Arabic | Persian | English

EN

AR

پروتز لب طبیعی یا مصنوعی؟ {بررسی و مقایسه 2 روش اصلاح فرم لب}

«لب‌هایم خیلی باریک‌اند. از فرم‌ لب‌هایم خوشم نمی‌آید. دوست دارم لب‌های پر و حجیم داشته باشم». با اینکه تمام لب‌ها، با هر فرم و شکلی زیبا هستند، اما گاهی از فرم لب‌هایمان ناراضی هستیم. بعضی وقت‌ها از حجم‌شان راضی نیستیم یا می‌خواهیم متناسب و متقارن باشند. 2 روش‌ طبیعی و غیرطبیعی برای اصلاح فرم لب‌ها وجود دارد؛ روش پروتز لب طبیعی یعنی تزریق ژل و روش مصنوعی یعنی استفاده از پروتزهای سیلیکونی لب. در این مقاله بلاگ مهزیار هر 2 روش پروتز لب را باهم بررسی خواهیم کرد. 

در روش پروتز طبیعی لب که با تزریق فیلرها انجام می‌شود، کلینیک مهزیار حرف‌ها برای گفتن دارد. چراکه از فیلر آلیاکسین که بهترین برند موجود در ایران است، برای فرم‌دهی لب استفاده می‌کند و از بهترین متخصصان در انجام این کار بهره می‌برد.

 

پروتز لب با فیلر چگونه است؟

در پروتز لب طبیعی با تزریق فیلر، یک ژل شفاف که بر پایه اسید هیالورونیک است به لب‌ها تزریق می‌شود تا شکل و اندازه طبیعی لب‌ها را افزایش دهد. قبل از تزریق ژل، ناحیه لب بیمار بی‌حس می‌شود. سپس، متخصص، با تزریق ژل، فرم لب‌ها را به شکل دلخواه فرد، تغییر می‌دهد. جلسه تزریق معمولا کمتر از 1 ساعت طول می کشد و شخص می‌تواند بلافاصله به روال عادی زندگی بازگردد. 

درست است که نتیجه پروتز لب طبیعی ماندگاری زیادی ندارد و پس از 6 تا 18 ماه به تزریق مجدد نیاز است، اما در مقایسه با پروتز مصنوعی و ورود یک جسم خارجی به بافت لب، کم‌ریسک‌تر است و آسان‌تر انجام می‌شود. حتی برای اصلاح یا خارج‌کردن ژل نیز، برعکس پروتز مصنوعی، به عمل جراحی نیاز نیست. این تنها یک مورد از مزیت‌های ژل نسبت به پروتز است. در ادامه، سایر مزایای این روش را باهم بررسی می‌کنیم.

مزایای پروتز لب طبیعی با فیلر چیست؟

پروتز طبیعی لب با تزریق ژل نسبت به پروتز لب مصنوعی مزایای بسیاری دارد، از جمله:

  • غیرتهاجمی است و نیازی به ایجاد برس پوستی ندارد.
  • جلسه درمان کمتر از 1 ساعت طول می‌کشد.
  • نتایج بلافاصله قابل مشاهده است.
  • زمان زیادی برای بازگشت به زندگی روزمره نیاز نیست.
  • نتایج بین 6 تا 18 ماه در هر دوره تزریق باقی می‌ماند.

البته، این نوع از اصلاح فرم لب، معایبی نیز دارد. عوارضی نظیر قرمزی، خارش، سوزش و تورم، عوارض موقتی هستند و پس از چند روز از بین خواهند رفت. عوارض تزریق فیلر لب، تا حدی به برند فیلر، تکنیک تزریق و تجربه متخصص نیز بستگی دارد. مثلا ژل آلیاکسین (Aliaxin) که در کلینیک خدمات زیبایی مهزیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حال حاضر، کمترین عوارض را بعد از تزریق به دنبال دارد.

پیشنهاد مطالعه:
راهنمای جامع «تشخیص بوتاکس اصل از تقلبی» + 4 فاکتور مهم

معاینه پزشک برای قراردادن پروتز لب

پروتز لب مصنوعی چیست؟

حجیم‌کردن لب مصنوعی، یک روش جراحی و مناسب افرادی است که می‌خواهند لب‌های نازک خود را به صورت دائمی بزرگ‌تر کنند.

در این روش، یک ایمپلنت نرم و سیلیکونی از طریق ایجاد برش، وارد بافت لب می‌شود تا اندازه و ظاهر لب را بزرگ‌تر کند. پس از تزریق داروی بی‌حسی، برش‌های کوچکی در گوشه‌های دهان ایجاد می‌شود و پروتز لب سیلیکونی در جای خود قرار می‌گیرد. 

جلسه کاشت پروتز لب مصنوعی چقدر طول می‌کشد و چه مدت ماندگار است؟

این فرآیند، ممکن است بین 1 تا 2 ساعت طول بکشد. در حالی که برخی افراد، چند روزی را از محل از کار مرخصی می‌گیرند، اغلب افرادی که عمل پروتز لب انجام می‌دهند، تنها پس از 1 یا 2 روز، به زندگی روزمره‌شان بازمی‌گردند. 

