Arabic | Persian | English

EN

AR

پاسخ به 5 سوال مهم در مورد [پوشیدن گن بعد از ابدومینوپلاستی]

عمل آبدومینوپلاستی یا جراحی زیبایی شکم یا پیکرتراشی یکی از روش‌های درمان چاقی و از بین بردن چربی شکم در این روزها است. یکی از توصیه‌‌های جراحان و متخصصان برای بهبود سریع‌تر و ظاهر بهتر و طبیعی‌تر بعد از انجام این عمل، بستن گن مخصوص آبدومینوپلاستی است. این گن که معمولا بعد از انجام این‌گونه عمل‌ها از آن استفاده می‌شود، پارچه‌ای محکم دارد که با ایجاد فشار و فشرده کردن شکم و نواحی جراحی شده، ورم‌، ناهمواری و برجستگی‌های زیر پوست را از بین می‌برد و راهی موثر برای رسیدن به نتایج مطلوب بعد از عمل است.

در این مقاله از مجله مهزیار به سوالات مهم درباره گن ابدومینوپلاستی پاسخ داده ایم. همچنین بررسی کرده ایم که جراحی لیپوماتیک و ابدومینوپلاستی چیست و چرا استفاده از گن بعد از عمل واجب است.

جراحی ابدومینوپلاستی چیست؟

این روزها انواع عمل‌های زیبایی مثل لیپوماتیک و پروتز سینه وجود دارد که به افراد در رسیدن به ظاهر دلخواهشان کمک می‌کند. آبدومینوپلاستی روشی برای زیبایی شکم و از بین بردن این پوست و چربی اضافه است. بر عکس چیزی که بسیاری از افراد فکر می‌کنند، این روش بیشتر از اینکه منتهی به کاهش وزن شود، پوست و چربی افتاده شکم را حذف می‌کند و باعث زیبایی شکل بدن خواهد شد. بعد از انجام این عمل، انجام بعضی از کارها باعث حصول نتایج بهتر خواهد شد. یکی از این کارها بستن گن بعد از جراحی است که در بسیاری از موارد به فرایند درمان کمک می‌کند و پزشکان هم معمولا تاکید زیادی به استفاده از گن‌ها در این موارد دارند.

جدول مزایا و معایب ابدومینوپلاستی

مزایا دوره نقاهت کوتاه و راحت

از بین رفتن جای برش و اسکار

حذف کامل توده‌های چربی از ناحیه شکم و پهلو

افزایش رضایت و اعتماد به نفس

حذف پوست‌های شل

معایب

احتمال کاهش حس لامسه

احتمال نیاز به جراحی ترمیمی (درصورت انتخاب پزشک نابلد)

احتمال بروز عدم قرینگی (عمل در مراکز غیر تخصصی)

امکان تیره‌شدن پوست ناحیه

افزایش دوره نقاهت (برای برخی از افراد که شرایط عمومی مساعدی ندارند)

سوال1: پوشیدن گن چه فوایدی در روند بهبودی بعد از عمل دارد؟

بعد از انجام عمل ابدومینوپلاستی، یکی از مراقبت‌های ضروری که تاثیر زیادی در سرعت بهبودی و کاهش عوارض جراحی دارد، پوشیدن گن مناسب است که بعد از انجام عمل توسط جراحان توصیه می‌شود. استفاده از گن مناسب و به شیوه درست، می‌تواند دوره نقاهت را تا میزان زیادی کاهش دهد. در اینجا تعدادی از فواید و تاثیرات پوشیدن گن بعد از جراحی را بیان می‌کنیم:

  • ورم بعد از جراحی را کم می‌کند
  • رفع کبودی‌های پوست
  • کمک به بهبود زخم
  • پیشگیری از عفونت
  • بهبود تناسب ظاهری پوست و خطوط بدن
  • جلوگیری از ابتلا به زخم کلوئید
  • درد را کمتر می‌کند
پیشنهاد مطالعه:
0 تا 100 تفاوت پروتز زیر عضله و روی عضله + {مزایا و معایب}

ورم بعد از جراحی را کم می‌کند

یکی از عوارض بعد از جراحی ابدومینوپلاستی، تورم در ناحیه‌ای است که چربی‌ها خارج شده. خروج چربی‌ها باعث می‌شود در فضای خالی ایجاد شده میان بافت‌ها، مایعاتی جمع گردد که تورم و التهاب ایجاد کرده و درمان را طولانی‌تر می‌کنند. بستن گن با وارد آوردن فشاری مداوم به این نواحی، از تجمع مایعات و ایجاد برآمدگی‌ها جلوگیری می‌کند و در نتیجه تورم را کاهش می‌دهد.

رفع کبودی‌های پوست

کبودی‌هایی که در اثر ابدومینوپلاستی بر روی سطح پوست به وجود می‌آیند، ناشی از خونریزی رگ‌ها است. در حین جراحی، رگ‌های خونی محدوده تحت عمل آسیب می‌بینند و این اتفاق باعث می‌شود با نفوذ خون به پوست، کبودی‌هایی روی سطح پوست شکل بگیرد. فشار گن خون‌ریزی را متوقف کرده و از پخش شدن خون در سطح پوست جلوگیری می‌کند.

