Arabic | Persian | English

EN

AR

چگونه عوارض ماموپلاستی را به حداقل برسانیم؟| + 5 روش کاربردی 

حتما دیده‌اید که در جهان امروز، سینه‌های بزرگ تا چه اندازه ستایش می‌شوند. اندامی که در نظر دیگران قابل ستایش‌ است، گاهی، به علل متعدد، برای صاحبش مایه رنج و عذاب می‌شود! ماموپلاستی اینجا به کار می‌آید. عملی که اساسا برای کوچک‌کردن سینه‌ها انجام می‌شود. می‌خواهیم عوارض ماموپلاستی و 5 روش کاربردی برای کاهش این عوارض را در این مقاله بررسی کنیم.

تغییرات بافت سینه در عمل ماموپلاستی

ماموپلاستی چیست؟

ماموپلاستی ، مجموعه‌ای از جراحی‌های مربوط به تغییر سایز یا شکل ظاهری سینه است و به طور کلی، 2 نوع دارد.

ماموپلاستی کاهشی (ریداکشن)

ماموپلاستی کاهشی، برای کوچک‌کردن سایز سینه انجام می‌شود. افراد ممکن است به دلایل زیر، برای جراحی ریداکشن سینه اقدام کنند:

  • درد مزمن گردن و شانه به واسطه بزرگی سینه‌ها
  • آزار و اذیت سرشانه‌ها به علت فشار وارده توسط بند سوتین
  • حساسیت و عرق‌سوزشدن مدام پوست زیر سینه
  • درد عصبی
  • محدودیت برای انجام برخی ورزش‌ها
  • کاهش اعتمادبه‌نفس به خاطر سینه‌های بزرگ
  • عدم تقارن سینه‌ها

هر یک از این موارد، برای کسی که سینه‌های درشتی دارد، دلیل قانع‌کننده‌ای برای انجام جراحی ماموپلاستی کاهشی است.

ماموپلاستی افزایشی (آگمنتیشن)

عمل ماموپلاستی، همیشه برای کوچک‌ترکردن سایز سینه انجام نمی‌شود. گاهی کوچک‌بودن سینه‌ها، باعث می‌شود افراد، تصویری را که از خودشان دارند دوست نداشته باشند. در این شرایط، ماموپلاستی افزایشی به کمک‌شان می‌آید. این روش جراحی، معمولا با قراردادن پروتز سینه یا ایمپلنت انجام می‌شود. ماموپلاستی افزایشی به این دلایل ممکن است انجام شود:

  • تاثیر نامتقارن‌بودن سینه‌ها در پوشش ظاهری
  • کوچک‌شدن قابل‌توجه سایز سینه‌ها به واسطه بارداری یا کاهش وزن خیلی زیاد
  • کاهش اعتماد‌به‌نفس در بانوان به دلیل صاف‌بودن قفسه سینه 

رایج‌ترین عوارض ماموپلاستی؛ ضعف و خستگی عمومی

یکی از رایج‌ترین عوارض ماموپلاستی، احساس ضعف و خستگی زیاد در بدن، حساسیت بافت و قرمزشدن پوست، پس از انجام جراحی است. حتی اگر جراحی از نظر پزشکی، ضروری تشخیص داده شود، ترومای واردشده، شخص را به شدت ضعیف می‌کند. این عامل، حتی در جراحی‌های بدون عارضه نیز شایع است. خستگی بعد از عمل ممکن است به این دلایل باشد:

  • تغییرات در رژیم غذایی
  • به‌هم‌ریختن هورمون‌ها
  • صرف انرژی برای بهبود و بازسازی بافت‌های آسیب‌دیده

این مشکلات، عموما تا یک ماه پس از انجام جراحی طول می‌کشند. گرچه، روش‌هایی برای تسریع بهبودی عوارض توصیه شده‌اند:

  • نوشیدن آب زیاد
  • استفاده از منابع غذایی سرشار از ریزمغذی‌ها
  • محدودکردن مصرف یا اجتناب از کافئین
  • دوری از الکل و استعمال دخانیات
  • بازگشت آرام به فعالیت‌های روزانه، پس از صدور اجازه توسط پزشک
پیشنهاد مطالعه:
پاسخ به 5 سوال مهم در مورد [پوشیدن گن بعد از ابدومینوپلاستی]

عفونت

ایجاد عفونت، از معدود خطرات احتمالی  بعد از ماموپلاستی است. طبق آمار، تنها 1 تا 2 درصد از متقاضیان کوچک‌کردن سینه دچار عفونت پس از عمل می‌شوند. این نکته گفتنی‌ست که عفونت، معمولا 5 تا 7 روز پس از انجام جراحی ریداکشن سینه ممکن است رخ دهد. علائم بروز عفونت عبارتند از:

  • قرمزی یا احساس داغی در اطراف برش جراحی
  • درد و ناراحتی شدید
  • ترشحات بدبو از زخم
  • تب و لرز
  • تهوع

اگر با چنین علائمی مواجه شدید، به سرعت پزشک معالج خود را مطلع کنید.

نکروز چربی یا نوک پستان

نکروز نوک پستان (نکروز کمپلکس نوک سینه- آرئولار)، یک عارضه بسیار نادر در جراحی کوچک‌کردن سینه است. این عارضه، زمانی به وقوع می‌پیوندد که پس از تغییر شکل سینه طی جراحی، خون‌رسانی به نوک پستان درست انجام نشود. وقتی خون کافی، به بافت حساس نرسد، بهبود بافت انجام نمی‌شود و عضله می‌میرد.

نشانه اصلی نکروز نوک پستان، تغییر رنگ غیرعادی در این نقطه است. اگر انی ناحیه رنگ‌پریده‌تر یا پررنگ‌تر از حالت عادی باشد، نشانه نرسیدن خون کافی به این ناحیه است و تماس سریع با پزشک، بهترین راهکار ممکن خواهد بود.

هماتوما (ایجاد لخته خون)

هنگام درنظرگرفتن خطرات پس از عمل ریداکشن، مراقب شکل‌گیری هماتوما باشید؛ یعنی زمانی که رگ خونی، پس از جراحی، شروع به خونریزی می کند. در میان عوارض ماموپلاستی، هماتوما به شکل سینه سفت و آسیب‌دیده، برآمده و دردناک ظاهر می‌شود. اگر خونریزی خودبخود متوقف نشود، بیمار نیازمند جراحی مجدد خواهد بود.

بی‌حس‌شدن نوک پستان

حدود 10% از بیماران عمل کوچک‌کردن سینه، بی‌حس‌شدن نوک پستان را تجربه می‌کنند. این اتفاق، اغلب دلیل مشخصی دارد که می‌تواند هر یک از موارد زیر باشد:

  • حجم بالایی از بافت پستان برداشته شود
  • قسمت بزرگی از نوک پستان برداشته شود
  • سابقه مصرف سیگار یا هر شکلی از نیکوتین 
  • بیماری زمینه‌ای مرتبط با گردش خون یا اعصاب

عوارض ماموپلاستی، اکثر مواقع موقتی هستند و به مرور بهبود می‌یابند. هرچند، بی‌حسی نوک پستان، ممکن است دائمی شود و حساسیت این ناحیه، هرگز بازنگردد.

عدم تقارن بافت یا نوک پستان

این عارضه، بین خطرات احتمالی بعد از عمل ماموپلاستی، به‌خصوص اگر به دلیل متقارن‌نبودن سینه‌ها تن به عمل جراحی داده باشید، شدیدا ناراحت‌کننده است. ممکن است پس از اتمام جراحی و گذراندن دوران نقاهت، بافت سینه‌ها کماکان نامتقارن باشد.