ماندگاری پروتز لب دائمی است، مگر زمانی که فرد تصمیم بگیرد از شر پروتزهایش خلاص شود. آن‌وقت می‌تواند با مراجعه به پزشک، برای خارج‌کردن پروتز لب اقدام کند.

پروتز لب مصنوعی چه مزایایی دارد؟

جراحی پروتز لب مصنوعی، علاوه بر دائمی‌بودن نتیجه، فواید دیگری نیز دارد، مثلا:

  • جراحی نهایتا 2 ساعت طول می‌کشد.
  • نتایج بلافاصله قابل مشاهده است.
  • برش‌های پوستی ایجادشده خیلی درشت نیستند.
  • دوره نقاهت کوتاهی دارد.
  • نتایج دائمی هستند.

در کنار مزایای پروتز لب، عوارضی نیز وجود دارند که آنها را نیز مرور می‌کنیم.

عوارض پروتز لب طبیعی و مصنوعی چیست؟

تزریق ژل و پروتز لب را در جدولی که پیش رو دارید، مقایسه کرده‌ایم:

مقایسه ژل لب و پروتز لب

ژل لب ترشحات غیرعادی: احتمال کم

درد و تورم: معمولا به مدت چند روز تا 1 هفته پس از تزریق

عفونت: نادر است، ولی ممکن است رخ دهد و نیاز به آنتی‌بیوتیک دارد.

تغییر شکل توده‌های ژل: ژل ممکن است به مرور زمان تغییر شکل دهد یا گلوله گلوله شود

واکنش‌های حساسیتی: به علت وجود هیالورونیک اسید در ژل احتمال بروز حساسیت پایین است.

نیاز به تصحیح: اصلاح ژل آسان‌تر است، تخلیه ژل لب راحت است و حتی پس از مدتی، می‌تواند کاملا جذب شود.

نتایج نامناسب: اگرچه نتایج بلافاصله ظاهر می‌شوند، اما اگر تزریق ژل به نحو نادرستی انجام شود، ممکن است نتایج نامناسبی داشته باشید.

پروتز لب نتایج نامناسب: نتایج نامناسب ممکن است به دلیل انتخاب نادرست پروتز یا عدم دقت در جراحی رخ دهد.

ترشحات غیرعادی: ممکن است بعد از پروتز لب، ترشحات غیرعادی مثل خونریزی یا تورم را تجربه کنید.

تغییر شکل توده‌های ژل: ممکن است به مرور زمان تغییر یابد یا مشکلاتی ایجاد کند.

نیاز به تصحیح:  برای اصلاح، به مداخله پزشکی و جراحی نیاز است.

عفونت: عفونت ممکن است رخ دهد و نیاز به مداخله پزشکی دارد.

واکنش‌های حساسیتی: ممکن است بدن پروتز را پس بزند.

درد و تورم: تورم و درد طولانی‌تری پس از عمل وجود دارد.

 

پیشنهاد مطالعه:
راهنمای جامع عوارض بوتاکس [دسته‌بندی انواع عوارض+فیلم تزریق]

 

توجه داشته باشید که هر فرد، تجربه‌ متفاوتی خواهد داشت و عوارض نیز، ممکن است بسته به نوع ژل یا پروتز مورد استفاده و همچنین مهارت پزشک متفاوت باشند. قبل از تصمیم‌گیری برای تزریق ژل یا جراحی پروتز لب، بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید و تمام مسائل و سوالات خود را با او در میان بگذارید.

در نهایت، پروتز لب طبیعی بهتر است یا مصنوعی؟

در واقع، بهترین درمان اصلاح فرم لب برای شما، به نتیجه‌ای که دنبال آن هستید بستگی دارد. اگر به دنبال درمانی هستید که بتوانید پس از مدتی، آن را به راحتی تغییر دهید یا لب را به فرم قبل بازگردانید، احتمالا تزریق فیلر لب گزینه بهتری برای شما باشد. در صورتی که پروتز سیلیکونی، بافت ماهیچه‌ای لب را تغییر می‌دهد و پس از خارج‌کردن پروتز، لب‌های شما به همان شکل روز اول باز نخواهد گشت.

ما نمی‌توانیم شما را به انجام یک روش تشویق یا از انجام آن منع کنیم. همه‌چیز به شما، شرایط پوستی و تخصص پزشک‌تان مربوط است. تنها چیزی که باید به دقت مدنظر داشت، دائمی یا موقتی‌بودن نتایج هر 2 روش است. پروتز لب مصنوعی، قابلیت تغییر شکل یا اصلاح ندارد و تنها می‌توانید پروتز را از لب‌هایتان خارج کنید. 

در روش دیگر، اگر از نتیجه تزریق ژل ناراضی باشید، می‌توانید آن را اصلاح کنید یا در نهایت، 6 ماه بعد، هنگام تمدید تزریق، لب‌ها را به فرم دلخواهتان نزدیک‌تر کنید. 

