Arabic | Persian | English

EN

AR

عوارض گن ساعت شنی “7 خطر جدی که در کمین بدن شماست “

داشتن اندامی زیبا و متناسب همواره چالشی بزرگ برای بسیاری از افراد است. این روز‌ها روش‌های زیادی مانند انواع جراحی‌های زیبایی، ورزش، رژیم‌های غذایی و… برای بدست‌آوردن تناسب اندام وجود دارند که در بین آن‌ها استفاده از گن‌ها مانند گن ساعت‌شنی، شاید سریع ترین و قابل دسترس‌ترین روش برای رسیدن به تناسب اندام باشد. اما آیا چیزی از آسیب‌های ناشی از عوارض گن ساعت‌ شنی می‌دانید؟

گن‌ها در واقع اجزایی پوشیدنی هستند که از جنس‌های متنوعی تهیه می‌شوند و کاربرد‌های مختلفی دارند. بعضی گن‌ها طبی هستند و توسط پزشک برای بهبود سریع زخم‌ها بعد از جراحی‌هایی مانند جراحی ابدومینوپلاستی یا زایمان تجویز می‌شوند اما برخی دیگر مانند گن‌های ساعت شنی صرفا جنبه زیبایی دارند و باعث خوش‌فرم شدن حالت بدن و ایجاد جذابیت بصری می‌شوند.

در این مقاله از مجله زیبایی مهزیار، به بررسی عوارض گن ساعت شنی می‌پردازیم تا شاید به واسطه آگاهی‌هایی که از این مقاله بدست می‌آورید، متوجه شوید لاغری به هر قیمتی نمیارزد و بهتر است کم عارضه‌ترین روش‌های ممکن را برای هدفی که دارید انتخاب کنید.

گن ساعت شنی چیست؟ + عوارض گن ساعت شنی

گن ساعت شنی، نوعی گن است و به گونه‌ای طراحی شده که با پوشیدن آن، کمر باریک‌تر از حالت عادی خودش نشان می‌دهد. این گن به محض پوشیده شدن، سایز کمر را حداقل بین 6 تا 10 سانتی‌متر کاهش می‌دهد به همین دلیل مورد استقبال افرادی است که چربی اضافه در ناحیه شکم و پهلو دارند.

گن ساعت شنی، با ایجاد کاهش سایز چشم‌گیر، اندام را خوش فرم می‌کند و باعث بالا رفتن اعتماد به نفس در فرد می‌شود. اما عوارض استفاده از گن ساعت شنی، در کنار مزایایی که دارد، خطرات زیادی را برای سلامتی فرد رقم می‌زند. در ادامه این مقاله، به 7 خطر جدی که در صورت استفاده از گن‌های ساعت شنی با آن‌ها رو به رو هستیم، می‌پردازیم.

بررسی عوارض استفاده از گن ساعت شنی

 خطرات و عوارض گن ساعت شنی

  • تنفس ناقص
  • اختلالات گوارشی
  • از دست‌رفتن آب بدن
  • تحلیل بافت عضلانی
  • عارضه‌های پوستی
  • آسیب به ستون فقرات
  • کاهش رشد

تنفس ناقص

گن‌های ساعت شنی حد فاصل قفسه سینه و زیر شکم را تحت فشار بسیار زیادی قرار می‌دهند. در این حالت  بر اثر فشار وارد بر ریه‌ها تنفس برای فرد دشوار شده وعمق نفس‌ها کوتاه و کوتاه‌تر می‌شود. با ادامه این روند و کاهش عمق تنفس، اکسیژن رسانی به قلب، مغز و سایر ارگان‌های بدن به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. با کاهش اکسیژن‌رسانی  به مغز و سایر اندام‌ها کم کم علائمی مانند سرگیجه و سردرد در فرد ظاهر می‌شوند که برای او بسیار آزاردهنده خواهند بود.

