Arabic | Persian | English

EN

AR

راهنمای جامع «تزریق بوتاکس»| نقاط تزریق، کاربردها و عوارض آن

اولین و واضح‌ترین نشانه‌های پیری پوست، ظهور چین و چروک است و افراد با روش‌های مختلفی سعی در رفع آن دارند. بوتاکس یکی از بهترین و پرطرف‌دارترین روش‌هایی است که برای رفع چین و چروک دست، صورت و غیره استفاده می‌شود. تزریق بوتاکس مزایای بسیاری دارد و باعث جوان‌سازی پوست می‌شود‌، ولی در اثر بی‌توجهی به یک‌سری نکات می‌تواند مشکل‌ساز شود. پس برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تزریق بوتاکس تمام صورت و نواحی مختلف بدن مردان و زنان تا انتهای مقاله همراه مهزیار باشید.

فهرست محتوا پنهان

پرسش‌وپاسخ با پزشک مجموعه

اگر شما هم قبل از تزریق بوتاکس سوالاتی دارید، پیشنهاد می‌کنیم فایل‌های زیر را گوش کنید. سوالاتی که ممکن است شما داشته باشید را از پزشک متخصص مجموعه پرسیده‌ایم تا بتوانیم به سوالات احتمالی شما پاسخ دهیم.

۱- تزریق بوتاکس چگونه است؟

۲- تعداد دفعات تزریق بوتاکس چقدر است؟

۳- تفاوت بوتاکس و پرفایلو چیست؟

۴- تفاوت تزریق ژل و بوتاکس چیست؟

۵- راه‌های افزایش ماندگاری بوتاکس چیست؟

تزریق بوتاکس چیست؟

بوتاکس دارویی است که از سم تولید شده توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینوم ساخته می‌شود.

به نقل از سایت مایو کلینیک: «این همان سمی است که باعث یک نوع مسمومیت غذایی خطرناک به نام بوتولیسم می‌شود.»

سازمان FDA آمریکا، استفاده از این ماده را در عمل‌های زیبایی برای پیشگری و حذف چین و چروک‌های پوستی تأیید کرده است. بنابراین، پزشکان از دزهای پایین‌تر این ماده برای جوانسازی و رفع چین و چروک‌های نقاط مختلف بدن استفاده می‌کنند. در این روش، با تزریق سم بوتولیسم به نواحی مشخصی از صورت، ماهیچه‌هایی که باعث چین و چروک‌ شده‌اند را شل می‌کنند. در نتیجه، با آزاد شدن آن ماهیچه‌ها، به مرور چین و چروک صورت برطرف می‌شود.

با بوتاکس کل صورت می‌توان تمامی چین و چروک‌های موجود روی پوست صورت به خصوص خط اخم و لبخند را رفع کرد. امکان استفاده از بوتاکس دست برای چروک های پوستی روی دست‌ها نیز وجود دارد. بد نیست بدانید بوتاکس کاربردهای درمانی نیز دارد و شما می‌توانید از این روش برای درمان مشکلاتی نظیر تعریق زیر بغل استفاده کنید. نکته مهم در مورد این روش این است که فقط ویژه بانوان نیست و بوتاکس مردانه نیز داریم. برای اینکه بدانید بوتاکس چگونه انجام می‌شود با ادامه این مطلب از کلینیک مهزیار همراه ما باشید.

بوتاکس دائمی چیست؟

همان‌طور که اشاره کردیم، شما با تزریق بوتاکس و فلج کردن عضلات ناحیه مورد نظر، می‌توانید چین و چروک‌های پوستتان را رفع کنید. حال ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که آیا بوتاکس دائمی است یا نه؟ در پاسخ به این سؤال باید بگویم در حال حاضر تزریق بوتاکس یک روش دائمی نیست و در گذر زمان از بین می‌رود. زیرا بوتاکس نیز همچون سایر روش‌های جوان‌سازی پوست نظیر تزریق ژل صورت، یک روش موقتی است و نیاز به تمدید دارد. با این حال میزان ماندگاری آن به نوع و میزان چین و چروک‌ها، میزان تزریق، مراقبت‌های شما و سایر عوامل بستگی دارد.

پس مراقب تبلیغات دروغین مراکز نامعتبر و افراد غیرمتخصص درباره بوتاکس دائمی پیشانی و صورت باشید!

