Arabic | Persian | English

EN

AR

ژل دائم یا موقت؟| مقایسه کامل، عوارض ژل دائمی و دلایل رد آن

تزریق ژل، یکی از رایج‌ترین روش‌های پرکردن خطوط صورت، فرم‌دهی و زاویه‌سازی لب‌ها، گونه‌ها و خط فک است. اما بهترین روش کدام است؟ ژل دائم یا موقت؟ هرکدام از این ژل‌ها، مزایا و معایبی دارند و در عین حال، بسیار متفاوت‌اند. ژل‌های دائمی امروزه، توسط اغلب متخصصان زیبایی رد می‌شود و ترجیح آن‌ها، استفاده از ژل موقت است. این انتخاب چند دلیل دارد که در این مقاله، با مقایسه درست تفاوت‌های ژل دائم و موقت، آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

در کلینیک مهزیار، که خدمات مربوط به تزریق ژل و فیلر با کیفیت بالا ارائه می‌شود نیز، از تزریق ژل‌های دائمی پرهیز می‌شود. بیایید این موارد را باهم مرور کنیم.

 

معرفی ژل دائم و ژل موقت

ژل‌ها، ترکیباتی هستند که برای اصلاح و بهبود ظاهر صورت استفاده می‌شوند. دو نوع اصلی ژل وجود دارد: ژل دائم و ژل موقت. هر مورد را در این قسمت معرفی می‌کنیم. ژل دائم یا موقت؟

ژل دائم

ژل‌های دائمی، شامل موادی مانند پلی‌لاکتیک اسید (PLLA) یا پلی‌ل‌لاکتیک کوگلیکولیک اسید (PLGA) هستند. یکی از ویژگی‌های مهم ژل دائمی، طول عمر بیشتر آن نسبت به ژل‌های موقت است. علاوه بر این، برای تغییر یا خارج‌کردن فیلر دائمی، اغلب روش‌های جراحی نیاز است.

فیلر موقت

ژل‌های موقت، مانند اسید هیالورونیک (Hyaluronic Acid)، باعث افزایش حجم، پرشدن خطوط و چین‌های صورت و بهبود نشانه‌های پیری می‌شوند. یکی از مزایای مهم ژل موقت، این است که نتایج آن قابل‌ تغییر است و در صورت نیاز، با روش‌های غیرجراحی، مانند تزریق آنزیم هیدرازی، خارج می‌شود. 

تفاوت‌ ژل‌های دائمی و موقت

تفاوت‌ ژل‌های دائمی و موقت را از دو زاویه می‌توان بررسی کرد:

  • مدت‌زمان ماندگاری
  • قابلیت خارج‌کردن ژل

مدت‌زمان ماندگاری

  1. ژل‌های دائمی: این نوع ژل‌ها، متشکل از موادی مانند پلی‌لاکتیک اسید (PLLA) یا پلی‌لاکتیک کوگلیکولیک اسید (PLGA) هستند. پزشک متخصص، این ژل را دقیقا در منطقه موردنظر تزریق می‌کند. این نوع فیلر، در مدت‌زمان طولانی، معمولا چند سال، اثر خود را حفظ می‌کنند. بنابراین، پس از تزریق، حجم و پرشدگی خطوط و چین‌های صورت برای مدت طولانی باقی می‌ماند.
  2. ژل‌های موقت: این نوع ژل‌ها، معمولا حاوی اسید هیالورونیک هستند. اما تفاوت اصلی اینجاست که تاثیر آنها مدت کوتاه‌تری باقی می‌ماند. مدت‌زمان ماندگاری ژل‌های موقت مثلا ماندگاری ژل لب، معمولا تا چند ماه (6 تا 18 ماه) است و برای حفظ نتیجه مطلوب، نیاز به تزریق مجدد وجود دارد.
پیشنهاد مطالعه:
چگونگی "ماندگاری فیلر گونه" {6 عامل ساده ولی موثر! }

