Arabic | Persian | English

EN

AR

راهنمای جامع تغذیه قبل از عمل بینی+4 غذای ممنوعه

عمل بینی شاید به‌اسم چندان پیچیده نباشد. گرچه، نایده‌گرفتن مراقبت‌های قبل از عمل ممکن است دوره نقاهت سختی را برای شما به دنبال داشته باشد. رژیم غذایی درست یکی از مهم‌ترین مراقبت‌های قبل از جراحی بینی است. بنابراین، یک راهنمای جامع تغذیه قبل از عمل بینی می‌تواند در بهبود سریع‌تر بیمار به‌شدت موثر باشد. در این مقاله از مجله مهزیار، رژیم غذایی قبل از عمل بینی را به همراه 4 غذای ممنوعه در فرایند جراحی تشریح خواهیم کرد.

اهمیت تغذیه قبل از عمل بینی

اگر قصد دارید تن به تیغ جراحی بدهید، از نقش مهم تغذیه قبل از عمل بینی غافل نشوید. هیچ‌کس نقاهت دردناک و دیرگذر را دوست ندارد. خبر خوب این‌که تغذیه صحیح و مناسب پیش از جراحی، فرایند بهبودی را، پس از جراحی بینی، تسهیل می‌کند. ویژگی‌های کلی یک رژیم غذایی صحیح را در ادامه مرور می‌کنیم. 

  • مواد غذایی مورداستفاده‌تان را غنی کنید: ویتامین‌‌ها، مواد معدنی، پروتئین و آنتی‌اکسیدان‌ها سیستم ایمنی را تقویت و بازسازی بافت‌های مجروح را تسریع می‌کنند. 
  • آب کافی بنوشید: برای حفظ رطوبت و لطافت پوست و بافت‌های بینی آب بنوشید. آب، نه‌تنها خشکی و ترشحات غیرضروری بعد از جراحی را کاهش می‌دهد، بلکه برای سلامت عمومی پوست نیز مفید است.
  • مصرف الکل و دخانیات را قبل از عمل بینی محدود کنید: مواد محرک و مخدر با ضعیف‌کردن سیستم ایمنی بدن، شما را گرفتار عوارض جانبی بعد از عمل می‌کنند.


توصیه‌های مهم درباره تغذیه قبل از عمل بینی

توصیه‌های مهم درباره تغذیه قبل از عمل بینی

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، رژیم غذایی قبل از عمل بینی باید حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین و آنتی‌اکسیدان‌های غنی باشد. میوه‌ و سبزیجات تازه مانند توت‌فرنگی، خیار، هویج، آجیل‌ و حتی میوه‌های خشک منابع عالی تامین این ریزمغذی‌ها هستند. مصرف ماهی‌، بخصوص سالمون و قزل‌آلا، در تامین پروتئین و اسیدهای چرب امگا-۳ بسیار مفید است. وجود این مواد در بدن، باعث تقویت سیستم ایمنی و بازسازی سریع‌تر بافت‌های مجروح می‌شود.

پیشنهاد مطالعه:
حد مجاز ورزش بعد از ماموپلاستی [قدم به قدم از هفته 1 تا 8]

انواع جراحی بینی مانندجراحی بینی استخوانی به 8 ساعت ناشتایی نیاز دارد. پس بهتر است برنامه تغذیه قبل از عمل بینی را در وعده‌های کوچک و منظم، و طی روز تنظیم کنید. نکته قابل‌توجه این‌جاست که فرایند جراحی بینی برای هر شخص متفاوت است. در صورتی که از دارو یا مکمل خاصی استفاده می‌کنید، درباره محدودیت‌های رژیم غذایی قبل از عمل بینی و بعد از آن با پزشک خود مشورت کنید. تداخل دارویی می‌تواند عواقب هولناکی را منجر شود. 

