Arabic | Persian | English

EN

AR

0تا 100 عمل ماستوپکسی [ آیا شما کاندید مناسبی هستید!؟]

عمل ماستوپکسی (Mastopexy)، نام علمی عملی است که در جراحی پلاستیک، لیفت سینه نامیده می شود. این جراحی برای خانم‌هایی انجام می‌شود که سینه‌هایشان به دلایلی سفت شده یا افتاده است و هدف آن قراردادن هاله اطراف نوک پستان و نوک پستان، در محل صحیح و به دست‌آوردن فرم و حجم مناسب سینه است. همچنین در این عمل جراحی، پوست اضافی سینه برداشته می‌شود و اندازه آرئول‌ها (همان هاله اطراف نوک سینه) متناسب خواهد شد.

ماستوپکسی یا عمل بازسازی و لیفت سینه چیست؟

ماستوپکسی عمل لیفت سینه است. یکی از مشکلاتی که بسیاری از خانم‌ها با گذر زمان به آن دچار می‌شوند شل‌شدن و افتادگی سینه‌ها است که با جراحی بازسازی سینه تا حدودی این مشکل رفع می‌شود. این مسئله ممکن است بعد از زایمان نمایان ‌شود. این مشکل در دسته بیمارانی که سینه‌های بزرگی دارند نیست و در نتیجه در قالب جراحی‌های کوچک کردن سینه (ماموپلاستی) قرار نمی‌‎گیرد در واقع مشکل اصلی افرادی که نیاز به لیفت سینه دارند، شلی و افتادگی سینه‌هاست.

با گذشت زمان، شرایطی مانند بارداری، شیردهی و نیروی جاذبه زمین باعث افتادگی سینه می‌شود. علاوه بر این، با از دست‌دادن خاصیت ارتجاعی پوست، سینه شکل خود را از دست می دهد. این جراحی را می توان به تنهایی یا همراه با بزرگ شدن یا کوچک‌کردن انجام داد.

لیفت سینه (ماستوپکسی) تحت بیهوشی عمومی در اتاق عمل انجام می‌شود. بیمار در بیمارستان بستری و روز بعد مرخص می شود. این عمل بین 2 تا 3 ساعت طول می کشد. برش بافت حداقل است، زیرا بعد از اینکه پستان در موقعیت ایده آل خود بازسازی شد، از آن برای ایجاد حجم و برآمدگی استفاده می شود.

گاهی اوقات به ایمپلنت یا بافت چربی برای تکمیل حجم بافت خود بیمار نیاز است. ( جراحی پروتز سینه ) البته ناگفته نماند که در این صورت باید بسیار دقت داشته باشید که چه فردی را به عنوان جراح انتخاب می‌کنید. جراح شما باید در انتخاب ایمپلنت بسیار ماهر باشد تا اتفاقاتی نظیر پارگی پروتز سینه یا ترکیدن پروتز سینه رخ ندهد. بهتر است بدانید در بین انواع پروتز ها، پروتز سینه سیلیکونی بهترین نوع پروتز است.

پس از عمل لیفت سینه، بیمار بسته به ماهیت کار ممکن است پس از چند روز به سر کار خود بازگردد. اسکارها دائمی هستند؛ اگرچه ظاهر آن‌ها به مرور زمان بهبود می یابد. علاوه بر لیفت سینه‌ها، از ماستوپکسی یا عمل لیفت سینه برای موارد دیگری نیز استفاده می‌شود تا سینه‌ها فرم بهتری پیدا کنند. با استفاده از این روش، بخش بالای سینه پرتر به نظر خواهد رسید و پوست تیره اطراف نوک سینه فرد، کوچک‌تر می‌شود.

مجموعه زیبایی مهزیار با کادر حرفه‌ای و متخصص خود در زمینه انواع تزریق زیبایی، وضعیت بدنی شما را کاملا دقیق و با وسواس بررسی می‌کنند و درصورت نیاز، موارد مورد نظر شما را روی بدن‌تان انجام می‌دهند.”

