Arabic | Persian | English

EN

AR

0 تا 100 عمل بینی : (بایدها و نبایدها + عوارض احتمالی)

عمل بینی، شایع‌ترین عمل زیبایی چه در ایران و چه در جهان است. دلیل اینکه چرا این عمل شایع‌ترین عمل جراحی زیبایی است، به عوامل متعددی مربوط است ولی شاید اصلی‌ترین دلیل آن وجود بینی در مرکز صورت و در نتیجه وابستگی بسیار زیاد زیبایی کل صورت به بینی فرد باشد.

بینی همچنین محل تقارن بین دو نیم‌رخ است که سمت راست و چپ بدن را از نظر زیبایی تنظیم می‌کند. تغییرات کوچک در صورت باعث تغییرات شگرفی در شکل و آناتومی آن می‌شود. اگر جراحی زیبایی بینی به درستی انجام شود علاوه بر خود بینی تاثیرات غیرمستقیمی بر روی چشم‌ها، گونه‌ها و لب‌ها می‌گذارد. مهزیار در این مطلب اطلاعات مفیدی در این حوزه به شما خواهد داد.

بینی استخوانی چه ویژگی هایی دارد؟

از ویژگی‌های بینی استخوانی به بافت استخوانی مستحکم و پوست نازک این بینی می‌توان اشاره کرد. به علاوه قسمت غضروفی این نوع بینی پاسخگوی فرم جدید بینی پس از جراحی خواهد بود و نیازی به تقویت آن وجود ندارد. در افرادی که دارای بینی استخوانی هستند معمولا قوز خفیفی در ناحیه تیغه بینی وجود دارد. در ضمن در جراحی بینی استخوانی روند بهبودی سریع است و کم‌ترین میزان تورم را نسبت به بینی گوشتی شاهد خواهید بود.

بینی گوشتی چه ویژگی‌هایی دارد؟

پوست در بینی‌های گوشتی، نسبت به غضروف، ضخامت بیشتری دارد و چربی پوست بسیار زیاد است. از لحاظ ظاهر، بینی‌های گوشتی دارای نوک افتاده و پهن هستند و گفته می‌شود که جراحی این مدل بینی کمی سخت تر از بینی استخوانی است.

برای جراحی بینی چه از نوع گوشتی باشد چه استخوانی، نیاز به مراجعه به یک پزشک متخصص و باتجربه دارید تا بهترین نتیجه حاصل شود. انتخاب جراح قوز یا پل بینی استخوانی ماهر، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چرا که نتیجه، تاثیر زیادی در میزان زیبایی ظاهری فرد خواهد داشت.

همچنین در صورتی که پزشک جراح از مهارت و تجربه کافی برخوردار نباشد، ممکن است مشکلاتی برای تنفس و بویایی بیمار ایجاد شود. البته با توجه به هزینه این جراحی، افراد بیشتر با هدف زیبایی چهره، تن به این کار می‌دهند.

عمل بینی استخوانی قبل و بعد

عمل بینی چیست؟چند مرحله دارد؟

عمل زیبایی بینی، سبب تغییر اندازه و شکل این اجزاء نمی‌شود ولی باعث می‌شود که این تغییرات به خوبی حس شوند. در اثر جراحی زیبایی بینی ممکن است چشم‌ها بزرگ‌تر و گونه‌ها برجسته‌تر دیده شوند. به زبان ساده‌تر، مجموعه این تغییرات است که باعث می‌شود جراحی زیبایی بینی تاثیر فراتر از تصوری در چهره فرد ایجاد کند. به طور معمول اقداماتی که برای جراحی بینی باید انجام داد، شامل سه مرحله است؛

