Arabic | Persian | English

EN

AR

4 روش “درمان افتادگی پلک” + {معرفی بهترین روش}

یکی از عمل‌های جراحی زیبایی مهم، درمان افتادگی پلک است. این عمل با ایجاد فرم زیبا در چشم‌ها و ابروها باعث بهبود وضعیت ظاهری صورت می‌شود. تغییرات ناشی از این عمل بسیار چشمگیر هستند. چشم‌ها یکی از مهم‌ترین اعضای صورت انسان هستند که اثرات بسزایی در زیبایی دارند. البته که چشم‌ها در عملکرد و کاربرد نیز بیش‌ترین تاثیر را در درک انسان از واقعیت جهان اطراف دارند. گویی که حالت چشم‌ها همواره حال درونی انسان را بازتاب می‌دهند. بنابراین درمان افتادگی پلک می‌تواند احساس خوشایندی که مدت‌ها از آن محروم بوده‌ایم را به ما بازگرداند. احساسی که ناشی از تماشای بدون محدودیت پدیده‌هاست.

افرادی که به دلیل افتادگی پلک با مشکلاتی در بینایی مواجه هستند، بیشترین فایده را از این عمل خواهند برد. اما پیش از هر چیز بهتر است علل افتادگی پلک را بدانیم.

علل افتادگی پلک چیست؟

افتادگی پلک گاهی با عنوان پتوز نیز شناخته می‌شود. این عارضه قطعاً تأثیراتی ناخوشایند بر سبک زندگی فرد خواهد داشت. دلایل افتادگی پلک شامل موارد متعددی است. از مشکلات مادرزادی گرفته تا حملات عصبی و آلاینده‌های محیطی، همگی می‌توانند دلایلی برای بروز آن باشند. شناخت و آگاهی از علل افتادگی پلک حائز اهمیت زیادی است. چرا که بررسی ریشه‌ای این عارضه می‌تواند شیوۀ جراحی لیفت ابرو و افتادگی پلک را تغییر دهد. در ادامه برخی از مهم‌ترین دلایل افتادگی پلک را به شما معرفی می‌کنیم.

مشکلات مادرزادی

گاهی نوزادان تازه متولد شده ممکن است با مشکل افتادگی پلک مواجه باشند. این اتفاق ناشی از مشکل رشدی در عضله‌های پلک فوقانی است. در بیش از 70 درصد از موارد، افتادگی پلک نوزادان تنها در یک چشم اتفاق می‌افتد. افتادگی پلک مادرزادی یک مشکل جدی است و اگر پلک افتاده در نوزادان درمان نشود، اثرات ناخوشایندی روی بینایی کودک خواهد داشت.

افزایش سن

افزایش سن همواره با کاهش تولید کلاژن و الاستین در پوست همراه است. به همین دلیل است که افراد پیر و مسن با پلک‌هایی افتاده شناخته می‌شوند. بالا رفتن سن عموماً هر دو چشم را تحت تأثیر قرار می‌دهد. پتوز کهنسالی به دلیل اثرات طولانی مدت جاذبۀ زمین و کش آمدن بافت تاندون پلک ایجاد می‌شود.

پیشنهاد مطالعه:
0 تا 100 تنفس بعد از جراحی بینی(Rhinoplasty)

میاستنی گراویس

این عارضه باعث ضعف عضلات پلک و در نتیجه افتادگی آن می‌شود. هرچند که این اختلالی نادر است که ممکن است روی پلک، عضلات صورت، بازوها و پاها را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

اختلالات عصبی

در مواردی ممکن است سیستم مغز و اعصاب بیمار مورد حملات خفیف یا شدید قرار بگیرد. این اتفاق منجر به افتادگی پلک خواهد شد. آسیب‌های مغزی نظیر سکته، تومور و موارد مرتبط با قند خون، بیشترین تأثیر را در این اتفاق دارند.

با شناخت دلایل پتوز یا همان افتادگی پلک، مروری بر روش‌های درمان افتادگی پلک خواهیم داشت.

علل افتادگی پلک

روش‌ های درمان افتادگی پلک کدامند؟

روش‌های مختلفی برای درمان افتادگی پلک وجود دارند. برخی از این روش‌ها صرفاً جنبۀ زیبایی داشته که بیشتر در افراد سالم و جوان انجام می‌شوند. روش‌های دیگری نیز برای درمان افتادگی پلک مادرزادی وجود دارند. بسته به اینکه دلیل افتادگی پلک چه باشد، پزشک جراح روش مناسب را برای آن در نظر خواهد گرفت. برخی از رایج‌ترین روش های درمان افتادگی پلک شامل موارد زیر هستند.

