Arabic | Persian | English

EN

AR

0 تا 100 فرق لیپوماتیک و لیپوساکشن: (پاسخ سوالات رایج)

جراحی‌های پیکرتراشی و کانتورینگ بدن این روزها به اوج خود رسیده است و داشتن اندامی باریک و شکمی صاف آنقدرها سخت نیست. تاکنون روش‌های جراحی مختلفی مانند لیپوساکشن، لیپوماتیک و لیفت بدن برای از بین‌بردن چربی موضعی و افتادگی پوست پا به حوزه زیبایی گذاشته‌اند. اگرچه این تکنیک‌ها تشابهات زیادی باهم دارند، در دوره‌های بهبودی و عوارض جانبی کمی متفاوت‌اند. قبلا درباره تفاوت لیپوماتیک و ابدومینوپلاستی صحبت کردیم؛ در این مطلب فرق لیپوماتیک و لیپوساکشن را بررسی می‌کنیم. در این مقاله بلاگ مهزیار، قرار است فرق لیپوماتیک و لیپوساکشن را اساسی بررسی کنیم.

لیپوماتیک چیست؟

 لیپوماتیک نوعی جراحی زیبایی است که برای حذف بافت چربی از بدن انجام می‌شود. در سال‌های اخیر، جراحی لیپوماتیک (لیپوماتیک ران، لیپوماتیک شکم و پهلو) نسبت به لیپوساکشن محبوبیت زیادی پیدا کرده و بسیاری از افراد را از چاقی مفرط نجات داده است. لیپوماتیک یک روش شناخته‌شده و بی‌خطر برای لاغری است. بافت چربی در این روش به‌ جای حرارت، با کانولا و فیزیکی از بین می‌رود. کانولا در لیپوماتیک، برای تخریب فیزیکی و استخراج چربی اضافی از بدن با ارتعاش و اعمال فشار استفاده می‌شود.

لیپوساکشن چیست؟

لیپوساکشن هم مثل لیپوماتیک، راه دیگری برای کاهش وزن و خوش‌اندامی است. لیپوساکشن یک درمان لاغری موضعی است که با دستگاه لاغری انجام می‌شود. تفاوت لیپوماتیک و لیپوساکشن این است که در روش دوم، از گرما برای کاهش چربی‌های اضافی استفاده می شود. چربی از بدن گرفته می‌شود و گجت چربی زیر پوست را می‌سوزاند.

در مقایسه لیپوماتیک و لیپوساکشن، می‌توان به نحوه برداشتن چربی اضافی در دو روش اشاره کرد. چربی‌ها در لیپوساکشن سوزانده می‌شوند اما لیپوماتیک چربی‌ها را با حرکات ارتعاشی لوله کانولا از بین برده و از بدن خارج می‌کند. فرق دیگر لیپوساکشن و لیپوماتیک این است که با لیپوساکشن، ممکن است چربی به نواحی مختلف بدن منتقل شود اما در لیپوماتیک به علت آسیب به بافت چربی و سنسور دستگاه چنین چیزی امکان‌پذیر نیست.

پیشنهاد مطالعه:
پروتز لب طبیعی یا مصنوعی؟ {بررسی و مقایسه 2 روش اصلاح فرم لب}

فرق لیپوماتیک و لیپوساکشن در نحوه اجرا

در ادامه، نحوه اجرای هر دو روش لیپوساکشن و لیپوماتیک را توضیح داده و مقایسه می‌کنیم.

نحوه اجرای جراحی لیپوساکشن چگونه است؟

پزشک در روش لیپوساکشن، جراحی را با تزریق مواد بی‌حس‌کننده به قسمت‌های موردنظر آغاز می‌کند. هنگامی که محل جراحی بی‌حس شد، جراح چندین برش کوچک ایجاد کرده و یک لوله باریک را وارد بدن می‌کند. این لوله ممکن است به دستگاه لیزر یا اولتراسوند متصل شود که دیواره‌های چربی را مایع می‌کند. 