چند مدل چین و چروک صورت داریم؟

تا وقتی کم سن و سال و جوان هستید می‌توانید بدون نگرانی بخندید؛ اخم کنید و توجه چندانی به نکات مراقبتی و بهداشتی نداشته باشید؛ چرا که پوستتان قابلیت ارتجاعی بالایی دارد و اثری روی آن باقی نمی‌ماند. اما هر چه می‌گذرد، اثر همه اخم‌ها و خنده‌ها روی پوست نمایان شده و خطوط مختلف در صورتتان به وجود می‌آید. بر همین اساس پزشکان چروک‌ها و خطوط پوستی را به دو دسته کلی تقسیم می‌کنند.

  • چروک‌های استاتیک: که وقتی صورت در حالت سکون و ثابت است هم مشخص هستند و ارتباط چندانی به حرکت عضلات ندارند. این چروک‌ها معمولاً در اثر افزایش سن، ژنتیک، سبک زندگی ناسالم و یا حتی کاهش وزن، روی چهره فرد ظاهر می‌شوند.
  • چروک‌های دینامیک یا فعال: که در پی حرکت دادن اجزای صورت مثل خندیدن و اخم کردن روی صورت افراد کم سن و سال پدیدار می‌شود. روی صورت این افراد معمولاً در حالت عادی چین و چروک چندانی دیده نمی‌شود. به همین دلیل فقط در زمان‌هایی که حرکت عضلات صورتشان بیشتر می‌شود، شاهد چروک هستید.

پزشکان حرفه‌ای و متخصص برای هر کدام از این دو نوع چروک، راه‌حل‌های متفاوتی ارائه می‌دهند. از نظر آن‌ها برای درمان چروک‌های دینامیک، تزریق بوتاکس بهترین راه‌حل است. اما در بسیاری از مواقع از تزریق ژل، برای بهبود چروک‌های استاتیک استفاده می‌شود.

انواع کاربردهای تزریق بوتاکس در زیبایی

تزریق بوتاکس یکی از روش‌های محبوب و پرکاربرد در حوزه زیبایی است و از آن برای جوان‌سازی پوست نواحی مختلف بدن استفاده می‌شود. بوتاکس با محدود کردن فعالیت و دامنه حرکتی عضلات اطراف چشم، خط اخم، گردن و… به بهبود موارد زیر کمک می‌کند:

۱- درمان لبخند لثه ای با بوتاکس

عکس درمان لبخند لثه ای با بوتاکس

 

 

به طور نرمال در یک لبخند ایده‌آل ماکزیمم ۲ میلی‌متر از لثه بالایی دیده می‌شود. اما لب بالایی برخی افراد هنگام لبخند زدن، بیش از حد بالا می‌رود و بیش از ۳ میلی‌متر از لثه‌شان نمایان می‌شود. از بارزترین دلایل بروز این مشکل کوتاه بودن دندان‌ها، نازک بودن لب بالایی یا کشیده شدن بیش از حد آن است. لبخند لثه‌ای را به راحتی می‌توان با تزریق بوتاکس بدون نیاز به عمل جراحی درمان کرد.

در این روش، پزشک متناسب با شرایط فرد دز مشخصی از بوتاکس را به ناحیه بین بینی و لب بالایی تزریق می‌کند. در درمان لبخند لثه‌ای با بوتاکس عضلات لب فوقانی این اشخاص شل شده و میزان کشیدگی آن محدود می‌شود. در نتیجه با پنهان شدن حجم وسیعی از لثه، این اشخاص لبخندهایی زیباتر و جذاب‌تر خواهند داشت.

۲- رفع خط لبخند

در گذر زمان و در اثر خندیدن‌های مداوم، چین و چروک‌ و خطوط ریزی در اطراف دهان اشخاص ظاهر می‌شود. این خطوط که با خط ماریونت یا خط خنده شناخته می‌شوند، با افزایش سن عمیق‌تر شده و باعث مسن‌تر دیده‌ شدن شخص می‌شوند. مهم‌ترین دلایل بروز خط خنده، افزایش سن، کاهش سطح کلاژن پوست، تغذیه نامناسب و بودن در معرض تابش خورشید برای مدت طولانی است.

