Arabic | Persian | English

EN

AR

تعویض پروتز سینه؛ [0 تا 100 مزایا، معایب و عوارض آن]

جراحی تعویض پروتز سینه یکی از رایج‌ترین عمل‌ها برای کسانی‌ست که در بافت سینه خود از پروتز استفاده کردند. در واقع پروتز سینه با وجود اینکه یک عمل بلند مدت به‌شمار می‌رود اما دائمی نیست و پس از مدتی باید تعویض یا به‌طور کامل حذف شود. اما این جراحی بعد از چه مدتی باید انجام شود و چه کسانی نیاز به آن دارند؟ مزایا، معایب و عوارض آن چیست؟ رایج‌ترین علت عمل پروتز در چه مواردی است؟ در این مقاله از مجله مهزیار با اشاره به عمل ایمپلنت سینه به سوالات فوق پاسخ خواهیم داد.

دلایل اقدام به انجام عمل پروتز سینه و یا تعویض پروتز سینه

اولین نکته‌ای که باید در رابطه با عمل پروتز سینه یا ایمپلنت سینه بدانید این است که این عمل دائمی نیست و پس از گذشتن مدت و بروز علائمی باید آن را تعویض کنید. ماندگاری پروتزهای سینه به عوامل مختلفی بستگی دارد و بین ۸ تا ۱۵ سال است. البته انقضای مدت یکی از دلایل تعویض پروتز سینه به‌شمار می‌رود. از جمله دیگر علت‌های موثر این جراحی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم رضایت از اندازه سینه و درخواست تغییر آن
  • جابه‌جایی پروتز یا آسیب دیدن آن در زیر بافت پوست
  • تغییر جنس سیلیکون یا تغییر مدل آن
  • تغییر در بافت سینه یا ایجاد درد در آن
  • تشخیص پزشک برای حذف یا تعویض پروتز
  • درخواست مراجع برای حذف ایمپلنت
  • انقباض کپسولی و ایجاد اسکار در اطراف ایمپلنت

چه کسانی به تعویض پروتز سینه نیاز دارند؟

عمل‌های زیبایی به‌صورت موقت یا دائمی انجام می‌شوند اما مدت زمان ماندگاری آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. برای  مثال تزریق ژل گونه ماندگاری کمتری نسبت به پروتز سینه دارد. اما در هر صورت هر دوی آن‌ها نیاز به تمدید دارند. در رابطه با پروتز سینه پس از انقضای مدت و مشورت با پزشک نیاز به تعویض آن خواهید داشت. گرچه عوامل دیگری هم ممکن است در این مساله دخیل باشند. بسیاری از خانم‌هایی که کاهش یا افزایش وزن شدیدی داشتند هم نیاز به تعویض پروتز خواهند داشت. از دیگر عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سن
  • شیردهی
  • بارداری
  • تغییرات وزن
پیشنهاد مطالعه:
اصلی ترین انواع مدل پروتز سینه { 3 دسته‌بندی جالب و مهم}

در عین حال اگر هیچ‌گونه عارضه‌ای نداشته باشید، ممکن است پزشک تعویض پروتز را به شما توصیه نکند.

روش‌های انجام عمل پروتز سینه

بافت پروتز سینه به‌شکل سیلیکونی یا نمکی است. در نتیجه عمل تعویض یا برداشتن پروتز هم با توجه به نوع آن انجام می‌شود. با توجه به اینکه دلیل این عمل هم متفاوت است، پس هنگام مراجعه به پزشک باید به‌طور کامل در رابطه با آن توضیحات لازم را ارائه کنید. پزشک شما هم با توجه به توضیحات شما که شامل نوع درمان و انتظارات شماست، مشاوره‌های لازم را در اختیارتان قرار می‌دهد. در مرحله مشاوره سوابق پزشکی خود را به‌طور کامل در اختیار پزشک قرار دهید. در گام بعدی معاینات پزشکی انجام خواهد شد تا چگونگی خارج‌کردن یا تعویض پروتز را مشخص کند.

جراحی تعویض پروتز سینه

مزایای برداشتن ایمپلنت سینه

پروتز سینه یک جسم خارجی‌ست که وارد بافت سینه شما می‌شود و در نتیجه ممکن است شرایط طبیعی آن را تحت تاثیر قرار دهد. البته این موارد در شرایط خاصی امکان‌پذیر است. برای مثال می‌توان مزایای برداشتن ایمپلنت را شامل موارد زیر دانست:

  • انجام ماموگرافی: ماموگرافی یک نوع عکس‌برداری از بافت و غدد سینه به‌شمار می‌رود. در برخی مواقع وجود ایمپلنت‌های سیلیکونی یا سالین در سینه باعث ایجاد مشکل در مشاهده بافت سینه می‌شود. در مقابل بدون ایمپلنت، انجام ماموگرافی بدون هیچ‌گونه اختلالی انجام شده و عکس واضح‌تر است.
  • تسکین درد: انقباض‌های کپسولی معمولا احساس درد شدیدی را به‌همراه دارند. یکی از مهم‌ترین دلایل این‌گونه انقباض‌ها، پروتز سینه است. از این‌رو برداشتن ایمپلنت‌ها می‌تواند باعث تسکین درد شود.
  • حذف خطرات پارگی: اگر بافت اسکار خیلی سفت شود، امکان پاره شدن ایمپلنت وجود دارد. یکی از راهکارها برای از بین‌بردن این خطر، برداشتن پروتز است.
پیشنهاد مطالعه:
6 فاکتور موثر در افزایش "ماندگاری تزریق چربی به باسن"