سپس، جراح یک دستگاه مکنده به نام کانولا را وارد برش‌ها می‌کند و آن را به جلو و عقب حرکت می‌دهد تا سلول‌های چربی را خارج کند. بسته به تعداد قسمت‌های جراحی و مقدار چربی که باید برداشته شود، این جراحی ممکن است از 1 تا 4 ساعت طول بکشد. علاوه بر این، اگرچه این عمل عموما با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود، اما لازم است یک شب در بیمارستان بمانید تا تحت نظر باشید.

نحوه اجرای جراحی لیپوماتیک به چه صورت است؟

جراحی لیپوماتیک هم تحت بی‌حسی موضعی انجام می شود. با این تفاوت که جراح از صدای مادون صوت و ارتعاش برای ذوب بافت‌های چربی و یک کانولای چرخان برای استخراج سلول‌های چربی استفاده می‌کند. 

در این روش، حرکات چرخشی کانولا سلول‌های چربی، اعصاب و رگ‌های خونی را بدون آسیب نگه می‌دارد تا سلول‌های چربی بتوانند سینه‌ها، گونه‌ها، پهلوها و باسن را بزرگ کنند. کل عمل لیپوماتیک 2 تا 3 ساعت به طول می انجامد و نیازمند 24 ساعت نظارت در بیمارستان است. دوره نقاهت این عمل نیز بسیار کوتاه‌تر از لیپوساکشن و اسکارهای آن به وضوح کمتر است.

تفاوت لیپوماتیک و لیپوساکشن در عوارض بعد از عمل

در عین حال که این دو روش پیکرتراشی شباهت‌های زیادی باهم دارند، در واقعیت باهم متفاوت‌اند و عوارض جانبی آنها هم تفاوت‌هایی دارد. در این جدول، عوارض هر دو متد را بررسی کرده‌ایم تا فرق لیپوماتیک و لیپوساکشن را بیشتر متوجه شویم.

پیشنهاد مطالعه:
سریع ترین روش درمان کبودی بعد از عمل بینی (5 فاکتور مهم)

مقایسه لیپوماتیک و لیپوساکشن از جهت عوارض جانبی

لیپوماتیک

تورم، کبودی و کمی ناراحتی 

جمع‌شدن آب در زیر پوست 

احتمال بروز عفونت

لیپوساکشن

افتادگی پوست پس از برداشتن مقدار زیاد چربی

کبودی، تورم و درد در ناحیه عمل

تشکیل لخته خون

احتمال بروز عفونت 

آسیب‌رسیدن به اعصاب مجاور

در هر دو روش، عمل‌کردن به توصیه‌های پزشک بعد از جراحی، مهم‌ترین کاری است که باید انجام دهید. چراکه امکان بروز عفونت یا عوارض دیگر با بی‌دقتی بیمار، شدت خواهد یافت.

فرق لیپوماتیک و لیپوساکشن در دوران نقاهت‌شان چیست؟

در مقایسه روش لیپوماتیک و لیپوساکشن باید بگوییم که زمان نقاهت پس از لیپوماتیک کمی کوتاه‌تر از زمان بهبودی پس از لیپوساکشن است. بیمار باید 2 تا 5 روز پس از لیپوساکشن استراحت کند. در صورتی که نقاهت جراحی لیپوماتیک معمولا 1 تا 3 روز طول می‌کشد. افراد عموما 24 ساعت پس از اتمام هر دو جراحی از بیمارستان مرخص می‌شوند.

بیماران معمولا طی 4 هفته پس از لیپوماتیک بهبود می‌یابند. پس از لیپوساکشن اما، بهبود فرد ممکن است تا 6 هفته طول بکشد. پس از این مدت، افراد می‌توانند ورزش را دوباره شروع کنند. البته یادتان نرود که از انجام فعالیت‌های سنگین خودداری کنید؛ زیرا ممکن است محل عمل آسیب ببیند.

بهتر است لیپوساکشن را انجام دهیم یا لیپوماتیک؟

انتخاب یک روش برتر بین لیپوساکشن و لیپوماتیک دشوار است؛ زیرا این دو روش دارای روند نسبتا مشابه، عوارض جانبی و دوره‌های بهبودی هستند. با این حال، اکثر جراحان لیپوماتیک را توصیه می‌کنند.

