تامپون بینی چیست؟ [بهترین روش کشیدن تامپون بعد از جراحی]

ممکن است این سوال برایتان ایجاد شود که چرا بعد از عمل‌کردن بینی، از تامپون استفاده می‌کنند و تامپون بینی چیست؟ از مهمترین کاربردهایی که استفاده از تامپون می‌تواند داشته باشد، این است، که احتمال خونریزی‌های بعد از عمل را به حداقل می‌رساند و عفونت را از بین می‌برد. در نهایت باعث می‌شود، بینی شکل بهتر و صحیح‌تری به خود بگیرد.

این باور عمومی در میان مردم وجود دارد که کشیدن تامپون بعد از انواع عمل بینی از جمله عمل بینی استخوانی یا گوشتی، با درد و خونریزی فراوانی همراه است، این تصور به صورت قطعی اشتباه است! معمولا افراد بسیار کمی بعد از کشیدن تامپون با خونریزی مواجهه می‌شوند که آن هم طبیعی است و جای هیچ گونه نگرانی برای فرد نیست. اما با به وجود‌آمدن تکنیک‌های مدرن جراحی، برخی از پزشکان حرفه‌ای از تامپون استفاده نمی‌‌کنند. در ادامه هرآنچه که در رابطه با تامپون بهتر است بدانید را مطرح می‌کنیم پس با مجله مهزیار  همراه باشید.

تامپون بینی از چه قسمت‌هایی ساخته شده‌است؟

تامپون از گاز و پنبه ساخته شده‌ که به صورت فشرده واستریل‌شده درآمده است. برای قرارگرفتن در حفره بینی بعد از عمل جراحی استفاده می‌شود. در انتهای آن نخ‌های باریک قراردارند‌‌ که امکان کشیدن آن را برای شما فراهم می‌کنند تا بتوانید به راحتی آن‌ها را از بینی‌تان خارج کنید. در وسط برخی از تامپون‌ها، لوله‌هایی قرار دارد تا فرد به راحتی بتواند نفس بکشد. اینکه از چه نوع تامپون بینی بعد از عمل استفاده شود، بستگی به نظر و روش پزشک‌تان دارد.

از دیگر کاربردهایی که تامپون ایجاد می‌کند،این است که باعث اصلاح‌شدن بینی می‌شود، در واقع تامپون بعد از اینکه در حفره قرار می‌گیرد، یک فشار کاملا یکسان را به قسمت‌های مختلف بینی وارد می‌کند و باعث می‌شود که فرم ظاهری بینی حفظ شود و نتیجه عمل‌، رضایت بخش‌تر شود. تامپون‌ها بسیار مرطوب هستند و از خشک‌شدن مخاط بینی جلوگیری می‌کنند.

کاهش "درد بعد از عمل ابدومینوپلاستی" فقط با رعایت 5 نکته!

انواع تامپون بینی

تامپون‌ها انواع مختلفی دارند. از مهم‌ترین انواع تامپون‌های بینی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

•  تامپون‌هایی که جنس پنبه‌ای دارند و از نوع گاز استریل هستند.
  •  فیتیله‌های آماده که در انتهای آن‌ها نخ وجود دارد.
  •  تامپون‌هایی که در وسط آن‌ها لوله‌های هوا ایجاد شده است.

از دیگر نکاتی که برای پزشک در انتخاب تامپون مهم است طول و اندازه تامپون است، زیرا سایز آن‌ها مختلف است.

آیا برداشتن تامپون با خونریزی و درد همراه است؟

برداشتن تامپون هم در جراحی بینی استخوانی و هم گوشتی، به‌هیچ‌عنوان دردناک نیست؛‌‌‌‌ زیرا پزشکان از تامپون‌هایی استفاده می‌کنند که حجم کمی دارند و به راحتی درون بینی جا می‌گیرند؛ همین موضوع باعث می‌شود که فرایند برداشتن تامپون، با درد خاصی همراه نشود.