قابلیت خارج‌کردن نتایج

  1. ژل‌های دائمی: یکی از ویژگی‌های مهم ژل‌های دائمی این است که نتایج آن قابل تغییر نیست. یعنی در صورتی که از  نتیجه نهایی راضی نباشید یا مایل باشید تغییری در آن ایجاد کنید، ممکن است به جراحی نیاز پیدا کنید. درباره تخلیه ژل پاژ در مجله زیبایی مهزیار بیشتر بخوانید.
  2. ژل‌های موقت: ژل‌های موقت، از جمله فیلرهای هیالورونیک، قابلیت تغییر نتایج را دارند. یعنی اگر از نتیجه نهایی راضی نباشید یا بخواهید آن را تغییر دهید، می‌توان با تزریق آنزیم هیدرازی، ژل را خارج کرد یا فرم آن را تغییر داد. 

مزایا و معایب ژل دائمی

تزریق ژل دائمی

مزایا ماندگاری طولانی
بی‌نیاز از تزریق مجدد
معایب عوارض جانبی دارد
نتایج غیرقابل تغییر است
نیاز به روش‌های جراحی برای خارج‌کردن
قرمزی، تورم و درد 

تا پیش از ورود ژل‌های موقت به عرصه زیبایی، برای پرکردن خطوط صورت و فرم‌دهی اعضای چهره، از ژل‌های دائم استفاده می‌شد. بعدها، آثار مخرب و سختی‌هایی که برای خارج‌کردن آن‌ به وجود آمد، نه‌تنها باعث نارضایتی افراد شد، بلکه توسط پزشکان نیز رد شد و فیلرهای موقت جای خود را به این نوع ژل داد. در جدول زیر، مزایا و معایب تزریق ژل دائمی را آورده‌ایم.

در واقع، این به آن معنا نیست که ژل‌های موقت، معایبی ندارند. در قسمت بعد مزایا و معایب ژل‌های موقت را هم بررسی خواهیم کرد.

مزایا و معایب ژل موقت

تزریق ژل موقت

مزایا قابلیت تغییر
ماندگاری کوتاه‌تر
عوارض جانبی کمتر
معایب نیاز به تزریق مکرر

در این جدول، امتیازات مثبت و منفی ژل‌های موقت را برایتان آورده‌ایم تا در نهایت، در مقایسه میان فیلرها، انتخاب کنیم که کدام‌یک بهتر است، ژل دائم یا موقت؟

تا اینجا، آنچه را که باید درباره تفاوت ژل‌های دائمی و موقت بدانید، توضیح دادیم. حالا ببینیم، چرا استفاده از ژل‌های دائمی توسط پزشکان رد می‌شود.

چرا پزشکان، میان ژل دائم یا موقت، ژل دائم را رد می‌کنند؟

امروزه، استفاده از ژل‌های دائمی را توصیه نمی‌کنند. دلایلی که پزشکان ممکن است استفاده از ژل‌های دائمی را رد کنند عبارتند از:

  • عوارض جانبی: استفاده از ژل‌های دائمی می‌تواند عوارض جانبی جدی داشته باشد. این ژل‌ها ممکن است باعث عفونت، التهاب، حساسیت و تشکیل توده‌های غیرطبیعی در بدن شوند. همچنین، در برخی موارد ممکن است به طور ناگهانی فرم یا موقعیت ژل تغییر کند و تناسب چهره را به هم بریزد.
  • نیاز به تعویض: ژل‌های دائمی معمولا به تعویض نیاز دارند. ممکن است برخی از این ژل‌ها به مرور زمان تغییر رنگ بدهند، شکل‌شان تغییر کند یا خارج شوند. برای حفظ ظاهر طبیعی، شاید به تعویض دوره‌ای احتیاج داشته باشد.
  • ارجحیت روش‌های جدیدتر: در برخی موارد، پزشکان ممکن است روش‌های جدیدتر را به ژل‌های دائمی، که روشی قدیمی است، ترجیح دهند. به عنوان مثال، برای افزایش حجم لب‌ها، می‌توان از فیلرهای موقت استفاده کرد که ایمن‌تر هستند. برای حفظ نتایج نیز، بعد از مدتی آن را تمدید می‌کنند.
  • عدم تطابق با نیاز بیمار: در برخی موارد، ژل‌های دائمی نمی‌توانند نیازهای خاص بیمار را برآورده کنند. هر بیمار و وضعیت پزشکی خاصی، به روش‌ها و محصولات مناسب خود نیاز دارد. بنابراین، استفاده از ژل‌های دائمی ممکن است برای برخی بیماران توصیه نشود.
پیشنهاد مطالعه:
همه چیز درباره افزایش ماندگاری بوتاکس + { 5 سوال متداول)

مهم است که برای تصمیم‌گیری درباره استفاده از ژل‌های دائم یا موقت، با پزشک خود مشورت کنید. پزشک متخصص می‌تواند بهترین توصیه را با توجه به وضعیت و نیازهای فرد ارائه دهد. 

مثلا، مجموعه مهزیار، استفاده از ژل‌های دائمی را برای خدمات جوانسازی و زیبایی پوست، کاملا رد می‌کند. ژل مورد تایید متخصصان این مرکز، از برند سوئیسی آلیاکسین (Aliaxin) است. این برند باکیفیت، بهترین نتایج و کمترین عوارض را برای افراد در پی دارد.

عوارض تزریق ژل‌های دائمی

استفاده از ژل‌های دائمی در حوزه زیبایی، ممکن است با عوارض جانبی همراه باشد. برخی از عوارض تزریق ژل‌های دائمی را در اینجا توضیح خواهیم داد.

  • عفونت
  • التهاب و تحریک پوست
  • تشکیل تورده‌های غیرطبیعی
  • حساسیت و واکنش‌های آلرژیک
  • نقص در تزریق

توضیحات بیشتری در این‌باره وجود دارد. موارد زیر را، برای آگاهی بیشتر شما از هر مورد، شرح داده‌ایم.

عفونت

در برخی موارد، تزریق ژل‌های دائمی منجر به عفونت می‌شود. این عفونت، ممکن است به علت استریل‌نبودن ترکیبات یا واکنش بدن به ژل باشد. عفونت می‌تواند منجر به التهاب، درد، تورم و گاهی، حمله به سیستم ایمنی شود.

التهاب و حساسیت پوست

تزریق ژل‌های دائمی ممکن است باعث التهاب و حساسیت در محل تزریق شود. این مشکل شامل تورم، قرمزی، خارش و درد در ناحیه تزریق است.

تشکیل توده‌های غیرطبیعی

ژل‌های دائمی ممکن است به صورت نامنظم درون بافت‌ها قرار بگیرند و توده‌های غیرطبیعی ایجاد کنند. این توده‌ها می‌توانند ظاهر غیرطبیعی و نامطلوبی داشته باشند و در برخی موارد، برای حذف آنها نیاز به جراحی وجود دارد. این مسئله، گاهی موجب بروز بیماری‌هایی همچون سرطان نیز می‌شود.

حساسیت و واکنش‌های آلرژیک

 برخی افراد ممکن است به ماده مورد استفاده در ژل‌های دائمی حساسیت داشته باشند و واکنش‌های آلرژیک نشان دهند. این واکنش‌ها به جز خارش، قرمزی و تورم، تنگی نفس را نیز شامل می‌شود.

نقص در تزریق

در بعضی موارد، احتمال دارد ژل‌های دائمی به طور کامل تزریق نشوند، که می‌تواند منجر به نتایج نامطلوب و عدم تناسب در ظاهر شود.

