Arabic | Persian | English

EN

AR

عمل ترمیم بینی چیست؟ ( 2 تکنیک  اصلی + 2 روش بیهوشی)

حتما برایتان پیش آمده است که جلوی آینه بایستید و مدتی طولانی با بینی‌تان بازی کنید؛ فقط چون از شکلش ناراضی هستید. رینوپلاستی (جراحی ثانویه بینی)، یا عمل ترمیم بینی، یکی از روش‌های تغییر و بهترشدن ظاهر بینی است. رینوپلاستی، اگر به‌قصد زیبایی نباشد، معمولا برای رفع مشکلات تنفسی و اصلاح مشکلات داخلی بینی انجام می‌شود.

معرفی عمل ترمیم بینی

عمل ترمیم بینی، یا جراحی ثانویه بینی، با هدف بهبود ظاهر و عملکرد بینی انجام می‌شود. مشکلاتی مانند قوز، انحراف و سایر ناهنجاری‌ها به‌واسطه این جراحی بهبود می‌یابند. گاهی این مشکلات، تعادل صورت و زیبایی آن را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند و در مواقعی از اعتمادبه‌نفس افراد می‌کاهند. 

تکنیک‌های اصلی عمل ترمیم بینی

به طور کلی، جراحان در عمل ترمیم بینی دو تکنیک اصلی دارند.

  • تکنیک بسته: در این روش، برش‌ها و دسترسی‌ها از داخل بینی انجام می‌شود و تغییر شکل بینی بدون بریدن پوست آن به اتمام می‌رسد. این روش به «عمل ترمیمی بینی بسته» معروف است.
  • تکنیک باز: طی این روش، پوست روی بینی بریده می‌شود تا امکان دسترسی به بافت‌های داخلی بینی فراهم شود. این روش را با نام «جراحی بینی ترمیمی باز» می‌شناسند.

متخصصان، پس از بررسی‌های اولیه، تکنیک مناسب را برای انجام جراحی بینی ترمیمی انتخاب و اجرا می‌کنند. جراحی بینی در سنین بالاتر و همچنین در سنین خیلی پایین (کمتر از 18 سال)، می‌تواند کمی حساس‌تر باشد. به همین دلیل انجام این جراحی، در سن مناسب عمل بینی بسیار حائز اهمیت است.

دو روش اجرای عمل ترمیم بینی

روش‌های اجرای عمل ترمیم بینی

روش‌های رایج در عمل ترمیم بینی، بسته به نیاز خاص هر فرد متفاوت است. متخصص جراحی بینی ترمیمی، براساس ارزیابی‌های خود، تکنیک مناسب را انتخاب خواهد کرد.

جراحی روتین ترمیم بینی: این تکنیک یکی از رایج‌ترین روش‌های جراحی عمل ترمیم بینی است. جراح با ایجاد بریدگی‌های کوچک در داخل بینی، به بافت‌های بینی دسترسی پیدا می‌کند. او در این‌ صورت، می‌تواند خمیدگی‌ها، انحراف‌ها و ناهنجاری‌ها را اصلاح کرده و بینی را به شکل مطلوبی تغییر دهد. تکنیک روتین ترمیم، معمولا به عنوان روش اولیه در جراحی‌ ثانویه بینی استفاده می‌شود.

پیشنهاد مطالعه:
تامپون بینی چیست؟ [بهترین روش کشیدن تامپون بعد از جراحی]

بازسازی سینوسال: ترمیم سینوسال بینی تنها در موارد خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به این شکل که جراح برای اصلاح ناهنجاری‌های سینوسال (مربوط به فضای پشت بینی) اقدام می‌کند. با این روش، جراح می‌تواند از طریق ایجاد بریدگی‌های کوچک در سینوس‌ها و بافت‌های مجاور به بهبود تنفس کمک کند. تکنیک بازسازی سینوسال، به دلیل تمرکز بر مشکلات مربوط به سینوس، روش منتخب در جراحی‌های‌ پرچالش‌ بینی است.

نکته مهم: انتخاب تکنیک مناسب جهت کسب بهترین نتیجه در جراحی ترمیمی  (Revision rhinoplasty) و حفظ عملکرد دستگاه تنفسی، مهم‌ترین نکته در عمل ترمیم بینی است. تکنیک‌ صحیح، باعث می‌شود تغییر فرم بینی دقیق و متناسب اجرا شود. این تکنیک‌ها به جراحان امکان می‌دهد با دقت بیشتر، و روش‌های حرفه‌ای‌تر، نتایج بهتری را به افراد ارائه دهند. 