چه افرادی کاندید مناسبی برای انجام عمل ماستوپکسی (بازسازی پستان) هستند؟

با افزایش سن، سینه‌ها تغییر می‌کند. آن‌ها ممکن است به دلایل مختلف خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهند و به سمت پایین کشیده یا شل شوند. بنابراین افرادی که درگیر چنین مسائلی در قسمت سینه‌های خود شده اند، می‌توانند از عمل لیفت یا بازسازی سینه استفاده کنند.

دلایلی که می‌تواند باعث افتادگی سینه شود:

  • افزایش سن و افتادگی پوست و سینه
  • بارداری و شیردهی
  • افتادگی و شل‌بودن سینه‌ها به دلایل ژنتیکی
  • جاذبه زمین
  • کاهش به یکباره و قابل توجه وزن

علاوه بر موارد عنوان شده، عمل ماستوپکسی، سینه‌ها را جوان‌تر و سفت‌تر نشان می‌دهد و همچنین برخی نواقص و عیب‌های جزئی‌تر را می‌تواند برطرف کند. مانند:

  •  رفع عدم تقارن در سینه‌ها
  • بهبود محل قرارگیری هاله اطراف نوک پستان
  • قراردادن نوک سینه‌ها در محل درست و مناسب

لیفت سینه یا ماستوپکسی چگونه انجام می‌شود؟

نکات مهمی که قبل از عمل لیفت سینه باید بدانید

قبل از انجام ماستوپکسی، باید با پزشک متخصص زیبایی خود که قبلا در مورد آن بسیار تحقیق کرده اید و از تخصص و تجربه او مطمئن شده‌اید، مشاوره و جلسات قبل از عمل را داشته باشید. در این جلسات درباره موارد اساسی و مهم صحبت خواهید کرد؛ از جمله:

  1. هدف شما از انتخاب این عمل و تصمیم برای انجام آن
  2. سابقه پزشکی شما، از جمله شرایط سلامتی عمومی، آلرژی‌ها( دارویی و …)، جراحی های قبلی و نتایج ماموگرافی
  3. سابقه سرطان سینه در خود یا خانواده
  4. هر دارویی که مصرف می کنید، از جمله رقیق کننده های خون، ویتامین ها و…
  5. نحوه و سابقه استفاده از الکل، دخانیات یا مواد مخدر

جراح شما همچنین با شما درباره موارد زیر صحبت خواهد کرد:

  1. بررسی و معاینه سینه‌ها
  2. با یک نشانگر یا خودکار روی ناحیه که مورد جراحی واقع می‌شود، خط می‌کشد
  3. تصویربرداری از وضعیت اکنون سینه‌ها
  4. ارائه توضیحات وتوصیه‌های لازم درباره وضعیت شما و انتخاباتی که دارید
  5. در مورد بیهوشی برای کنترل درد و در مورد خطرات جراحی

اگر بعد از گذراندن تمام مراحل مشخص شود که کاندید مناسبی برای انجام این عمل هستید، یک رضایت‌نامه امضا خواهید کرد که نشان می‌دهد از تمام موارد مربوط به عمل آگاهی دارید و خطرات احتمالی آن‌ را می‌شناسید. به این ترتیب برای پیشبرد سایر مراحل و فرآیند جراحی آماده خواهید شد.

قبل از عمل انجام موارد زیر الزامی است

  • انجام آزمایش خون و سایر آزمایشات مورد نیاز که پزشک دقیق آن را به شما خواهد گفت.
  • ماموگرافی
  • قطع مصرف سیگار از چند وقت قبل از عمل (این مورد را پزشک به شما باید بگوید)
  • قطع مصرف برخی داروها مانند آسپرین

نکات مهمی که بعد از عمل لیفت سینه (ماستوپکسی) باید رعایت شود

معمولا اغلب افرادی که عمل ماستوپکسی را انجام می‌دهند، می‌توانند همان روز به خانه بروند اما شرایط بدنی و وضعیت عمل تعیین ‌کننده این موضوع خواهد بود. بهتر است یک همراه با خود داشته باشید تا در مواقع مورد نیاز حضور داشته باشد.

