Arabic | Persian | English

EN

AR

بلفاروپلاستی (blepharoplasty) چیست؟ [صفر تا 100 + ویدئو]

بلفاروپلاستی (blepharoplasty)،  یک عمل جراحی بی‌خطر است که با از بین‌بردن پوست افتاده بالای پلک، زیبایی ظاهر را بهبود می‌دهد. اما در بسیاری از مواقع این عمل جراحی تنها هدف زیبایی ندارد! با گذشت زمان عضلات حمایت کننده پلک‌ها ضعیف می‌شوند، به‌طوریکه پوست و چربی زیادی در این قسمت جمع خواهد شد. این موضوع می‌تواند برروی میدان دید افراد هم تاثیر بگذارد! اما این عمل جراحی می‌تواند شما را از هرگونه مشکلات بینایی نجات دهد. در این مطلب از بلاگ مهزیار به‌طور کامل درمورد جراحی بلفاروپلاستی (blepharoplasty) مطالعه خواهید کرد.

پزشک در حال معاینه پلک برای غمل بلفاروپلاستی (جراحی پلک)

بلفاروپلاستی چیست؟

با افزایش سن، افتادگی شدید پوست اطراف چشم می‌تواند دید جانبی، به‌خصوص در قسمت‌های فوقانی را کاهش دهد، همچنین  پوست و چربی اضافی در بالا و زیر پلک شما جمع می‌شود که در نهایت به افتادگی ابروها، افتادگی پلک‌های فوقانی و ایجاد کیسه‌های زیر چشم منجر می‌شود. جراحی بلفاروپلاستی، عملی است که این مشکلات را از بین می‌برد. در طی این جراحی، با ازبین‌بردن پوست اضافی یا جابه‌جایی پوست در اطراف پلک بالایی، پایینی یا هردو، چشم‌های شما جوان‌تر و هوشیارتر نشان داده خواهند شد. این عمل جراحی را می‌توان به‌طور همزمان با سایر روش‌های زیبایی صورت مانند لیفت ابرو یا سایر خدمات زیبایی انجام داد.

چه کسانی کاندیدای مناسب برای بلفاروپلاستی هستند؟

بهترین کاندیدها برای جراحی بلفاروپلاستی افراد بالای 30 سالی هستند که از سلامت خوبی برخوردارند. درواقع، این افراد نباید هیچ بیماری چشمی دیگری داشته باشند. در صورت داشتن هر یک از شرایط زیر، باید به جراح بلفاروپلاستی اطلاع داده شود:

  • وجود بیماری‌های چشمی مانند گلوکوم، خشکی چشم یا جداشدن شبکیه چشم
  • اختلالات تیروئید، مانند بیماری گریوز، کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید
  • بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون بالا یا سایر اختلالات گردش خون
  • دیابت

از جراحی بلفاروپلاستی چه انتظاری داشته باشیم؟

درنظر بگیرید که باید در مورد انتظاراتی که از بلفاروپلاستی دارید واقع بین باشید! جراحی پلک می‌تواند ظاهر شما را بهبود ببخشد و به افزایش اعتماد به نفس شما کمک کند. اما نباید انتظار داشته باشید که چهره شما را کاملا تغییر دهد!

پیشنهاد مطالعه:
سن مناسب عمل بینی+ هر آنچه که اغلب جراحان به شما نمی‌گویند!

برای مثال، برخی از افراد چشمان غیر هم تراز دارد، یا به نظر می‌رسد که چشم‌های آنها اندازه‌های متفاوتی دارند. این ویژگی‌ها در مراحل اولیه رشد انسان رخ می‌دهند، درنتیجه با این عمل جراحی بهبود پیدا نمی‌کنند. بنابراین، باید بدانید که بلفاروپلاستی ساختار صورت شما را تغییر نمی‌دهد. قبل از تصمیم برای جراحی، حتما چهره خود را به خوبی بشناسید و در مورد انتظارات خود فکر کنید. پس از آنکه به نتیجه رسیدید، این انتظارات را با جراح خود در میان بگذارید.

