Arabic | Persian | English

EN

AR

8 فاکتور اساسی در {مراقبت های بعد از عمل ماموپلاستی}

هر ساله، افراد زیادی به علت بیماری یا ناراحتی از سایز بزرگ سینه‌هایشان به ماموپلاستی رو می‌آورند. عملی که با برداشتن بخشی از بافت سینه، همزمان بار بزرگی را از دوش فرد نیز برمی‌دارد. عمل‌های جراحی به علت آسیب و ضربه مهلکی که به بدن وارد می‌کنند، روش‌های تهاجمی هستند و لازم است برای بازگشت به زندگی عادی پس از جراحی، نکاتی را رعایت کنید تا درگیر عوارض ماموپلاستی و دردسرهای بعد از آن نشوید. در این مقاله از بلاگ مهزیار سعی می‌کنیم مراقبت های بعد از عمل ماموپلاستی را در کنار هم بررسی کنیم.

عمل ماموپلاستی چیست؟

جراحی کوچک‌کردن سینه یک جراحی تهاجمی است که طی آن، پزشک شما بافت و پوست سینه را برای تغییر اندازه و شکل سینه‌های شما برمی دارد. پس از عمل، احساس ضعف و خستگی طبیعی است. ممکن است برای چند هفته احساس درد داشته باشید، اما بعد از اتمام جراحی، هر روز کمی قوی‌تر می‌شوید. برای چند هفته ممکن است خستگی و کمبود انرژی را احساس کنید که این مورد هم به مرور زمان فروکش خواهد کرد.

مراقبت های بعد از عمل ماموپلاستی(8 فاکتور مهم)

دوران نقاهت بعد از ماموپلاستی چندین فاکتور اساسی دارد که لازم است برای گذر از مراحل بعد از عمل با آنها آشنا باشید. برخی از این فاکتورها در سایر جراحی‌های مرتبط به سینه مانند پروتز سینه، لیفت سینه و … یکسان است. در ادامه این متن، مراقبت های بعد از عمل کوچک کردن سینه را باهم مرور خواهیم کرد.

بعد از اینکه به هوش بیایید، یک لباس فشرده برای کمک به کاهش تورم و بهبودی خواهید پوشید. باید ترتیبی دهید که شخصی شما را به خانه برساند تا بتوانید دوران نقاهت بعد از ماموپلاستی را در خانه شروع کنید. 8 نکته‌ای را که مطرح می‌کنیم به خاطر داشته باشید.

پیشنهاد مطالعه:
14 نکته ضروری "مراقبت های بعد از تزریق چربی به باسن"

1. داروهای مسکن را طبق دستور مصرف کنید

به احتمال زیاد بعد از عمل احساس ناراحتی خواهید کرد؛ به هر حال، شما تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اید. جراح شما داروهای مسکن را برایتان تجویز می‌کند و دستورالعمل‌هایی را در مورد نحوه مدیریت درد به شما می‌دهد. برای کاهش هرگونه ناراحتی و بهبودی بهتر، بسیار مهم است که توصیه‌های مراقبتی بعد از جراحی را دنبال کنید.

این نکته را هم به خاطر داشته باشید که همیشه درباره هر دارویی که مصرف می‌کنید با پزشک‌تان صحبت کنید تا تداخل دارویی در بهبودی شما اختلال ایجاد نکند.

2. در وضعیت مرتفع بخوابید

برای چند هفته از خوابیدن روی شکم خودداری کنید تا به سینه‌ها فشار نیاورید. در چند هفته اول، بالشت‌های زیادی اطراف خود داشته باشید. سعی کنید به جای اینکه به پشت دراز بکشید، در وضعیتی مرتفع بخوابید. چند بالش زیر نیم‌تنه‌تان قرار دهید تا قفسه سینه شما کمی بالاتر از باقی بدن‌تان باشد.

طبیعی است که بعد از جراحی کوچک‌کردن سینه مقداری ورم داشته باشید. نحوه نشستن و خوابیدن شما در میزان تورم نقش مهمی دارد. فقط نحوه خوابیدن شما مهم نیست، بلکه وضعیت نشستن نیز مهم است. سعی کنید سینه خود را تا حد ممکن در هفته‌های اول بالا نگه دارید.