شما با بوتاکس صورت می‌توانید بدون عمل جراحی و بیهوشی خطوط لبخند را از صورت خود حذف کنید. برای رفع خط لبخند، پزشک توسط سوزن بوتاکس مقدار مناسبی از این ماده را به لایه زیرین خط خنده تزریق می‌کند. در نتیجه عضلات این ناحیه منقبض شده و باعث از بین رفتن عمق خط لبخند می‌شود. همچنین، برای رفع خط لبخند می‌توانید از روش تزریق فیلر خط خنده نیز استفاده کنید.

۳- بوتاکس ابرو

داشتن ابروهای افتاده باعث می‌شود چهره شما مسن‌تر دیده شود، ولی به راحتی می‌توانید با بوتاکس این مشکل را رفع کنید. شما می‌توانید با تزریق بوتاکس ابرو بدون نیاز به جراحی ابروهای خود را لیفت کنید. هدف از انجام بوتاکس ابرو از بین بردن خط‌های اخم، لیفت کردن ابروها و اصلاح فرم آن‌ها است. این تزریق باعث می‌شود ماهیچه‌های پیشانی و دور چشم شخص شل شده و ابروهای او مجدداً در جای اصلی خود برگردند. پس از لیفت ابرو با بوتاکس شاهد بالا رفتن ابروها، کشیده‌تر شدنشان و بازتر و گیراتر شدن چشمان فرد هستیم. (مقاله مرتبط: نقاط تزریق بوتاکس برای بالا بردن ابرو)

۴- بوتاکس دور چشم

افزایش سن، عدم انجام مراقبت‌های پوستی یا استفاده از لوازم آرایشی بی‌کیفیت باعث ظهور چین و چروک‌هایی در اطراف‌ چشمان مردان و زنان می‌شود. تزریق بوتاکس با از بین بردن چین و چروک‌های روی پلک‌ و خطوط پنجه کلاغی دور چشم باعث زیباتر شدن ظاهر افراد می‌شود. بوتاکس مردان و زنان در ناحیه اطراف چشم، ضمن برطرف کردن چروک‌های این ناحیه، به لیف شدن بهتر ابروها نیز کمک می‌کند.

جالب است بدانید که با تزریق بوتاکس دور چشم می‌توانید تنبلی چشم، میگرن، خشکی چشم و پرش پلک را هم درمان کرد. توجه داشته باشید که این روش برای رفع سیاهی و پف زیر چشم‌ها کاربرد ندارد و باید از سایر روش‌ها نظیر تزریق فیلر زیر چشم اقدام کنید. (مقاله مرتبط: بهترین مارک فیلر زیر چشم)

۵- بوتاکس پیشانی

عکس قبل و بعد بوتاکس پیشانی

با بالاتر رفتن سن و کاهش سطح کلاژن پوست، چین و چروک‌های روی پیشانی ماندگار می‌شوند. این اتفاق باعث می‌شود چهره شما پیرتر، عصبی و خسته به نظر برسد. بوتاکس یکی‌ از پرطرف‌دارترین روش‌‌ها برای درمان خطوط پیشانی است و افراد بالای ۱۸ سال می‌تواند آن را انجام دهند. با تزریق بوتاکس پیشانی مردان و زنان می‌توانند بدون نیاز به بیهوشی و جراحی چین و چروک‌های این ناحیه را رفع کنند.

در این روش پس از تزریق، ماهیچه‌ها و عضلات پیشانی شما موقتاً فلج می‌شوند و پوستتان حالت صاف خود را بازمی‌یابد. توجه داشته باشید که بوتاکس دائمی پیشانی نداریم و در بازه زمانی تعیین شده توسط پزشکتان باید آن را تمدید کنید.

۶- رفع خط اخم

به خطوطی که بین دو ابرو و درست بالای بینی ظاهر می‌شود، خط اخم می‌گویند. این خطوط معمولاً هنگام تمرکز یا اخم کردن ظاهر می‌شوند؛ ولی در اثر افزایش سن رفته‌رفته روی صورت فرد ماندگار می‌شود. امکان درمان خطوط پیشانی و رفع خط اخم با انجام بوتاکس ابرو و پیشانی وجود دارد. (مقاله مرتبط: تزریق بوتاکس برای بالا بردن ابرو) همچنین، تزریق فیلر خط اخم هم برای این مورد کاربرد دارد.