چگونه باید برای جراحی پلک آماده شویم؟

اقدامات لازم پیش از انجام جراحی بلفاروپلاستی شامل موارد زیر می‌شوند. پزشک مورد نظر قبل از اقدام به عمل این موارد را بیان خواهد کرد:

  • انجام آزمایش
  • ترک سیگار
  • مصرف برخی از داروها یا قطع برخی از داروهای مصرفی
  • عدم مصرف داروهای ضد التهاب، آسپرین، رقیق‌کننده‌های خون، مولتی ویتامین‌ها و مکمل‌های گیاهی که باعث افزایش خونریزی می‌شوند.
  • عکس‌برداری از پلک‌ها در زوایای مختلف جهت برنامه‌ریزی بهتر برای اجرای جراحی
  • تست بینایی برای یافتن نقاط کور در گوشه‌های چشم

علاوه‌بر این موارد، حتما با یکی از دوستان یا آشنایان خود هماهنگ کنید تا پس از عمل، شما را تا خانه همراهی کرده و شب اول پس از عمل را در کنار شما بگذراند.

در طی عمل بلفاروپلاستی با چه مراحلی مواجه هستیم؟

همانطور که گفتیم، باتوجه به نوع مشکل شما، جراحی بلفاروپلاستی می‌تواند پلک‌های فوقانی، پایینی یا هر دو را درگیر کند. درمورد جراحی پلک‌های فوقانی، جراح شما برش‌هایی در چین طبیعی پلک فوقانی ایجاد می‌کند، به‌گونه‌ای که در صورت باز بودن چشم‌ها، این برش‌ها کاملا پنهان می‌شوند. در مرحله بعد، جراح، پوست اضافی و چربی‌های بیرون زده را برداشته، سپس برش‌ها را می‌بندد.

در مورد بفاروپلاستی تحتانی، این برش‌ها در زیر خط مژه پایینی شما ایجاد می‌شوند. پوست اضافی پلک پایینی شما از طریق این برش‌ها از بین می‌روند. همچنین، ممکن است که از یک برش پنهان در داخل پلک پایینی، برای اصلاح مشکلات پلک پایین و توزیع یا حذف چربی‌ها استفاده شود.

پزشک در حال جراحی بلفاروپلاستی

مراحل پس از جراحی بفاروپلاستی

مراحل زیر به شما کمک می‌کند تا مراحل بهبودی پس از عمل را با سرعت بیشتری طی کنید. البته، ممکن است جراح دستورالعمل‌های متفاوتی به شما بدهد که در آن صورت باید از آنها پیروی کنید.

  • اولین شب بعد از جراحی هر ساعت به مدت 10 دقیقه از کمپرس یخ روی چشمان خود استفاده کنید. این میزان را در روز بعد، به 4 تا 5 بار در طول روز کاهش دهید.
  • از قطره‌ها یا پمادهای تجویز شده چشمی استفاده کنید.
  • تا چند روز برای خوابیدن، سر خود را بالاتر از سینه خود قرار دهید.
  • برای کاهش تورم از کمپرس خنک استفاده کنید.
  • از عینک آفتابی تیره استفاده کنید تا از پوست پلک‌تان در برابر آفتاب و باد محافظت شود.
  • در صورت نیاز، از استامینوفن (تیلنول، سایرین) برای کنترل درد استفاده کنید.
  • به مدت یک هفته فعالیت‌های سنگین انجام ندهید، برای مثال، از بلندکردن اجسام سنگین، شنا، دویدن یا ایروبیک خودداری کنید.
  • از هرگونه دود دوری کنید.
  • چشمان خود را مالش ندهید.
  • تا دو هفته از لنز استفاده نکنید.
پیشنهاد مطالعه:
پروتز سینه سیلیکونی چیست؟ [مزایا و 9 عارضه احتمالی]

آیا بلفاروپلاستی عوارض احتمالی دارد؟

مانند هر روش جراحی دیگری، در جراحی بلفاروپلاستی هم عوارضی وجود دارد. این عوارض کاملا نادر هستند، با این وجود گاهی اوقات اتفاق می‌افتند. مشکلاتی که ممکن است رخ دهد عبارتند از:

  • خون‌ریزی
  • عفونت
  • خشکی چشم
  • تغییر رنگ غیر طبیعی پلک‌ها
  • جای زخم
  • چین خوردگی غیر طبیعی در داخل یا خارج از پوست پلک
  • ناتوانی در بستن کامل چشم‌ها
  • از دست دادن احتمالی بینایی

زمان بهبودی بلفاروپلاستی چقدر است؟

معمولا این جراحی بدون درد است، اما ممکن است مقداری تورم و کبودی داشته باشید. اکثر افراد پس از گذشت 10 تا 14 روز برای بیرون رفتن در جمع احساس راحتی می‌کنند. اما ممکن است چند ماه طول بکشد تا به‌طور کامل بهبود پیدا کنند.

