Arabic | Persian | English

EN

AR

عمل بینی و لیزیک چشم: زمان مناسب، تاثیر و عوارض احتمالی

اگر مدتی قبل، بینی خود را عمل کرده‌ باشید، لازم است فاصله بین عمل بینی و لیزیک را رعایت کنید. ممکن است دو عمل، بر یکدیگر تاثیر سوء بگذارند. این اصلا خوشایند نیست. نکته مهم در هر دو فرایند، انتخاب پزشک متخصص و باتجربه است. یک پزشک دلسوز با تشخیص صحیح، مشاوره مفید و استفاده از روش‌های نوین، پیمودن مسیر عمل بینی و لیزیک را برای شما بسیار آسان‌تر خواهد کرد.

بهترین زمان و عوامل مهم برای انجام عمل بینی و لیزیک چشم

زمان مناسب برای انجام لیزیک چشم و عمل بینی، به عوامل گوناگونی بستگی دارد. سن، یکی از عوامل مشترک در هر دو جراحی است. 18سالگی یا بالاتر، سن مناسب برای انجام عمل بینی و لیزیک چشم است. در این سنین، رشد فرد کامل شده و امکان بازگشت تغییرات به صورت قابل‌توجهی کمتر است.

برای عمل بینی، این موارد توسط پزشک بررسی می‌شود:

  • سن: بهترین سن برای عمل بینی، به گفته جراحان، بالای 18 سال است.
  • رشد بینی: اگر بینی هنوز در فرایند رشد باشد، پزشکان به فرد پیشنهاد می‌کنند تا مدتی دست نگه دارد. این زمان ممکن است تا پایان دوران نوجوانی یا حتی 20سالگی طول بکشد.
  • شرایط تنفسی: در صورتی که شخص به‌واسطه عوارض عمل بینی دچار مشکلات تنفسی شده باشد، ممکن است نیازمند انجام عمل بینی در زمان مناسب‌تری باشد. در این حالت، بهتر است با جراح ترمیم بینی مشورت کند و نظرش را درباره زمان مناسب برای عمل بینی بپرسد.
  • شرایط روان‌شناختی: گاهی، ممکن است فرد برای رفع نقاط ضعف ظاهری و بهبود رضایت از بدن خود، به فکر جراحی بینی بیفتد. این اشخاص، به مشاوره روان‌شناسی و ارزیابی دقیق نیاز دارند. مهم است که پیش از تصمیم‌گیری درباره انجام عمل بینی، از نظر روانی آمادگی کافی داشته باشند. 
پیشنهاد مطالعه:
حد مجاز ورزش بعد از ماموپلاستی [قدم به قدم از هفته 1 تا 8]

در عمل لیزیک چشم، به‌جز سن، عوامل دیگری هم نقش دارند:

  • زمان مناسب: معمولا عمل لیزیک چشم برای افراد بالای 18 سال مناسب است. در این سن، با توجه به رشد چشم، پایداری بیشتری در نتیجه عمل دیده می‌شود. با این وجود، برخی جراحان 21 تا 25 سال را مطلوب‌ترین زمان برای لیزیک چشم می‌دانند.
  • درجه برداشتگی چشم: بسته به میزان برداشتگی، جراح می‌تواند برنامه‌ای مناسب برای انجام عمل تعیین و نتایج را بهتر پیش‌بینی کند.
  • بارداری یا بیماری‌: اگر شخص باردار باشد یا مدت کمی از زایمانش گذشته باشد، بهتر است عمل لیزیک چشم را به تعویق بیندازد. تغییرات هورمونی، بر نتیجه‌بخشی لیزیک اثر می‌گذارند. همچنین، بیماری‌های مزمن دیگر نیز باید در نظر گرفته شوند.

عامل دیگری که در لیزیک چشم و عمل بینی نقش مهمی ایفا می‌کند، مراقبت‌های پس از عمل است. برای آنکه بهترین نتیجه را از عمل بینی و لیزیک بگیرید، از استراحت زیاد و اجرای دستورات پزشک غافل نشوید. داروهایتان را به‌موقع استفاده و دوره مصرف دارو را تکمیل کنید. اگر با مسئله‌ای غیرعادی مواجه شدید، حتما پزشک یا جراح را مطلع کنید.

