Arabic | Persian | English

EN

AR

چسب زدن بینی بعد از عمل[بررسی نکات مهم+شرح 3 مرحله آن)

نحوه چسب زدن بینی بعد از عمل رینوپلاستی ( Rhinoplasty )، دغدغه اغلب افراد، بعد از عمل جراحی بینی است. این عمل که یکی از رایج‌ترین جراحی‌های پلاستیک در ایران محسوب می‌شود، نیاز به رعایت نکات بسیار مهمی از قبل از انجام عمل، تا پس از آن را دارد.

یکی از این نکات چسب‌زدن بعد از جراحی بینی است. البته جالب است بدانید که در خارج از ایران اینکه فرد از چسب بعد از جراحی استفاده کند یا خیر وابسته به نظر پزشک است و ممکن است دکتر تشخیص دهد که به چسب نیازی نیست. همه این‌ها وابسته به انواع مدل جراحی بینی است. اما در ایران غالباً همه افراد پس از جراحی از چسب استفاده می‌کنند.

در این مطلب از مجله مهزیار قصد داریم به بررسی جراحی بینی، و نکات مربوط به آن بپردازیم.

چسب زدن بعد از عمل بینی

احتمالاً اگر شما نیز قصد جراحی بینی خود را داشته باشید، با سؤال‌هایی رو به رو می‌شوید. پرسش‌هایی مانند اینکه تا چند ماه بعد از عمل بینی باید چسب زد؟ چرا بعد از برداشتن چسب، بینی ورم می‌‌کند؟ چرا بعد از عمل روی بینی چسب می‌زنند؟ در ادامه قصد داریم به این پرسش‌ها پاسخ دهیم.

تا چند ماه بعد از عمل بینی باید چسب زد؟

یکی از مهم ترین سؤال‌هایی که برای افراد پس از جراحی بینی پیش می‌آید این است که تا چه مدت بعد از جراحی باید از چسب استفاده کرد. مدت چسب زدن بینی پس از جراحی اغلب دارای بازه زمانی متغیری است. بهتر است درباره این موضوع از پزشک خود مشورت بگیرید زیرا هیچ‌کس جز جراح بینی شما نمی‌داند که مدت زمان چسب زدن بینی بعد از عمل برای شخص شما با توجه به تجربه عمل‌تان و ویژگی‌های پوست شما، تا کی باید باشد.

این تفاوت زمانی به نوع پوست بینی بستگی دارد. اگر پوست بینی نازک باشد، بعد از دو هفته می‌توان چسب زدن به بینی را متوقف کرد. در بینی‌های دارای پوست ضخیم، این مدت تا دو ماه افزایش می‌یابد. لازم به ذکر است پوست ضخیم، یکی از ویژگی‌های بینی‌های گوشتی است.
نکته: اما همانطور که گفته شد تمام موارد را بهتر است با دکتر خود چک کنید.

پیشنهاد مطالعه:
مهمترین علت کوچک شدن پروتز سینه (پاسخ به5سوالات پرتکرار)

چرا بعد از عمل روی بینی چسب می ‌‌زنند؟

یکی از دلایلی که پزشکان چسب بینی را پس از جراحی توصیه می‌کنند این است که از تورم جلوگیری کرده و روند درمان را ساده‌تر می‌کند. یکی دیگر از دلایل استفاده از چسب تأثیر روانی آن است. به این معنا که وقتی از چسب روی بینی استفاده می‌شود، باعث شده تا فرد راحت‌تر و به صورت تدریجی با ظاهر جدید خود سازگار شود.

بنابراین استفاده از چسب علاوه بر ویژگی‌های درمانی، دارای تأثیر روانی نیز هست. البته باید بدانید که برخی از افراد پس از جراحی حساسیت به چسب بینی را تجربه خواهند کرد. برای جلوگیری از این مشکل باید با پزشک خود مشورت کنند تا پزشک راهکارهای لازم را به آنها ارائه دهد.

روش صحیح استفاده از چسب بینی

پزشکان مختلف همانند تکنیک‌های جراحی خود، رویکردهای مختلفی برای استفاده از چسب بینی پس از جراحی دارند. نوع بینی و ضخامت پوست شما نیز می‌تواند تعیین کند که چگونه باید بینی خود را بعد از جراحی بینی با چسب بپوشانید. با این وجود، اصول اولیه چسب بعد از عمل بینی یکسان است.

توجه داشته باشید که پیش از آن که شروع به چسباندن چسب روی بینی خود کنید باید محل مورد نظر را با آب و صابون کاملا تمیز کنید. در ادامه روش صحیح استفاده از چسب بینی مرحله به مرحله آورده شده است.

مرحله اول: چسب زدن بینی به صورت افقی

معمولاً اولین مرحله برای درست چسباندن چسب بینی، آن است که از پل بینی شروع کنید. به این معنا که ابتدا ۳ تا ۵ چسب را به صورت افقی روی بینی خود قرار دهید. بهتر است که این کار را از نوک بینی خود شروع کنید. هر نوار باید تا حدی با نوار قبلی همپوشانی داشته باشد. همچنین مهم است که هنگام چسباندن نوار، ناحیه را به طور مساوی فشار دهید.

نکته: همانطور که به سمت بالا حرکت می‌کنید، نوارهای کوتاه تری بردارید تا نتیجه نهایی منظم تر به نظر برسد.

پیشنهاد مطالعه:
انواع روش های عمل شقیقه و تاثیر آن بر زیبایی

مرحله دوم: نوک بینی را به شکل “U” بپوشانید

حال باید یک تکه نوار بلندتر بردارید. نوک بینی را کمی به سمت بالا کشیده و همانند حرف  U انگلیسی نوک بینی را بپوشانید. توجه داشته باشید در حین انجام این کار سعی کنید سوراخ‌های بینی را نپوشانید.

