Arabic | Persian | English

EN

AR

بارداری و شیردهی بعد از پروتز سینه: [5 نکته که باید بدانید]

جراحی پروتز سینه جز آن دسته از عمل‌هایی است که با اهداف زیبایی و درمانی انجام می‌شود. خانم‌هایی که دارای سینه‌های کوچک هستند، پس از انجام عمل پروتز سینه، رضایت بسیار بالایی دارند. پروتز سینه برای افرادی که در اثر ابتلا به سرطان بافت سینه را از دست داده‌اند نوید بخش رهایی از افسردگی بود. اما اکثر کسانی که قصد انجام این عمل را دارند سوالاتی ممکن است در رابطه با امکان یا عدم امکان شیردهی بعد از پروتز سینه داشته باشند. در این مقاله از مجله مهزیار ، بررسی کرده ایم که آیا ممکن است با انجام عمل پروتز سینه، بارداری و روند شیردهی به مشکل بر بخورد؟

 

نکات شیردهی بعد از پروتز سینه

 

عمل پروتز سینه چیست؟

در ابتدا بررسی کنیم که اصلا عمل پروتز سینه چیست و باعث چه رخ‌دادن چه اتفاقاتی در بدن می‌شود؛ پروتز سینه عملی است که در آن، پزشک با ایجاد برش کوچکی، یک بافت سیلیکونی مشابه سینه را در بدن فرد قرار می‌دهد. پروتز انواع مختلفی دارد و پزشک متخصص بر اساس ویژگی‌های جسمی فرد، مناسب‌ترین مدل را از بین انواع مدل پروتز سینه پیشنهاد می‌دهد. داشتن سینه‌هایی با اندازه متناسب با دیگر اعضای بدن، در استایل و فرم بدن خانم‌ها بسیار موثر است. متقاضیان عمل پروتز سینه افرادی هستند که بافت یک یا هر دو سینه را از دست داده‌اند یا به طور ژنتیکی دارای سینه‌های کوچکی هستند.  عمل‌های موفق بسیاری با هدف پروتز سینه در ایران انجام می‌شود.

آیا شیردهی بعد از پروتز سینه امکان‌پذیر است؟

اولین نکته‌ای که قبل از پاسخ این سوال باید یادآوری کنیم این است که بعضی از خانم‌ها حتی بدون انجام عمل پروتز سینه نیز در شیردهی موفق نیستند. به طور کلی باید گفت شیردهی بعد از پروتز سینه به شرایط پستان قبل از عمل جراحی و نحوه‌ی برش ایجاد شده برای جراحی بستگی دارد. اکثر خانم‌ها پس از عمل پروتز سینه، توانایی شیردهی را دارند و اگر نگران تغییر در ترکیبات شیر مادر هستید باید بگوییم که جای نگرانی نیست زیرا بافت پروتز تغییری در ترکیبات شیر ایجاد نمی‌کند.

مواد پروتز سینه به هیچ عنوان وارد شیری که سینه تولید می‌کند نمی‌شود و هیچ‌گونه نگرانی از این بابت برای مادران وجود ندارد تنها ریسکی که برای انجام عمل پروتز سینه قبل از بارداری و شیردهی وجود دارد و ممکن است تحت شرایطی، شیردهی را برای مادران با اختلال مواجه کند، بحث محل قرارگیری پروتز، محل برش، جای زخم و حساسیت ناحیه سینه است.

اثرات پروتز سینه بر شیردهی

در صورتی که بعد از پروتز سینه دارای فرزند شده و قصد شیردهی دارید، باید بدانید که پروتز سینه تحت شرایطی ممکن است میزان شیر مادر را کاهش ‌دهد. میزان آسیب به شیردهی و کم‌شدن شیر به عوامل زیر بستگی دارد:

  1. محل برش جراحی
  2. محل قرارگیری پروتز
  3. جای زخم و درد
  4. حساس‌شدن

 

محل برش جراحی

در پی ایجاد برش روی سینه برای جای‌گذاری پروتز، بر اساس محل برش بخش‌هایی از سینه مانند غدد شیری، مجرای لنف، اعصاب یا جریان خون دچار آسیب می‌شوند. به طور مثال اگر عصب حسی از کار بیفتد، در نوک سینه مقداری بی‌حسی خواهید داشت اما غدد شیری سالم هستند و شیر ترشح می‌شود فقط ممکن است مقدار آن کاهش یابد.