این نکته را البته نباید از یاد برد: «سینه‌ها فقط خواهر هستند، نه خواهران دوقلو. بنابراین ممکن است بعد از عمل، باز هم متقارن نباشند». این احتمال هم وجود دارد که بعد از گذشت ماه‌ها، بافت جراحی‌شده بهبود کامل یافته و این نامتقارن‌بودن اصلاح شود.

پیشنهاد مطالعه:
کاهش "درد بعد از عمل ابدومینوپلاستی" فقط با رعایت 5 نکته!

کاهش عوارض ماموپلاستی

اختلال در شیردهی، از دیگر عوارض ماموپلاستی

طبق گفته متخصصان، اینکه افراد پس از انجام جراحی ماموپلاستی، ممکن است توانایی شیردهی خود را از دست بدهند، افسانه است. چراکه در این عمل، مجرای شیر برداشته نمی‌شود. 

تنها در صورتی که نوک سینه و آرئولا حین عمل برداشته شود، این توانایی از بین خواهد رفت. بنابراین، لازم است درباره تکنیک موردنظرتان در این جراحی زیبایی، با پزشک خود صحبت کنید. اگر درباره تاثیر عمل پروتز سینه بر شیردهی کنجکاو هستید، مقاله “آیا شیردهی بعد از پروتز سینه امکان پذیر است؟” را مطالعه کنید.

برای دوری از عوارض ماموپلاستی، چه زمانی این عمل را انجام دهیم؟

در واقع، نمی‌توان کاملا از خطرات پس از عمل ماموپلاستی گریخت. چراکه جراحی سنگینی است و به بافت آسیب می‌زند. این جراحی را می‌توان در هر سنی انجام داد، اما بهتر است زمانی اقدام به انجام ماموپلاستی کنید که پنجره رشد شما بسته شده یا از زمان بارداری و شیردهی‌تان گذشته باشد. چراکه بارداری و تغییرات شدید وزن، ممکن است شما را مجبور به جراحی مجدد کند. 

برای کاهش عوارض ماموپلاستی، چه مراقبت‌هایی لازم است؟

برای آنکه تا جایی که ممکن است، از خطرات احتمالی بعد از ماموپلاستی در امان باشید، مراقبت‌های قبل و بعد از جراحی را جدی بگیرید. این موارد به شما کمک می‌کنند نقاهت آسان‌تری داشته باشید.

  • چند روز قبل از جراحی: توصیه می‌شود تا چند روز پیش از عمل، قفسه سینه را با یک محلول ضدعفونی‌کننده تمیز کنید. این کار، امکان رشد باکتری‌های طبیعی پوست را از بین می‌برد.
  • پس از جراحی: یکی از اعضای تیم جراحی، آموزش‌های لازم را برای مراقبت از زخم‌ها به شما خواهد داد. پیروی درست از این موارد، خطر عفونت و بروز عوارض ماموپلاستی را به شدت کاهش خواهد داد.

5 روش کاربردی برای کاهش عوارض ماموپلاستی

برای کاهش عوارض ماموپلاستی، توصیه‌هایی وجود دارد که در اینجا برایتان می‌آوریم. پیروی از این موارد، به شما کمک می‌کند تا دوران نقاهت‌تان آنچنان سخت و دردناک نباشد. به این موارد توجه کنید:

  1. مرکز خدمات زیبایی و پزشک معالج‌تان را با تحقیق و بررسی جدی انتخاب کنید و به‌ راحتی به هر پزشکی اعتماد نکنید.
  2. از قرارگرفتن در معرض نور مستقیم خورشید بپرهیزید. 
  3. طبق دستور پزشک، برای بهبود سریع‌تر زخم‌های جراحی، از داروهای ترمیم‌کننده استفاده کنید.
  4. پانسمان‌ها را منظم تعویض کنید.
  5. ماساژ مخصوصی را که بعد از ماموپلاستی به شما آموزش داده می‌شود انجام دهید.

برای کمترکردن عوارض ماموپلاستی، این ماساژ را انجام دهید

ماساژ سینه بعد از ماموپلاستی، تا حدودی شبیه تست‌کردن سینه‌ها برای سرطان پستان است. این ماساژ سینه ، کمک زیادی به دوری از خطرات احتمالی بعد از ماموپلاستی می‌کند.