پیشنهاد مطالعه:
همه چیز درباره "فرق فیلر با ژل" +{5 سوال پرتکرار}

توجه داشته باشید که این عوارض ممکن است در موارد نادر رخ دهند و همه افراد به طور یکسان تحت‌تاثیر قرار نگیرند. همین علت‌ها باعث می‌شوند که پزشکان، استفاده از ژل‌های دائمی را رد کنند. همچنین، هر نوع ژل دائمی می‌تواند عوارض خاص خود را داشته باشد. بنابراین، مهم است قبل از تصمیم‌گیری درباره استفاده از ژل‌های دائمی، با پزشک خود مشورت کنید و اطلاعات کاملی در مورد ریسک‌ها و فواید آنها به دست آورید.

کلام آخر

برای تصمیم‌گیری درباره انتخاب ژل دائم یا موقت برای فرم‌دهی اعضای صورت یا زاویه‌سازی چهره، مدت زیادی است که پزشکان استفاده از ژل‌های دائمی را رد کرده‌اند. چراکه خارج‌کردن این ترکیبات نیاز به جراحی دارد و طی گذشت زمان، اعضا را دچار تغییر شکل می‌کند یا توده‌های غیرطبیعی ایجاد می‌کند. حتی باقی‌ماندن طولانی این مواد زیر پوست، گاهی باعث بروز بیماری‌هایی نظیر سرطان می‌شود. اینها دلایلی است که ژل‌های دائمی را از چرخه انتخابی پزشکان خارج کرده است.

انتخاب اصلی این روزها، ژل‌های موقت هستند که از ترکیباتی نظیر هیالورونیک اسید تشکیل شده‌اند. این ژل‌ها، علاوه بر خاصیت جوانسازی پوست و حجم‌دهی به اعضای صورت، پس از مدتی جذب می‌شوند و در صورت پشیمان‌شدن فرد از تزریق ژل، این امکان را دارد که پس از 6 ماه تا یک سال، آن را تمدید نکند؛ امکانی که با تزریق ژل دائمی وجود ندارد.

کلینیک خدمات زیبایی مهزیار، با بهترین مارک موجود ژل و فیلر، آلیاکسین، که نوع موقت ژل است، ظاهر دلخواهتان را برای شما ایجاد می‌کند.

سوالات متداول

  • ژل‌های دائم و ژل‌های موقت در زیبایی چه تفاوتی دارند؟
    ژل‌های دائم معمولا شامل موادی هستند که برای مدت طولانی در بافت باقی می‌مانند، در حالی که ژل‌های موقت، پس از مدتی جذب می‌شوند و نیاز به تزریق مجدد دارند.
  • چه ترکیباتی در ژل‌های دائمی استفاده می‌شود؟
    موادی که در ژل‌های دائمی استفاده می‌شوند، شامل پلی‌آکریلامید، پلی‌متیل‌متاکریلات (PMMA) و پلی‌اکریلیک اسید هستند. این مواد به صورت ژل تزریق شده و باعث ایجاد حجم و تغییر شکل در ناحیه موردنظر می‌شوند.
  • آیا ژل‌های دائمی قابل حذف هستند؟
    بله، در برخی موارد اگر نتایج ژل دائمی نامطلوب باشد یا نیاز به تغییر وضعیت داشته باشد، این ژل‌ها می‌توانند با روش‌های جراحی یا تزریق آنزیم‌ها که تخلیه آنها را تسهیل می‌کنند، خارج شوند.
  • چه مدت پس از تزریق ژل دائمی، نتایج قابل مشاهده هستند؟
    به طور معمول، نتایج تزریق ژل‌های دائمی در سریع‌ترین حالت پس از چند روز قابل مشاهده است. با گذر زمان و بهبود التهاب و تورم، نتایج نهایی ظاهر می‌شوند و مدتی طولانی باقی می‌مانند.
0/5 (0 نظر)

نظرات ارزشمند شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط مجله مهزیار