برش نباید در ناحیه اطراف هاله تیره نوک سینه باشد زیرا در این ناحیه ممکن است به اعصاب آسیب وارد شود و عواقبی را به دنبال داشته باشد. بهترین محل برش برای قراردادن پروتز، زیر سینه یا در ناحیه زیر بغل است. لذا حتما و اکیدا توصیه می‌شود اگر قصد انجام عمل پروتز سینه را دارید و ممکن است در آینده باردار شوید و شیردهی داشته باشید، این موضوع را با پزشک خود درمیان بگذارید. تصمیم‌گیری جراح برای انتخاب محل برش، بستگی به برنامه آینده شما برای بارداری خواهد داشد.

پیشنهاد مطالعه:
بارداری بعد از ابدومینوپلاستی (بایدها و نبایدهای مهم)

محل قرار گیری پروتز

محل قرارگیری پروتز نیز در شیردهی بعد از پروتز سینه بسیار مهم است. در صورتی که پروتز، غدد شیری را تحت فشار قرار دهد، ترشح و جریان یافتن شیر در سینه کم می‌شود. سینه از غدد شیری و بافت ماهیچه و چربی تشکیل شده است.  هرچند هنوز دلیل اثبات شده علمی وجود ندارد، اما گفته می‌شود بهتر است پروتز زیر لایه ماهیچه‌ای قرار گیرد تا غدد شیری فشار کمتری را تحمل کنند. به طور کلی، پروتز روی عضله و زیر عضله می‌تواند قرار بگیرد. درباره تفاوت پروتز زیر عضله و روی عضله در بلاگ مهزیار توضیح داده ایم.

جای زخم و درد

محل برش و زخم آن ممکن است سبب تورم، درد، سفت و کج‌شدن سینه شود و شیر به راحتی قدرت خروج از سینه را نداشته باشد.

حساس شدن

میزان حساسیت در نوک سینه در برخی افراد پس از عمل پروتز سینه در دوران شیردهی افزایش پیدا می‌کند به طوری حتی لمس این ناحیه سبب درد می‌شود. همین امر شیردهی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و میزان تولید شیر کم می‌شود.

 

دکتر در حال معاینه خانم باردار

اقدامات قبل از عمل پروتز سینه چیست؟

قبل از انجام هر عملی، اموری است که باید حتما در نظر گرفته و رعایت شود. مثلا درباره کارهایی که قبل از عمل پروتز سینه واجب است نسبت به انجام آن متعهد و آگاه باشید، می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • حتما قبل از اقدام به عمل پروتز سینه، تست و آزمایش بارداری بدهید؛ درصورت بارداری، انجام عمل امکان‌پذیر نیست.
  • به مدت حدودا 2 هفته از مصرف مشروبات الکلی خودداری کنید.
  • مصرف دخانیات مانند سیگار را از 2-3 هفته ثبل متوقف کنید. (این زمان، بستگی به نظر پزشک دارد. برای اطلاع دقیق از این مورد، بهتر است اجازه دهید پزشک به شما بگوید چه مدت قبل لازم است این کار را انجام دهید.
  • مصرف داروها و قرص‌هایی که خونریزی را تشدید می‌کند، باید بر اساس توصیه پزشک متوقف شود.
  • قبل از جراحی حتما استحمام کنید چون تا چند روز بعد از آن، امکان حمام‌کردن وجود ندارد.

 

انواع مدل پروتز سینه از نظر ماده درونی

پروتزهای سینه در دو نوع پروتزهای سالینی (آب نمکی) و پروتزهای سیلیکونی (Salini breast implant) وجود دارند.