۷- خطوط پنجه کلاغی

افراد تحت‌تأثیر سن، ژنتیک، تابش خورشید، استرس و کشیدگی پوست شاهد بروز چین و چروک‌هایی شبیه به پنجه کلاغ اطراف چشمانشان می‌شوند. این خطوط که هنگام خندیدن نمایان‌تر می‌شوند باعث پیرتر دیده شدن چهره مردان و زنان می‌شوند. به همین دلیل، انجام بوتاکس مردان و زنان برای رفع خطوط پنجه کلاغی دور چشم جزو شایع‌ترین عمل‌های زیبایی است.

۸- لیفت نوک بینی

برخی بینی نسبتاً خوش‌فرمی دارند، ولی به دلیل پهن بودن بینی یا افتادگی نوک و پره‌های آن می‌خواهند عمل زیبایی انجام دهند. برای انجام چنین عمل‌های زیبایی، تزریق بوتاکس یک روش بسیار عالی است. زیرا بدون نیاز به جراحی و تحمل دروان نقاهت طولانی می‌توانید صاحب بینی خوش فرم شوید. با تزریق بوتاکس حتی می‌توانید چروک‌های ریزی که گاهی هنگام خندیدن روی بینی ظاهر می‌شوند را حذف کنید. البته لیفت نوک بینی به بالا در بینی‌های استخوانی با تزریق فیلر بینی بهتر انجام می‌شود. (مقاله مرتبط: لیفت بینی با ژل)

۹- بوتاکس گونه

در خواست تزریق بوتاکس به گونه‌ها به خصوص در بانوان بسیار بالا است. زیرا بدون نیاز به هیچ عمل جراحی و با کمترین عوارض جانبی می‌توانید صاحب گونه‌های صاف و برجسته شوید. در اثر تزریق آمپول بوتاکس گونه انقباضات عضلات این قسمت از صورت به طور موقت غیرفعال خواهد شد. در نتیجه، علاوه بر حذف شدن چین و چروک پوست در این ناحیه، شاهد برجسته‌تر شدن گونه‌ها نیز خواهید بود.

همچنین، برای داشتن گونه‌های برجسته می‌توانید از تزریق ژل گونه هم استفاده کنید، زیرا لیفت صورت با تزریق ژل گونه نیز امکان‌پذیر است.

همان‌طور که در وب‌سایت آوان گفته شده است:« چین و چروک‌های دینامیک به خطوطی گفته می‌شود که در اثر حرکت‌های تکرارشونده عضلات صورت ایجاد می‌شود. مثلاً وقتی شما می‌خندید و گوشه چشم‌هایتان خط می‌افتد، یا زمانی که اخم می‌کنید و بین دو ابرو خط شکل می‌گیرد.»

انواع کاربردهای درمانی تزریق بوتاکس

از بوتاکس فقط برای انجام عمل‌های زیبایی و جوان‌سازی پوست استفاده نمی‌کنند! بلکه این ماده کاربرد درمانی نیز دارد. برای کسانی که از مشکلات زیر رنج می‌برد خبر خوشحال‌کننده داریم. شما بدون نیاز به جراحی و تنها با تزریق بوتاکس می‌توانید به راحتی از شر آن‌ها خلاص شوید.

۱- درمان میگرن با بوتاکس

پزشکان با تزریق بوتاکس پیشانی و گردن ضمن بر طرف کردن چین و چروک‌های پوست، سردردهای مزمن میگرنی را هم درمان می‌کنند. درمان میگرن با بوتاکس برای کسانی که بیش از ۱۵ روز در ماه دچار سردرد و حمله میگرنی هستند کاربرد دارد. در این روش، بوتاکس انتقال‌دهنده‌های عصبی که وظیفه دریافت و انتقال سیگنال‌های درد به مغز دارند را غیرفعال می‌کند. در نتیجه، شما دیگر سردردهای میگرنی را تجربه نمی‌کنید و یا در فواصل طولانی‌تر و با شدت بسیار ضعیف‌تری احساس خواهید کرد. برای درمان میگرن با بوتاکس تقریباً هر سه ماه یکبار باید تزریق‌ها تمدید شود.