  • استفاده منظم از داروهایی که توسط دکتر تجویز شده است
  • رعایت نحوه خوابیدن به مدت حدود 2 هفته (پزشک راهنمایی‌های لازم را به شما خواهد داد)
  • انجام تمرینات و فعالیت‌هایی که برای بهبود حرکت بازوهای شما تجویز شده که در این مورد دکتر باید به شما آموزش دهد.
  • استفاده از سوتین مخصوص برای انجام بهتر فعالیت‌ها
  • استفاده از مسکن‌ها در صورت وجود درد و با مشورت پزشک
  • رعایت رژیم غذایی و کمک به ثابت نگه‌داشتن وزن
  • مصرف سیگار تا بهبودی کامل باید قطع شود در غیر این صورت عوارض خواهد داشت.

عوارض عمل ماستوپکسی چگونه خود را نشان می‌دهند؟

عمل ماستوپکسی (Mastopexy) یک عمل همراه با بیهوشی است بنابراین عوارض خاص خود را دارد. اما خطری سلامت شما را تهدید نمی‌کند. با آگاهی از عوارض احتمالی و مشاوره با پزشک معالج‌تان و همچنین رعایت دقیق دستورالعمل‌های مشخص‌شده از جانب پزشک، یک جراحی موفقیت آمیز با کمترین عوارض را خواهید داشت.

فاکتور دیگری که در به حداقل‌رسیدن عوارض عمل‌های زیبایی موثر است، پیداکردن یک جراح متخصص و با تجربه است که نمونه‌های موفق بسیار زیادی را از این فرد دیده باشید. فردی با حوصله که تمام جوانب عمل را به شما بگوید و به سلامت شما حتی بیشتر از خود شما اهمیت بدهد و به هر قیمتی جراحی را انجام ندهد.

لیست عوارض عمل ماستوپکسی در مقایسه با مزایای آن

عوارض احتمالی

قرمزی پوست اطراف

تورم غیر طبیعی

سوزش سینه

خونریزی

عفونت

مزایا

فرمدهی به سینه

افزایش اعتماد به نفس

لیفت‌کردن سینه‌ها به سمت بالا

درمان سینه شل و افتاده

ایجاد تعادل در ابعاد و اندازه 

 

نکته: بسیاری از عوارض جراحی ماستوپکسی و سایر عمل‌های زیبایی موقتی بوده و بعد از تمام‌شدن دوره نقاهت، از بین خواهند رفت.

  • عدم تقارن سینه
  • خونریزی یا لخته شدن خون.
  • کاهش یا ازدست‌رفتن حساسیت مانند بی‌حسی پوست سینه، نوک سینه‌ها یا آرئول‌ها (علاوه بر این، نوک پستان چپ و راست و آرئول (هاله اطرافت نوک سینه) ممکن است احساس متفاوتی داشته باشند.)
  • عوارض ناشی از بیهوشی، مانند حالت تهوع، استفراغ یا مشکل در بیدارشدن از خواب
  • آسیب به اعصاب، عروق خونی، ماهیچه ها یا اندام ها
  • هماتوم (یک حفره خون در زیر پوست) که ممکن است تخلیه شود
  • ناتوانی در شیردهی (شیردهی) در آینده
  • برش هایی که به درستی بهبود نمی‌یابند
  • عفونت
  • از دست‌دادن نوک پستان یا آرئول
  • درد یا تورمی که بیشتر از حد انتظار طول بکشد
  • مشکلات قلب یا ریه
  • نتایجی که دوست ندارید. (ممکن است به جراحی بعدی نیاز داشته باشد)
  • زخم (اسکار)، موج‌دارشدن یا تغییر رنگ پوست
  • بی‌نظمی و تغییر رنگ پوست

مقایسه عمل ماستوپکسی و ماموپلاستی

جراحی‌هایی که روی سینه انجام می‌شود مانند پروتز سینه، ماموپلاستی یا کوچک‌کردن سینه، ماستوپکسی و جراحی ژنیکوماستی که مخصوص آقایان است هرکدام اهداف و ویژگی‌های خاص خود را دارد. اما با توجه به اهداف بیمار و نیازهایی که در خودش احساس می‌کند، ممکن است چند جراحی با هم یا با فواصل زمانی مختلف به روی او انجام شود. درباره عوارض عمل پروتز سینه نیز در بلاگ مهزیار به طور کامل صحبت شده است.