پروتزهای سالینی (آب نمکی)

این نوع از پروتزها، پروتزهایی گرد هستند که با آب نمک استریل یا سالین پر شده‌اند. در این نوع از پروتزها در صورت پاره شدن، سینه صاف شده و مایع درون آن توسط بدن چذب می‌شود و  جذب آن مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند. عمل پروتز سینه با پروتز سالینی، نیاز به برش کمتری دارد، نسبت به سلیکونی ارزان‌تر است و از مهم‌ترین مزیت‌های آن قابلیت تنظیم حجم پروتز پس از کارگذاری در بافت پستان است.

پروتزهای سیلیکونی

انتخاب بیشتر خانم‌ها، پروتز‌های سیلیکونی از بین انواع مدل پروتز سینه است زیرا بافتی ژل مانند دارند که بسیار شبیه به بافت سینه است. در صورت پارگی، این نوع پروتز از بین نمی‌رود و بافت آن وارد دیگر لایه‌های پروتز می‌شود.

مراقبت‌های پس از عمل پروتز سینه

بهتر است برای جلوگیری از برخی از عوارض احتمالی پروتز سینه نکات مهم برای مراقبت در دوره نقاهت بعد از جراحی را بدانید و رعایت کنید. در این قسمت مراقبت‌های ضروی قبل و بعد از عمل جراحی پروتز سینه را آورده‌ایم:

  • تا دو هفته پس از عمل جراحی پروتز سینه روی پهلو نخوابید. بهترین حالت، خوابیدن به پشت است که سبب می‌شود پروتزها در جای خود قرار گیرند.
  • داروها و آنتی بیوتیک‌های تجویز شده را به طور مرتب مصرف کنید.
  • در هفته اول پس از عمل، از انجام کارهای سنگین و کارهایی که سبب کشش در سینه و اطراف آن می‌شود خودداری کنید.
  • پس از عمل، سوتین طبی تجویز شده توسط پزشک را طبق دستورالعمل پزشک، تا 6 الی 12 هفته حتی موقع خواب بپوشید.
  • سفت شدن و کبودی پس از عمل طبیعی است و پس از مدتی از بین می‌رود.
  • تا سه هفته پس از عمل از مصرف دخانیات خودداری کنید.
  • بعد از دو هفته با در نظرگرفتن توانایی‌های خودتان می‌توانید ورزش‌های پایین تنه را شروع کنید.
پیشنهاد مطالعه:
بدترین و بهترین روش لاغری برای شما کدام است؟

مراقبت‌های قبل و بعد از عمل پروتز سینه

مراقبت‌های قبل

انجام تمام تست‌ها و آزمایش‌های مورد نیاز

عدم مصرف دخانیات و الکل از چند هفته قبل از عمل

استحمام یک روز قبل از عمل

عدم مصرف داروهای رقیق‌کننده خون طبق نظر پزشک

مراقبت‌های بعد

عدم مصرف دخانیات حدودا تا 3 هفته

استفاده از سوتین طبی با توصیه جراح

مصرف داروهای تجویزشده بصورت مرتب

نخوابیدن به پهلو تا حدود 2 هفته

 

چگونه پس از عمل پروتز سینه شیردهی موفق داشته باشیم؟

با تمام آنچه که در مورد اثرات پروتز سینه بر شیردهی گفته شد، بازهم شیردهی بعد از پروتز سینه، با رعایت مواردی امکان پذیر است. از پزشک متخصص کمک بگیرید و دستورالعمل‌ها را با دقت رعایت کنید. باید توجه داشته باشید که پیام تولید شیر به خصوص در هفته‌ای اول، در بدن مادر صادر می‌شود. برای جلوگیری از باقی‌ماندن شیر در سینه مادر و افزایش تولید شیر، می‌توانید از شیردوش برقی استفاده کنید. در استفاده از شیردوش برقی شاید کمی درد در سینه را تجربه کنید که به علت جراحت‌ و زخم‌های داخل سینه است.