3. از بلندکردن اجسام، خم‌شدن یا بالا‌بردن دست‌ها بالای سر خودداری کنید

از بلند کردن اجسام سنگین، از جمله کودکان، در طول دوره نقاهت ماموپلاستی خودداری کنید. سعی کنید دست‌های خود را بالای سر خود قرار ندهید و از خم‌شدن خودداری کنید. در عوض، اگر نیاز دارید چیزی را بردارید، چمباتمه بزنید. حتی می‌توانید چیزهایی را که برای بهبودی نیاز دارید، قبل از جراحی در موقعیت‌های قابل دسترس قرار دهید. این موارد از بدیهیات مراقبت های بعد از عمل ماموپلاستی است.

برای 2 هفته اول، از بلندکردن هر چیزی که می‌تواند به شما فشار بیاورد، اجتناب کنید؛ خواه بچه باشد یا چند کیسه خرید. چند روزی قوی ‌بودن را کنار بگذارید. کمک بخواهید و از هر چیزی که باعث آسیب شما می‌شود اجتناب کنید.

4. مراقب اسکارهای ماموپلاستی باشید

زخم و جای برش یکی از پیامدهای هر عمل جراحی است. جراح پلاستیک شما نهایت دقت را برای اینکه پس از عمل جای اسکار بزرگی روی بدن‌تان باقی نماند به کار می‌گیرد. بیشتر اسکارها با رنگ قرمز شروع می‌شوند و قبل از محوشدن برجسته می‌شوند. شما می‌توانید با استفاده از ژل سیلیکون از اسکارهای جراحی کوچک‌کردن سینه خود مراقبت کنید تا تشکیل اسکار پس از جراحی را کاهش دهید. مراقبت های بعد از ماموپلاستی همین قدر ساده هستند و پیروی از آنها می‌تواند دوران نقاهت بعد از جراحی را بسیار ساده کند.

پیشنهاد مطالعه:
8 روش‌ "کاهش ورم بینی بعد از جراحی" + [نمونه کار]

5. حرکت کنید

اگرچه تمام طول روز ماندن در رختخواب در دوران نقاهت وسوسه‌انگیز به نظر می‌رسد، اما باید حرکت کنید. این البته بدان معنا نیست که شما به دویدن یا انجام کارهای سخت نیاز دارید. یک پیاده‌روی ساده به سمت حیاط یا پایین راهرو تنها چیزی است که نیاز دارید. حرکت آهسته و آرام و ورزش بعد از ماموپلاستی (البته بر طبق توصیه پزشک) به بهبود گردش خون و کاهش خطر لخته‌شدن خون کمک می‌کند.

6. هیدراته بمانید

“به نقل از وب سایت Myhealth.alberta،در مراقبت های بعد از عمل ماموپلاستی، مطمئن شوید که مقدار زیادی آب می‌نوشید. هیدراته‌ماندن به طور کلی برای سلامتی شما مهم است. هیدراته‌بودن باعث می‌شود مواد مغذی به سلول‌های شما برسند و اندام‌هایتان به درستی کار کنند. آب‌خوردن زیاد پس از جراحی حیاتی است، زیرا به خروج داروی بیهوشی از بدن کمک می‌کند و تجمع مایعات و تورم را نیز کاهش می‌دهد.”

7. قبل از جراحی سیگار را ترک کنید

اگر می توانید قبل از عمل جراحی سیگار را ترک و از دوباره سیگارکشیدن خودداری کنید. اگر قصد دارید دوباره سیگار بکشید، تا چند هفته پس از جراحی صبر کنید. سیگارکشیدن رگ‌های خونی را باریک می‌کند و می‌تواند بر روند بهبود زخم شما تأثیر بگذارد. سیگارکشیدن همچنین می‌تواند خطر بروز عوارض بعد از جراحی را افزایش دهد. در بحث مراقبت های بعد از ماموپلاستی، سیگارکشیدن ممکن است مانع از بهبود موردنظر فرد و پزشک شود. 