  • اقدامات قبل از عمل جراحی
  • اقدامات حین عمل جراحی
  • اقدامات بعد ازعمل جراحی

اقدامات قبل از جراحی بینی

  1. در گام اول باید نسبت به انتخاب یک جراح خوب و باتجربه اقدام کرده و تحقیقات لازم را انجام دهید.
  2. به مدت دو هفته قبل از انجام جراحی، از استعمال داروهای مسکن، دخانیات و مشروبات الکلی پرهیز کنید.
  3. در صورتی که داروی خاصی مصرف می‌کنید یا به داروی خاصی حساسیت دارید یا مشکل جسمی خاصی دارید، قبل از انجام جراحی، پزشک خود را در جریان قرار دهید.
  4. شب قبل از عمل شام سبکی بخورید و از خوردن غذاهای سنگین و دیر هضم خودداری کنید.
  5. همچنین توجه داشته باشید که به ناشتایی ۸ ساعته نیاز خواهید داشت.

اقدامات حین جراحی بینی

معمولا برای انجام جراحی بینی از بیهوشی عمومی و بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود. آرامش خود را حفظ کرده و هیچگونه نگرانی در مورد درد جراحی نداشته باشید. بسته به نوع بینی، روش جراحی و مهارت پزشک عمل شما ممکن است بین یک و نیم الی ۳ ساعت طول بکشد.

پس از انجام جراحی حدود یک ساعت در اتاق ریکاوری تحت نظر متخصصان بیهوشی خواهید بود تا علائم حیاتی و هوشیاریتان به صورت دقیق بررسی شده و به حد کافی برسد.

سپس توسط پرستاران به بخش منتقل خواهید شد. زمان ترخیص شما از بیمارستان توسط پزشکتان مشخص می‌شود. معمولا پس از گذشت حدود ۶ ساعت می‌توانید اقدامات لازم برای فرایند ترخیص را انجام داده و ادامه دوره درمان را با مراقبت های بعد از عمل بینی در منزل طی کنید. در این زمان شیوه تغذیه قبل از عمل بینی و بعد از آن در کاهش تورم و روند بهبود بسیار موثر است.

اقدامات پس از جراحی بینی

داروها و مسکن‌هایی که پزشکتان تجویز کرده را به صورت منظم و در دوزهای مشخص شده بخورید. هرگز به صورت خودسرانه اقدام به کاهش یا افزایش دوز داروهایتان نکنید. پس از انجام جراحی کبودی‌هایی در قسمت زیر چشم‌ها و گونه‌هایتان مشاهده خواهید کرد که جای نگرانی ندارد. استفاده از کمپرس آب سرد در رفع این کبودی‌ها موثر خواهد بود. گچ بینی را از تماس با آب محافظت کنید؛ برای تمیز کردن صورتتان از دستمال مرطوب مخصوص صورت استفاده کنید. 

برای تعویض چسب بینی به مطب پزشک مراجعه کنید و هرگز در روزهای ابتدایی پس از عمل این کار را شخصا انجام ندهید. مواظب ضربه‌های احتمالی باشید و از رفت و آمد به مکان‌های شلوغ و پرجمعیت خودداری کنید. بینی شما پس از جراحی بسیار حساس است و وارد شدن ضربه کوچکی ممکن است موجب انحراف بینی شود.

دوره نقاهت و مراقبت بعد از عمل بینی بسته به شرایط جسمی هر فرد متفاوت است و قاعده خاصی ندارد. اما به طور کلی می‌توان گفت معمولا این دوره دو هفته طول می‌کشد. اما در صورتی که بیش‌تر از این مدت طول کشید نگران نباشید چرا که نوع بینی، بافت پوست بینی و میزان جراحات وارد شده به بافت‌های مجاور در روند بهبودی تاثیرگذار خواهند بود.

