Arabic | Persian | English

EN

AR

تفاوت بینی گوشتی و استخوانی +{5 سوال رایج}

با اینکه بین چهره افراد مختلف تفاوت زیادی وجود دارد، بینی آن‌ها در یکی از دو دسته بینی گوشتی و بینی استخوانی قرار می‌گیرد. در این سال‌ها عوارض کم انواع جراحی بینی باعث شده که افراد زیادی برای خوش فرم کردن، بهبود ظاهر خود و رفع مشکلات تنفسی، بینی خود را جراحی کنند. اما سؤال اینجاست که آیا در جراحی آنها تفاوتی دیده می‌شود؟ در ادامه شما را با تفاوت بینی گوشتی و استخوانی آشنا خواهیم کرد. تا پایان این مقاله  از مجله آموزشی مهزیار با ما همراه باشید تا شما را ویژگی‌های بینی گوشتی و استخوانی در رینوپلاستی (Rhinoplasty) آشنا کنیم.

جراحی بینی استخوانی

غضروف یا استخوان محکم بینی نشانه‌های اصلی بینی‌های استخوانی به حساب می‌آیند که باعث ظهور قوز یا برآمدگی روی بینی می‌شود. جراحی بینی استخوانی نیز یکی از انواع اصلی جراحی بینی به حساب می‌آید که در آن ایراداتی مانند قوز و بلند بودن بینی یا فرم بد استخوان بینی اصلاح می‌شوند.

انواع جراحی بینی استخوانی

در جراحی بینی‌های استخوانی از دو روش استفاده می‌کنند. در ادامه انواع جراحی بینی استخوانی را به شما توضیح می‌دهیم.

  • روش باز
  • روش بسته

روش باز

روشی است که جراح با برش تیغه‌ها و پره‌های بینی می‌تواند تغییراتی در آناتومی بینی بیمار ایجاد کند. در واقع با تغییر در غضروف و استخوان محکم بینی، ساختار آن دچار تغییرات واضحی می‌شود.

روش بسته

روش دیگری برای عمل بینی استخوانی است که بدون برش تیغه‌های بینی انجام می‌شود. این نوع جراحی هیچ زخمی در تیغه بینی ایجاد نمی‌کند و بینی با سرعت بیشتری بهبود می‌یابد.

انواع جراحی بینی استخوانی

جراحی بینی گوشتی

پوست ضخیم، غدد چربی زیاد و سوراخ‌های باز در پوست نشانه‌های بینی گوشتی هستند. بر خلاف بینی استخوانی، غضروف ضعیفی در بینی گوشتی وجود دارد. جراح در عمل بینی گوشتی بافت غضروفی یک قسمت از بینی را برداشته و به قسمت دیگر اضافه می‌کند. سپس در مرحله بعدی نیز کوچک‌کردن پره‌های بینی را انجام می‌دهد. اگر بینی غضروف نداشته باشد، جراح از غضروف گوش، دنده یا غضروف مصنوعی استفاده می‌کند.

پیشنهاد مطالعه:
عوارض پروتز سینه چیست؟ { پاسخ به 5 سوال متداول}

بهترین روش جراحی بینی گوشتی

روش جراحی باز بینی گوشتی در اولویت بسیاری از جراحان قرار دارد. زیرا به این واسطه می‌توانند پیوند غضروف یا گرافت گذاری را با دقت و سهولت بیشتری انجام دهند. این روش باعث می‌شود شکل دهی به نوک و پره‌ها بینی بهتر صورت گیرد. لازم به ذکر است که جراح در انواع جراحی بینی گوشتی، از برداشتن زیاد غضروف و استخوان، مگر در ناحیه قوز بینی خودداری می‌کند. به این طریق احتمال بروز عوارض برگشت ناپذیر در بیمار کاهش می‌یابد.

تفاوت بینی گوشتی و استخوانی در مدل پوست

تفاوت بینی گوشتی و استخوانی در ویژگی‌های مختلفی از جمله پوست بین است. بینی‌های گوشتی پوست ضخیم و چرب اما بینی‌های استخوانی پوست نازک‌تری دارند. در نتیجه هنگام جراحی بینی گوشتی مدت زمان بیشتری برای انقباض پوست نیاز است. در ضمن ضخیم بودن پوست بینی‌های گوشتی، فرم پذیری بینی‌ها را دشوارتر می‌کند.

