Arabic | Persian | English

EN

AR

عوارض تزریق بوتاکس چیست؟| 6 عارضه مهم و درمان آن

وقتی صحبت از حفظ ظاهری جوان می‌شود، بسیاری از افراد به روش‌های مختلف برای جوان‌سازی پوست و صورت مانند تزریق بوتاکس روی می‌آورند. تزریق بوتاکس در سال‌های اخیر محبوبیت قابل توجهی به دست آورده است. به طوری که افراد به دلایل مختلفی از جمله تمایل به کاهش چین و چروک و دستیابی به پوستی صاف‌تر دنبال آن هستند. اما قبل از تزریق باید نسبت به عوارض بوتاکس نیز آگاه باشید.

آگاهی از عوارض بوتاکس به شما کمک می‌کند تا با آمادگی بیشتر و نگرانی کم‌تر این کار را انجام دهید. در این مطلب از مجله مهزیار به طور کامل عوارض بوتاکس را بیان می‌کنیم. در انتهای هر بخش نیز برای هرکدام از عوارض راه‌حل مناسب برای رفع آن‌ها را نیز خواهیم کرد. پس، تا انتها با ما همراه باشید. و در صورت بهره‌مندی از خدمات زیبایی حرفه‌ای و مطمئن می‌توانید به کلینیک با سابقه مهزیار مراجعه کنید.

عوارض بوتاکس 

بعد از تزریق بوتاکس ممکن است که یکسری عوارض به وجود بیاید که باید نسبت به آن‌ها آگاه باشید. آگاهی از عوارض موضوع کمک می‌کند تا سریع‌تر و بهتر بتوانید آن‌ها را رفع کنید. در ادامه برخی از شایع‌ترین‌ها عوارض را برای شما بیان می‌کنیم:

۱- درد، تورم یا کبودی در محل تزریق

در بسیاری از افراد بروز تورم یا کبودی در محل تزریق بوتاکس اتفاق می‌افتد که گاهی اوقات آن‌ها را می‌ترساند. در واقع کبودی بعد از بوتاکس به دلیل خونریزی یک رگ آسیب‌دیده در اطرافش اتفاق می‌افتد.

اما جای هیچ‌گونه نگرانی نیست، زیرا طبق گفته drgrecoface.com «شما می‌توانید با استفاده از کمپرس سرد روی موضع تزریق‌شده این مشکل را حل کنید. کمپرس سرد با منقبض‌کردن رگ‌های خونی و افزایش جریان خون در موضع، کبودی را از بین می‌برد».

۲- سردرد یا علائم شبیه آنفولانزا

علائم آنفولانزای مرتبط با تزریق بوتاکس می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند واکنش آلرژیک، عفونت یا حتی تزریق نادرست باشد. این علائم کوتاه‌مدت هستند و نباید مدت زیادی طول بکشند. واکنش‌های آلرژیک می‌تواند توسط پروتئین (سم بوتولینوم نوع A) موجود در محلول بوتاکس ایجاد شود. عفونت می‌تواند در اثر بهداشت نامناسب یا استفاده از سوزن‌های آلوده ایجاد شود. در نهایت تزریق بیش از حد عمیق در پوست نیز می‌تواند باعث بروز سردرد بعد از بوتاکس شود.

پیشنهاد مطالعه:
5 درمان موثر برای رفع "کبودی بعد از تزریق ژل لب"

۳- افتادگی پلک

هنگامی که بوتاکس تزریق می‌شود، این محلول در ناحیه اطراف محل تزریق پخش می‌گردد. اگر تزریق در ناحیه پیشانی پراکنده شود و عضلات ابرو را تحت تاثیر قرار دهد، امکان بروز افتادگی پلک است. دلیل دیگر افتادگی پلک بعد از تزریق بوتاکس فلج‌شدن عضلات بالا نگهدارنده ابرو هستند که گاهی اوقات اتفاق می‌افتد. در صورت مشاهده این مشکل نیازی به نگرانی نیست.

طبق گفته Surgeons at the Aesthetic Society : «افتادگی پلک در اثر بوتاکس، پس از طی چهار تا شش هفته از بین خواهد رفت».

۴- خشکی چشم

تزریق بوتاکس در اطراف ناحیه چشم ممکن است باعث بروز خشکی شود.

به گفته Healthline « خشکی ممکن است به دلیل ضعیف شدن ماهیچه های چشمی  اتفاق بیفتد که به بسته‌شدن پلک کمک می‌کنند.»

ضعیف‌شدن این ماهیچه‌ها می‌تواند در پخش لایه اشک آور صاف و یکنواخت اختلال ایجاد کند و منجر به خشکی شود. خشکی چشم را می‌توان با استفاده از قطره‌های چشم یا اشک مصنوعی از بین برد.

۵- عفونت در محل تزریق

یکی از شایعترین علائم عفونت محل تزریق قرمز‌شدن و ورم‌کردن موضع موردنظر است. در بسیاری از موارد این عفونت با استفاده از آنتی بیوتیک تجویز‌شدن توسط پزشک از بین می‌رود.

