ژنیکوماستی” چیست؟| مهمترین نکات عمل کوچک کردن سینه آقایان

ژنیکوماستی، یک عمل زیبایی مخصوص آقایان است و زمانی انجام می‌شود که فرد دچار بزرگ‌شدن غیر طبیعی سینه شده باشد. بیمارانی که اقدام به عمل ژنیکوماستی می‌کنند، اغلب دچار مشکل بزرگشدن سینه‌ها، عدم تقارن اندازه سینه‌ها و یا افتادگی نوک سینه‌ها هستند.

ژنیکوماستیا، افزایش مقدار بافت غده سینه در پسران یا مردان است که به دلیل عدم تعادل هورمون های استروژن و تستوسترون ایجاد می‌شود. ژنیکوماستیا می‌تواند یک یا هر دو سینه را تحت تاثیر قرار دهد. این عارضه که در بعضی از آقایان وجود دارد، ممکن است از دوران بلوغ خودش را نشان دهد و گاهی اوقات امری گذراست و خود به خود درمان می‌شود. اما در بعضی موارد، این اختلال ادامه‌دار است که در این صورت، باید با انجام عمل زیبایی آن را درمان کرد.

دلیل اصلی مراجعه بیماران جهت انجام این عمل، شکل و قیافه سینه آن‌هاست که باعث آزار آن‌ها شده است. به‌طوری که قادر به پوشیدن لباس‌های تنگ نیستند و از حضور در مراکزی مانند استخرها و سالن‌های ورزشی دوری می‌کنند. این درست مانند مشکلاتی است که بسیاری از خانم‌ها را وادار به انجام عمل‌های زیبایی مرتبط به سینه می‌کند، مانند پروتز سینه و … در بلاگ مهزیار درباره هر موضوعی که نسبت به آن کنجکاو هستید می‌توانید اطلاعات مفیدی کسب کنید.

نوزادان پسرانی که در سن بلوغ هستند و مردان مسن ممکن است در نتیجه تغییرات طبیعی در سطح هورمون دچار ژنیکوماستیا شوند، اگرچه دلایل دیگری نیز وجود دارد. به طور کلی، ژنیکوماستیا یک مشکل جدی نیست، اما کنارآمدن با این وضعیت می‌تواند دشوار باشد. مردان و پسران مبتلا به ژنیکوماستیا گاهی اوقات در سینه خود درد دارند و ممکن است احساس خجالت کنند.

در عمل ژنیکوماستی آقایان سایز سینه به اندازه نرمال برمی‌گردد.

ژنیکوماستیا ممکن است خود به خود از بین برود. اگر ادامه پیدا کرد، دارو یا جراحی ممکن است کمک کند.

علائم ژنیکوماستی چگونه خود را نشان می‌دهند؟

اکثر مردان بالغ مبتلا به ژنیکوماستیا ( Gynecomastia )هیچ علامتی را گزارش نمی‌کنند. علائم و نشانه‌های این بیماری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• درد، به ویژه در نوجوانان
  • بافت سینه متورم
  • حساسیت سینه
  • حساسیت نوک پستان با مالش به لباس

عمل ژنیکوماستی چیست؟

جراحی ژنیکوماستی (کوچک کردن سینه مردان) بافت اضافی سینه را از بین می‌برد. این روش ممکن است شامل لیپوساکشن، اکسیزیون (با استفاده از برش‌های بزرگتر) یا ترکیبی از هر دو باشد. افراد، این روش را برای بهبود اعتماد به نفس، بهبود ظاهر خود و کاهش ناراحتی ناشی از بزرگترشدن سینه ها انتخاب می‌کنند.

جراحی ژنیکوماستی روشی برای کاهش اندازه بافت سینه در فردی است که در بدو تولد مرد است. به این جراحی ماموپلاستی کوچک‌کردن و کوچک‌کردن سینه مردانه نیز گفته می شود. به افرادی که ژنیکوماستیا دارند (بافت سینه مردانه بزرگ شده) کمک می‌کند.