مزایا و معایب بلفاروپلاستی

در جدول زیر می‌توانید به‌خوبی با مزایا و معایب بلفاروپلاستی آشنا شوید. با مقایسه مزایا و معایب این جراحی، تصمیم‌گیری نهایی برای شما بسیار آسان خواهد شد:

مزایا و معایب بلفاروپلاستی

مزایا

ازبین‌بردن تورم پلک‌ها

رفع‌ افتادگی پلک در قسمت بالا و پایین

افزایش جوانی صورت به‌خصوص چشم‌ها

درمان برخی از مشکلات بینایی

از بین‌بردن چین و چروک‌های اطراف چشم

پایداری بیشتر نسبت به تزریق ژل

معایب

پس از چند سال ممکن است به جراحی مجدد نیاز باشد.

 در برخی مواقع باید همراه با عمل‌های دیگر مانند لیفت ابرو انجام شود تا چین و چروک‌ها به‌خوبی ازبین بروند.

در مواقع نادر باعث ایجاد مشکل برای بستن چشم‌ها می‌شود.

بهترین سن برای انجام بلفاروپلاستی چه سنی است؟

هر فردی که بالای 18 سال دارد می‌تواند جراحی پلک را انجام دهد. با این حال، بهترین کاندیدها، بزرگسالان 30 ساله و بالاتر هستند. طبق گفته انجمن جراحان پلاستیک آمریکا، اکثر افرادی که این جراحی را انجام می‌دهند بالای 40 سال سن دارند.

پیشنهاد مطالعه:
معرفی و بررسی "پروتز سینه ثابت" + {پاسخ به 5 سوالات مهم}

 چه زمانی باید با جراح بلفاروپلاستی تماس بگیریم؟

برخی از افراد پس از جراحی دچار خشکی چشم می‌شوند، اما این وضعیت بیشتر از دو هفته طول ‌نمی‌کشد. اگر بیش از دو هفته خشکی چشم دارید، حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

کلام آخر

درنهایت، اگر برای اجرای عمل بلفاروپلاستی دچار شک هستید، باید بدانید بسیاری از افرادی که بلفاروپلاستی انجام می‌دهند، احساس اعتماد به نفس بیشتری دارند و جوان‌تر و به‌نظر می‌رسند. عوارض احتمالی این جراحی ممکن است تا چند ماه ادامه پیدا کند، اما درنهایت، اسکارهای ناشی از آن کاملا محو می‌شوند، به‌طوریکه انگار از ابتدا هیچ برشی ایجاد نشده است! با این اوصاف، درصورتی‌که از پلک افتاده خود راضی نیستید، هیچ نگرانی درمورد عمل بلفاروپلاستی وجود ندارد. اکنون برای ما بنویسید که نظر شما درمورد این عمل چیست؟ آیا سوالی درمورد عمل بلفاروپلاستی دارید؟

سوالات متداول

  1. عمل بلفاروپلاستی چیست؟
    عمل بلفاروپلاستی، عملی است که طی آن پوست و چربی اضافه در اطراف چشم از بین می‌رود. این عمل برای جوان‌سازی چشم‌ها کاربرد دارد که می‌تواند برروی پلک‌های پایینی، بالایی یا هر دو انجام شود.
  2. آیا عمل بلفاروپلاستی فقط کاربرد زیبایی دارد؟
    خیر، در بسیاری از مواقع عمل بلفاروپلاستی علاوه‌بر زیبایی، کاربردهای دیگر هم دارد. برای مثال، این عمل تاثیر شگفت‌انگیزی در از بین‌بردن افتادگی چشم‌ها و افزایش میدان دید خواهد داشت.
  3. چرا باید عمل بلفاروپلاستی انجام دهیم؟
    عمل بلفاروپلاستی برای از بین بردن افتادگی ابروها و چشم‌ها، از بین‌بردن خستگی و افزایش شادابی چهره، رفع چین و چروک‌ های اطراف چشم و درمان برخی از بیماری‌های چشمی مانند تیروئید کاربرد دارد.
  4. بهترین کاندیدها برای عمل بلفاروپلاستی چه افرادی هستند؟
    بهترین افراد برای اجرای عمل بلفاروپلاستی افراد بالای 30 سال هستند که مشکلات جسمی ندارند. این افراد باید از سلامت کامل برخوردار باشند.
  5. مدت زمان عمل بلفاروپلاستی چقدر است؟
    به‌طور کلی، این عمل بین 45 دقیقه تا دو ساعت زمان می‌برد. البته، این بازه زمانی با اجرای خدمات دیگر زیبایی اضافه خواهد شد.
0/5 (0 نظر)

نظرات ارزشمند شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط مجله مهزیار