برای جلوگیری از احساس سوزش، پوسته پوسته‌شدن بینی و… پزشکان توصیه می‌کنند که از اسپری سالین بعد از جراحی استفاده کنید؛ همین اسپری، باعث می‌شود تامپون همیشه مرطوب بماند و خشک نشود. مرطوب نگه‌داشتن تامپون، موجب می‌شود که به پوست داخلی بینی نچسبد و در زمان کشیدن تامپون، احساس درد و خونریزی در فرد ایجاد نشود.

با توجه به مواردی که گفته شد، برداشتن تامپون برای بسیاری از افراد نه تنها باعث درد و خونریزی نمی‌شود، بلکه در مراقبت‌های بعد از جراحی بینی به افراد حس خوبی هم منتقل می‌کند؛ چون راه ورودی تنفسی به یکباره باز می‌شود. برخی از افراد امکان دارد بعد از برداشتن تامپون، دچار خونریزی شوند. این در حالی است که همه خونریزی‌ها با درد همراه نیستند.

پرستار و یا دکتری که تامپون را از بینی خارج می‌کند، در صورت مشاهده خونریزی، سریعا کمپرس یخ را بر روی بینی قرار می‌دهد تا از خونریزی‌های بیشتر جلوگیری شود. یکی از اصلی‌ترین روش‌هایی که باعث می‌شود تامپون خیلی راحت از بینی خارج شود، استفاده از قطره‌های بی‌حسی و چکاندن چند قطره بر روی تامپون است،‌ پزشک این کار را انجام می‌دهد.

استفاده از تامپون در کدام یک از روش‌های جراحی بینی ضروری است؟

سوالی که در رابطه با تامپون بینی مطرح می‌شود این است که آیا در همه انواع مدل جراحی بینی استفاده از تامپون ضروری است یا خیر؟ باید بگوییم که استفاده‌کردن یا استفاده‌نکردن از تامپون در حین جراحی بینی،‌ به تشخیص پزشک بستگی دارد. استفاده از تامپون در عمل‌های زیر ضروری است:

1. در صورتی که در عمل بینی از بخیه‌های قابل جذب استفاده شده باشد، دیگر نیازی نیست که تامپون را درون بینی قرار دهید، زیرا این بخیه‌ها باعث خونریزی می‌شوند و خود عامل تحریک‌کننده هستند.
  2. اگر خونریزی بعد از جراحی اتفاق بیفتد، استفاده از تامپون اجباری می‌شود.
  3. اگر جراحی بینی با تکنیک باز انجام شود‌، قرار‌دادن تامپون باعث بهبود شکل ظاهری بینی می‌شود.
  4. افرادی که بیماری‌های خاصی دارند و دچار شکستگی بینی هستند، استفاده از تامپون جراحی برای آن‌ها ضرورت دارد، در واقع شکستگی مهمترین دلیل استفاده از تامپون در جراحی‌های بینی است.
0 تا 100 فرق لیپوماتیک و لیپوساکشن: (پاسخ سوالات رایج)

عوارض استفاده‌نکردن از تامپون در جراحی بینی

همانطور که گفته شد، در عمل بینی کنترل هماتوم و خونریزی و عفونت بسیار مهم است. اگر به دلیل احساس درد، در زمان قراردادن یا خارج‌کردن تامپون از آن استفاده نشود؛ می‌تواند بر عدم کنترل خونریزی و روند بهبودی تاثیر بگذارد و آن را به تاخیر بیندازد. چنانچه در انتهای عمل، خونریزی وجود نداشته باشد، از تامپون استفاده نمی شود. در واقع مهمترین دلیل استفاده از تامپون جلوگیری از خونریزی است.

“در عمل بینی یکی از مشکلات بسیار شایعی که ممکن است به وجود بیاید، هماتوم است. هماتوم ( Hematoma) به تجمع خون در بخشی از بدن ولی بیرون از رگ‌های خونی گفته می‌شود. تامپون بینی از به وجود آمدن هماتوم جلوگیری می کند.”