۲- درمان تعریق بدن با بوتاکس

یکی از آزاردهنده‌ترین مشکلات پوستی، بیماری هایپرهیدروز یا تعریق بیش از حد است. در این بیماری معمولاً زیر بغل‌ها و کف دست‌ها و پاها بی‌وقفه عرق می‌کند و زندگی فردی و اجتماعی شخص دچار مشکل می‌شود. شما می‌توانید با بوتاکس زیر بغل یا سایر قسمت‌های بدن که تعریق غیرعادی دارند، شدت عرق کردن را کاهش دهید. در اثر تزریق بوتاکس، عصب‌های فعال‌کننده غدد تعریق به طور موقت فلج می‌شوند و باعث رفع مشکل تعریق زیاد بدن‌تان می‌گردد.

۳- درمان افتادگی پلک

افتادگی پلک نوعی اختلال است که عملکرد پلک را تحت‌تأثیر قرار داده و می‌تواند باعث کاهش دید فرد شود. زمانی که بدن کنترل عضلات پلک را از دست بدهد، شخص دچار افتادگی پلک می‌شود. این مشکل که می‌تواند در یک یا هر دو چشم رخ دهد، روی زیبایی و اعتمادبه‌نفس فرد نیز تأثیر می‌گذارد. یکی از پرطرف‌دارترین و آسان‌ترین روش‌های درمان افتادگی پلک تزریق بوتاکس است. پزشک پس از بررسی وضعیت شما تصمیم می‌گیرد که چند جلسه باید تزریق شود تا پلک‌ها به حالت طبیعی بازگردند.

۴- درمان پرش پلک با بوتاکس

پرش پلک نوعی گرفتگی مکرر و غیرارادی در عضلات پلک بالا یا پایین است که احتمال دارد برای هر شخصی پیش آید. در برخی از افراد این گرفتگی به صورت یک تیک عصبی یا کشش ملایم اتفاق می‌افتد. اما شدت پرش پلک در برخی بسیار زیاد بوده و باعث بسته شدن کامل چشم می‌شود. شما با انجام بوتاکس چشم و فلج کردن عضله پلک می‌توانید پرش پلک را درمان کنید.

۵- درمان گرفتگی‌ها و اسپاسم‌های گردنی

همه ما در اثر انجام فعالیت‌های سنگین، جابه‌جا کردن اشیا سنگین‌وزن، ورزش‌های سنگین و نظایر آن دچار گرفتگی عضلات شده‌ایم. این گرفتگی‌ها معمولاً کوتاه‌مدت هستند و با یک دوش آب گرم و کمی استراحت خودبه‌خود رفع می‌شوند. با این حال ممکن است حین انجام هر یک از فعالیت‌های ذکر شده بر اثر بی‌احتیاطی دچار گرفتگی شوید. همچنین، ممکن است برخی افراد در اثر استرس و مشکلات عصبی یا بیماری‌های ژنتیکی دچار گرفتگی عضله شوند.

در چنین شرایطی برخی افراد قادر به حرکت دادن عضو مورد نظر نیستند و حتی ممکن است درد شدیدی را تحمل کند. بوتاکس برای ماهیچه‌ها و عضلاتی که دچار اسپاسم و گرفتگی شده‌اند، همچون یک شل‌کننده عمل می‌کند. با استفاده از آمپول بوتاکس تزریق را زیر پوست قسمتی از بدن که دچار گرفتگی شده، انجام می‌دهند. پس از جذب شدن بوتاکس توسط عضلات بدن، دیگر ماهیچه‌های آن بخش تا چند ماه منقبض نخواهد شد.

۶- درمان مثانه پرکار یا بیش‌فعال

کسانی که دارای مثانه بیش‌فعال هستند، به‌کرات و به طور ناگهانی احساس می‌کنند نیاز به دفع ادرار دارد. گاهی اوقات این حالت حتی زمانی که مثانه خالی هست نیز اتفاق می‌افتد. این بیماری که در اثر انقباضات غیرارادی عضلات مثانه رخ می‌دهد شخص را با مشکلات متعددی روبرو می‌کند. با تزریق بوتاکس می‌توان به طور موقتی عضله مثانه را فلج کرد و جلوی انقباض بیش از حد آن را گرفت. در اثر نرمال شدن فشار وارده به دیوار مثانه، شخص تا مدتی تکرر، بی‌اختیاری و فوریت ادراری را تجربه نخواهد کرد.