پیشنهاد مطالعه:
پروتز سینه سیلیکونی چیست؟ [مزایا و 9 عارضه احتمالی]

اغلب، از هفته دوم پُست‌آپ، دست‌ها را روی قسمت بالایی سینه قرار دهید و کمی به پایین فشار دهید. سپس دست‌ها را زیر سینه قرار دهید و رو به بالا فشار دهید. سپس دست‌ها را کنار سینه‌ها قرار داده و آنها را به سمت داخل هدایت کنید. این ویدئو به صورت تصویری، ماساژ سینه را به شما اموزش می‌دهد.

ماساژ سینه برای کاهش عوارض ماموپلاستی

کلام آخر

در این مقاله از مجله مهزیار، تلاش کردیم عوارض ماموپلاستی و روش‌های کاربردی برای دوری از این خطرات را به کامل‌ترین شکل توضیح دهیم. در نهایت، آنچه باید در نظر داشت این است که نمی‌توان کاملا از عوارض جراحی کوچک‌کردن سینه در امان بود. در عین حال، رعایت توصیه‌های پزشک و مراقبت‌های قبل و بعد از عمل جراحی، بهترین راهکار برای مقابله با عارضه‌های ممکن پس از ماموپلاستی است.

سوالات متداول

  1. آیا این امکان وجود دارد که عوارض ماموپلاستی را به حداقل رساند؟
    بله، با رعایت مراحل مشاوره کامل با پزشک، انتخاب تکنیک مناسب و مراقبت مناسب پس از عمل، می‌توان عوارض ماموپلاستی را به حداقل رساند.
  1. آیا مشاوره با پزشک متخصص قبل از عمل مهم است؟
    مشاوره کامل با پزشک متخصص برای انجام ماموپلاستی بسیار اهمیت دارد. در این مشاوره، پزشک متخصص شرایط سلامتی بیمار را بررسی کرده، راهنمایی‌های قبل و بعد از عمل را ارائه می‌دهد و برای کسب بهترین نتیجه ممکن، جراحی را انجام می‌دهد.
  1. آیا استفاده از ضدعفونی‌کننده‌ و آنتی‌بیوتیک‌ها ضروری است؟
    استفاده از ضدعفونی‌کننده‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها قبل و بعد از عمل ماموپلاستی، برای کاهش خطر عفونت، بسیار مهم است. این اقدامات بهداشتی، ایجاد عفونت‌های ناخواسته را کاهش می‌دهد.
  1. با رعایت مراقبت‌های مناسب پس از عمل، عوارض کاهش می‌یابند؟
    حتما، مراقبت و بازسازی مناسب پس از ماموپلاستی نقش مهمی در کاهش عوارض دارد. رعایت دستورات پزشک، استفاده از لباس مناسب، جلوگیری از فعالیت‌های سنگین و چاق و لاغرنشدن مکرر، بهبود نتایج جراحی و کاهش عوارض ماموپلاستی را تسهیل می‌کند. همچنین، پیگیری دقیق و مراجعه منظم به پزشک معالج نیز اهمیت دارد، تا هرگونه مشکل را به‌موقع تشخیص داده و اقدامات مناسب انجام شود.
  2. آیا می‌توان تمامی عوارض ماموپلاستی را کاهش داد؟
    با رعایت مراحل مشاوره و راهنمایی پزشک، استفاده از تکنیک‌های مناسب و مراقبت مناسب پس از عمل، بسیاری از عوارض ماموپلاستی قابل کاهش هستند. با این حال، همیشه ممکن است برخی از عوارض، غیرقابل کنترل باشند. در هر صورت، اقدامات مناسب و مشورت با پزشک متخصص می‌تواند ریسک عوارض را به حداقل برساند.
0/5 (0 نظر)

نظرات ارزشمند شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط مجله مهزیار