آیا پروتز سینه برای نوزاد عوارض دارد؟

در ابتدا قابل ذکر است که نباید زیاد نگران شیردهی باشید زیرا بسیاری از کودکان امروزه بدون هیچ مشکلی از شیرخشک استفاده می‌کنند و شیر خشک تمام مواد مورد نیاز بدن آن‌ها را تامین می‌کند. امروزه متخصصان کودک، تغذیه با شیر مادر را تا شش ماهگی توصیه می‌کنند. اما فارغ از این موضوع، شیردهی بعد از پروتز سینه بدون هیچ عارضه‌ای برای نوزاد امکان‌پذیر است. صرفا برای آن‌که شیردهی شما کم یا متوقف نشود بهتر است که این چند نکته را رعایت کنید:

  1. به طور مداوم، روزی 8-10 بار شیردهی به نوزادتان را انجام دهید. نداوم در شیردهی باعث می‌شود غدد شیری تحریک شود و بیشتر به تولید شیر اقدام کند. حتی اگر خروج شیر صورت نمی‌گیرد بازهم شیردهی را انجام دهید. زیرا باعث انتقال مواد مفید و آنتی بادی به بدن نوزاد می‌شود.
  2. سعی کنید حتما سینه‌های خود را از شیر تخلیه کنید. تخلیه همزمان هر دو سینه نیز کمک قابل توجهی به تولید بیشتر شیر می‌کند. برای راحتی این امر می‌توانید از فشار دست و یا شیردوش‌هایی که برای این مورد مهیا شده اند استفاده کنید.
  3. می‌توانید از مکمل‌های گیاهی برای تقویت شیردهی استفاده کنید.
  4. از اینکه نوزاد شما در موقعیت مناسبی برای مکیدن پستان قرار دارد اطمینان حاصل کنید.

همچنین درصورتی که نگران پارگی پروتز سینه و آسیب به نوزادتان هستید، باید بگوییم که حتی اگر این اتفاق هم بیفتد خطری برای نوزاد شما و شیری که نوشیده است وجود نخواهد داشت. پارگی پروتز سینه یکی از عوارضی است که درصورتی که در مرکز نامعتبری و یا توسط فردی که تخصص کافی را ندارد جراحی انجام دهید، ممکن است به آن دچار شوید.

به همین علت است که تاکید موکدی بر انجام تحقیقات گسترده و مشاوره های بسیار قبل از انجام عمل پروتز سینه داریم. شما باید تا جای ممکن ریسک عوارض جراحی پلاستیک را به حداقل برسانید و به هیچ عنوان بر سر سلامتی خود ریسک نکنید.

جلوگیری از مشکلات شیردهی بعد از پروتز سینه

اگر قصد دارید پس از عمل پروتز سینه، به کودک خود شیر دهید در جلسه مشاوره با پزشک جراح، این موضوع را مطرح کنید. در مراکز معتبر، با برگزاری جلسه مشاوره با پزشک تمام سوالات شما در رابطه با عمل پروتز سینه پاسخ داده می‌شود. همچنین بهتر است از مشورت با یک متخصص زنان و بارداری نیز به طور همزمان بهره ببرید. آگاهی جراح پلاستیک شما از تمام جزئیات در این مراحل بسیار اهمیت دارد؛ با بررسی وضعیت جسمی شما ممکن است پزشک از روشی استفاده کند که در آینده امکان شیردهی راحت برایتان میسر باشد. به هرحال مشورت با پزشک و نظر پزشک، بر هر نظر دیگری اولویت دارد.

پیشنهاد مطالعه:
انواع روش های عمل شقیقه و تاثیر آن بر زیبایی

آیا پروتز سینه با بارداری تداخل دارد؟

اگر در رابطه با این موضوع نگران هستید که آیا پس از عمل پروتز سینه امکان بارداری وجود دارد یاخیر، باید گفت عمل پروتز سینه هیچ گونه اثر منفی روی باردارشدن فرد ندارد. به طور کلی عمل پروتز سینه با حاملگی هیچ گونه منافاتی ندارند. در صورت بارداری فقط تغییراتی در ظاهر سینه خواهید داشت که این موضوع طبیعی است. در دوران بارداری به دلیل آماده‌سازی سینه برای تولید شیر، بافت پستان حجیم‌تر می‌شود که این تغییر پس از بارداری از بین می‌رود.