“همانطور که در وب سایت انجمن جراحان آمریکا عنوان شده است، این روش ریسک کمتر، عوارض کمتر و دوره نقاهت کوتاه‌تری دارد. همچنین در لیپوماتیک از دستگاه‌هایی جدیدتر و با تکنولوژی‌های توسعه‌یافته‌تری استفاده می‌شود که دقت بیشتری دارند و آسیب کمتری به اندام‌های بدن وارد می‌کنند. توجه داشته باشید که در نهایت، جراح شما بهترین تکنیک جراحی را بر اساس انتظارات و ویژگی‌های بدن شما انتخاب می‌کند.”

کلام آخر

در این مقاله، درباره فرق لیپوماتیک و لیپوساکشن، دو روش جراحی معروف در کاهش چربی‌های بدن، صحبت کردیم. لیپوماتیک از امواج صوتی برای تخریب چربی‌ها استفاده می‌کند، در حالی که لیپوساکشن یک فرآیند جراحی است که از برش‌های جراحی برای خارج‌کردن مستقیم چربی‌ از بدن انسان استفاده می‌کند. هر یک از این روش‌ها مزایا و معایب خود را دارند و انتخاب بین آن‌ها باید بر اساس نیازهای فردی، میزان چربی بدن و ترجیح پزشکان صورت بگیرد. همچنین، مهم است که فرد پس از هر کدام از این فرآیندها به سبک زندگی سالم و مراقبت از پوست خود توجه ویژه‌ای داشته باشد تا نتایج دلخواه برای طولانی‌مدت باقی بماند.

پیشنهاد مطالعه:
بهترین سن برای عمل لیپوماتیک + 3 نکته که ضروری است بدانید! 

سوالات متداول

  • لیپوماتیک چیست و چگونه از لیپوساکشن متمایز می‌شود؟
    لیپوماتیک یک فرآیند جراحی است که از امواج صوتی برای تخریب چربی‌های زیر پوست استفاده می‌کند. این فرآیند به وسیله یک دستگاه خاص انجام می‌شود. در مقایسه لیپوماتیک و لیپوساکشن باید گفت، لیپوساکشن یک فرآیند جراحی است که از طریق جراحی معمولی چربی را برداشته و از بدن فرد خارج می‌کند.
  • چه افرادی برای لیپوماتیک مناسب هستند؟
    لیپوماتیک برای افرادی که به دنبال روشی کم‌خطر و بازگشت سریع‌تر به فعالیت‌های روزمره‌شان هستند، مناسب است. این فرآیند معمولا برای افرادی که دارای چربی‌های محلی و کوچک در مناطقی مانند شکم، پهلوها، ران‌ها و بازوها هستند، توصیه می‌شود.
  • برای نقاهت لیپوماتیک چقدر زمان لازم است؟
    زمان بازیابی پس از لیپوماتیک به میزان چربی برداشته‌شده و نواحی درمان وابسته است. اما به طور کلی، بسیاری از افراد توانسته‌اند طی یک تا دو هفته به فعالیت‌های روزمره‌شان بازگردند.
  • آیا لیپوماتیک باعث افزایش وزن مجدد می‌شود؟
    لیپوماتیک به تنهایی موجب افزایش وزن مجدد نمی‌شود. با این حال، حفظ یک سبک زندگی سالم با تغذیه مناسب و فعالیت ورزشی ضروری است تا از بازگشت چربی‌ها به نقاط دیگر بدن جلوگیری شود.
  • آیا لیپوماتیک باعث جوانسازی پوست می‌شود؟
    بله، لیپوماتیک می‌تواند به جوانسازی پوست کند. با تخریب چربی‌ها، تولید کلاژن و الاستین در پوست تحریک می‌شود که به تدریج باعث بهبود کیفیت و سفتی پوست می‌شود.
0/5 (0 نظر)

نظرات ارزشمند شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط مجله مهزیار