Arabic | Persian | English

EN

AR

چگونگی انجام ورزش بعد از ابدومینوپلاستی { پاسخ به 5 سوال رایج)

جراحی در هر نقطه‌ای از بدن که باشد، عوارض جسمی و حتی روحی خاص خود را دارد. برخلاف باور عموم که داشتن فعالیت بدنی پس از عمل جراحی را مضر می‌دانند، اتفاقا ورزش‌کردن می‌تواند به بهبود هرچه سریع‌تر این عوارض کمک کند. صرف‌نظر از نقطه‌ای که عمل جراحی روی آن صورت گرفته است، به طور کل حرکت‌داشتن بدن با ترمیم سریع‌تر بافت‌ها و اندام‌های بدن همراه خواهد بود اما شدت و مدت آن متفاوت است.

در مورد جراحی‌های زیبایی که این روزها بسیار شایع شده است، بیشتر افراد از ایجاد لخته خون یا به اصطلاح آمبولی نگران هستند. در حالی که با داشتن فعالیت بدنی یا ورزش سبک این مشکل پیش نخواهد آمد. قطعا پزشک به شما در این زمینه مشاوره و دستورات لازم را خواهد داد اما ما نیز در این مقاله از بلاگ مهزیار سعی می‌کنیم به سوالات شما درباره ورزش بعد از ابدومینوپلاستی پاسخ دهیم. در این حین درباره ورزش بعد از سایر جراحی‌ها مانند عمل بینی نیز، صحبت کرده‌ایم.

ورزش بعد از ابدومینوپلاستی و جراحی شکم واجب است؟ چرا؟

جراحی شکم ( ابدومینوپلاستی ) به دلیل حساس‌بودن نقطه‌ای که مورد جراحی قرار می‌گیرد معمولا جزو جراحی‌های گسترده محسوب می‌شود. گفتیم معمولا، چون جراحی‌های زیبایی شکم همیشه گسترده نیستند. اگر جراحی از نوع گسترده باشد، ورزش‌کردن برای کمک به روند بهبود بافت‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد، به علاوه این که برای جلوگیری از یکی از عوارض عمل آبدومینوپلاستی  آمبولی، در قسمت‌های تحتانی بدن، داشتن فعالیت و حرکت بدن از ضروریات است.

در اینجا، به طور خلاصه در جدول زیر، مزایا و معایب ابدومینوپلاستی را یادآوری می‌کنیم:

جدول مزایا و معایب ابدومینوپلاستی

مزایا دوره نقاهت کوتاه و راحت

از بین رفتن جای برش و اسکار

حذف کامل توده‌های چربی از ناحیه شکم و پهلو

افزایش رضایت و اعتماد به نفس

حذف پوست‌های شل

معایب

احتمال کاهش حس لامسه

احتمال نیاز به جراحی ترمیمی (درصورت انتخاب پزشک نابلد)

احتمال بروز عدم قرینگی (عمل در مراکز غیر تخصصی)

امکان تیره‌شدن پوست ناحیه

افزایش دوره نقاهت (برای برخی از افراد که شرایط عمومی مساعدی ندارند)

از طرفی، می‌دانیم که بدن انسان ساختار و کارکردی بسیار هوشمند دارد. به این معنا که اگر هیچ فعالیت بدنی‌ای نداشته باشیم، بدن شروع به ذخیره‌سازی چربی می‌کند و این ذخیره‌سازی در قسمت‌های ضعیف‌تر بدن (از نظر بافت حرکتی) بیشتر صورت می‌گیرد. در نتیجه بدن با فرض این‌که نقطه مورد جراحی قرار گرفته، نیاز به تقویت دارد، شروع به ذخیره چربی در آن می‌کند. به این ترتیب، بعد از عمل جراحی شکم اگر ورزش نکنیم، دوباره چربی‌ها بازمی‌گردند به همان ‌جایی که بودند! در ” دلایل بازگشت عمل ابدومینوپلاستی” بیشتر درباره اهمیت این موارد صحبت شده است.

پیشنهاد مطالعه:
تفاوت بینی گوشتی و استخوانی +{5 سوال رایج}

ورزش‌های مناسب بعد از عمل لیپوماتیک

عمل لیپوماتیکشکم یکی از عمل‌های جراحی‌ای است که برای برطرف‌کردن چاقی موضعی در نواحی مختلف بدن انجام می‌شود. در این روش با استفاده از بروزترین روش‌های جراحی چربی‌های موجود برداشته خواهد شد. این جراحی بسته به این که در کدام نقطه از بدن باشد تحت بیهوشی عمومی یا اپیدورال (بی‌حسی از ناحیه کمر) انجام می‌شود. دوران نقاهت نسبتا طولانی‌ای اما کارکرد بسیار موثری دارد و تغییر سایز چشمگیر خواهد بود.