کرم دور چشم

استفاده از کرم دور چشم می‌تواند اثرات مطلوبی بر وضعیت پلک‌ها داشته باشد. اما این کرم‌ها عموماً در مراحل اولیۀ افتادگی پلک مؤثر خواهند بود. در صورتی که افتادگی پلک وارد مراحل حادتر شده باشد، استفاده از کرم دور چشم و کرم‌های ضد چروک مؤثر واقع نمی‌شوند. در این حالت لازم است روش‌های قوی‌تری را برای آن امتحان کنید.

درمان افتادگی پلک با بوتاکس

در برخی موارد استفاده از بوتاکس می‌تواند باعث لیفت پلک‌های فوقانی چشم شود. تزریق بوتاکس به عضلاتی که باعث پایین آوردن ابروها می‌شوند، آن‌ها را مجدداً به جای قبلی باز می‌گرداند. بوتاکس در عضلات ماهیچۀ اخم، چین‌دهنده‌ای ابرو و عضلات حلقوی پشت چشم تزریق می‌شود. تزریق بوتاکس کار بسیار حساسی است که باید تحت نظر پزشک متخصص و مجرب انجام شود. در غیر این صورت اثرات ناگواری را به همراه خواهد داشت.

درمان افتادگی پلک با جراحی لیفت ابرو

جراحی لیفت ابرو یکی از روش‌های بسیار مؤثر و ماندگار در درمان افتادگی پلک است. ماندگاری لیفت ابرو به دلیل تکنیک خاصی که در آن استفاده می‌شود قابل توجه است. جراحی لیفت ابرو خود به شیوه‌های مختلفی صورت می‌گیرد. به همین دلیل لازم است از انواع روش های لیفت ابرو اطلاع داشته باشید. لیفت با نخ یا اندوتاین یکی از بهترین روش‌ها است. در این روش از نخ‌های بخیه برای بالا کشیدن پلک‌ها استفاده می‌شود. این روش همچنین باعث تحریک تولید کلاژن می‌شود که در نهایت پوست را سفت‌تر کرده و باعث رفع چین و چروک‌ها خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه:
چگونگی انجام ورزش بعد از ابدومینوپلاستی { پاسخ به 5 سوال رایج)

بلفاروپلاستی یا درمان افتادگی پلک با جراحی

بلفاروپلاستی یکی از عمل‌های جراحی برای بازسازی پلک و بهبود حالت طبیعی آن است. این عمل برای افرادی که به طور مادرزادی با مشکلات افتادگی پلک مواجه هستند مفید است. هرچند کسانی که دارای چربی و پوست اضافه در پلک خود هستند نیز می‌توانند از مزایای این روش استفاده کنند. در اغلب موارد این الزام وجود دارد که هر دو چشم بیمار تحت این عمل قرار بگیرند.

از عمل جراحی درمان افتادگی پلک بیشتر در افرادی که دچار موارد حاد آن شده‌اند استفاده می‌شود. حساسیت بالای این عمل باعث می‌شود که جزء در موارد ضروری، این روش به کار گرفته نشود. این عمل همچنین باعث کاهش پف دور چشم‌ها نیز خواهد شد. پیشنهاد می‌کنیم برای انجام این عمل حتما نزد یک پزشک متخصص بروید. برای کسب اطلاعات بیش‌تر در این باره می‌توانید به کلینیک مهزیار مراجعه کرده و با پزشک متخصص مشورت کنید.

مزایای درمان افتادگی پلک چیست؟

به گفتۀ پزشکان و بیمارانی که این عمل را انجام داده‌اند، مراقبت‌های بعد از درمان حائز اهمیت زیادی است. بهترین نتیجۀ عمل معطوف به کسانی است که بهترین پزشک جراح را انتخاب می‌کنند و در اتخاذ شیوۀ درمانی و مراقبت از خود درست عمل می‌کنند. این عمل هم جنبۀ درمانی داشته و هم می‌تواند بر زیبایی و اعتمادبنفس فرد اثرات مطلوبی بگذارد. برخی از مزایای درمان افتادگی پلک شامل موارد زیر است:

  • باعث ایجاد چهرۀ جوان و شاداب در فرد می‌شود.
  • صورت را زیباتر نشان می‌دهد.
  • بخشی از بینایی که به دلیل افتادگی پلک مختلف شده بود بازخواهد گشت.
  • اعتماد به نفس و روحیۀ فرد بهبود یافته و بر سطح سلامت روانی او تأثیرگذار است.