فاصله بین عمل بینی و لیزیک چشم

عموما، عمل بینی و لیزیک چشم به این دلایل باید با فاصله انجام شوند:

  1. بهبود و ریکاوری: هر نوع جراحی، میزان قابل‌توجهی تروما (آسیب) به همراه دارد. طبیعتا، بدن برای ریکاوری نیازمند زمان است. لازم است برای انجام هر کدام از جراحی‌ها، بدن کاملا از جراحی قبل بهبود یافته باشد.
  2. راهنمایی پزشک: بهتر است با پزشک متخصص خود در مورد زمان مناسب برای انجام هر عمل مشورت کنید. پزشک شما براساس وضعیت جسمانی‌تان، تاریخچه بیماری‌ها و سایر عوامل شخصی، بهترین زمان را برای انجام عمل تعیین خواهد کرد.
  3. نیازهای شخصی: شرایط شخصی و زندگی روزمره نیز، در فاصله بین عمل بینی و لیزیک چشم نقش تعیین‌کننده‌ای دارند. یک نفر ممکن است برای ریکاوری به یک هفته، و دیگری به دو ماه زمان نیاز داشته باشد. 
پیشنهاد مطالعه:
بررسی کامل "مزایا و معایب جراحی پلک" (Blepharoplasty)

تاثیر و عوارض احتمالی عمل بینی و لیزیک چشم

عمل‌های جراحی، در کنار تاثیر مثبت، عوارض اجتناب‌ناپذیری هم دارند. فواید و عوارض احتمالی عمل بینی و لیزیک چشم را در این جداول مشاهده می‌کنید:

مزایا و معایب عمل بینی

نگران نشوید!  بیشتر بودن عوارض عمل بینی به معنای مضربودنش نیست. تاثیرات و عوارض عمل بینی نیز ممکن است برای هر فردی متفاوت باشد. اکثر این عوارض، با استراحت و پیروی از دستورات پزشک به‌تدریج از بین خواهند رفت. تنها در صورتی که درد، خونریزی و عفونت غیرعادی بود، نیاز است مجدد به پزشک مراجعه کنید. در جدول زیر تاثیرات و عوارض احتمالی عمل لیزیک چشم را بررسی کنیم:

مزایا و معایب عمل لیزیک چشمجراحی لیزیک چشم می‌تواند عوارض نادر، مانند تشدید بیماری‌های چشمی نظیر کراتیت، تغییر در شکل چشم و غیره را نیز به دنبال داشته باشد. تمام این موارد، نیازمند مراجعه سریع به پزشک است. 

اهمیت مشاوره قبل از انجام عمل بینی و لیزیک چشم

مشاوره‌، به شما فرصت می‌دهد با جزئیات فرایند عمل آشنا شوید و اطلاعات دقیقی درباره تاثیرات و عوارض احتمالی دریافت کنید. متخصص به شما توضیح می‌دهد که:

  • آیا مشکلی دارید که نیاز به عمل جراحی داشته باشد؟
  • عمل چگونه انجام می‌شود؟ 
  • چه تغییراتی را در ظاهر و عملکرد بینی یا چشمانتان باید انتظار داشته باشید؟

جمع‌بندی

با توجه به آنچه در مقاله پیش رو بررسی کردیم، عمل بینی و لیزیک چشم دو جراحی محبوب و موثر در زمینه بهبود ظاهر و عملکرد بینی و چشم هستند. انتخاب زمان مناسب برای انجام این عمل‌ها و مشاوره با جراح متخصص، برای دانستن فاصله بین عمل بینی و لیزیک، اهمیت بسیار زیادی دارد. آگاهی از تمام مراحلی که باید برای نتیجه‌بخشی بیشتر طی شود، راه را، هم برای پزشک و هم بیمار، هموار می‌کند.

پیشنهاد مطالعه:
انواع روش های عمل شقیقه و تاثیر آن بر زیبایی

سوالات متداول

  1. آیا عمل لیزیک چشم درمان دائمی نیاز به عینک است؟
    بله، عمل لیزیک، نیاز به عینک را در برخی به‌کل برطرف می‌کند. طی این عمل، قرنیه چشم شکل دقیقی می‌گیرد و مشکلات بینایی مانند کوتاه‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم اصلاح می‌شوند.
  2. عمل بینی باعث درد زیادی می‌شود؟
    عمل بینی، مانند هر جراحی دیگری، با درد موقت همراه است. با این حال، برای تسکین درد، جراح دارو تجویز می‌کند. پس از عمل بینی، استفاده منظم از کمپرس یخ و داروهای ضدالتهاب نیز می‌توانند به تسکین درد کمک کنند.
  3. عمل لیزیک چشم چقدر خطرناک است؟
    لیزیک، یک جراحی بسیار امن است و در بیشتر موارد بدون پیچیدگی انجام می‌شود. با این حال، همه عمل‌های جراحی ریسک‌های خود را دارند. برخی از عوارض لیزیک خشکی چشم، نیم‌بینایی، تغییر در بینایی شب و عفونت است. اما با انتخاب یک جراح ماهر و رعایت دقیق دستورات، می‌توانید این عوارض را به حداقل برسانید.

 

0/5 (0 نظر)

نظرات ارزشمند شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط مجله مهزیار