انواع بیهوشی در عمل ترمیم بینی

بیهوشی در عمل ترمیم بینی نقش بسیار مهمی در راحتی شخص، پس از جراحی، دارد. روش‌های بیهوشی در جراحی ثانویه بینی به طور کلی سه دسته هستند:

  1. عمومی: تحت‌تأثیر دارو و آنتی‌بیوتیک‌هایی که برای حفظ بیهوشی، کاهش درد و جلوگیری از عفونت استفاده می‌شوند، اجرا می‌شود.
  2. موضعی: تنها قسمتی که جراحی روی آن انجام می‌شود، با تزریق دارو بی‌حس می‌شود. در این حالت شخص هوشیار است. بی‌حسی موضعی، در موارد ساده و کوچک ترمیم بینی مورداستفاده قرار می‌گیرد.
  3. نیمه‌عمومی: داروهای آرام‌بخش و مخدر، بیمار را وارد خلسه‌ای می‌کنند‌ تا در آگاهی محدود و بدون درک درد، عمل ترمیم بینی انجام شود. بیهوشی نیمه‌عمومی کمی شبیه بی‌حسی موضعی است. با این تفاوت که در روش موضعی شخص کاملا بیدار است.

روش‌های رایج بیهوشی در عمل ترمیم بینی

بیهوشی عمومی: بیمار طی بیهوشی عمومی، به کمک تزریق دارو یا استنشاق گازهای تنفسی وارد سطحی عمیق از بیهوشی می‌شود. تنفس در این روش به کمک دستگاه تنفسی انجام می‌گیرد و توسط تیمی حرفه‌ای نظارت می‌شود. بیهوشی عمومی امکان انجام جراحی و کنترل دقیق تنفس بیمار را فراهم می‌کند. اگر علاقه داری درباره عوارض احتمالی مربوط به تنفس بعد از عمل بینی بیشتر بدانید، مقاله “تنفس بعد از جراحی بینی” از مجله مهزیار را مطالعه کنید.

روش‌های رایج بیهوشی عمل بینی

بیهوشی نیمه‌عمومی: بیمار بیدار است؛ نه کاملا، اما هوشیاری خود را حفظ می‌کند و دستگاهی در عمل تنفس او نقشی ندارد. در واقع، شخص داروی مخصوصی را در نواحی موردنیاز دریافت می‌کند. دارو از راه تزریق یا ماسک تنفسی وارد بدن می‌شود. بیهوشی نیمه‌عمومی به جراح امکان می‌دهد که تاثیرات جراحی را مستقیما تحت نظر داشته باشد.

پیشنهاد مطالعه:
کاهش "درد بعد از عمل ابدومینوپلاستی" فقط با رعایت 5 نکته!

بهترین روش بیهوشی برای عمل ترمیم بینی 

پزشک معالج، قبل از عمل ترمیم بینی، بهترین روش را برای هوش‌بری انتخاب می‌کند. این انتخاب به وضعیت، نوع جراحی و شرایط فیزیکی شخص بستگی دارد. هرکدام از بیهوشی‌های عمومی و نیمه‌عمومی، مزایا و معایب مشخصی دارند. حتی ممکن است در مواردی، صلاح‌دید پزشک ترکیبی از هر دو روش هوش‌بری باشد. 

هدف از بیهوشی در عمل ترمیم بینی چیست؟

هدف اصلی از بیهوشی در عمل ترمیم بینی، کنترل درد و خونریزی، کرختی، کاهش اضطراب، حفظ سلامت عمومی شخص و ایجاد شرایط ایده‌آل برای جراحی ثانویه بینی است. 

پس از عمل ترمیم بینی چه کارهایی انجام دهیم؟

بعد از اتمام عمل ترمیم بینی، لازم است خود را برای دوران نقاهت و مراقبت پس از جراحی آماده کنید. طبق دستور پزشک عمل کنید و از بی‌دقتی بپرهیزید تا بینی تازه‌تان را به دردسر نیندازید. در این قسمت به بررسی این مرحله می‌پردازیم.

  • مراقبت از بینی: پس از جراحی بینی ترمیمی، نیاز است برای مدتی بادقت‌تر زندگی کنید. چراکه آسیب‌های وارده از جراحی و جراحات کماکان تازه‌اند و نیاز به مراقبت دارند. مراقبت‌های پس از عمل، شستشوی ملایم بینی، استفاده از مرطوب‌کننده و لمس‌نکردن بینی را شامل می‌شود. جراح شما ممکن است برایتان داروهای ضدالتهاب، مسکن و ضدعفونی‌کننده تجویز کند. برای آسان‌تر شدن مرحله بهبودی، دستورات پزشک را موبه‌مو اجرا کنید.
  • کنترل خونریزی: روزهای ابتدایی بعد از عمل، با خونریزی بینی مواجه خواهید شد. برای کنترل خونریزی، ناحیه خونریزی را خیلی ملایم فشار دهید. قطره یا کمپرس یخ نیز تا حدی به قطع‌شدن خونریزی کمک می‌کنند. هرچند، از قراردادن مستقیم یخ روی پوست بینی جدا خودداری کنید. در صورت خونریزی شدید و مداوم، به پزشک خود اطلاع دهید.