پیشنهاد مطالعه:
ماندگاری لیفت شقیقه: { بررسی 2 عامل موثر در افزایش ماندگاری)

اختلالات گوارشی

بعضی افراد تصور می‌کنند با پوشیدن گن‌های ساعت شنی و واردکردن فشار به معده و کاهش اشتها، می‌توانند لاغر شوند. این تفکر بسیار اشتباه است چرا که این‌ فشار نه تنها بر معده، که بر همه ارگان‌های داخلی شکم مانند معده، روده و…وارد می‌شود. واردکردن این میزان از فشار به ارگان‌های داخلی در طولانی مدت‌، بروز مشکلات و بیماری‌های جدی و همچنین علائمی نظیر تهوع، معده درد مزمن، از کارافتادن دریچه‌های معده، تنبلی روده و یبوست را در پی دارد.

فشاری که از سمت گن به اعضا داخلی شکم مانند روده وارد می‌شود، موجب از کارافتادن حرکت طبیعی آن‌ها شده و عملکرد نرمال بدن را مختل می‌سازد. همچنین مشکلاتی مانند تکرر ادرار و سوزش ادرار نیز از شایع ترین عوارض گن ساعت شنی در افراد مبتلا به مشکلات کلیوی هستند. 

از دست‌رفتن آب بدن

همه انواع گن‌ها با فشرده‌سازی سلول‎‌های چربی موجب تعریق و از دست‌رفتن آب بدن می‌شوند. این دیدگاه هم یکی دیگر از دیگاه‌های غلط است که افراد فکر می‌کنند صرفا با پوشیدن گن، کاهش وزن اتفاق می‌افتد در حالی که این کاهش وزن صرفا به علت از دست‌رفتن آب از سلول‌های بدن است. این مسئله در مورد گن‌های ساعت شنی نیز صدق می‌کند.

یکی از شایع‌ترین عوارض گن‌ ساعت شنی از دست رفتن بیش از حد آب بدن است که موجب بروز علائمی مانند خشکی دهان، سردرد، سرگیجه، ضعف و در موارد شدیدتر، افت فشار و از حال‌رفتن فرد می‌شود. دقت داشته باشید که در صورت استفاده از گن ساعت شنی یا هر نوع گن دیگری، حتما به قدر کافی آب بنوشید تا از بروز علائم کم آبی و دهیدراته شدن بدن جلوگیری کنید.

نکته مهم: با توجه به این موضوع که عوارض استفاده از گن ساعت‌شنی در درازمدت و استفاده طولانی می‌تواند سلامت شما را به خطر بیندازد، بهتر است سبک زندگی خود را به سمت عاداتی ببرید که شامل بهترین روتین برای کاهش وزن باشد. به این صورت به مرور زمان هم وزن شما ثابت خواهد شد و هم سلامتی شما تهدید نخواهد شد.

نکته مهم: درصورتی که عمل ابدومینوپلاستی انجام داده‌اید و درمورد شیوه استفاده از گن مناسب بعد از عمل ابدومینوپلاستی کنجکاو هستید، مقاله “راهنمای استفاده از گن بعد از عمل ابدومینوپلاستی” اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار می‌دهد.

تحلیل بافت عضلانی

در تمام طول مدتی که گن ساعت شنی عضلات شکم، پهلو و کمر را در بر گرفته است، این عضلات عملا هیچ‌گونه فعالیتی ندارند. با طولانی‌شدن زمان استفاده از گن ساعت شنی و کاهش شدید جریان خون، به علت فشار زیادی که بر عضلات نواحی زیر گن وارد می‌شود، این عضلات به مرور دچار خشکی شده و قابلیت‌های حرکتی طبیعی خود را از دست می‌دهند.

پیشنهاد مطالعه:
حد مجاز ورزش بعد از ماموپلاستی [قدم به قدم از هفته 1 تا 8]

این اتفاق که یکی از بدترین عوارض گن ساعت شنی است، به دلیل نداشتن تحرک کافی  و خون رسانی صحیح و تحلیل عضلانی رخ می‌دهد. با وقوع تحلیل عضلانی، احساس ضعف و رخوت در فرد شدت می‌گیرد و فرد از انجام ساده‌ترین حرکات ناتوان می‌شود.

عارضه‌های پوستی

بروز بثورات جلدی و عارضه‌های پوستی در محل بسته‌شدن گن، یکی دیگر از عوارض گن ساعت شنی است.گن‌های ساعت شنی به علت لاتکس موجود در آ‌ن‌ها برای بعضی افراد بسیار حساسیت زا هستند. به طوری که فرد بعد از چند ساعت استفاده از این گن‌ها دچارعلائمی مانند خارش و سوزش شدید در محل بستن گن می‌شود.