تفاوت بینی گوشتی و استخوانی در هزینه

هزینه فاکتوری مهم برای متقاضیان جراحی بینی به حساب می‌آید. عواملی مانند تجربه جراح و امکانات درمانگاه برای عمل بینی در هزینه جراحی اثر قابل توجهی دارند. اما تفاوت بینی گوشتی و استخوانی در میزان هزینه‌ای که بیمار پرداخت می‌کند، تأثیرگذار است. به نحوی که هزینه جراحی بینی گوشتی بیشتر از نوع استخوانی خواهد بود.

ویژگی بینی های گوشتی

آنچه باعث تفاوت بینی‌ گوشتی و استخوانی در فرآیند می‌شود، تفاوت ویژگی‌های آن‌ها است. بنابراین بهتر است که ویژگی‌های هر دو نوع بینی را بشناسید.

بینی گوشتی ساختاری استخوانی-غضروفی ضعیف، غدد چربی متعدد و پوستی ضخیم دارد. پوست بینی‌های گوشتی خود به دو نوع مجزا تقسیم می‌شود.

  • بینی‌هایی که پوست ضخیم دارند و فاقد لایه‌های چربی هستند.
  • بینی‌هایی هستند که پوست آنها ضخامت چندانی ندارد اما لایه‌های ضخیم چربی زیر پوست قرار دارند.

همچنین پوست بینی‌های گوشتی ضخیم، چرب و همراه منافذ متعدد است. نوک بینی پهن است اما استخوانی زیر آن احساس نمی‌شود و پره‌های بینی نیز بلند، پهن و ضخیم است.

ویژگی بینی های گوشتی

ویژگی بینی استخوانی

بینی‌های استخوانی ساختاری هرمی شکل و پوست نازک دارند. غضروف و استخوان محکم بینی‌های استخوانی به صورت قوز یا برآمدگی به چشم می‌آیند. علاوه بر عوامل ارثی، صدمات وارد شده بر بینی باعث رشد غیر استاندارد بخش غضروفی یا استخوانی بینی می‌شوند. در نتیجه بینی دارای انحرافات، چهره فرد را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

عوامل ارثی و انواع عیب‌های ساختاری باعث تفاوت جراحی بینی استخوانی با سایر روش‌های جراحی بینی شده است. به نحوی که افرادی با بینی‌های استخوانی می‌توانند عیوب زیر را به روش‌های مشخصی رفع کنند.

  • انحراف بینی
  • شکستگی بینی
  • قوز روی بینی
  • انحرافات استخوان بینی
  • پولیپ یا گرفتگی بینی
پیشنهاد مطالعه:
4 روش "درمان افتادگی پلک" + {معرفی بهترین روش}

در جدول زیر عوارض کوتاه مدت و بلندمدت بینی استخوانی را بررسی کرده‌ایم:

جدول عوارض احتمالی کوتاه‌مدت و بلندمدت عمل بینی

کوتاه مدت

خونریزی

تورم

درد

کبودی

بلند مدت

عدم تقارن پره‌های بینی

مشکلات تنفسی

از بین‌رفتن حس بویایی

به جاماندن جای بخیه

 

مراقبت های پس از عمل جراحی بینی

مراقبت پس از جراحی بینی در موفقیت‌آمیز بودن آن نقش مهمی بازی می‌کند. بنابراین توجه به نکات مراقبتی بسیار مهم است. در ادامه شما را با نکات مراقبتی بعد از انواع روش‌های جراحی بینی آشنا می‌کنیم.

توجه به توصیه ‌های جراح

برای مراقبت اصول از بینی بعد از جراحی باید فقط به توصیه‌های جراح خود توجه کنید. خریداری داروها و مدت زمان و برنامه مصرف طبق صلاحدید پزشک خواهند بود. رعایت نکات بهداشتی مورد نظر جراح برای کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی و کاهش عوارض عمل بینی  نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. برخی از توصیه‌های پزشکان موارد زیر است:

  • بالانگه‌داشتن سر
  • استراحت کافی و درست
  • رعایت رژیم غذایی مناسب
  • نگهداری بدن در دمای کم
  • کنارگذاشتن بعضی آثار مضر زندگی

بالا نگه داشتن سر

بیمار تا 6 ماه بعد از عمل باید سر خود را هنگام خوابیدن بالا نگه دارد. اگر در این مدت به پهلو بخوابد با کبودی و تورم بیشتر یا انحراف بینی مواجه خواهد شد.

استراحت کافی

افراد بعد از جراحی بینی با گرفتگی راه‌های تنفسی روبرو خواهند شد. بنابراین لازم است هفت یا هشت ساعت خواب مفید داشته باشند تا انرژی لازم برای انجام کارهای روزمره را داشته باشند.