گذراندن دوره نقاهت عمل ترمیم بینی، صبر ایوب و دل شیر می‌خواهد. صبور باشید و واقع‌گرا. قول می‌دهیم بینی هیچ‌کس بعد از عمل ترمیمی بینی، یک‌هفته‌ای بهبود پیدا نکرده است. با گذشت زمان موردنیاز و رعایت دستورات پزشک، التهاب‌ به‌تدریج کم می‌شود و بینی قالب درستی پیدا می‌کند.

معاینه بیمار برای عمل رینوپلاستی یا عمل ترمیم بینی

مزایای عمل ترمیم بینی

  1. بهبود ظاهر بینی: عمل ترمیمی بینی مشکلات ظاهری بینی شما را برطرف می‌کند. مشکلاتی که رضایت‌خاطر شما را از ظاهرتان تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. انجام این عمل در نهایت، احساس زیبایی و اعتمادبه‌نفس بیشتری را برایتان به همراه خواهد داشت.
  2. بهبود عملکرد بینی: جراحی ثانویه بینی می‌تواند عملکرد بینی و دستگاه تنفسی شما را تقویت کند. مثلا، اگر انحراف بینی یا دیگر ناهنجاری‌ها، شما را دچار مشکلات تنفسی کرده باشند، این عمل با بازکردن مجاری هوا، تنفس را برای شما آسان می‌کند.
پیشنهاد مطالعه:
0تا 100عمل لیفت سینه؛[آیا کاندید مناسبی برای این عمل هستید؟]

عوارض عمل ترمیم بینی

  1. تغییرات حسی: ممکن است عده‌ای، پس از عمل ترمیم بینی، در حواس بویایی، بینایی یا ذائقه متوجه تغییراتی شوند. این فعل‌وانفعالات اغلب موقت‌اند و با گذر زمان بهبود می‌یابند.
  2. تغییرات دائمی در ظاهر بینی: فرم بینی شما پس از عمل، ممکن است با شکل مورد انتظارتان تفاوت زیادی داشته باشد. اگر آمادگی روانی مواجهه با تغییر دائمی صورتتان را ندارید، قبل از تصمیم‌گیری برای جراحی، با پزشک مشورت کنید. متخصص، شما را از آنچه باید در انتظارش باشید آگاه می‌کند.
  3. مشکلات تنفسی: در برخی موارد، جراحی ثانویه بینی مشکلات تنفسی را ایجاد یا تشدید می‌کند. انسداد مجاری تنفسی یکی از احتمالات موجود است. 
  4. عوارض جراحی: منظور از عوارض جراحی، خونریزی بیش‌‎ازحد، خون‌ریزی داخلی، عفونت و تشکیل بافت اضافی است. نگران نشوید، اکثر افراد، بعد از عمل ترمیم بینی، بدون آسیب جدی دوره نقاهت را طی می‌کنند.
  5. نیاز مجدد به جراحی: در صورتی که از نتیجه عمل راضی نباشید، یا فرایند جراحی، به هر دلیل، مطابق انتظار پیش نرود، جراحی مجدد و تکمیلی نیاز است.

کلام آخر

مقاله پیش رو، دو تکنیک اصلی عمل ترمیم بینی را با دو روش رایج بیهوشی، بررسی و تشریح کرد. اگر فرم بینی‌تان باعث شده است چهره خود را دوست نداشته باشید، عمل ترمیمی بینی راه‌حل مناسبی است. پس از تحقیق و دریافت مشاوره از متخصص و کسب اطلاعات کافی، می‌توانید مسیر ایجاد تغییر در ظاهر خود را راحت‌تر طی کنید.

سوالات متداول

  • آیا عمل ترمیم بینی دردناک است؟
    عمل ترمیم بینی اغلب با درد ملایم تا متوسط همراه است. با این حال، درد پس از روزهای اول کاهش می‌یابد. مصرف داروهای مسکن نیز در تسکین درد موثر است.
  • بهبود کامل پس از عمل ترمیمی بینی چقدر طول می‌کشد؟
    زمان بهبودی کامل بعد از عمل ترمیم بینی، بسته به نوع جراحی، متفاوت است. بیشتر علائم و تورم‌ها، طی چند هفته اول بهبود می‌یابند. بهبودی کامل اما به چند ماه زمان نیاز خواهد داشت.
  • آیا جراحی ثانویه بینی با خطر عفونت همراه است؟
    عمل ترمیم بینی هم مانند هر جراحی دیگری، ممکن است با خطر عفونت همراه باشد. با رعایت دستورات پس از عمل و حفظ بهداشت بینی، خطر عفونت به حداقل می‌رسد.
0/5 (0 نظر)

نظرات ارزشمند شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط مجله مهزیار