Arabic | Persian | English

EN

AR

آیا تنها راه “اصلاح فرم بینی” جراحی است؟ (معرفی جدیدترین شیوه‌ها)

با پیشرفت علم پزشکی و تکنولوژی، روش‌های اصلاح فرم بینی نیز دستخوش تغییرات بسیاری شده‌اند. اصلاح فرم بینی، به ویژه در گذشته، بیشتر متمرکز بر متدی تهاجمی به نام رینوپلاستی بوده است. در این روش،‌ با تغییر شکل و اندازه‌ بینی، از طریق تکنیک‌های جراحی، زیبایی و توازن‌ صورت را تغییر می‌دهند. امروزه، روش‌های غیرتهاجمی برای اصلاح فرم بینی نیز به صورت گسترده مورد‌توجه قرار گرفته است. یکی از این روش‌ها، اصلاح فرم بینی با تزریق فیلر است. در این مقاله از مجله مهزیار ، روش‌های نوین اصلاح فرم بینی را باهم بررسی خواهیم کرد.

چه روش‌هایی برای اصلاح فرم بینی بدون جراحی وجود دارد؟

در سال‌های اخیر، روش‌های غیرتهاجمی اصلاح فرم بینی که به عنوان جایگزین‌های عمل جراحی بینی پا به عرصه زیبایی گذاشته‌اند، مورد توجه بخش عظیمی از مردم قرار گرفته‌اند. ما در این مقاله، تمرکز خود را بر رینوپلاستی با فیلر گذاشته‌ایم، اما به طور کلی، روش‌های اصلاح فرم بینی بدون جراحی عبارتند از:

  • رینوپلاستی با لیزر
  • فرم‌دهی بینی با تزریق آنزیم
  • اصلاح فرم بینی با فیلر

در کنار این 3 روش رایج فرم‌دهی بینی، لیفت بینی با نخ را نیز می‌توان نام برد. البته، طی این روش، تنها نوک بینی به سمت بالا کشیده می‌شود و متخصص، کاری به کناره‌های تیغه بینی نخواهد داشت. به همین دلیل، این روش‌ را در میان 3 روش دیگر نیاورده‌ایم.

رینوپلاستی با نور لیزر چیست؟

در این روش، از دستگاه‌های لیزر برای اصلاح فرم بینی استفاده می‌شود. در روش لیزر رینوپلاستی، دستگاه با استفاده از اشعه لیزر، بافت‌های نواحی مشخصی از بینی را، بدون نیاز به برش جراحی، تغییر می‌دهد. این اشعات، به بافت‌ها تابیده می‌شود و دمای آن نقطه افزایش می‌یابد که در نهایت، باعث انقباض و جمع‌شدن بافت‌ها می‌شود. انقباض‌ها و تغییرات جهت‌دهی‌شده لیزر، یکی از روش‌های اصلاح فرم بینی بدون جراحی هستند.

پیشنهاد مطالعه:
آشنایی کامل با فواید جالپرو سوپرهیدرو

فرم‌دهی بینی با تزریق آنزیم به چه شکل است؟

این روش رینوپلاستی غیرتهاجمی، به نام «رینومدلینگ» نیز شناخته می‌شود. در این روش، آنزیم‌ها به عنوان مواد فرم‌دهنده، جهت اصلاح فرم بینی و ایجاد تغییرات ظاهری در نواحی مختلف بینی تزریق می‌شوند.

معاینه پزشک برای اصلاح فرم بینی

رینومدلینگ چگونه انجام می‌شود؟

ابتدا پزشک متخصص، نقاط مورد نظر خود را برای اصلاح فرم بینی ارزیابی می‌کند. پزشک پس از ارزیابی، آنزیم‌های خاصی را انتخاب می‌کند که معمولا شامل آنزیم هیالورونیداز یا پروتئین‌های مشابه هستند. این آنزیم‌ها به عنوان مواد فعال برای تغییر و شکل‌دادن به بافت‌های بینی استفاده می‌شوند. آنزیم‌ها مستقیما به نقاط موردنظر پزشک تزریق می‌شوند و سپس، با تاثیر بر بافت‌های بینی، شکل و حجم بینی را تغییر می‌دهند. انواع مدل‌های جراحی بینی نیز وجود دارد که فرآیند دشوارتری خواهد داشت.

