Arabic | Persian | English

EN

AR

آشنایی با مراقبت های بعد از عمل بینی [19 نکته ساده اما مهم]

جراحی زیبایی بینی طرفداران بسیاری دارد و انتخاب جراح زبردست و با تجربه در جراحی بینی، از اهمیت زیادی برخوردار است در حدی که می‌توان گفت مهارت پزشک بیشترین تاثیر را در نتایج عمل دارد. پس از انتخاب مرکز معتبر و پزشک متخصص، نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد. مراقبت‌ های پس از جراحی بینی است که در شکل گیری و نتیجه جراحی بینی، تاثیر زیادی دارد. در این مقاله از بلاگ مهزیار قصد داریم شما را با جراحی بینی و مراقبت‌های پس از عمل آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

موارد زیر تعدادی از مهمترین مراقبت های بعد از عمل بینی هستند که باید رعایت کنید:

بیشتر عمل‌های رینوپلاستی (Rhinoplasty) با هدف افزایش زیبایی انجام می‌شود. فرقی نمی‌کند که هدف شما افزایش زیبایی باشد یا رفع مشکلاتی مانند پولیپ بینی، انحراف بینی و… ، در هر صورت، مراقبت‌ بعد از عمل بینی، یک ضرورت است. بروز عوارضی مانند ورم، کبودی دور چشم، سردرد و… پس از عمل طبیعی است. آشنایی با نکات مهم در راستای مراقبت بعد از عمل بینی، به شما کمک می‌کند یک نتیجه عالی و رضایت بخش داشته باشید.

  1. تامپون‌هایی که در بینی گذاشته می‌شوند، باید 2 روز بعد از عمل درآورده شوند.
  2. برای برداشتن آتل بینی باید 10 روز تا 2 هفته پس از عمل، به پزشک خود مراجعه کنید.
  3. از انجام ورزش‌های سنگین تا 2 ماه خودداری کنید. پس از یک ماه، ورزش‌های سبک مانند پیاده‌روی بلامانع است.
  4. باید 1ماه و نیم تا 2 ماه بر روی بینی چسب بزنید. (نحوه چسب زدن در جلسه برداشتن آتل آموزش داده می‌شود.)
  5. پس از عمل، سرتان را بالا نگه دارید و از پایین نگه داشتن سر، به مدت طولانی خودداری کنید.
  6. حداقل به مدت 2 هفته پس از عمل، به هنگام خواب سرتان را بالا قرار دهید، می‌توانید به این منظور، از دو بالشت استفاده کنید.
  7. به مدت یک ماه، از استخر، سونا و جکوزی استفاده نکنید.
  8. تا 48 ساعت بعد از عمل، از کمپرس سرد برای کاهش کبودی و ورم استفاده کنید. پس از گذشت 48 ساعت، اگر ناراحتی یا درد داشتید، می‌توانید از کمپرس سرد استفاده کنید.
  9. از بلند کردن وسایل سنگین و خم شدن خودداری کنید زیرا احتمال خونریزی افزایش می‌یابد.
  10. اگر در فصل زمستان عمل رینوپلاستی را انجام دادید، مراقب باشید که سرما نخورید.
  11. اگر مجبور به عطسه یا سرفه هستید، با دهان باز عطسه کنید تا به بینی فشار وارد نشود.
  12. روزانه سوراخ‌های داخلی بینی را با پماد مخصوص چرب کرده و از دستکاری و خاراندن سوراخ‌ها و قاعده بینی خودداری کنید.
  13. برای از بین بردن زخم‌های دلمه بسته و موکوز خشک شده درون بینی و اطراف سوراخ‌ها، از هیدروژن پراکسید یا آب اکسیژنه استفاده کنید.
  14. از فین کردن و بالا کشیدن هوای داخل بینی به منظور رفع احساس گرفتگی، خودداری کنید.
  15. اگر بینی دارای ترشحات است، از گاز رول استفاده کنید و با پزشک خود مشورت کنید.
  16. حداقل به مدت دوماه، از عینک طبی و آفتابی استفاده نکنید.
  17. به مدت یک ماه، از مصرف دخانیات و مشروبات الکلی خودداری کنید.
  18. از قرار گرفتن در زیر نور مستقیم خورشید خودداری کنید و از کرم ضدآفتاب با spf 30 استفاده و هر دو ساعت آن را تجدید کنید.
  19. از خیس شدن پانسمان جلوگیری کنید.
پیشنهاد مطالعه:
چگونگی انجام ورزش بعد از ابدومینوپلاستی { پاسخ به 5 سوال رایج)