۶- یبوست و حالت تهوع

به گفته Bridegetown« این عارضه در بدن  1 تا 10 درصد افرادی که بوتاکس‌ کرده‌اند، گزارش شده است». نشانه‌های یبوست در این افراد ضعیف است و بین چند روز تا چند هفته طول می‌کشد. برای رفع این مشکل کارهای زیر را انجام دهید:

  • مصرف میوه و سبزیجات خود را افزایش دهید؛
  • برای تسکین معده، چای زنجبیل بنوشید؛
  • غذاهای ملایم و کم چرب بخورید؛
  • طبق دستور پزشک، مکمل فیبر یا نرم‌کننده مدفوع مصرف کنید؛
  • حمام آب گرم بگیرید؛
  • 3- 5 در هفته ورزش سبک انجام دهید؛

در انتها به صورت خلاصه کلیه عوارض احتمالی در اثر بوتاکس را در جدول زیر می‌توانید مشاهده کنید:

                      موضع بوتاکس

عوارض

صورت

درد، تورم یا کبودی در محل تزریق

سر

سردرد یا علائم شبیه آنفولانزا

اطراف لب و دهان

خشکی دهان، مشکل در صحبت‌کردن و لبخندزدن

اطراف چشم

خشکی چشم و افزایش حساسیت نوری، افتادگی پلک، دوبینی
گردن درد گردن، درد شانه
بینی خون‌ریزی بینی
دهانه گلو مشکلات در قوری کردن، عفونت حلق
دست و پا درد، تورم یا کبودی در محل تزریق
زیر بغل درد، تورم یا کبودی، خارش
شکم، پشت و پهلوها درد، تورم یا کبودی، یبوست و حالت تهوع و کاهش اشتها
پیشنهاد مطالعه:
5 شیوه "برجسته سازی گونه" + {معرفی بهترین روش}

مراقبت‌های پس از تزریق بوتاکس

مراقبت هاي بعد از تزريق بوتاكس، بسيار مهم هستند. پس از اینکه تزریق بوتاکس را نزد یک پزشک متخصص و در یک مرکز معتبر انجام دادید، برای کاهش احتمال بروز عوارض بوتاکس و همچنین اثرگذاری مطلوب، موارد زیر را رعایت کنید:

  • ‎تا ٤ ساعت بعد از تزریق، نخوابيد و سر خود را به هيچ عنوان به سمت عقب برنگردانید.
  • ‎تا ٢ الي ٣ روز، سر را، به صورت طولاني مدت به سمت جلو خم نکنید و از كارهاى سنگين بپرهيزيد.
  • ‎١ ساعت اول پس از تزريق، حركت اخم كردن و بالا انداختن ابرو‌ها را به‌صورت مرتب و پشت سر هم انجام دهيد.
  • ‎ بعد از ٢٤ ساعت، می‌توانید شستن صورت، حمام كردن و ميكاپ را انجام دهيد.
  • ‎انجام ورزش باشگاهى و كارهاى سنگين، بعد از ٤٨ ساعت بلامانع است.
  • ‎ماساژ صورت، استخر، جكوزى و حمام آب داغ، تا يک هفته ممنوع است.
  • ‎انجام كارهاى تهاجمى روى پيشانى و ابروها، مثل لايه بردارى، تاتو و ميكروبليدينگ ابرو، به مدت ١ ماه ممنوع است.
  • ‎به هنگام شيردهى و باردارى، تزريق بوتاكس ممنوع است.

در بلاگ مراقبت های قبل و بعد بوتاکس، به طور کامل این مورد توضیح داده شده است.

در ویدیو زیر نیز می‌توانید توضیحات مدیریت کلینیک مهزیار در مورد بوتاکس و عوارض آن را مشاهده کنید:

مهزیار؛ بهترین کلینیک بوتاکس

عوارض پس از بوتاکس در صورتی رخ می‌دهند که شما برای بوتاکس به محل نامناسبی بروید زیرا این افراد روش درست تزریق را بلد نیستند و این کار را به صورت نادرست انجام می‌دهند.

به همین دلیل بهتر است، برای انجام این کار به مراکز معتبر و کاربلد مانند کلینیک زیبایی مهزیار مراجعه کنید. این مرکز از فیلرها و مواد باکیفیت استفاده می‌کند تا بوتاکس شما با بهترین کیفیت ممکن صورت پذیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر با استفاده از شماره تلفن‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

شایع ترین عارضه بوتاکس چیست؟

سردرد و کم هوشی معمولاً 24 تا 48 ساعت پس از تزریق بوتاکس اتفاق می‌افتد. احساس خشکی دهان و کسالت خفیف شبه آنفولانزا نیز می‌تواند پس از تزریق بوتاکس رخ دهد. کبودی و سردرد دیگر عارضه شایع پس از تزریق بوتاکس است.

اگر بوتاکس در رگ تزریق شود چه اتفاقی می افتد؟

اگر بوتاکس زنده وارد جریان خون شود، باکتری‌های موجود در آن خود را به ماهیچه‌ها می چسبانند و تکثیر می‌شوند، عضله را ضعیف یا به طور کامل بی‌حرکت می‌کنند. بنابراین از بروز این اتفاق باید جلوگیری کرد.