۷- حل مشکل دندان قروچه

دندان قروچه نوعی اختلال است که در آن فرد دندان‌های فک بالا و پایین را روی هم فشار داده و می‌سابد. در اثر این اتفاق فرد دچار درد فک و سردرد شده و به مرور دندان‌های خود را از دست می‌دهد. بوتاکس دندانپزشکی یکی از روش‌ها محبوب و کاربردی برای درمان دندان قروچه در افراد است. پزشکان با انجام بوتاکس پیشانی و بوتاکس گونه باعث کاهش انقباضات فک شده و دندان قروچه فرد درمان می‎‌شود.

۸- بوتاکس کف دست

تعداد بسیار زیادی از غدد عروقی هستند که از داخل کف دست رد می‌شوند. به همین دلیل برخی از کسانی که بیماری هایپرهیدروز دارند از تعریق بیش از حد کف دست‌هایش گلایه‌مند هستند. روی بدن برخی از افراد، هیچ یک از روش‌های درمانی تأثیر ندارد، ضمن اینکه شدت آن با بالا رفتن سن نیز بیشتر می‌شود. امروزه پزشکان برای درمان این بیماران از روش بوتاکس کف دست استفاده می‌کنند.

عصب‌های فعال‌کننده غدد عروقی پس از انجام تزریق توسط آمپول بوتاکس به طور موقتی فلج می‌شود. در نتیجه، شخص تا زمانی که بوتاکس در بدن او باشد دیگر دچار تعریق بیش از حد کف دست نخواهد شد. در ویدیو زیر تزریق بوتاکس کف دست در کلینیک مهزیار را مشاهده می‌کنید.

بوتاکس آقایان

بوتاکس صورت مرد یکی از روش‌های پرطرف‌دار برای رفع چین و چروک‌های پوستی بدون نیاز به جراحی در آقایان است. علاوه بر این می‌توان با انجام بوتاکس پیشانی مردان سردردهای میگرنی و اسپاسم‌های عضلانی در آن‌ها را درمان کرد. جالب است بدانید به دلیل تفاوت بین قدرت عضلات مردان و زنان، ماندگاری بوتاکس مردانه و زنانه پس از تزریق اندکی باهم فرق دارد.

به دلیل عضلانی‌تر بودن آقایان، پس از تزریق بوتاکس مردان زودتر از زنان نیاز به تمدید دارند. هزینه بوتاکس پیشانی مردان به فاکتورهایی نظیر برند بوتاکس مصرفی در کلینیک زیبایی، دز آن و… بستگی دارد. پزشک در جلسه مشاوره پس از انجام بررسی لازم، می‌تواند اطلاعات دقیق‌تری درباره هزینه بوتاکس شما بدهد.

ماندگاری تزریق بوتاکس چقدر است؟

تزریق بوتاکس اقدامی موقتی است و مانند عمل جراحی، تأثیر دائمی ندارد. معمولاً بین ۳ تا ۶ ماه بعد از تزریق، تأثیر آن از بین رفته و نیاز به تزریق دوباره خواهید داشت. البته میزان ماندگاری تزریق بوتاکس برای هر فرد با توجه به نوع و عمق چروک‌ها، سبک زندگی و سن و سال، متفاوت خواهد بود.

عوارض تزریق بوتاکس چیست؟

اگر تزریق بوتاکس را نزد پزشک متخصص و مجرب انجام دهید؛ عارضه خاصی برایتان به وجود نخواهد آمد. نهایتاً تا یک یا دو روز بعد از تزریق ممکن است این موارد را تجربه کنید:

  • سردرد
  • علائم و نشانه‌های سرماخوردگی و حساسیت
  • درد و سوزش در محل تزریق
  • کبودی در صورت

این علائم چندان خطرناک نیستند و معمولاً پس از مدت کوتاهی برطرف می‌شوند. اما اگر به جایی غیر از مراکز استاندارد (مثل آرایشگاه‌ها) مراجعه کنید؛ احتمال اینکه به عوارض جدی‌تری دچار شوید بالاست. ضعف در بینایی، مشکلات عضلانی یا حتی ناتوانی در حرکت، اختلال در تنفس، بی‌اختیاری ادراری از جمله عوارض تزریق بوتاکس هستند. شما باید در صورت بروز هریک از این علائم، سریعاً به پزشک مراجعه کنید .موارد زیر نیز جزو نادرترین عوارضی هستند که معمولا در صورت انجام بوتاکس توسط فرد غیرمتخصص، اتفاق می‎افتند.