کمک به بهبود زخم

استفاده از گن بعد از جراحی ابدومینوپلاستی باعث می‌شود زودتر بهبود یابید و دوره نقاهت کوتاه‌تری را تجربه کنید. درمان کامل زخم‌هایی که بعد از جراحی در ناحیه شکم به وجود می‌آیند، نیاز به زمان دارد و مدت زمان بهبود اسکار نسبت به شرایط بدنی بیمار و میزان چربی بدن متفاوت است. استفاده از گن، با فشرده‌سازی محل عمل، سرعت بهبود و ترمیم زخم‌ها را افزایش می‌دهد و به اکسیژن‌رسانی بافت‌ها و گردش خون بهتر کمک زیادی می‌کند. پوشیدن گن علاوه بر تسریع بهبود زخم‌ها، در از بین رفتن جای زخم نیز تاثیر زیادی دارد.

پیشگیری از عفونت

گن با پوشاندن و فشردن سطح زخم‌ها اجازه نمی‌دهد باکتری‌ها و سایر عوامل بیرونی با محل زخم تماس داشته باشند و در نتیجه احتمال عفونت نیز پایین می‌آید. در واقع یکی از دلایل استفاده از گن، محافظت از زخم‌ها در مقابل میکروب‌ها است.

بهبود تناسب ظاهری پوست و خطوط بدن

همانطور که گفته شد بعد از عمل مایعاتی زیر پوست جمع شده و برآمدگی ایجاد می‌کند و استفاده مداوم از گن باعث می‌شود این مایعات از بین رفته و جذب بدن شود. این کار باعث چسبیدن پوست به بافت‌های زیر آن و فرمی طبیعی خواهد شد. افتادگی و شلی پوست هم از دیگر عوارض این نوع عمل زیبایی است که پوشیدن گن از آن جلوگیری می‌کند. نتیجه بستن گن، پوستی محکم‌، کشیده و صاف‌تر خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه:
6 فاکتور موثر در افزایش "ماندگاری تزریق چربی به باسن"

جلوگیری از ابتلا به زخم کلوئید

هنگامی که زخم حاصل از جراحی بهبود می‌یابد، تشکیل بافت زائد روی زخم باعث ایجاد کلوئید می‌شود. با استفاده از گن مناسب و ایجاد فشار و فشرده‌سازی سطح زخم، امکان ابتلا به کلوئید کاهش می‌یابد. کلوئیدها زمانی ایجاد می شوند که بافت اضافه روی زخم بهبود یافته رشد کند. فشرده سازی اولین خط دفاعی در برابر کلوئیدها است زیرا می‌توانند سازهای زخم کلوئید را نرم و از بین ببرند.

درد را کمتر می‌کند

بسیاری از افراد که قصد انجام عمل زیبایی شکم یا پیکرتراشی را دارند، نگران درد بعد از انجام عمل هستند و نمی‌دانند با درد بعد از عمل ابدومینوپلاستی چه باید کرد؟ استفاده از گنی با اندازه و کشش مناسب، کمک زیادی به رفع درد بعد از عمل می‌کند. در نتیجه، با فشاری که گن به محل زخم‌ها و محل جراحی وارد می‌کند، درد و ناراحتی بعد از عمل کاهش می‌یابد.

سوال 2: تفاوت گن بعد از جراحی و شکم‌بند چیست؟

 

گن بعد از ابدومینوپلاستی

گن بعد از جراحی و شکم‌بند گاهی به اشتباه به جای هم به کار می‌روند و میانشان تفاوتی در نظر گرفته نمی‌شود، در حالی که متفاوت هستند. شکم‌بندها مانند نوعی کمربند هستند که با پارچه‌ای چسبی سطح بدن را می‌پوشانند اما به اندازه گن‌ها محکم نیستند. گن‌ها مانند پوشش و لباسی هستند که فشار لازم را برای بهبود زخم‌ها وارد می‌کنند و معمولا به جای چسب با زیپ یا قلاب بسته می‌شوند.

سوال3: تفاوت گن بعد از لیپوماتیک با گن ابدومینوپلاستی چیست؟

برای اینکه تفاوت میان این دو نوع گن را بدانیم، ابتدا باید به تفاوت لیپوماتیک با ابدومینوپلاستی (Abdominoplasty) بپردازیم. عمل لیپوماتیک روشی است که برای لاغری موضعی استفاده می‌شود به کمک آن می‌توان چربی قسمت‌هایی مانند ران، بازو و پهلو را از بین برد اما عمل ابدومینوپلاستی که به نام جراحی زیبایی شکم هم شناخته می‌شود روشی برای خارج کردن چربی‌های شکم و رفع آویزانی پوست شکم است.