مرحله سوم: مرحله اول را تکرار کنید

حال در مرحله سوم باید مجدد روی بینی را به صورت افقی با چسب بپوشانید. این مرحله دقیقاً شبیه به مرحله اول است. یعنی باید هر نوار باید تا حدی با نوار قبلی همپوشانی داشته باشد. توجه داشته باشید که روش صحیح استفاده از چسب بینی همگی مربوط به مراقبت‌های جراحی بینی محسوب می‌شود.

چرا بعد از برداشتن چسب، بینی ورم می‌کند؟

یکی دیگر از سؤال‌هایی که ممکن است  قبل یا بعد از جراحی بینی با آن رو به رو شوید همین پرسش است. چسب زدن بینی بعد از عمل باعث کاهش تورم بینی می‌شود. همچنین چسب زدن به پوست کمک می‌کند تا به بافت زیرین خود بچسبد و تورم آن کاهش یابد. حال زمانی که شما چسب بینی خود را جهت تعویض بر می‌دارید ممکن است احساس کنید که بینی شما ورم کرده است.

باید بدانید که این ورم کاملاً طبیعی بوده و به علت برداشته شدن فشار چسب از روی بینی ایجاد خواهد شد. در نتیجه بینی شروع به ورم‌کردن می‌کند. اما جای هیچ گونه نگرانی نیست. زیرا این ورم موقتی است. پس طبق تجویز پزشک خود به چسب زدن بینی بعد از عمل تا زمانی که نیاز است، ادامه دهید.

همانطور که پیش‌تر گفته شد، زمان استفاده از چسب، بستگی به نوع پوست شما دارد. بنابر آن چه گفته شد یکی از راه‌های کاهش ورم بینی بعد از جراحی استفاده از چسب است.

عوارض جراحی بینی

عمل بینی همانند هر جراحی دیگری با عوارضی همراه است. افراد باید پیش از آن که این عمل را انجام دهند با تمام عوارض آن آشنا باشند. لازم به ذکر است بیشتر عوارضی که پس از جراحی رخ می‌دهند موقتی بوده و پس از گذشت یک مدت برطرف خواهند شد. برای مثال مشکلات تنفسی بعد از جراحی بینی یکی از عوارض جراحی بینی محسوب می‌شود.

پیشنهاد مطالعه:
مزایا و معایب ابدومینوپلاستی + { 6 نکته مهم در انتخاب جراح }

جدول عوارض احتمالی کوتاه‌مدت و بلندمدت عمل بینی

کوتاه مدت

خونریزی

تورم

درد

کبودی

بلند مدت

عدم تقارن پره‌های بینی

مشکلات تنفسی

از بین‌رفتن حس بویایی

به جاماندن جای بخیه

 

در ادامه از برخی از این عوارض نام خواهیم برد.

  • تورم و التهاب بینی
  • اختلال‌های تنفسی
  • باقی ماندن جای چسب و آتل بینی
  • عفونت بینی پس از جراحی
  • تهوع و احساس گیجی
  • احساس خارش
  • گلو درد و درد عضلانی

چگونگی چسب زدن به بینی بعد از عمل

کلام آخر

همان‌طور که خواندید جراحی بینی یکی از شایع ترین عمل‌های زیبایی است و انواع مختلفی دارد. برای مثال تفاوت بینی استخوانی با سایر مدل ‌ها در عوارض بعد از جراحی مؤثر است. چسب زدن بینی پس از جراحی نیز یکی از مهم ترین مواردی است که باید به آن توجه شود. زیرا همان‌طور که اشاره شد باید به روش صحیح انجام شود تا از مشکلات بعدی جلوگیری کند.

خیلی از افراد فکر می‌کنند جراحی بینی استخوانی معمولاً نتیجه بهتری از بینی‌های گوشتی دارد. در صورتی که این گونه نیست و همه این‌ها وابسته به مهارت پزشک است. بنابراین توصیه می‌شود که برای جراحی زیبایی بینی به پزشک متخصص و کلینیک‌های معتبر مراجعه کنید.

سوالات متداول

  1. چسب زدن به بینی تا چه زمانی بعد از عمل باید ادامه پیدا کند؟
    این مورد حتما باید با پزشک مربوطه چک شود؛ زیرا ممکن است شما با فرد دیگر تفاوت داشته باشید. اما به طور کلی از چند هفته تا چند ماه متغیر است.
  2. نحوه بازکردن چسب بینی چگونه است؟
    بهتر است در بازکردن چسب بینی خود نهایت دقت و ظرافت را به خرج دهید و اگر می‌توانید آن را در حمام انجام دهید. خیسی چسب باعث می‌شوند که راحت‌تر از سطح پوست شما جدا شود.
  3. مزایای چسب زدن بینی بعد از عمل چیست؟
    علاوه بر اینکه وجود چسب روی بینی اطرافیان شما را آگاه می‌کند که هر حرکت غیرمنتظره و آسیب‌زننده‌ای در قبال شما انجام ندهند، موجب کاهش ورم بینی، جلوگیری از افتادگی بینی و چسبیدن بهتر پوست به لایه زیرین می‌شود.
  1. آیا راهی به جز جراحی برای فرم‌دهی و اصلاح بینی وجود دارد؟
    بله، تزریق فیلر بینی که در مرکز زیبایی مهزیار به صورت تخصصی با بالاترین میزان رضایت انجام می‌شود، یک روش غیرتهاجمی است که می‌توانید در صورت تمایل از آن استفاده کنید.
0/5 (0 نظر)

نظرات ارزشمند شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط مجله مهزیار