غذاهای ممنوعه در تغذیه قبل از عمل بینی

غذاهای ممنوعه شامل مواد غذایی خاصی است که بر عمل بینی و بازسازی بافت بینی تاثیر سوء داشته باشند. با آگاهی از این موارد، می‌توانید به فرآیند بهبود خود کمک کنید. در تغذیه قبل از عمل بینی، بهتر است از مصرف این غذاها بپرهیزید:

  • آنتی‌اکسیدان‌های قوی: خوردن غذاهای غنی از آنتی‌اکسیدان‌های قوی (تمشک، انار یا گیاهان دارویی)، خونریزی را حین و بعد از عمل بینی افزایش می‌دهد. بنابراین، قبل از عمل بینی، بهتر است مصرف زیاد این غذاها را کاهش دهید.
  • مواد غذایی التهاب‌زا: چربی‌های اشباع‌، شیرینی‌، محصولات متشکل از آرد سفید و غذاهای آماده التهاب‌زا هستند. این غذاها، ورم بینی را بیشتر و فرایند نقاهت را کند می‌کنند. پیشنهاد ما این است که پیش از جراحی، از خوردن این گروه غذایی، کاملا اجتناب کنید.
  • غذاهای سرخ‌شده و چرب: غذاهایی که در روغن زیاد سرخ می‌شوند (چیپس و فست‌فود)، التهاب شدید وریدهای داخلی بینی را به دنبال دارند. بنابراین، بهتر است قبل از عمل، غذاهایی با روش‌‌ پخت سالم‌تر، نظیر آب‌پز یا بخارپز را مصرف کنید.
  • نوشیدنی‌های الکلی: نوشیدن شراب، آبجو و حتی قهوه، قبل از عمل بینی، هرگز توصیه نمی‌شود. این مواد عروق خونی را ملتهب کرده و خونریزی را در طول عمل بینی افزایش می‌دهند. الکل ممکن است بعد از عمل بینی، با درد، تهوع و خواب‌آلودگی مفرط بیمار را به دردسر بیندازد.

اصول کلی تغذیه قبل از عمل بینی

راهنمایی‌هایی که در ادامه می‌خوانید، خلاصه‌ای است از تمام آنچه پیش‌تر مفصل توضیح داده‌ایم. رعایت این نکات شما را با تغذیه قبل از عمل بینی آشناتر، و دوران نقاهت شما را به احتمال زیاد، کوتاه‌تر خواهد کرد.

  1. مصرف غذاهای غنی از ویتامین C: ویتامین C، در بازسازی بافت‌های آسیب‌دیده بسیار موثر است. پرتقال، گوجه‌فرنگی و فلفل دلمه‌ای به عنوان منابع غنی ویتامین C معرفی می‌شوند. سعی کنید آن‌ها را در رژیم غذایی قبل از عمل بینی خود بگنجانید.
  2. مصرف منابع پروتئینی: پروتئین‌ نقش مهمی در ترمیم زخم‌ها دارد. ماهی، مرغ، تخم‌مرغ، لبنیات پروتئینی کم‌چرب و حبوباتی نظیر لوبیا، نخود و عدس منابع پروتئینی هستند که می‌توانید در رژیم غذایی قبل از عمل بینی استفاده کنید.
  3. مصرف آنتی‌اکسیدان‌های ملایم: آنتی‌اکسیدان‌ها به طور کلی موجب کاهش التهاب و تسریع فرآیند بهبودی بعد از عمل بینی می‌شوند. از طرفی، برخی آنتی‌اکسیدان‌های قوی برای تغذیه قبل از جراحی بینی مضرند. میوه‌های قرمز یا خیلی ترش، و گیاهان دارویی منابع آنتی‌اکسیدان قوی هستند که لازم است از استفاده آن‌ها پیش از جراحی پرهیز کنید. توت‌ها، آلوئه‌ورا، خرما و کیوی آنتی‌اکسیدان‌های ملایم و مفیدی برای تغذیه قبل از جراحی بینی خواهند بود.
  4. اجتناب از نمک زیاد: نمک زیاد باعث حبس آب در بدن می‌شود و بازسازی بافت‌های مجروح را کُند می‌کند. معمولا توصیه می‌شود از غذاها و ادویه‌های شور مانند پنیر، سس‌ها، فست‌فود و تنقلات خودداری کنید.
  5. دوری از غذاهای چرب و التهاب‌زا: غذاهای چرب باعث افزایش تورم‌ و تاخیر در بهبودی پس از عمل بینی می‌شوند. چربی و غذا‌های مضر مثل روغن‌های ناسالم، پیتزا یا محصولات دارای آرد سفید عوامل اصلی تاخیر در بهبودی‌ هستند.
  6. اجتناب از الکل و سیگار: الکل و سیگار مستقیما سیستم ایمنی بدن را هدف قرار می‌دهند. به طوری که ممکن است نقاهت پس از عمل بینی را به‌شدت طولانی، سخت و دردناک کنند.
  7. نوشیدن آب کافی: آب کافی برای حفظ رطوبت بدن و بهبود جریان خون، به رشد سریع‌تر بافت‌های بینی کمک می‌کند. پزشکان، نوشیدن روزانه ۸ لیوان آب را برای سالم‌تر ماندن لازم می‌دانند.
  8. مشورت با پزشک یا متخصص تغذیه: هرگونه تغییر در رژیم غذایی نیازمند مشورت با متخصص تغذیه است. آن‌ها براساس وضعیت فیزیکی شما و نیازهای خاص‌تان، یک برنامه غذایی شخصی برای شما تنظیم می‌کنند، که نکات مهم در تغذیه قبل از عمل بینی در آن لحاظ شده است.
پیشنهاد مطالعه:
0 تا 100درمان و "رفع افتادگی سینه" [دلایل و روش درمان]