ممکن است پس از بارداری به علت کشیده‌شدن پوست، مقداری افتادگی سینه داشته باشید اما این مورد به مقدار زیادی به پوست شما بستگی دارد. اگر افتادگی زیاد باشد، با جراحی لیفت سینه قابل حل است. به همین علت است که برخی پزشکان توصیه می‌کنند عمل پروتز سینه را پس از بارداری و شیردهی انجام دهید تا نتایج ثابت باقی بماند. اما در غیر این صورت هم با انجام عمل ترمیمی مشکلات پیش آمده قابل حل است.

کلام آخر

بسیاری از افرادی که قصد انجام پروتز سینه و یا تزریق چربی به سینه را دارند، نگران مشکلات شیردهی پس از این جراحی هستند. شیردهی بعد از پروتز سینه به مواردی مانند محل برش جراحی، محل قرارگیری پروتز و… وابسته است. به طور کلی در صورتی که با عفونت پستان در دوران شیردهی مواجه نشوید، می‌توانید شیردهی راحتی داشته باشید. در مورد پروتز سینه و بارداری نیز باید گفت که بارداری پس از پروتز سینه به راحتی امکان پذیر است و جایی برای نگرانی نیست؛ اما در هر شرایطی لازم است حتما قبل از این جراحی، با پزشک متخصص مشورت کنید.

مراقبت های بعد از بارداری و عمل پروتز سینه

سوالات متداول

1. آیا شیردهی بعد از پروتز سینه ممکن است با مشکل روبرو شود؟
در بسیاری از موارد، شیردهی بعد از پروتز سینه ممکن است به طور طبیعی اتفاق بیافتد و برای کودک و مادر هیچ مشکلی ایجاد نکند. با این حال، در برخی موارد، پروتز سینه ممکن است تأثیری بر روی تولید شیر داشته باشد. بنابراین، بهتر است قبل از پروتز سینه با پزشک خود درباره شیردهی صحبت کنید.

2. آیا اندازه پروتز سینه بر روی شیردهی تأثیر دارد؟
بله، اندازه پروتز سینه ممکن است بر روی شیردهی تأثیر داشته باشد. در صورتی که پروتز سینه بسیار بزرگ باشد، ممکن است فشار زیادی بر روی بافت سینه وارد شود و به غدد شیری فشار وارد شود و تولید شیر را کاهش دهد.

3. آیا نوع پروتز سینه بر روی شیردهی تأثیر دارد؟
بله، نوع پروتز سینه ممکن است بر روی شیردهی تأثیر داشته باشد. پروتز سینه‌هایی که در آن‌ها از سیلیکون استفاده می‌شود، ممکن است باعث کاهش تولید شیر شوند. اما پروتز سینه‌هایی که از مواد دیگری مانند نمونه‌های شبکه‌ای استفاده می‌کنند، ممکن است بر روی شیردهی تأثیری نداشته باشند.

4. آیا عمل جراحی پروتز سینه ممکن است باعث آسیب دیدن غده های شیری شود؟
در بسیاری از موارد، جراحی پروتز سینه باعث آسیب دیدگی غده‌های شیری نمی‌شود. با این حال، در برخی موارد، جراحی ممکن است باعث آسیب دیدگی غده‌های شیری شود و تولید شیر را کاهش دهد.

5. آیا می‌توان شیردهی بعد از پروتز سینه انجام داد؟
بله، می‌توان پس از عمل جراحی پروتز سینه، شیردهی کرد. با این حال، بهتر است قبل از اقدام به عمل جراحی با پزشک خود درباره شیردهی صحبت کنید و نظر او را در این باره بپرسید. همچنین، ممکن است برای شیردهی به داروهای خاصی نیاز باشد که پزشک شما می‌تواند تجویز کند.

0/5 (0 نظر)

نظرات ارزشمند شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط مجله مهزیار