آگاهی از تفاوت‌هایی که هر کدام از این عمل‌های زیبایی با هم دارند، به تصمیم‌گیری بهتر شما کمک می‌کند. مثلا بهتر است بدانید که اگر از سایز سینه‌های خود رضایت دارید و فقط نیاز است که سینه‌های شما لیفت شود، عمل ماموپلاستی خیلی کمک‌کننده نیست زیرا این عمل باعث کوچک‌شدن سایز سینه‌های شما می‌شود. درباره تفاوت عمل ماستوپکسی و ماموپلاستی در بلاگ مهزیار به طور کامل واختصاصی توضیح داده شده است.

چند نکته مهم که درباره عمل ماستوپکسی بهتر است بدانید!

  1. اگر یکی از سوال‌ها و ابهاماتتان برای انجام این عمل، بحث بارداری و شیردهی است، بهتر است این را بدانید که این عمل خللی در بارداری یا شیردهی ایجاد نمی‌کند. ماستوپکسی هم مانند عمل پروتز سینه صرفا نیاز به این دارد که بابت تاریخ عمل با پزشک خود هماهنگ شوید. ممکن است بخواهید بعد از عمل ماستوپکسی، شیردهی انجام دهید، این امر منجر به این می‌شود که مجددا سینه‌های شما شل و افتاده شود. بنابراین برای این تصمیمات با پزشک خود هماهنگ شوید. در مقاله عمل پروتز سینه و شیردهی می‌توانید اطلاعات مفیدی بدست بیاورید.

مجله زیبایی مهزیار شامل مقالات متنوعی درباره نواع تزریقات زیبایی و جراحی‌های کم‌عارضه در جهت تناسب و زیبایی اندام است.”

سوالات متداول

  1. هزینه عمل لیفت سینه چگونه محاسبه می‌شود؟
    عمل لیفت سینه از جهت روش انجام و برش‌هایی که روی سینه زده می‌شود متفاوت است. فاکتورهای مختلفی در تعیین هزینه عمل مطرح است که روش عمل، وضعیت و سابقه بیمار و … از آن جمله‌اند. بهتر است در حلسه مشاوره با پزشک در مورد نحوه تعیین هزینه عمل صحبت شود.
  2. آیا عمل لیفت سینه (بازسازی پستان) درد دارد؟
    مانند هر جراحی دیگری، عمل لیفت سینه نیز دردناک می‌تواند باشد اما نه آنقدر که خیلی آزاردهنده شود و در گروه عمل‌های سخت قرار بگیرد. همچنین این موضوع مطرح است که آستانه تحمل درد برای افراد کاملا متفاوت است. از دید بعضی از افراد می‌تواند بسیار راحت و بدون درد باشد اما بعضی دیگر تحمل حتی درد اندکی از آن را نداشته باشند.
    در صورتی که مساله درد خیلی در تصمیم شما و وضعیت روانی شما مطرح است، بهتر است در این مورد با جراح خود مفصل صحبت کنید و از او در این زمینه مشورت دریافت کنید.
  3. آیا عمل لیفت سینه خطر دارد؟
    عمل لیفت سینه به خودی خود از جراحی‌های بی‌خطر محسوب می‌شود و اما در صورتی که به یکی از عوارض آن مانند عفونت دچار شدید بهتر است هرچه زودتر به پزشک معالجه کنید و مشکل را برطرف کنید.
0/5 (0 نظر)

نظرات ارزشمند شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط مجله مهزیار