پیشنهاد مطالعه:
هایپرهیدروز (Hyperhidrosis) چیست؟ | 4 روش درمان تعرق زیاد

چه مدت پس از بوتاکس ممکن است عوارض جانبی ایجاد شود؟

وابسته به عوارض این زمان متفاوت است و ممکن است که تا پنج یا شش هفته پس از بوتاکس عوارض مشاهده شود. اما نیازی به نگرانی نیست، زیرا به راحتی قابل درمان است و پزشک به شما در این جهت کمک می‌کند.

 

منبع:

Mayoclinic.com

ellemesmedspa.com

https://www.healthline.com/health/dry-eye/can-botox-cause-dry-eyes#as-a-treatment

https://www.bridgetownaesthetics.com/blog/botox-reactions/

سوالات متداول

  1. آرایش بعد از بوتاکس مجاز است؟
    یکی از توصیه های مهم پزشکان در راستای اثربخشی بهتر و جلوگیری از بروز عوارض بوتاکس، عدم دستکاری نواحی تزریق شده است. اگر بوتاکس صورت، بوتاکس پیشانی و بوتاکس دورچشم را انجام داده‌اید، تا 24 ساعت بعد از تزریق، از آرایش کردن خودداری کنید. استفاده از کرم پودر یا مواد آرایشی دیگر، به دلیل نیاز به ماساژدادن، سبب بروز عوارضی مانند عدم تقارن خواهد شد. بنابراین چند روز تامل کنید تا نتایج جوانسازی پوست با بوتاکس، شما را از کرم پودرها و مواد پوشاننده آرایشی خلاص کند.
  2. ماندگاری بوتاکس به چه عواملی بستگی دارد؟
    به طور معمول ماندگاری بوتاکس بین 4 الی 6 ماه است؛ اما عواملی مانند جنس پوست، تغذیه، سبک زندگی و میزان چین و چروک نیز در ماندگاری بوتاکس اثرگذار هستند. بوتاکس در کسانی که ماهیچه‌ها و عضلات صورتشان ضخیم است، ماندگاری کمتری دارد و این افراد نیاز به مقدار بیشتری بوتاکس دارند. ورزش‌های سنگین و تغذیه نادرست نیز ماندگاری بوتاکس را کاهش می‌دهد.
  3. تزریق بوتاکس چه عوارضی دارد؟
    به طور کلی اگر بوتاکس توسط فرد متخصص تزریق شود، هیچ عارضه‌ای نخواهد داشت. فقط ممکن است اندکی کبودی، سوزش، تورم یا علائم ساده اینچنینی که ناشی از تزریق است رخ دهد. آن هم با احتمال پایین. اما اگر بوتاکس تاریخ‌گذشته یا فیک توسط فرد بی تجربه تزریق شود عوارض جدی‌تری که در این مقاله درباره آن‌ها صحبت کردیم، می‌تواند شما را دچار دردسر کند.
  4. عوارض بوتاکس پیشانی چیست؟
    بوتاکس پیشانی هم مانند بوتاکس ناحیه صورت، می‌تواند در صورت استفاده از مواد بی‌کیفیت و انتخاب مرکز غیر معتبر برای تزریق، افراد را دچار مشکل کند. مضرات بوتاکس به طور کلی وابستگی کامل به 2 فاکتور تزریق‌کننده بوتاکس و تکنیک تزریق او، و برند و کیفیت مواد دارد. بنابراین اگر کاندید مناسبی برای تزریق بوتاکس هستید، بهتر است نسبت به این 2 فاکتور، اطمینان پیدا کنید و بعد به دنبال تزریق بوتاکس بروید.
0/5 (0 نظر)

نظرات ارزشمند شما

6 پاسخ

  1. درسته که میگن بوتاکس، فلج کننده اون بخش از تزریق هست؟
    یعنی بوتاکس به لب تزریق شه لب من فلج میشه؟ بوتاکس، عوارض خیلی زیادی نداره؟

    1. سلام بهنوش عزیز، برای افزایش حجم لب از بوتاکس استفاده نمیشه. ژل و فیلر لب برای افزایش حجم لب تزریق میشه. بله بوتاکس فلج کننده عضله هست، اگر توسط یک پزشک متخصص تزریق انجام شه، عوارضی نخواهد داشت.

  2. بوتاکس مثانه هم وجود دارد؟ من فیلم بوتاکس مثانه رو یه جا دیدم می‌خواستم ببینم اصلا چنین روشی وجود دارد برای درمان بی‌اختیاری ادرار؟

    1. درود بر شما
      بله در بعضی مراکز برای درمان بی اختیاری ادرار از تزریق بوتاکس استفاده می‌شود ولی این مورد تخصص مهزیار نیست و در این مورد اطلاعات خوبی به شما نمی‌توانیم بدهیم.

    1. درود بر شما
      درصورتی که در مرکز معتبر و توسط افراد متخصص تزریق بوتاکس انجام داده باشید، عوارض بوتاکس (درصورت بروز) بسیار محدودند و بعد از 2.3 روز برطرف می‌شوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط مجله مهزیار