Arabic | Persian | English

EN

AR

7 روش قطعی درمان سلولیت + [مقایسه معایب و مزایای هر روش]

همه ما، گاهی اوقات پوست پهلوها یا پاهایمان را در مشت گرفته و به‌خاطر سلولیت، با نفرت به آن‌ها نگاه کرده‌ایم. درمان سلولیت به یکی از دغدغه‌های امروزی انسان‌، بخصوص بانوان، تبدیل شده است. چراکه ممکن است آن‌ها را برای پوشیدن لباس‌هایی که دوست دارند، دچار محدودیت کند. روش‌های درمانی سلولیت متغیرند و نتیجه‌بخشی آن‌ها برای هر فرد متفاوت‌ است. اما، روش‌هایی که در حال حاضر وجود دارند، تا حد زیادی سلولیت‌ را از بین می‌برند. در این مقاله از مجله زیبایی مهزیار ، 7 روش درمان قطعی سلولیت را با مزایا و معایب آن بررسی می‌کنیم. 

برای درمان سلولیت چه روش‌هایی وجود دارد؟ 

برای درمان سلولیت چه روش‌هایی وجود دارد؟ 

سلولیت یکی از مشکلات پوستی است که بسیاری از مردم با آن مواجه هستند. سلولیت به عنوان یک عارضه پوستی، باعث تورم، درد و ناراحتی می‌شود. حتی ممکن است باعث افزایش استرس شود. برای درمان سلولیت، روش‌های گوناگونی وجود دارد. برخی از این روش‌ها طبیعی هستند؛ مثل ورزش، رژیم غذایی یا جوراب‌های رفع سلولیت و برخی، با استفاده از دستگاه‌ها و تکنولوژی مدرن پزشکی امکان‌پذیر هستند؛ نظیر لیزر، لیپوساکشن، لیپولیز و سابسیژن.

راه‌های طبیعی درمان سلولیت چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، سلولیت پوستی با روش‌هایی، قابل رفع است. اینکه برای درمان سلولیت کدام روش را انتخاب کنید کاملا به خود شما برمی‌گردد. روش‌های طبیعی رفع سلولیت عبارتند از: 

  • ورزش
  • رژیم غذایی 
  • جوراب‌های رفع سلولیت

ورزش منظم، بهترین راه درمان سلولیت

اگر از دوران نوجوانی، ورزش را به طور منظم در برنامه زندگی‌تان داشته باشید، سلولیت اصلا به سراغ شما نمی‌آید. زیرا ورزش، با عضله‌سازی، از شل‌شدن و افتادگی پوست و ایجاد سلولیت جلوگیری می‌کند. گرچه، اگر ورزش را در سنین جوانی جدی نگرفته و دچار سلولیت پوستی هستید، باز هم دیر نشده است. درمان سلولیت هم با ورزش ممکن است.

ورزش منظم جریان خون و فعالیت غدد لنفی را تقویت می‌کند. ضمن اینکه با ساخت عضله و ازبین‌بردن چربی‌های سخت زیر پوست، که باعث ساخت سلولیت می‌شوند، به مرور پوست را سفت و آثار سلولیت را کمرنگ‌تر می‌کند. البته، این نکته را از قلم نیندازیم که رفع سلولیت با ورزش، در عین کم‌هزینه‌بودن، زمان‌بر است و نمی‌توان از آن انتظار نتیجه سریع داشت. این روش درمانی صبر، مقاومت و تداوم می‌خواهد.

پیشنهاد مطالعه:
بررسی عوارض پیکرتراشی + {معرفی 3 روش پرکاربرد}

ورزش منظم، بهترین راه درمان سلولیت

رژیم غذایی، روش درمان سلولیت است یا روش ایجاد آن؟

شاید فکر کنید غذاخوردن، رفتاری سلولیت‌ساز است. بله، اما چه غذایی؟ غذاهای چرب و شیرین، که چربی‌ساز هستند، فایده‌ای به بدن نمی‌رسانند، گردش‌خون را کند و بدن را تنبل می‌کنند، سلولیت هم می‌سازند. اما چه راهی برای درمان سلولیت با رژیم غذایی وجود دارد؟ رژیم غذایی سالم. غذاهایی که تصفیه‌کننده خون هستند و به سرعت  گردش خون و افزایش متابولیسم کمک می‌کنند، این قابلیت را دارند که تا حدی سلولیت را درمان کنند.