اصلاح فرم بینی با فیلر چگونه انجام می‌شود؟

در رینوپلاستی با فیلر، از ژل‌های پرکننده که اغلب از ترکیباتی نظیر اسید هیالورونیک تشکیل شده‌اند، استفاده می‌شود. متخصص نقاطی را که در اصلاح فرم بینی موثرند، مشخص می‌کند و سپس با تزریق فیلر در این نقاط، فرم‌دهی بینی را آغاز می‌کند.

برای اصلاح فرم بینی با فیلر، چه نقاطی هدف تزریق ژل قرار می‌گیرند؟

نقاط اصلی که اغلب، برای تزریق فیلر در رینوپلاستی هدف تزریق قرار می‌گیرند، عبارتند از:

  1. کاخ بینی (Nasal Bridge): این نقطه در بخش بالایی بینی قرار دارد و با تزریق فیلر، می‌توان حجم و ارتفاع بخش بالایی بینی را تغییر داد. برای اصلاح بخش کم‌ارتفاع بینی یا افزایش انحنای ظاهری این قسمت، فیلر در این نقطه تزریق می‌شود.
  2. نوک بینی  (Nasal Tip): این نقطه در بخش پایینی بینی قرار دارد. با تزریق فیلر به قسمت زیرین نوک بینی، می‌توان تغییراتی در حجم و شکل نوک بینی ایجاد کرد.
  3. خطوط نازک پیشانی: (Glabellar Lines)  این خطوط، بین ابروها، در بخش بالایی بینی قرار دارند و با تزریق فیلر به این خطوط، می‌توان ظاهر آن‌ها را کاهش داد و بینی را به نظر نازک‌تر و مهره‌دارتر نشان داد.
  4. نقطه تقسیم بینی: (Nasal Tip Defining Point)  با تزریق فیلر به این نقطه می‌توان نوک بینی را محدب‌تر یا مدورتر کرد.
  5. خطوط جانبی بینی: (Lateral Nasal Lines) این نقاط در جنب‌های بینی قرار دارد و با تزریق فیلر به آن‌ها، می‌توان بین بخش‌های مختلف بینی تعادل ایجاد کرد.

آیا اصلاح فرم بینی بدون جراحی، همیشه ماندگار است؟

ماندگاری فیلرها در روش‌های اصلاح فرم بینی، به برند، ترکیبات استفاده‌شده در فیلر، میزان جذب آن و وضعیت جسمی شخص دارد. به طور کلی، ماندگاری اسید هیالورونیک موجود در فیلرها، بین 6 تا 18 ماه است. بعد از گذشت این مدت، به احتمال زیاد، به تمدید فیلر بینی نیاز است. 

پیشنهاد مطالعه:
"ماندگاری فیلر بینی" | عوامل + 4 روش افزایش مدت ماندگاری

مزایا و معایب اصلاح فرم بینی با فیلر چیست؟

اصلاح فرم بینی با فیلر

مزایا

غیرتهاجمی و بدون نیاز به جراحی

نقاهت کوتاه

بی‌نیاز به بستری‌شدن

امکان تنظیم دقیق‌تر فرم بینی

بازگشت سریع‌تر به فعالیت‌های روزمره

بدون نیاز به برش‌ و زخم‌های جراحی

معایب

ماندگاری کوتاه‌تر نسبت به جراحی

نیاز به تکرار تزریق‌ها

احتمال حساسیت به ترکیبات فیلر

هزینه‌های مکرر برای تزریق‌های دوره‌ای

احتمال خطا در فرم‌دهی شکل بینی

البته، عوارض تزریق فیلر، آنچنان حاد و شدید نیستند و معمولا بین 2 تا 7 روز برطرف می‌شوند. در صورتی که این موارد بیشتر طول کشیدند یا عوارض مذکور را به صورت خیلی شدید تجربه کردید، به سرعت به پزشک خود اطلاع دهید.

تزریق فیلر بینی برای چه کسانی مناسب نیست؟

  • افرادی که به مواد موجود در فیلرها حساسیت یا آلرژی دارند.
  • افرادی که در ناحیه‌ای دارای عفونت هستند که قرار است تزریق فیلر انجام شود.
  • زنان باردار یا شیرده؛ به دلیل احتمال تاثیرات منفی مواد بر سلامتی جنین یا نوزاد.
  • افرادی که سابقه عفونت‌های مزمن، بیماری‌های خودایمنی، یا مشکلات سخت گوارشی هستند.
  • افرادی که در زمان تزریق فیلر دارای لخته‌ی خون هستند.
  • افراد دارای مشکلات پزشکی جدی، که اصلاح بینی با فیلر برایشان کاملا نامناسب است.
  • افرادی که سابقه تزریق‌های ناموفق فیلر یا درگیری با عوارض جدی دارند.
  • افراد زیر سن 18 سال، زیرا رشد بینی در این دوره هنوز تکمیل نشده است.