گن لیپوماتیک و گن ابدومینوپلاستی تقریبا شبیه به هم هستند و فقط چند فرق کوچک دارند. گن‌های لیپوماتیک معمولا پوششی یکسره هستند که اندام‌ها را می‌پوشانند اما گن‌های ابدومینوپلاستی برای پوشاندن شکم و پهلو مناسب هستند.

سوال 4: بهترین گن بعد از ابدومینوپلاستی چه ویژگی‌هایی دارد ؟

با همه فواید و نتایج موثری که پوشیدن گن بعد از جراحی ابدومینوپلاستی برای بدن دارد، انتخاب گن باید مناسب با شرایطی که دارید انجام شود. از طرفی کیفیت گن‌ها با هم متفاوت است و بعضی از آنها دارای استانداردهای لازم نیستند و حتی ممکن است نتایج منفی داشته باشند. در ادامه بعضی از ویژگی‌های گن بعد از جراحی زیبایی شکم را بیان می‌کنیم.

  • آنتی باکتریال

یکی از ویژگی‌هایی که معمولا در گن‌های با کیفیت دیده می‌شود، خاصیت ضد باکتری بودن پارچه و الیاف آن است که مانع از رشد میکروب‌ها بر روی پوست می‌شود و از مواردی مثل التهاب، خارش‌های پوستی و عفونت جلوگیری می‌کند.

  • ضد رطوبت و تعریق
پیشنهاد مطالعه:
0 تا 100 مراقبت های بعد از پروتز سینه + {روش درست خوابیدن}

این ویژگی مانع از رشد میکروب‌ها بر روی سطح پوست می‌شود، زیرا میکروب برای رشد نیاز به محیطی گرم و مرطوب دارد. گنی که دارای خاصیت ضد تعریق باشد با خشک نگه‌داشتن پوست از عفونت و بوی حاصل از رطوبت زیر گن جلوگیری می‌کند.

  • قابلیت تنفس پوست

یک گن خوب باید فشاری متعادل داشته باشد تا پوشیدن آن باعث حس درد و ناراحتی دائم بیماران نشود. همچنین علاوه بر فشار مناسب، نوع پارچه و الیاف گن نیز اهمیت دارد. پارچه گن باید با کیفیت باشد تا هم لطافت لازم را برای اذیت نشدن بیمار را داشته باشد و هم با قابلیت تنفس پوست، اجازه دهد اکسیژن به سطح پوست برسد.

سوال 5: پوشیدن گن بعد از ابدومینوپلاستی تا کی باید ادامه پیدا کند؟

مدت زمان پوشیدن گن بعد از جراحی زیبایی شکم به عواملی مثل روشی که جراح از آن استفاده می‌کند، مقدار چربی برداشته شده، میزان شلی و افتادگی پوست و توصیه متخصص دارد. این زمان به طور معمول می‌تواند بین 4 تا 6 هفته باشد. البته اگر عمل در مقیاس کوچک‌تری انجام شده باشد و عوارض بعد از عمل مثل وضعیت تورم و زخم‌ها بهتر باشند، مدت زمان پوشیدن گن می‌تواند به 2 هفته هم کاهش پیدا کند.

یراق‌آلات مناسب و با کیفیت

با کیفیت بودن بخش‌هایی از گن مثل زیپ و قلاب و داشتن قزن، عمل پوشش و درآوردن گن را آسا‌تر می‌کند. اگر این یراق‌آلات گیر داشته باشد و به خوبی باز و بسته نشود، نهایتا ممکن است باعث فشار زیادی در هنگام پوشیدن یا درآوردن گن شود.

سوالات متداول

1. چرا پس از عمل ابدومینوپلاستی نیاز به پوشیدن گن وجود دارد؟
پوشیدن گن پس از عمل ابدومینوپلاستی به دلیل کاهش انقباضات عضلانی در منطقه شکم و همچنین به دلیل تحریک آرامش و راحتی در منطقه عمل، توصیه می‌شود.

2. چگونه گن باید انتخاب شود؟
گن باید به اندازه مناسب برای بدن فرد انتخاب شود و از مواد نرم و با کیفیت ساخته شده باشد تا به پوست فشار کمتری وارد کند و احتمال بروز عفونت و التهاب را کاهش دهد.

3. چه مدت باید گن پوشید؟
معمولاً پس از عمل ابدومینوپلاستی، پوشیدن گن به مدت حداقل چند هفته تا چند ماه توصیه می‌شود.

4. آیا پوشیدن گن برای همه افراد مناسب است؟
خیر، پوشیدن گن برای همه افراد مناسب نیست و باید با توجه به شرایط سلامتی و نوع عمل ابدومینوپلاستی، توسط پزشک تجویز شود.

5. آیا پوشیدن گن مضر است؟
در صورت استفاده صحیح و رعایت شرایط، پوشیدن گن مضر نیست. با این حال، در برخی موارد مانند حساسیت به مواد استفاده شده در ساخت گن، ممکن است مشکلات جدی به وجود آید.

3.5/5 (2 نظر)

نظرات ارزشمند شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط مجله مهزیار