این روش نیز، مانند ورزش‌کردن، زمان زیادی می‌طلبد، اما تاثیرگذاری آن ثابت‌ شده است. رژیم غذایی حتی می‌تواند یک روش پیشگیری از ایجاد سلولیت باشد. سبزیجات، میوه، موادغذایی حاوی آنتی‌اکسیدان مصرف کنید و آب‌نوشیدن زیاد را فراموش نکنید. در گذر زمان، متوجه تغییرات عظیم بدن‌تان خواهید شد. فقط صبور باشید و تسلیم نشوید.

جوراب‌ رفع سلولیت (الاستیک) چیست و چگونه کار می‌کند؟

اخیرا، جوراب‌های ساق‌بلند فشاری الاستیک، برای درمان واریس و سلولیت ساخته شده است، که با اعمال فشار بر نواحی ساق پا و ران‌‌ها، از تجمع چربی در این نواحی جلوگیری می‌کند. این جوراب‌ها، برای درمان سلولیت، مدت‌زمان طولانی‌تری زمان لازم دارند. نتیجه کلی اما، این است که سلولیت‌ها پس از مدتی وضعیت بهتری می‌یابند یا حتی ممکن است بهبود کامل پیدا کنند.

پیشگیری از سلولیت یا درمانِ سلولیت؟

پیشگیری از سلولیت یا درمانِ سلولیت؟

پیشگیری بهتر از درمان است. جلوی ضرر را هم از هر جایی بگیرید منفعت است. این‌ها را گفتیم که به اینجا برسیم:  «شاید حوصله رژیم غذایی سالم و ورزش‌کردن را نداشته باشید و چربی‌ها زیر پوستتان انباشته شده باشد. لااقل می‌شود با روش‌هایی از ماندگارشدن این چربی‌ها و تبدیل‌شدن‌شان به سلولیت پیشگیری کرد». کار سختی هم نیست. جراحی‌هایی نظیر عمل لیپوماتیک و لیفت ران، برای ازبین‌بردن چربی‌های پهلو و ران‌ها روش مناسب و به‌نسبت کم‌ریسکی است. 

سوءتفاهم نشود! ما شما را به انجام عمل جراحی تشویق نمی‌کنیم. اما اگر فرم بدن‌تان برایتان مهم است و انرژی یا زمان کافی برای فعالیت بدنی ندارید، یا نمی‌خواهید دست از خوردن غذاهای محبوب‌تان بردارید، جراحی لیپوماتیک هم یک روش لاغری است. حتی می‌توانید برای داشتن شکمی صاف و بدون‌چربی، سراغ ابدومینوپلاستی هم بروید.

راهکارهای جدید علم برای درمان سلولیت پوستی چیست؟

امروزه، علم پزشکی، روش‌هایی را معرفی کرده است که سلولیت را به صورت دائمی از بین می‌برند. این روش‌های درمانی سلولیت عبارتند از:

  • ماساژهای تحت فشار
  • لیزردرمانی
  • کرایولیپولیز
  • سابسیژن
  • مزوتراپی
  • امواج رادیویی
  • لیپوساکشن

ماساژ تحت فشار چگونه به درمان سلولیت کمک می‌کند؟

ماساژ تحت فشار یکی از روش‌های پرکاربرد در درمان سلولیت است. این تکنیک، با استفاده از دستگاه‌های خاصی که قادر به ایجاد فشار زیاد روی پوست هستند، انجام می‌شود. ماساژ تحت فشار، عملکرد دستگاه گردش خون و لنف را در مناطق موردنظر بهبود می‌دهد و باعث کاهش تورم و درد می‌شود. 