از آن‌جایی که در روزهای نخست امکان حرکت وجود ندارد و یا سخت است، ورزش مناسب عمل لیپوماتیک بیشتر بر روی قسمت‌های پایینی پا بسیار مفید خواهد بود. شما می‌توانید به سادگی مچ پا را به سمت بالا و پایین حرکت دهید. این تمرین را بعد از جراحی، در حالی که در رختخواب دراز کشیده‌اید و دوران نقاهت را می‌گذرانید، هر دو ساعت یک‌بار انجام دهید تا گردش خون در مچ پا و ساق بهبود یابد.

برای انجام این حرکت، یک پا را مانند فشار دادن روی پدال گاز، فشار دهید. سپس، پاهای خود را با کشیدن انگشتان به سمت بالا به سمت ساق پا، طوری که گویی پدال گاز را رها می‌کنید، بالا بیاورید. این کار را با پای دیگر تکرار کنید.

ورزش‌های مناسب بعد از عمل ابدومینوپلاستی

عمل جراحی آبدومینوپلاستی عملی است که در آن شکمی با پوست بسیار شل و چربی‌های اضافه را به شکمی صاف و تخت تبدیل می‌کند. از بین‌بردن پوست‌ زاید و شل از ویژگی‌های اصلی این عمل جراحی است. نکته مهم در عمل ابدومینوپلاستی این است که اگر فرد قصد لاغری دارد، ابتدا باید وزن خود را کاهش دهد، سپس این جراحی روی او انجام شود. چرا که با لاغری به احتمال زیاد افتادگی پوست نیز رخ خواهد داد. خانم‌هایی که قصد بارداری دارند نیز نباید این عمل را انجام دهند.

اما برعکس، برای خانمی که برای مثال چهار زایمان داشته و در اثر کشیدگی پوست شکم به اصطلاح آویزان شده است، این جراحی گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود. ورزش بعد از ابدومینوپلاستی، به جهت گسترده بودن آن باید با نهایت دقت صورت بگیرد. لیفت باسن یا بریج  یک تمرین آسان برای عضلات باسن و کمر است. در طول تمرین لیفت باسن، شکم خود را محکم منقبض نگه دارید تا عضلات شکم نیز کار کند.

پیشنهاد مطالعه:
ترکیدن و پارگی پروتز سینه | علائم، خطرات و 2 روش درمان

برای انجام این حرکت، رو به بالا روی زمین یا تخت دراز بکشید و سر خود را روی بالش قرار دهید. بازوهای خود را در کنار پهلوها، کف دست به سمت پایین شل کنید. پاهای خود را خم کرده و کف پاها را روی زمین بگذارید. حال فقط به اندازه‌ای که احساس راحتی می‌کنید باسن خود را کمی بالا برده و به آرامی پایین بیاورید. این کار را در روز سه بار و هر بار 10 دفعه انجام دهید. برای مشاهده ویدئو ورزش بعد از ابدومینوپلاستی این لینک به شما کمک می‌کند. اما در نظر داشته باشید که با تایید جراح متخصص باشد.

مسلما میزان ورزش مورد نیاز بعد از عمل جراحی زیبایی ارتباط مستقیم با نوع آن جراحی دارد. برای مثال به فردی که جراحی زیبایی بینی انجام داده است نمی‌توان گفت روزی یک ساعت بدود! ورزش مناسب جراحی پروتز سینه با ورزش مناسب جراحی آبدومینوپلاستی و جراحی لیپوماتیک متفاوت است. به همین ترتیب هر جراحی، ورزش خاص خود را نیاز دارد.

تعیین میزان ورزش بر اساس نوع عمل زیبایی

از طرفی باید تفاوت هر عمل زیبایی را نیز تا حدی بدانید که بتوانید متناسب با آن اطلاعات کسب کنید و بعد از عمل جراحی خیالتان راحت باشد. مثلا تفاوت لیپوماتیک با ابدومینوپلاستی چیست؟ هرکدام دقیقا با بدن شما چه می‌کنند و اطلاعاتی از این دست. البته می‌توانید تمام اطلاعات لازم در خصوص عمل‌های جراحی زیبایی را از طریق بلاگ مهزیار کسب کنید.