نقش کلینیک خدمات زیبایی مهزیار در تغذیه قبل از عمل بینی

جمع‌بندی

این مقاله، تلاش کرد راهنمایی جامع از تغذیه قبل از عمل بینی به‌همراه ۴ گروه غذایی ممنوع باشد. همین‌طور تا حد ممکن شما را با مسیری که برای جراحی بینی پیش رو دارید، آشنا کند. با رعایت رژیم غذایی قبل از عمل بینی، آسان‌بودن دوران نقاهت پس از جراحی را تضمین کنید و خیلی زود به زندگی روزمره‌ برگردید. اجتناب از خوردن غذاهای ناسالم و توجه به نکات عملی مطرح‌شده در مقاله، به شما کمک می‌کند عوارض و مشکلات پس از عمل را کاهش دهید، درمان کبودی‌های بعد از عمل سریع‌تر اتفاق بیفتد و بهترین نتیجه را به دست بیاورید.

سوالات متداول

  • چرا رژیم غذایی قبل از عمل بینی در بهبودی بعد از جراحی موثر است؟
    تغذیه قبل از جراحی بینی، به قوی‌ترشدن سیستم ایمنی بدن شما و ترمیم سریع‌تر جراحات و آسیب‌های ناشی از عمل کمک خواهد کرد. شما می‌توانید با جبران کمبود برخی ریزمغذی‌ها در بدن، علاوه‌بر تقویت سلامت عمومی خود، به‌راحتی از بروز عوارض پس از جراحی جلوگیری کنید.
  • اعتیاد به سیگار در جراحی بینی موثر است؟
    مصرف هر ماده مخدر و محرکی در فرایند جراحی بینی به‌شدت موثر است. توصیه ما این است که حتی در صورت اعتیاد به سیگار، پیش از جراحی بینی، برای مدتی کوتاه از سیگار کشیدن پرهیز کنید.
  • اصلی‌ترین ریزمغذی‌ لازم در تغذیه قبل از عمل بینی چیست؟
    تنها یک ماده مغذی توانایی ترمیم زخم‌ها و بهبود تروما (آسیب) جراحی بینی را ندارد. به طور کلی، ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها، در تعامل با یکدیگر، به آسان‌تر شدن دوره نقاهت شما کمک خواهند کرد. در این میان، نقش پررنگ آب را نیز نباید نادیده گرفت.
پیشنهاد مطالعه:
اولترازد چیست؟ | مزایا و معایب پیکرتراشی به روش ultraZ
0/5 (0 نظر)

نظرات ارزشمند شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط مجله مهزیار