چند روز بعد از عمل بینی، بهتر است تامپون برداشته شود؟

در گذشته استفاده از تامپون به مدت یک تا دو هفته بود اما از آنجایی که عوارض آن بیشتر می‌شود. زمان آن را کوتاه‌تر کردند، معمولا مدت استفاده از تامپون در عمل‌های بینی به یک تا دو روز می‌رسد. بعد از این می‌توانید تامپون بینی را خارج کنید، البته این کار را باید پزشک انجام دهد. (کشیدن تامپون تنها چند ثانیه زمان می‌برد).

مراقبت‌های بعد از کشیدن تامپون بینی

1. کشیدن تامپون بینی امکان دارد با اندکی درد و خونریزی همراه باشد، ولی در این باره اصلا نگران نباشید؛ در صورتی که خونریزی مشاهده کردید، حتما با پزشک تماس بگیرید.
  2.  نکات مراقبتی لازم را انجام دهید، از فین‌کردن به شدت خودداری کنید.
  3.  سرفه و عطسه بعد از عمل بسیار مهم است. یعنی در زمان عطسه‌کردن حتما دهانتان را باز نگه دارید.
  4. جهت جلوگیری از گرفتگی بینی نیز می‌توانید از قطره‌های مجاز که به واسطه پزشک تجویز شده است، استفاده کنید.
  5.  از کمپرس سرد برای جلوگیری از خونریزی استفاده کنید تا انقباض رگ‌ها را انجام دهد.
  6. برای جلوگیری از خشک‌شدن بینی، حتما از محلول و سرم برای شستشو استفاده کنید.
سریع ترین روش درمان کبودی بعد از عمل بینی (5 فاکتور مهم)

جایگزین تامپون در جراحی بینی

جراحی بینی بدون تامپون هم امکان پذیر است. استفاده از آن، همان‌طور که گفته شد، تا حد بسیار زیادی به نظر پزشکان وابسته است. اگر به هر دلیلی بیمار دچار مشکل تنفسی شود، امکان دارد پزشک استفاده از اسپری یا تامپون‌‌های پلاستیکی را پیشنهاد کند.

کارهایی که باید برای برداشتن تامپون بینی انجام دهید؟

ابتدا باید گردن و صورت را با آب خیس کنید و خونسردیتان را حفظ کنید تا تامپون داخل بینی‌، به خوبی خیس شده باشد. معمولا در این حالت، پزشک معالج پیشنهاد می‌دهد در همان روز یعنی در زمان کشیدن تامپون، حتماً دوش گرفته باشید تا تامپون، درون بینی خیسانده شده باشد. بعد از این مراحل، امکان دارد بینی شما اندکی خونریزی داشته باشد؛ در این حالت باید قسمت نرم پایین بینی را فشار دهید و سرتان را بالا نگه دارید.

آیا کسانی که از مشکلات پوستی مثل اگزما و پسوریازیس رنج می‌بر‌ند، می‌توانند از تامپون بینی استفاده کنند؟

قبل از اینکه، عملتان شروع شود، بهتر است به پزشک خود اطلاع دهید تا پزشک قبل از استفاده از تامپون، آن را بر روی بینی شما تست نماید و از تامپون‌های غیر حساسیت‌زا برایتان استفاده کند.

دقیقا تامپون بینی را چند روز بعد از عمل درمی‌آورند؟

کشیدن تامپون بینی در افراد یکسان نیست، بستگی به نوع بینی و پزشک معالجتان دارد.

اندازه تامپون بینی چقدر است؟

اندازه تامپون بینی در همه افراد یکسان نیست و در هر فردی با فردی دیگر فرق می‌کند.

آیا کشیدن تامپون بینی درد دارد؟

خیر، کشیدن تامپون بینی معمولا درد ندارد.

کشیدن تامپون بینی با خونریزی همراه است؟

در بیشتر افراد کشیدن تامپون بدون خونریزی است.