به طور کلی، تمام مراقبت‌های پس از عمل را تا چهار هفته جدی بگیرید. به خصوص افرادی که جراحی بینی استخوانی داشته‌اند تصور می‌کنند به علت ضخیم بودن غضروف، نیاز به مراقبت ویژه ندارند، در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است و مراقبت های پس از جراحی بینی استخوانی، بسیار مهم هستند.

روند بهبودی جراحی بینی له چه صورت است؟

قطعا پس از جراحی، برای دیدن چهره خود لحظه شماری می‌کنید، اما باید کمی صبر کنید. نتیجه نهایی در روزهای اول مشخص نیست. تا چند روز پس از عمل، صورت متورم و کبود است و نباید انتظار زیادی داشته باشید. دو هفته پس از عمل، تورم به مقدار زیادی از بین رفته کبودی‌های صورت نیز بهبود می‎یابند. هنوز هم بینی دارای ورم خواهد بود، اما نسبت به روزهای اول بهتر است. روند بهبود جراحی بینی تدریجی است و باید کمی صبر داشته باشید.

اگر جراحی بینی گوشتی داشته‌اید، نیاز به صبوری بیشتری است. به طور معمول، پس از 6 ماه نتیجه نهایی مشخص می‌شود اما تا دوسال، همچنان بینی در حال تغییر است و بیمار پس از دو سال می‌تواند نتیجه قطعی عمل خود را ببیند. البته عمل بینی عوارضی نیز دارد که در اینجا به طور خلاصه در جدول زیر می‌توانید با آن‌ها آشنا شوید:

جدول عوارض احتمالی کوتاه‌مدت و بلندمدت عمل بینی

کوتاه مدت

خونریزی

تورم

درد

کبودی

بلند مدت

عدم تقارن پره‌های بینی

مشکلات تنفسی

از بین‌رفتن حس بویایی

به جاماندن جای بخیه

پیشنهاد مطالعه:
کاهش "درد بعد از عمل ابدومینوپلاستی" فقط با رعایت 5 نکته!

 

آیا جراحی بینی روی چشم اثر می‌گذارد؟

برخی از افرادی که نگران عوارض جراحی بینی هستند، می‌پرسند که آیا جراحی بینی بر روی چشم اثر میگذارد؟ جواب، خیر است.  بینی هیچ ارتباطی به عصب چشم ندارد. جراحی بینی می‌تواند روی حالت چشم اثر بگذارد. در صورتی که جراحی بینی فانتزی انجام دهید به دلیل اینکه استخوان قوس بیشتری دارد، تصور می‌کنید که حالت چشم‌ها تغییر پیدا کرده و فاصله آن‌ها زیاد شده است. برخی افراد تصور می‌کنند که جراحی بینی سبب کشیده‌شدن پوست دور چشم و باز شدن چروک‌ها می‌شود که این امر نیز کاملا غلط است.

برای بازشدن چروک‌های دور چشم، می‌توانید تزریق بوتاکس را در مرکز مهزیار امتحان کنید. پیشنهاد می‌کنیم همه چیز در مورد بوتاکس دیسپورت را مطالعه کنید. اما مساله مهم‌تر همزمانی عمل بینی و جراحی لیزیک پشم است که در این مورد باید با پزشک خود هماهنگ شوید. اطلاعات کامل‌تر درباره این موضوع را در بلاگ عمل بینی و لیزیک بخوانید.

جراحی بینی

تغییرات چهره بعد از جراحی بینی

معمولا هدف از جراحی بینی، افزایش زیبایی است و قطعا همه افراد پس از عمل، شاهد تغییراتی در چهره خود خواهند بود. در بیشتر مواقع، تغییرات چهره بعد از جراحی بینی، به انتخاب بیمار بستگی دارد. برخی بیماران علاقه دارند پس از عمل رینوپلاستی، یک بینی طبیعی و خوش فرم داشته باشند و کسی متوجه عمل آنها نشود. برخی از افراد نیز به تغییرات عمده در چهره علاقه دارند و جراحی بینی فانتزی را می‌پسندند.