عوارض برداشتن ایمپلنت سینه چیست؟

در مواردی که به تشخیص پزشک یا درخواست بیمار، پروتز برداشته می‌شود، عوارض مختلفی را برای مراجع ایجاد خواهد کرد که گاهی سبب نارضایتی او خواهد شد. در عین حال گاهی با توجه به شرایط جسمانی بیمار حذف پروتز لازم است. از جمله این عوارض می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از بین رفتن تقارن
  • ایجاد عفونت
  • تغییر در فرم سینه
  • ایجاد خون‌ریزی
  • شل شدن پوست
  • احساس بی حسی یا تغییر در حس نوک پستان
  • ایجاد اسکار

مدت زمان نقاهت پس از جراحی

با توجه به حساسیت بافت سینه باید پس از جراحی مراقبت‌هایی را تا حدود ۲ هفته انجام دهید. برای مثال در مدت ۷ تا ۱۴ روز پس از عمل برداشتن یا تعویض پروتز سینه بیشترین استراحت را داشته باشید و از بلندکردن اجسام سنگین، فعالیت‌های ورزشی، رانندگی و غیره خودداری کنید. اگر پس از این دوره هم احساس درد داشتید، فعالیت‌های خود را محدود کنید. در صورت شدید شدن درد پس از ۶ هفته و بروز علائمی مانند درد قفسه سینه، تب و لرز، حالت تهوع یا تنگی نفس حتما با پزشک صحبت کنید.

راهکار تغییر بافت سینه پس از حذف پروتز

پروتز سینه باعث افزایش حجم آن خواهد شد و پوست سینه کشیده می‌شود تا آن را به‌طور کامل پوشش دهد. در نتیجه زمانی که به‌طور کامل برداشته می‌شود، پوست حالت شل شدگی پیدا می‌کند. به‌همین دلیل پس از برداشتن ایمپلنت ممکن است فرم سینه‌ها تغییر کند. مرکز مهزیار پیشنهای می‌کند به‌عنوان یک راهکار جایگزین از روش‌هایی مثل لیفت سینه برای اصلاح فرم آن و جلوگیری از آویزان‌شدن و شلی پوست استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه:
0 تا 100 مراقبت های بعد از پروتز سینه + {روش درست خوابیدن}

سوالات متداول

۱. چه زمانی باید پروتز سینه تعویض شود؟
پروتز سینه باید هر ۸ تا ۱۰ سال یکبار تعویض شود. اگر پروتز سینه شما دچار خرابی، تغییر شکل، افتادگی یا نشانه های دیگری است، باید به زودی تعویض شود.

۲. آیا تعویض پروتز سینه دردناک است؟
تعویض پروتز سینه معمولاً با درد کمی همراه است و اغلب به عنوان یک رویداد جراحی کوچک در نظر گرفته می‌شود. با استفاده از داروهای درد کمکی و پس از جراحی، درد قابل تحمل خواهد بود.

۳. آیا پس از تعویض پروتز سینه، نیاز به بازگشت به کار و فعالیت های روزانه هست؟
پس از تعویض پروتز سینه، باید حداقل چند روز استراحت کنید. با این حال، برای بهبود سریعتر و بازگشت به کار و فعالیت های روزانه، باید حرکت‌کردن و فعالیت های سبک را در طول روز شروع کنید. باید از فعالیت‌های سنگین و شدید در طول دوره بازگشت به کار خودداری کنید.

۴. آیا پروتز سینه تعویض شده، برای همیشه باقی می‌ماند؟
پروتز سینه تعویض شده، به طور عمومی برای ۸ تا ۱۰ سال باقی می‌ماند. پس از آن، پروتز باید مجدداً تعویض شود. همچنین، پروتز سینه ممکن است به دلایل دیگری نیز تعویض شود، مانند خرابی، تغییر شکل، افتادگی یا نشانه های دیگر.

۵. آیا بعد از تعویض پروتز سینه، نیاز به مراقبت خاصی هست؟
پس از تعویض پروتز سینه، باید به مراقبت خاصی توجه کنید. باید از فعالیت های سنگین و شدید در طول دوره بازگشت به کار خودداری کنید و در صورت نیاز از داروهای درد کمکی استفاده کنید. همچنین، باید پس از جراحی، به مراقبت و پاکیزگی منطقه عمل، تغذیه سالم و استفاده از لباس های مناسب توجه کنید.

0/5 (0 نظر)

نظرات ارزشمند شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط مجله مهزیار