استفاده از رژیم غذایی مناسب

پیروی از رژیم غذایی مناسب یکی از نکات مهم در مراقبت پس از جراحی بینی به حساب می‌آید. زیرا با تأمین مواد مورد نیاز بدن، روند بهبود بینی به خوبی پیش خواهد رفت. در بلاگ رژیم غذایی مناسب قبل عمل بینی می‌توانید نکات جالبی درباره تغذیه مناسب برای قبل و بعد از عمل بینی را بخوانید.

نگهداری بدن در دمای کم

دمای بالای آب هنگام استحمام یا سونا رفتن باعث افزایش تورم بینی می‌شود. برای مراقبت از بینی و کاهش تورم آن باید از آب ولرم برای شستشو و نظافت و همچنین از کمپرس سرد استفاده شود. در این راستا خوردن غذا و نوشیدنی داغ هم توصیه نمی‌شود.

پیشنهاد مطالعه:
4 علت مهم برگشت شکم بعد از ابدومینوپلاستی + {5سوال رایج}

کنار گذاشتن بعضی از عادات زندگی

انجام ورزش‌های سنگین، عینک زدن، ایستادن در مقابل نور مستقیم خورشید، سیگار کشیدن و شستشوی بینی با فشار زیاد را کنار بگذارید. در غیر این صورت روند درمان با اختلال مواجه خواهد شد.

جمع بندی

تفاوت بینی گوشتی و استخوانی در ویژگی‌هایی مانند ضخامت پوست و شرایط غضروف و استخوان‌های بینی است. این خصوصیات اختلاف چشمگیر میان جراحی بینی استخوانی و گوشتی به وجود می‌آورد. با این وجود، رعایت نکات مراقبتی بعد از عمل جراحی در بهبود روند درمان بسیار مؤثر است.

سوالات متداول

۱. چه تفاوتی بین بینی گوشتی و استخوانی وجود دارد؟
بینی گوشتی، بینی است که در آن فقط بافت نرم گوشتی وجود دارد و بینی استخوانی، بینی است که شامل استخوان‌های بینی و سایر عناصر استخوانی است. بینی گوشتی ممکن است به علت عوامل ژنتیکی یا ضربه‌های مکرر به بینی، شکل خاصی به خود بگیرد و افزایش حجم داده شود. بینی استخوانی از ابتدا شکل و حجم مشخص خود را دارد.

۲. آیا بینی گوشتی را می‌توان با جراحی به بینی استخوانی تبدیل کرد؟
بله، با جراحی رینوپلاستی، بینی گوشتی را می‌توان به بینی استخوانی تبدیل کرد. در این روش، بافت گوشتی اضافی از بین برده شده و استخوان‌های بینی به شکل مورد نظر تغییر داده می‌شوند. این جراحی به دلیل پیچیدگی‌های آن، باید توسط پزشکان مجرب و با تجربه انجام شود.

۳. آیا بینی گوشتی برای عمل جراحی مناسب است؟
بله، بینی گوشتی نیز می‌تواند برای عمل جراحی مناسب باشد، اما این بستگی به نوع و شکل بینی و همچنین نیاز فرد دارد. برخی افراد به دلیل افزایش حجم بینی گوشتی، مشکلات تنفسی و زیبایی دارند که با جراحی رینوپلاستی قابل حل هستند.

۴. آیا جراحی بینی گوشتی خطرناک است؟
همانند هر جراحی دیگر، جراحی بینی گوشتی نیز خطراتی دارد. از جمله خطرات احتمالی عفونت، خونریزی، تغییرات حسی و شکلی نامتناسب بینی وجود دارد. با این حال، با انجام جراحی توسط پزشکان مجرب و با تجربه، این خطرات به حداقل ممکن کاهش می‌یابد.

۵. آیا جراحی بینی گوشتی به طور دائمی تغییراتی در بینی ایجاد می‌کند؟
بله، جراحی بینی گوشتی به طور دائمی تغییراتی در بینی ایجاد می‌کند. با انجام جراحی رینوپلاستی، شکل و حجم بینی به شکل مورد نظر تغییر می‌کند و این تغییرات دائمی است. با این حال، با رعایت دستورات پس از جراحی و مراقبت کافی، می‌توان از نتایج به دست آمده برای مدت طولانی لذت برد.

 

0/5 (0 نظر)

نظرات ارزشمند شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط مجله مهزیار