گاهی بثورات جلدی به علت تعریق زیاد و عدم گردش هوا در ناحیه زیر گن ایجاد می‌شوند که در این صورت بثوراتی ریز و زیر پوستی همراه با سوزش و التهاب را مشاهده خواهیم کرد. در مواردی که فرد بطور مداوم از گن استفاده می‌کند بروز ضایعات قارچ مانند همراه با عفونت نیز بسیار شایع است.

ناحیه زیر گن، به علت رطوبت بالای ناشی از تعریق و جریان نداشتن هوا، محیط بسیار مناسبی برای رشد انواع قارچ‌ها و باکتری‌هاست. در هر حال، در صورت مشاهده هر یک از عارضه‌های پوستی، نیاز است که ابتدا با یک متخصص پوست مشورت کنید و در صورت لزوم برای از بین‌بردن علائم از دارو استفاده کنید.

آسیب به ستون فقرات

ارگونومی گن‌های ساعت شنی به گونه‌ای است که چربی‌های اضافی در ناحیه شکم و پهلو‌ها را به سمت داخل بدن فشرده می‌کند. با این کار تمام وزن این قسمت‌ها بر ناحیه تحتانی ستون فقرات (انتهای کمر) متمرکز می‌شود. این بار اضافی، فشار بسیار زیادی به عضلات متصل به ستون فقرات وارد می‌کند و همچنین موجب از بین رفتن و ساییدگی صفحه‌های غضروفی بین مهره‌های کمر می‌شود. ابتلا به دیسک کمر، دیسک گردن و کمر درد مزمن از دیگر عوارض گن ساعت شنی هستند که در صورت استفاده مداوم و طولانی مدت از این نوع گن بروز می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه:
4 روش "درمان افتادگی پلک" + {معرفی بهترین روش}

آسیب به ارگان‌های داخلی بدن از عوارض گن ساعت شنی است.

کاهش رشد

استفاده از گن‌های ساعت شنی یا هر نوع گن دیگری در نوجوانان و جوانانی که صفحات رشد باز دارند، می‌تواند بسیار مخرب و آسیب‌زا باشد. این گن‌ها با اعمال فشار بسیار زیاد بر سلول‌ها و اندام‌های بدن، موجب کاهش رشد سلول‌ها شده و روند  کلی رشد بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

کلام آخر

در این مقاله به بیان عوارض  گن ساعت شنی پرداختیم و کلیه نکات را با هم مرور کردیم . برای کاهش عوارض استفاده از گن‌های ساعت شنی، بهتر است مدت زمان استفاده از این گن‌ها را محدود کنید و سعی کنید در زمان استفاده از این گن‌ها به میزان کافی آب و مایعات دریافت کنید. رعایت نکات بهداشتی مانند شستشو مرتب گن‌ها نیز به جهت جلوگیری از بیماری‌های پوستی بسیار حائز اهمیت هستند.

سوالات متداول:

  1. آیا راه دیگری برای لاغری سریع و فرم‌دهی به شکم و پهلو وجود دارد؟
    اصولا برای لاغری روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از سریع‌ترین و ماندگارترین روش‌ها جراحی‌ لیپوماتیک و ابدومینوپلاستی است. اما باید در نظر داشته باشید که اقدام به این عمل‌های زیبایی در صورتی عاقلانه و منطقی است که کاملا طبق صلاحدید پزشک و متناسب با فرم بدنی شما باشد.
  2. فواید گن ساعت شنی چیست؟
    این مدل گن، به فرم‌دهی و فشرده‌سازی بدن به صورت موقتی کمک می‌کند اما استفاده آن بهتر است کوتاه‌مدت باشد تا منجر به آسیب‌های جبران‌ناپذیر نشود.
  3. آیا استفاده از گن ساعت‌شنی باعث کاهش رشد می‌شود؟
    استفاده از این مدل گن‌ها برای نوجوانانی که صفحات رشد باز دارند ضرر دارد و می‌تواند در فرآیند صحیح رشد اندام‌های حیاتی داخلی، خلل وارد کند.
2.8/5 (4 نظر)

نظرات ارزشمند شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط مجله مهزیار