بنابراین، لازم است تمام افراد، پیش از انجام این فرایند، با پزشک متخصص مشورت کنند و از مشاوره‌های او بهره بگیرند.

کلام آخر

در مقاله پیش رو، از روش‌های نوین اصلاح فرم بینی صحبت کردیم. امروزه، روش‌های غیرتهاجمی که ریسک، درد و عوارض جراحی را ندارند، در میان مردم به محبوبیت رسیده‌اند. گرچه، این روش‌های اصلاح فرم بینی بدون جراحی، ماندگاری زیادی ندارند و پس از مدتی، برای حفظ نتایج، تزریق مجدد لازم است. اسید هیالورونیک موجود در فیلر پس از مدتی جذب پوست می‌شود و احتمال بازگشت بینی به شکل آغازین خود وجود دارد. برای همین، جلسات تکرار تزریق فیلر را جدی بگیرید.

پیشنهاد مطالعه:
8 روش «رفع خط اخم»/ بهترین راهکار مناسب شما چیست؟

مجموعه مهزیار ، با تجربه‌ای که طی سال‌ها، در زمینه ارائه خدمات مربوط به تزریق ژل و فیلر کسب کرده است، اصلاح فرم بینی با فیلر را به بهترین شکل و با کیفیت بسیار بالا انجام می‌دهد. چرا که به جز متخصصان کاربلد و مجرب، از برند بی‌نظیر آلیاکسین (Aliaxin) برای انجام‌ فرآیندها بهره می‌گیرد.

سوالات متداول

  • آیا اصلاح فرم بینی با فیلر برای همه افراد مناسب است؟
    خیر، اصلاح فرم بینی با فیلر برای همه افراد مناسب نیست. افرادی که به مواد موجود در فیلرها حساسیت دارند، زنان باردار یا شیرده و افراد دارای سابقه تزریق‌های ناموفق فیلر یا عوارض جدی، نباید از این روش استفاده کنند.
  • آیا اصلاح فرم بینی با فیلر ممکن است نتایج غیرطبیعی داشته باشد؟
    بله، اگر تزریق فیلر به‌ درستی انجام نشود یا دسترسی به پزشک ماهری نداشته باشید، ممکن است نتایج غیرطبیعی و نامناسب ایجاد شود. نتایج نامناسب می‌تواند شامل فرم غیرطبیعی بینی، عدم تعادل در نقاط مختلف بینی یا حجم نامناسب باشد. انتخاب پزشک متخصص و ماهر بسیار مهم است تا نتایج طبیعی و جذاب به ‌دست آید.
  • آیا اصلاح فرم بینی با فیلر دردناک است؟
    در عملیات تزریق فیلر درد و ناراحتی به حداقل می‌رسد. اما ممکن است برخی افراد هنگام تزریق، درد و یا سوزش کمی را تجربه کنند. همچنین، در صورت لزوم، ممکن است پزشک، از کرم‌ها و روش‌های دیگری برای کاهش درد و احتمال سوزش استفاده کند.
  • آیا اصلاح فرم بینی با فیلر نیاز به بازیابی دارد؟
    بله، اصلاح فرم بینی با فیلر به بازیابی کمتری نسبت به روش‌های جراحی نیاز دارد. بعد از تزریق، ممکن است نقاط تزریقی مدت کوتاهی حساس باشند و در اطراف آن‌ها کمی قرمزی و تورم ایجاد شود. اما این علائم در چند روز اول بعد از تزریق، بهبود می‌یابد و شما می‌توانید به فعالیت‌های روزمره خود بازگردید.
  • آیا نتایج اصلاح فرم بینی با فیلر دائمی هستند؟
    نه، نتایج اصلاح فرم بینی با فیلر، ماندگاری محدود‌تری نسبت به روش‌های جراحی دارند. ماندگاری نتایج بستگی به نوع ماده فیلر و ویژگی‌های بدن شما دارد. اغلب، فیلرهای حاوی اسید هیالورونیک ماندگاری حدود 6 تا 18 ماه دارند و پس از آن نیازمند تمدید و تزریق مجدد هستند. مقاله ماندگاری فیلر بینی به طور مفصل در این باره صحبت کرده است.
0/5 (0 نظر)

نظرات ارزشمند شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط مجله مهزیار