افراد این روش را برای برداشتن بافت و چربی اضافی از سینه خود انتخاب می‌کنند. جراحی ژنیکوماستی می‌تواند تصویر و اعتماد به نفس شما را بهبود بخشد. بسیاری از افراد تصمیم می‌گیرند این روش را انجام دهند تا ظاهرشان را بهتر کنند، چه در لباس و چه زمانی که پیراهن نپوشیده‌اند.

نحوه اثرگذاری عمل ژنیکوماستی بر سایز سینه آقایان

مزایای جراحی ژنیکوماستی چیست؟

بسیاری از افرادی که این جراحی را انجام می دهند، نسبت به ظاهر خود اعتماد به نفس و راحتی بیشتری دارند. حس بهتری به پوشیدن لباس‌هایی با برش خاص دارند. همچنین از ظاهر خود در تی شرت یا مایو احساس رضایت بیشتری می‌کنند.

وزن بافت اضافی سینه نیز می تواند باعث ناراحتی یا درد شود. پس از جراحی ژنیکوماستی، ممکن است بتوانید بپرید، بدوید و فعالیت هایی را انجام دهید که قبلاً برایتان ناراحت کننده بود.

مزایا و معایب احتمالی ژنیکوماستی

مزایای جراحی ژنیکوماستی افزایش اعتماد به نفس

رضایت بیشتر از اندام و ظاهر خود

دائمی‌بودن اثرات

معایب احتمالی جراحی ژنیکوماستی عفونت

کبودی و جای زخم

عدم تقارن در سینه‌ها

طولانی‌شدن درد

از بین‌رفتن حساسیت سینه به طور موقتی و یا دائم

• تمام روش های کوچک کردن سینه (ماموپلاستی )، جای زخم های جراحی را به جا می گذارند که البته  به مرور زمان محو خواهند شد. اما آن‌ها هرگز به طور کامل از بین نمی روند.

دوران نقاهت پس از عمل ژنیکوماستی چقدر است؟

می‌توانید انتظار داشته باشید که در چند روز اول پس از جراحی ژنیکوماستی احساس درد شدیدی داشته باشید. ناراحتی و حساسیت باید ظرف یک هفته یا بیشتر بهبود یابد. به احتمال زیاد، حدود دو هفته دیگر می توانید به سر کار خود بازگردید.

به طور کلی در سایر جراحی‌های مرتبط نیز شما به یک استراحت دو هفته‌ای نیاز دارید تا علاوه بر این که بدن شما قوای قبل را تا حدی پیدا کند، روند درمان هم به خوبی طی شود. مثلا یکی از عواملی که در ماندگاری تزریق چربی به سینه موثر است، زمان است. باید زمان لازم به بدن داده شود تا بعد از عمل تغییرات را بپذیرد.

در حالی که در حال بهبودی هستید، دستورالعمل‌های ارائه دهنده خود را به دقت دنبال کنید. از بلندکردن یا حمل چیزهای سنگین و رسیدن بازوها به بالای سر خودداری کنید.

به خاطر داشته باشید که ممکن است تا حدود سه تا شش ماه پس از جراحی، نتایجی را مشاهده نکنید. بهبود بافت سینه و کاهش تورم به زمان نیاز دارد. نتایج دائمی هستند اما ممکن است برای رسیدن به نتیجه دلخواه خود به بیش از یک عمل جراحی نیاز داشته باشید.