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید، این است که فرم بینی بعد از عمل، به میزان زیادی به فرم فعلی بینی بستگی دارد. در برخی مواقع، افراد به دنبال مدل‌هایی هستند که هیچ جراح پلاستیکی نمی‌تواند چنین فرمی را برای بینی فرد ایجاد کند. پس اگر تصور می‌کنید بینی شما باید شبیه به بینی شخصیت خاصی باشد، باید بدانید که شاید چنین چیزی امکان پذیر نباشد و یا با سایر اجزای صورت شما هماهنگ نباشد. در واقع همه انواع مدل جراحی بینی، مانند مدل عروسکی، فانتزی، طبیعی و… روی هر بیماری قابل اجرا نیست. یک پزشک حاذق می‌تواند شما را در این زمینه راهنمایی ‌کند.

پیشنهاد مطالعه:
رفع قوز بینی [ 2 روش رایج + معرفی بهترین روش بدون جراحی!]

سخن آخر

جراحی بینی عمل سختی نیست و اگر به یک مرکز معتبر، پزشک متخصص و حاذق مراجعه کنید و مراقبت‌های بعد از عمل بینی را به طور کامل برای شما شرح دهند و شما نیز کامل رعایت کنید، می‌توانید یک بینی خوش فرم و زیبا داشته باشید.

سوالات متداول

1. چه مدت زمانی باید برای بهبود کامل پس از جراحی بینی صبر کرد؟
زمان بهبودی بعد از جراحی بینی به ویژگی های هر فرد و نوع جراحی وابسته است. اما به طور کلی، برای بهبود کامل باید حداقل ۶ ماه صبر کنید.

2. آیا درد و ناراحتی پس از جراحی بینی رخ می دهد؟
بله، درد و ناراحتی پس از جراحی بینی معمول است. با این حال، داروهای تسکین درد معمولاً تجویز می شود تا این علائم را کاهش دهند.

3. آیا باید پس از جراحی بینی در خانه استراحت کنید؟
بله، پس از جراحی بینی نیاز به استراحت دارید. شما باید حداقل ۲ روز در خانه استراحت کنید و فعالیت های سنگین را به مدت ۲ هفته پس از جراحی اجتناب کنید.

4. آیا می توان بعد از جراحی بینی شست و شو کرد؟
بله، شما می توانید پس از جراحی بینی شست و شو کنید. با این حال، باید محافظت کنید تا آب به بینی شما نرسد و عفونت را ایجاد نکند. در مراقبت های بعد از عمل بینی توصیه شده است تا مدتی که پزشک ان را تعیین می‌کند، با استفاده از پد آرایشی و مایع شست و شو به صورت موضعی و با آرامش صورت خود را پاک کنید آب را روی صورت و بینی خود روان نسازید.

5. آیا باید پس از جراحی بینی داروهای خاصی مصرف کنید؟
بله، پس از جراحی بینی ممکن است به شما داروهای ضد التهاب، ضد باکتری و یا دیگر داروهای تسکین درد تجویز شود. این داروها به کنترل درد و عفونت کمک می کنند و به شما کمک می کنند تا بهبودی سریع تری داشته باشید. یکی از مهم‌ترین نکات در مراقبت های بعد از عمل بینی نحوه استفاده از داروها است که پزشک با تجربه باید جزئیات را از منع مصرف و توصیه به مصرف برای شما شرح دهد. اگر پزشک موردی را جا انداخت شما حتما یادآوری کنید.

0/5 (0 نظر)

نظرات ارزشمند شما

5 پاسخ

  1. سلام من بینیم استخوانی بود پریروز عمل کردم، تا چقدر بعد از عمل باید برای برداشتن آتل بینی اقدام کنم؟

  2. باسلام
    بعد عمل بینی میشه سیگار کشید به شرط این که تو بینی نره دودش؟

    1. درود بر شما
      خیر بهتر است تا حدود یکماه بعد از عمل از مصرف دخانیات خودداری کنید. برای اطلاع از زمان مورد نیاز، این امر را از پزشک متخصص خود بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط مجله مهزیار