌کند را رعایت کنید، ماندگاری بالاتری را تجربه خواهید کرد.
  3. تفاوت عمل لیپوماتیک و ابدومینوپلاستی چیست؟
    مهمترین تفاوت عمل ابدومینوپلاستی و لیپوماتیک در این است که عمل لیپوماتیک با پیکرتراشی خیلی عمیق‌تر به تخلیه چربی‌های اضافه اطراف شکم، پهلو و… می‌پردازد؛ درحالیکه ابدومینوپلاستی به شکلی سطحی‌تر به زیباسازی اندام شما کمک می‌کند. جزئیات تفاوت پیکرتراشی و عمل ابدومینوپلاستی در این بلاگ بخوانید. اما در این که بارداری بعد از ابدومینوپلاستی باید در یک زمان مناسب انجام شود شکی ایجاد نمی‌شود.
1/5 (1 نظر)

نظرات ارزشمند شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط مجله مهزیار