چه زمانی باید پس از عمل ژنیکوماستی به پزشک مراجعه کنم؟

پس از انجام این روش، اگر موارد زیر را دارید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

• خونریزی یا چرک از محل برش یا در صورت باز شدن برش
  • درد یا تورم شدید
  • تب، قرمزی و تورم در نزدیکی محل برش (این‌ها علائم عفونت هستند)
  • اگر دچار تنگی نفس درد قفسه سینه یا تپش قلب هستیدانجام عمل ژنیکوماستی توسط جراح متخصص
  • در صورت بروز موارد بالا  بهتر است در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید. اینها ممکن است علائمی  ناشی از عوارض بیهوشی باشد و جای نگرانی نباشد اما بهتر است برای اطمینان بیشتر، به موقع به پزشک مراجعه کنید.

نکات مراقبتی بعد از انجام عمل ژنیکوماستی

جراحی ژنیکوماستی معمولاً یک عمل سرپایی است؛ یعنی همان روز به خانه می‌روید. باید ترتیبی دهید که شخصی شما را پس از جراحی به خانه برساند. جراح متخصص، به شما می‌گوید که برای مراقبت از خود، چه نکاتی مهم است و وقتی به خانه می روید، چگونه از برش های خود مراقبت کنید.

در حین بهبودی، بانداژ و یک لباس مخصوص در اطراف سینه خود خواهید داشت. این لباس از سینه شما محافظت می‌کند و تورم را کاهش می‌دهد. داروهایی که پزشک معالج‌تان برای شما تجویز می‌کند تورم را کاهش داده و خطر عفونت را کاهش می‌دهند.

پزشک جراح ممکن است لوله‌های نازکی را در حین جراحی زیر پوست شما قرار دهد. لوله‌ها در طول فرآیند بهبودی، مایع و خون را تخلیه می‌کنند. مایع در پایین لوله در یک ظرف یا لامپ جمع می‌شود. زمانی که دیگر به لوله‌ها نیاز ندارید، لوله‌ها توسط پزشک برداشته می‌شوند.

سایر موارد عمومی که بعد از عمل کوچک‌کردن سینه آقایان باید با دریافت مشاوره از پزشک رعایت شوند، به شرح زیر است:

1. نرفتن به حمام (با هماهنگی پزشک زمان آن تعیین شود)
  2. استعمال دخانیات و مشروبات الکلی
  3. نحوه صحیح خوابیدن
  4. رژیم غذایی مناسب
  5. عدم مصرف داروهای که باعث ایجاد اختلال در انعقاد خون می‌شوند.

هزینه عمل ژنیکوماستی آقایان

برای اینکه بدانید هزینه عمل ژنیکوماستی به چه صورت تعیین می‌شود، بهتر زمانی که تصمیم خود را برای انجام این عمل گرفتید و پزشک متخصص مد نظر خود را پیدا کردید، در طی جلسه مشاوره سوالات مربوط به هزینه جراحی را بپرسید. هزینه عمل فاکتورهای مختلفی را در بر می‌گیرد؛ از جمله شرایط بدنی، جزئیات نوع عمل و ….

1. چه کسانی نمی‌توانند ژنیکوماستی انجام دهند؟
    افرادی که وزن آن‌ها ثابت نشده است و متغیر است، افراد زیر 18 سال  که رشد آن‌ها کامل و تثبیت نشده و افرادی که اسکارهای کلوییدی دارند.
  2. ژنیکوماستی آقایان با لیزر چگونه انجام می‌شود؟
    یکی از روش‌های درمان بافت سینه مردانه بزرگ‌شده، استفاده از لیزر است که دوره نقاهت و جراحات کمتری نسبت به جراحی دارد. همچنین در این روش، نیازی به بیهوشی نیست.
  3. آیا ژنیکوماستی خطرناک است؟
    ژنیکوماستی درصورتی که به علت وجود توده سرطانی ایجاد شده باشد، می‌تواند جدی‌تر تلقی شود. اما در غیر این صورت جز ایجاد حس ناخوشایند و عدم اعتماد به نفس برای افراد و همچنین سخت‌شدن روند زندگی به دلیل درد و حساسیت در ناحیه سینه مشکلات حادی ایجاد نمی‌کند.