ورزش‌های مناسب بعد از عمل لیپوماتیک

ورزش‌های مناسب بعد از جراحی سینه

جراحی پروتز سینه جزو جراحی‌هایی است که این روزها بسیار فراگیر شده است. در این جراحی که با بیهوشی کامل انجام می‌شود، برای فرم‌دهی و سفت‌کردن بافت سینه، پروتزهایی درون آن قرار می‌دهند که ساختاری متناسب با بافت سینه طبیعی دارد. در این جراحی بهتر است فعالیت بدنی بیشتر متمرکز بر قسمت‌های فوقانی بدن باشد. قسمت‌هایی چون سر، گردن، دست‌ها و شانه‌ها. به علاوه این‌که در این عمل پیاده‌روی و یوگای سبک نیز پیشنهاد می‌شود.

در حالت درازکشیده، دست‌های خود را از پهلو باز کرده و به طرفین ببرید. زانوها را خم کرده و کف پاها را روی زمین بگذارید. حال سر را به سمت راست بچرخانید و هر دو پا را به سمت چپ، روی زمین بخوابانید. این کار را با سمت دیگر تکرار کنید. تعداد حرکت ایده‌آل برای این ورزش سه ست 8 تایی در روز است.

پیشنهاد مطالعه:
0 تا 100 تفاوت پروتز زیر عضله و روی عضله + {مزایا و معایب}

همه این موارد صرفا پیشنهادهایی برای شما بودند. توجه داشته باشید که مهم‌ترین نکته‌ای که بعد از عمل جراحی باید به آن دقت کنید توصیه‌های پزشکتان است. بنابراین، پیش از هر چیز به پزشک خود اعتماد کرده و دستوراتش را مو به مو دنبال نمایید. مجموعه زیبایی مهزیار در زمینه انواع خدمات زیبایی تزریقی در تهران بیشتری رضایت را در بین مراجعین خود کسب کرده است و یکی از معتبرترین مراکز زیبایی به شمار می‌رود.

سوالات متداول

1. چقدر زمان لازم است تا بعد از جراحی به حالت طبیعی برگردم؟
زمان بازگشت به حالت طبیعی پس از جراحی ابدومینوپلاستی بستگی به میزان جراحی و وضعیت سلامتی شما دارد. اما معمولاً برای بهبود کامل باید حداقل چند هفته صبر کنید.

2. آیا جراحی ابدومینوپلاستی قابل بازگشت است؟
جراحی ابدومینوپلاستی معمولاً به عنوان یک راه حل دائمی برای چاقی ملتهب در نظر گرفته می‌شود. با این حال، اگر وزن خود را دوباره بگیرید، ممکن است شکل بدن شما دوباره تغییر کند و در قسمت‌های دیگر چربی شکل گرفته باشد. به همین دلیل لازم است بعد از عمل سلامت تغذیه را رعایت کنید.

3. آیا ورزش بعد از ابدومینوپلاستی ممکن است باعث تأخیر در بهبودی عمل شود؟
بله، ورزش بعد از ابدومینوپلاستی ممکن است باعث تأخیر در بهبودی عمل شود، به خصوص در صورت انجام ورزش‌های سنگین و شدید.

4. آیا ورزش‌های شدید مانند بدنسازی و وزنه‌برداری پس از ابدومینوپلاستی مجاز هستند؟
ورزش‌هایی که پس از ابدومینوپلاستی مجاز هستند عبارتند از: پیاده‌روی، یوگا، پیلاتس، شنا، تنیس، بدمینتون، دوچرخه‌سواری، ورزش‌های کاردیوواسکولر (مانند بدنسازی با وزن بدن و تمرینات قلب و عروق).

5. چه مقدار زمان برای شروع ورزش بعد از ابدومینوپلاستی لازم است؟
زمان شروع ورزش پس از ابدومینوپلاستی به میزان درد و تورم بعد از عمل بستگی دارد، اما به طور کلی، بهتر است حداقل ۴ تا ۶ هفته پس از عمل با ورزش‌های سبک شروع کنید و به تدریج به ورزش‌های سنگین‌تر بروید. همچنین، قبل از شروع به هرگونه ورزش، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

0/5 (0 نظر)

نظرات ارزشمند شما

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط مجله مهزیار