8. از تماس با جراح خود نترسید

اگر مشکل یا سوالی دارید، تلفن را بردارید واز تماس با جراح خود نترسید. دوران نقاهت بعد از ماموپلاستی، بخش کلیدی دستیابی به نتایج دلخواه است.

اندازه گیری سینه بعد از عمل ماموپلاستی

ریکاوری با مراقبت های بعد از عمل ماموپلاستی

جراحی کوچک‌کردن سینه (Mammoplasty) یک روش مفید برای بازیابی تناسبات طبیعی بدن و ظاهری بهتر و نرمال‌تر است. در این جراحی، می‌توانید چربی و پوست اضافی را از بین ببرید و به سینه‌ها شکل بهتری بدهید. اکثر جراحی‌های ماموپلاستی شامل تکنیک‌های لیفت سینه هم هستند تا جراح اطمینان یابد سینه‌ها در موقعیتی خوب و طبیعی قرار دارند. اکثر بیماران طی 6 هفته بهبود می‌یابند. شما باید انتظار داشته باشید که لباس فشرده‌سازی خود را برای چندین هفته در طول ریکاوری برای نتایج مطلوب بپوشید.

پیشنهاد مطالعه:
بارداری بعد از ابدومینوپلاستی (بایدها و نبایدهای مهم)

کلام آخر

ماموپلاستی یک عمل جراحی است که به منظور اصلاح شکل و اندازه سینه‌ها انجام می‌شود. مراقبت ‌های بعد از عمل ماموپلاستی که این مقاله را به بررسی آن اختصاص دادیم، از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. برنامه مراقبت پس از ماموپلاستی شامل استراحت کافی، پیگیری دقیق نکات بهداشتی و مصرف داروهای تجویزشده توسط پزشک معالج است. علاوه بر این، ارتباط مستمر با پزشک و پیگیری منظم جهت حضور در جلسات کنترل و ارزیابی پیشرفت جراحی مهم است. این مراقبت‌ها، نه تنها به بهبود سریع‌تر و موثرتر زندگی بعد از جراحی کمک می‌کنند، بلکه نقش مهمی در ایجاد احساس رضایت و اعتماد به نفس فرد در مواجهه با تغییرات جسمانی پس از ماموپلاستی دارند. 

سوالات متداول

  • چه مراقبت‌هایی باید بعد از عمل ماموپلاستی انجام شود؟
    پس از ماموپلاستی، مراقبت‌های مهم شامل استراحت کافی، پیگیری نکات بهداشتی، مصرف دقیق داروها و شرکت در جلسات فالو آپ (پیگیری) با پزشک معالج است. توصیه می‌شود تا از فعالیت‌های فیزیکی سنگین پرهیز کنید و دستئرات پزشک معالج را جدی بگیرید.
  • آیا درد پس از ماموپلاستی طبیعی است؟
    بله، درد در ایام اولیه پس از ماموپلاستی از عوارض رایج جراحی است و به تدریج کاهش می‌یابد. پزشک معالج داروها و روش‌های مدیریت درد مطمئنی را تجویز می‌کند تا آن را راحت‌تر کنترل کنید.
  • بعد از ماموپلاستی باید چه تغییراتی در فعالیت‌های روزانه ایجاد شود؟
    پس از ماموپلاستی، نیاز است تا از فعالیت‌های سنگین خودداری و به توصیه‌های پزشک در مورد حرکات و ورزش‌های مجاز توجه کنید. طی دوران نقاهت پس از ماموپلاستی، فعالیت‌های جسمانی را به تدریج افزایش دهید.
  • آیا پس از ماموپلاستی باید در تغذیه تغییر ایجاد کرد؟
    بله، تغذیه متعادل و غنی از مواد مغذی می‌تواند به بهبود سریع‌تر و دریافت بهترین نتایج پس از ماموپلاستی کمک کند. پزشک یا تغذیه‌شناس ممکن است توصیه‌های خاصی در خصوص نوع غذاها و میزان مصرف آن‌ها ارائه کند.
0/5 (0 نظر)

نظرات ارزشمند شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط مجله مهزیار