از آنجا که حفظ زیبایی طبیعی چهره افراد، از اولویت‌های مهم اعضای تیم مهزیار است، در جلسه مشاوره برای تزریق ژل لب (پروتز طبیعی لب)، می‌توانید درباره ظاهر دلخواهتان با پزشک متخصص صحبت کنید. حتی ممکن است لب‌های شما نیازمند تزریق ژل نباشند. متخصصان ما، این نکته را حتما خاطرنشان می‌کنند و برعکس خیلی از مراکز دیگر، بلافاصله تزریق فیلر را برای شخص انجام نمی‌دهند.

 

کلام آخر

در این مقاله از مهزیار ، 2 روش معمول اصلاح فرم لب را بررسی کردیم. روش طبیعی یا همان تزریق فیلر لب، نتایج موقتی، اما طبیعی‌تر و کم‌ریسک‌تر دارد و پس از 6 تا 18 ماه، به تزریق مجدد ژل نیازمند است. اما از آنجا که جسمی خارجی را وارد بافت پوست نمی‌کند، طبیعی نام گرفته است. ترکیب اصلی این فیلرها، هیالورونیک اسید است که به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود. هیالورونیک اسید، به جز حجم‌دهندگی، زمانی که داخل لب تزریق می‌شود، کلاژن و الاستین‌سازی را در پوست تحریک کرده و ظاهری جوان‌تر به لب‌ها می‌دهد. در مجموعه مهزیار، خدمات تزریق ژل لب با برند سوئیسی آلیاکسین، به متقاضیان اصلاح فرم لب ارائه می‌شود. 

پیشنهاد مطالعه:
تزریق همزمان ژل و بوتاکس + {پاسخ به 4 سوال پرتکرار}

از طرف دیگر، پروتز لب، به واسطه ایمپلنت سیلیکونی که وارد بافت لب می‌شود، روش مصنوعی اصلاح فرم لب نام گرفته است. این روش تهاجمی است و با جراحی انجام می‌شود. نتایج این روش دائمی هستند و اگر بخواهید، پس از مدتی، می‌توانید پروتز لب خود را خارج کنید. اما انتظار نداشته باشید که لب‌هایتان همان شکل قدیم را داشته باشند.

 

سوالات متداول

  • چه فرقی بین تزریق ژل لب و جراحی پروتز لب وجود دارد؟
    تزریق ژل لب، یک روش غیرجراحی است که با تزریق فیلر به لب‌ها، فرم و حجم آنها را تغییر می‌دهد، در حالی که جراحی پروتز لب به عنوان یک روش جراحی زیبایی انجام می‌شود و معمولا شامل استفاده از پیشگیر آلی (implant) می‌شود. تزریق ژل لب نیاز به جراحی نداشته و نتایج فوری دارد، در حالی که پروتز لب به جراحی نیاز دارد و نتایج دائمی ایجاد می‌کند.
  • آیا تزریق ژل لب دردآور است؟
    تزریق ژل لب معمولا با تزریق داروهای تسکین‌دهنده درد و یا استفاده از ژل‌های بی‌حس‌کننده انجام می‌شود تا درد و تورم پس از اتمام فرآیند کاهش یابد. اغلب بیماران درد چندانی احساس نمی‌کنند، اما احتمال وجود درد و تورم دوره‌ای پس از تزریق وجود دارد که با گذر زمان بهبود می‌یابد.
  • چقدر طول می‌کشد تا نتایج تزریق ژل لب قابل مشاهده باشند؟
    نتایج تزریق ژل لب معمولا به سرعت قابل مشاهده هستند و پس از تزریق، لب‌های شما به شکل دلخواه تغییر می‌کنند. پس از مدتی، تورم پس از تزریق نیز کاهش می‌یابد و نتایج نهایی قابل مشاهده می‌شوند.
  • آیا نتایج تزریق ژل لب دائمی هستند؟
    نتایج تزریق ژل لب معمولا موقت هستند و پس از 6 تا 18 ماه به تدریج به حالت اولیه بازمی‌گردند. برای حفظ نتایج، نیاز به تزریق مکرر دارید. اما در مقابل، جراحی پروتز لب ممکن است نتایج دائمی‌تری ایجاد کند. درباره ماندگاری ژل لب در بلاگ مهزیار بیشتر بخوانید.
  • آیا تزریق ژل لب عوارض جانبی دارد؟
    بله، تزریق ژل لب ممکن است عوارض جانبی نادری از جمله واکنش‌های آلرژیک، ترشحات غیرعادی، عفونت ژل لب ،درد و تورم، گلوله شدن ژل لب و …ایجاد کند. اگرچه این عوارض معمولا گذرا هستند، اما در برخی موارد نیاز به مداخله پزشکی دارند. مهم است که از یک پزشک متخصص مشاوره بگیرید و پیش از تزریق ژل لب، تمام سوالات و ابهامات خود را مطرح کنید.
0/5 (0 نظر)

نظرات ارزشمند شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط مجله مهزیار