نحوه اجرای عمل بینی

بسته به میزان برآمدگی یا قوز بینی، میزان افتادگی بینی، گوشتی‌بودن بینی و سایر پارامترهای مهم، روش جراحی که برای این کار تشخیص داده می‌شود، متفاوت خواهد بود. به طور معمول سه روش برای جراحی بینی وجود دارد:

  • روش باز
  • روش بسته
  • روش آلارپلاستی (Alarplasty)

عمل بینی به روش باز

در این روش برش کوچکی در ناحیه بین دو حفره بینی و کناره‌های بینی ایجاد می‌شود. این روش بهترین روش برای مرتفع کردن مشکلات بینی و اعمال تغییر در ساختار آن است؛ چرا که پزشک مستقیما جزئیات را مشاهده کرده و به تمام ساختار بینی دسترسی دارد. این روش نسبت به جراحی بسته مدت زمان بیشتری طول می‌کشد.

عمل بینی به روش بسته

در این روش جراحی، پوست بینی به طور کامل برداشته نمی‌شود و از طریق حفره‌های بینی جراحی انجام می‌گردد. یکی از مزیت‌های این روش این است که جای اسکار روی پوست بینی ایجاد نمی‌شود و درد و تورم بسیار کم است. این روش در صورتی که میزان تغییرات اعمال شده مختصر باشد، اتخاذ می‌شود و برای تغییرات بزرگ و رفع مشکلاتی مانند قوز یا انحراف مناسب نیست.

عمل بینی به روش آلارپلاستی

این روش در صورتی اتخاذ می‌شود که فرد مشکلاتی در حفره‌ بینی داشته باشد؛ مثلا عدم تقارن حفره‌ها یا بزرگ بودن حفره‌ها.

چسب زدن به بینی پس از جراحی

چسب زدن به بینی پس از جراحی معمولا تا ۴ هفته ادامه دارد. برای این کار به پزشک مراجعه کنید تا به طور کامل با طرز صحیح چسب زدن آشنا شوید. توجه داشته باشید فشار زیادی هنگام چسب زدن به بینی‌تان وارد نکنید زیرا ممکن است در دراز مدت موجب افتادگی نوک بینی شود.

معمولا چسب زدن به بینی به خصوص بینی گوشتی، مدت بیشتری طول می‌کشد زیرا تورم حاصل از عمل بینی گوشتی زیاد بوده و فرم‌گیری این نوع بینی سخت‌تر است.

انحراف بینی استخوانی چیست؟

انحراف بینی استخوانی یکی از مشکلاتی است که در اثر واردشدن ضربات فیزیکی به بینی حاصل می‌شود. در اثر واردشدن ضربه به بینی غضروف و استخوان بینی جابه‌جا شده و موجب انحراف بینی و بروز مشکلات تنفسی و بویایی می‌شود.

رفع انحراف بینی در صورتی که توسط پزشک ماهر و باتجربه انجام شود، عوارض خاص و مشکل‌سازی نخواهد داشت و قابل برگشت هم نیست. این ضربات ممکن است در اثر تصادف یا برخود با اجسام سخت مانند دیوار ایجاد شوند و یا حتی ممکن است ریشه در زمان‌ کودکی فرد داشته باشد.

آیا عمل بینی عوارض خاصی دارد؟

مانند هرعمل جراحی دیگری، عوارض جراحی بینی هم اجتناب‌ناپذیر هستند. اما جای نگرانی نیست؛ انتخاب یک پزشک متخصص و باتجربه گامی مهم در کاهش عوارض جانبی عمل بینی خواهد بود. عوارضی مانند کبودی در ناحیه زیر چشم‌ها، حساسیت به داروی بیهوشی و احساس تنگی نفس از عوارض رایج جراحی بینی است.

ممکن است به دلیل نداشتن مهارت کافی پزشک، مشکلاتی نظیر اختلالات تنفسی ناشی از آسیب به آناتومی بینی، عدم تقارن پره‌های بینی، انحراف نوک بینی، اسکار پوستی در پره‌های بینی، بی‌حسی دائمی بینی و محل اطراف جراحی، آسیب به عصب بویایی، بی‌حسی محل جراحی و ظهور اسکار در ناحیه بریده شده ایجاد شود.