پیشنهاد مطالعه:
چگونگی انجام ورزش بعد از ابدومینوپلاستی { پاسخ به 5 سوال رایج)

ماساژ تحت فشار، از روش‌های غیرتهاجمی رفع سلولیت است و عوارض جانبی خاصی ندارد. برای آنکه بهترین نتیجه را از این ماساژ بگیرید، لازم است ماساژ تحت فشار را چندین جلسه تکرار کنید.  در عین حال، در نظر داشته باشید که این جلسات، هزینه‌بر هستند. بنابراین، یادتان باشد برای اتمام دوره درمان سلولیت با ماساژ تحت فشار، همیشه مبلغی را زیر بالش نگه دارید. 

لیزردرمانی چطور باعث درمان سلولیت می‌شود؟

لیزردرمانی چطور باعث درمان سلولیت می‌شود؟

لیزردرمانی از روش‌های درمان سلولیت با تاثیر طولانی‌مدت و قابل‌ مشاهده است. یک کانول کوچک وارد پوست می‌شود و انرژی لیزر را مستقیما به زیر پوست منتقل می‌کند. در این حالت، نوارهای فیبری که باعث کشیدگی سطح پوست به پایین می‌شوند، آزاد شده و چربی‌های سطحی را ذوب می‌کنند. این فرایند تولید کلاژن را در پوست تحریک می‌کند و ظاهری صاف‌تر به پوست شما می‌دهد.

کرایولیپولیز، روش نوین درمان سلولیت 

دستگاه کرایولیپولیز، در لایه سطحی چربی را منجمد و با این کار به صاف‌تر شدن سطح پوست کمک می‌کند. در این فرایند، سلول‌های چربی به‌آرامی منجمد شده و به شکل طبیعی از بدن دفع می‌شوند. این روش آسیبی به بافت‌های مقابل نمی‌زند و یک جلسه درمانی برای اثربخشی آن کافی است. در ضمن، نتیجه نهایی کرایولیپولیز، طی 4 هفته مشخص می‌شود. 

سابسیژن در رفع سلولیت چه نقشی ایفا می‌کند؟

یکی از جدیدترین روش‌های درمان سلولیت عمیق، سلفینا است. پایه این روش، برش یا سابسیژن است. جهت بهبود ظاهر توده‌ها یا برجستگی‌های ناشی از سلولیت، نوارهای فیبری منقبض‌کننده آزاد می‌شوند. سابسیژن، در عین آنکه درمانی موثر و طولانی‌مدت برای رفع سلولیت است، به بیهوشی عمومی احتیاج ندارد.

این نکته هم قابل ذکر است که سابسیژن، برای درمان سلولیت پوست‌های افتاده و پرتقالی روش مناسبی نیست. منظور از پوست پرتقالی، پوستی است که منافذ آن بیش‌ازحد باز است و فرورقتگی‌های کوچکی در سطح آن وجود دارد. پوست پرتقالی معمولا با افزایش سن و کم‌توان‌شدن پوست برای بازسازی خودش به وجود می‌آید.

مزایا و معایب روش‌های درمان سلولیت

هر کدام از روش‌های درمان سلولیت، مزایا و معایب خاص خود را دارند. در جدول زیر، مزایا و معایب هر روش‌ را می‌توانید مشاهده کنید:

روش درمان

مزایا

معایب

ورزش منظم

کم‌هزینه، بدون عوارض جانبی زمان‌بر بودن نتیجه‌بخشی

رژیم غذایی

کم‌هزینه، بدون عوارض جانبی

زمان‌بر بودن نتیجه‌بخشی

جوراب الاستیک

جلوگیری از تجمع چربی، با اعمال فشار در نقاط دارای سلولیت

زمان‌بر بودن نتیجه‌بخشی

ماساژ تحت فشار

غیرتهاجمی‌بودن، درد و التهاب کمتر

هزینه‌بربودن، نیازمند جلسات متعدد

لیزردرمانی

نتیجه دائمی، درد و تورم کمتر

درد، قرمزی، التهاب 

کرایولیپولیز

تک‌جلسه‌ای بودن فرایند

تغییر موقت رنگ پوست، کبودی، حساسیت پوست، تورم

سابسیژن

نتیجه طولانی‌مدت، بدون نیاز به بیهوشی

تورم پوست اطراف محل جراحی، درد

پیشنهاد مطالعه:
بدترین و بهترین روش لاغری برای شما کدام است؟

کلام آخر

مقاله پیش رو، 7 روش درمان سلولیت را به اضافه مزایا و معایب هر روش برای شما بررسی کرد. سلولیت‌، زیبایی را از پوست می‌گیرد و ظاهر آن را سالخورده و بی‌نشاط می‌کند. آزادی شما را در لباس‌پوشیدن می‌گیرد و اضطراب و کاهش اعتمادبه‌نفس را برایتان در پی خواهد داشت.

پس چه بهتر که با انتخاب روشی درست و کم‌خطر برای رفع سلولیت، هرگز اجازه ندهید تغییرات ظاهری باعث شوند خودتان را کمتر دوست بدارید. همپنین روش‌های متنوع و کاربردی زیادی امروزه روز به عنوان روش‌های جوانسازی پوست به علاقه‌مندان عرضه می‌شود که هر فردی بتواند با افزایش سن و بروز مشکلات طبیعی هم اعتماد به نفس خود را حفظ کند و از زیبایی خود لذت ببرد.

همیشه در نظر داشته باشید، شما به‌تنهایی نمی‌توانید روش مناسب درمان سلولیت را برای خودتان انتخاب کنید. مشورت با پزشک یا متخصص پوست، کمک زیادی به شما خواهد کرد. ممکن است حتی نیازی به روش‌های درمانی مدرن سلولیت نداشته باشید و با رژیم یا ورزش بتوانید آن‌ را از بین ببرید. رعایت رژیم غذایی سالم و ورزش منظم، همیشه به عنوان یک راهکار پیشگیری/درمان سلولیت، توسط پزشکان توصیه می‌شود.

سوالات متداول

  1. سلولیت چیست؟
    سلولیت یک مشکل پوستی است که باعث ایجاد برآمدگی و فرورفتگی روی پوست می‌شود و می تواند ظاهر آن را تحت‌تاثیر قرار دهد. سلولیت به دلیل توزیع متفاوت چربی، ماهیچه و بافت همبند در زنان شایع‌تر است.
  2. نشانه های سلولیت چیست؟
    بارزترین علامت سلولیت، گودی و ناهمواری پوست است. پوست دارای سلولیت اغلب ظاهری شبیه پوست پرتقال یا پنیر سوئیسی دارد.
  3. چه زمانی برای درمان سلولیت به پزشک مراجعه کنیم؟
    از آنجایی که سلولیت سلامت را تهدید نمی‌کند، درمان لازم ندارد. با این حال، اگر برای زیبایی قصد دارید آن را درمان کنید، می‌توانید با پزشک خانواده، متخصص پوست یا جراح پلاستیک مشورت کنید.
  4. چه چیزی باعث سلولیت می شود؟
    اطلاعات زیادی در مورد علل ایجاد سلولیت در دسترس نیست. این پدیده مربوط به رشته‌هایی است که بافت همبند پوست را به ماهیچه‌های زیرین متصل می‌کند. بین بافت همبند و ماهیچه‌ها، رسوبات چربی وجود دارد که وقتی بزرگ می‌شوند، پوست را به سمت بالا می‌کشند. در حالی که الیاف پیوندی پوست را در جای خود نگه می‌دارند و در نتیجه، روی پوست به نام سلولیت ایجاد می‌شود.
0/5 (0 نظر)

نظرات ارزشمند شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط مجله مهزیار