افرادی که دچار افتادگی پلک هستند، با صورت‌هایی اخمو، غمگین یا خواب‌آلود دیده می‌شوند. این اتفاق معمولاً ناشی از تجمع چربی و شل شدن پوست ناحیۀ چشم‌ها است. عمل جراحی پلک افتاده به افراد این امکان را می‌دهد تا از بافت‌های چربی و پوست‌های اضافۀ این ناحیه راحت شوند. پس از طی شدن دورۀ نقاهت بیمار، زیبایی و سلامت چشم‌ها به او بازگردانده می‌شود.

درمان افتادگی پلک

عوارض ناشی از عمل‌ جراحی پلک افتاده چیست؟

معمولاً جراحی و دیگر روش‌های درمان افتادگی پلک به دوره نقاهت کوتاهی نیاز دارند. در اغلب موارد با مراقبت‌های لازم بعد از جراحی، نتیجۀ نهایی به سرعت ظاهر می‌شود. اما پیش از هر چیز مهم است که درمان خود را تحت نظارت یک پزشک باتجربه و متخصص انجام دهید. عمده‌ترین عوارض ناشی از عمل جراحی پلک‌ها، بروز حساسیت، خارش و عفونت در این ناحیه است. هرچند بسیاری از آن‌ها به عنوان بخشی از روند درمان شناخته می‌شوند. با این حال مهم‌ترین عوارض این عمل شامل موارد زیر است:

  • بروز درد در پلک‌ها
  • دوبینی و تاری دید
  • تورم گوشه‌های چشم
  • کبود شدن چشم‌ها
  • بهبود نامتقارن
  • ایجاد گلوله‌های سفید روی پلک
  • بروز حالتی شبیه به آفتاب سوختگی
پیشنهاد مطالعه:
رفع قوز بینی [ 2 روش رایج + معرفی بهترین روش بدون جراحی!]

با انتخاب پزشک مناسب، می‌توانید این عوارض را تا حد ممکن کاهش دهید.

سخن آخر

برخی از عوارض درمان افتادگی پلک مربوط به مهارت و تبحر پزشک است. در صورتی که پزشک از تبحر کافی برخوردار نباشد، امکان خون‌ریزی داخلی چشم‌ها وجود دارد. برگشت پلک‌ها به داخل، خشکی چشم‌ها، احساس سوزش شدید، عدم توانایی در بستن چشم، نیاز مجدد به عمل و ماندن جای زخم‌ها از مهم‌ترین این عوارض هستند. بنابراین لازم است حتماً از تخصص و تجربۀ پزشک خود مطمئن شوید. مطالعۀ کافی و کسب اطلاعات در این خصوص می‌تواند شما را از بروز این عوارض باز دارد. با مراجعه به بلاگ مهزیار و مطالعه مجله آموزشی می‌توانید در این باره و عمل‌های جراحی دیگر اطلاعات کاملی به دست آورید.

سوالات متداول

۱. چه مواردی می‌توانند باعث افتادگی پلک شوند؟
افتادگی پلک ممکن است به دلیل عواملی مانند پیری، کاهش کلاژن، تغییرات هورمونی، ضعف عضلات پلک و یا برخی بیماری‌های مرتبط با عصب‌ها رخ دهد.

۲. چگونه عمل بلفاروپلاستی انجام می‌شود؟
در این عمل، جراح یک برش در لبه بالای پلک انجام می‌دهد و پوست اضافی و بازالت‌های چشم را برش می‌دهد. سپس عضلات پلک به جایگاه خود بازگردانده می‌شوند و سپس بریدگی در پوست به دوخت می‌شود.

۳. آیا بلفاروپلاستی باعث درد و ناراحتی می‌شود؟
عمل بلفاروپلاستی با استفاده از بخش‌های مخدر و تحت بیهوشی صورت می‌گیرد، بنابراین بیشتر بیماران درد چندانی نخواهند داشت. در مواردی که دردهای ملایمی وجود دارد، داروهای تسکین درد مصرف می‌شود.

۴. چه مدت زمانی برای بازگشت به فعالیت‌های روزمره پس از بلفاروپلاستی نیاز است؟
بعد از عمل بلفاروپلاستی، برخی از بیماران ممکن است به مدت چند روز احساس ناراحتی کنند و به مدت ۷ تا ۱۰ روز باید از فعالیت‌های سنگین خودداری کنند. پس از ۲ هفته، می‌توانند به فعالیت‌های روزمره خود بازگردند.

0/5 (0 نظر)

نظرات ارزشمند شما

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط مجله مهزیار