جدول عوارض احتمالی کوتاه‌مدت و بلندمدت عمل بینی

کوتاه مدت

خونریزی

تورم

درد

کبودی

بلند مدت

عدم تقارن پره‌های بینی

مشکلات تنفسی

از بین‌رفتن حس بویایی

به جاماندن جای بخیه

 

هزینه عمل بینی به چه صورت تعیین می‌شود؟

یکی از پرهزینه‌ترین عمل‌های جراحی، عمل بینی است که متاسفانه در بسیاری از موارد مشمول بیمه هم نمی‌شود. البته برخی بیمه‌ها تحت شرایط خاصی این هزینه‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهند. اما هزینه آن هر چقدر هم که باشد باز هم افرادی پیدا می‌شوند که حاضر به پرداخت آن هستند؛ چرا که کمتر کسی پیدا می‌شود که زیبایی ظاهری برایش اهمیتی نداشته باشد.

هزینه جراحی بینی تحت تاثیر عوامل مختلفی است. نوع بینی، میزان پیچیدگی جراحی بینی، تخصص و تجربه پزشک جراح و محل انجام جراحی از جمله این عوامل هستند. برای اطلاع از قیمت عمل جراحی بینی استخوانی پیشنهاد می‌کنیم به کلینیک مربوطه مراجعه کرده و با پزشک متخصص مشورت کنید.

تفاوت بینی گوشتی و استخوانی

تفاوت بینی استخوانی و گوشتی در پوست آن‌ها و استحکام قسمت غضروفی آن‌ها است. پوست بینی استخوانی نازک و استحکام قسمت غضروفی آن زیاد است. در نتیجه برای جراحی بینی غضروفی نیاز به تقویت بخش غضروفی بینی وجود دارد.

دوره نقاهت جراحی هم در بینی‌های گوشتی و استخوانی فرق دارد. معمولا این دوره در بینی‌های گوشتی طولانی‌تر است و شاهد تورم و کبودی بیشتری پس از جراحی خواهید بود. از طرفی ایرادات احتمالی در بینی‌های استخوانی بیشتر نمایان می‌شود.

سن مناسب عمل بینی 

بهترین سن برای انجام عمل بینی ، پس از رسیدن به بلوغ جسمی است. پس از رسیدن به بلوغ جسمی، اجزای صورت کاملا رشد کرده‌اند و مناسب‌ترین زمان برای اعمال تغییرات است. نتیجه جراحی بینی قبل از این زمان، ممکن است با رسیدن به بلوغ دستخوش تغییر شود. از طرفی هم اگر زمان زیادی از دوره طلایی عمل بینی بگذرد، ممکن است ترمیم محل جراحی طولانی شود.

سوالات متداول

  1. می‌توان جراحی زیبایی بینی را به همراه اصلاح انحراف بینی انجام داد؟
    این امکان کاملاً وجود دارد و اصولاً تمام جراحان زیبایی توصیه می‌کنند که این دو عمل به صورت همزمان و در یک مرحله انجام شود.
  2. پره‌های بینی الزاما باید در جراحی زیبایی بینی کوچک شوند؟
    در صورتی که سوراخ‌های بینی بزرگ، گشاد و یا غیر متقارن باشند، جراح با برداشتن پره‌های بینی این مشکل را اصلاح خواهد کرد تا در حد امکان، پره‌ها و سوراخ‌های بینی متقارن شوند.
  3. عمل جراحی بینی برای چه کسانی ضروری است؟
    هدف از انجام جراحی بینی ممکن است زیباتر کردن چهره یا رفع مشکلات مربوط به تنفس و بویایی باشد. عمل جراحی بینی به منظور زیبایی بیش‌تر چهره، یک عمل اختیاری است. اما در صورتی که پزشک شما تشخیص دهد که لازم است تحت عمل جراحی قرار بگیرید و در صورت امتناع از این کار، مشکلات جدی برای سلامتی‌تان پیش می‌آید، پس بهتر است این کار را انجام دهید.
1/5 (1 نظر)

نظرات ارزشمند شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط مجله مهزیار