افتادگی پلک بعد از بوتاکس

یکی از نادرترین عوارض تزریق بوتاکس افتادگی پلک است که بیشتر به دلیل انجام عمل زیبایی در یک کلینیک نامعتبر رخ می‌دهد. فقط یک در صد از افرادی که نزد پزشکان متخصص تزریق بوتاکس را انجام می‌دهد دچار افتادگی پلک می‌شوند. احتمال بروز افتادگی پلک بعد از بوتاکس تنها در دو مدل زیر وجود دارد:

  • بعد از تزریق بوتاکس پیشانی: گاهی ممکن است پس از تزریق، بوتاکس تا عضله فرونتالیس پخش شود و باعث شل شدگی بیش از حد ابروها گردد؛ بنابراین در اثر وارد شدن فشار بیش از حد به پلک بالایی، شخص دچار افتادگی پلک می‌شود
  • بعد از بوتاکس خط اخم: در این حالت نیز بوتاکس پس از تزریق در عضله بالابرنده پخش شده و کنترل پلک را دچار مشکل می‌کند.

این مشکل موقتی است و معمولاً به مرور زمان و در طول ۳ تا ۴ هفته از بین می‌رود. با این حال ممکن است در این مدت بینایی فرد را دچار مشکل کرده و در زندگی او اختلال ایجاد کند. در چنین شرایطی پزشک ممکن است با روش‌های زیر افتادگی پلک بعد از بوتاکس را درمان کند:

  • استفاده از قطره‌های چشمی مثل apraclonidine
  • انجام ماساژ چشم
  • لیفت کردن ابرو با بوتاکس

آیا بوتاکس باعث چروک بیشتر می‌شود؟‌

ما می‌دانیم که به طور نرمال حداکثر زمان ماندگاری بوتاکس ۶ ماه است و پس از آن پوست به حالت اولیه خود باز می‌گردد. با این حال وجود بوتاکس در بدن از ظهور چین و چروک‌های جدید در پوست جلوگیری می‌کند. پس اگر نتوانید بوتاکس خود را تمدید کنید، فقط شاهد چین و چروک‌های قدیمی پوستتان خواهید بود. در پاسخ به این سؤال هم که «آیا بوتاکس باعث چروک بیشتر می‌شود؟» باید بگوییم جواب منفی است. تنها در دو حالت انجام بوتاکس می‌تواند باعث چروک بیشتر شود که:

  • تزریق را توسط شخص غیرمتخصص و در مراکز زیبایی نامعتبر انجام شده باشد.
  • برای تزریق از بوتاکس چینی یا سایر برندهای بی‌کیفیت یا تقلبی استفاده شده باشد.

آیا بوتاکس پوست را شل می‌کند؟

یافتن پاسخ این سؤال که «آیا بوتاکس پوست را شل میکند یا نه؟» برای تمامی اشخاصی که قصد تزریق بوتاکس دارند، مهم است. همان‌طور که می‌دانیم ماندگاری بوتاکس پس از تزریق بین ۳ تا ۶ ماه هست. این مدت با توجه به برند بوتاکس مصرفی و نوع مراقبتی شما از پوست می‌تواند کم یا زیاد شود. پس اگر با پایان یافتن این بازه تزریق بوتاکس را تمدید نکنید، پوست به شکل قبلی خود باز خواهد گشت. در پی خروج بوتاکس از بدن، چین و چروک‌ها مجدداً در پوست ظاهر شده و فرد احساس می‌کند پوست او شل شده است.

پس در پاسخ به این سؤال باید بگوییم بوتاکس به‌هیچ‌عنوان باعث شل شدن پوست نمی‌شود. پس تنها دلیل شل شدگی پوست پس از تزریق بوتاکس، برگشت پوست به همان حالت اولیه است. البته باید بدانید تزریق بوتاکس تقلبی یا توسط شخص غیرمتخصص می‌تواند منجر به افتادگی پوست شود. پس توصیه می‌کنیم حتماً تزریق را در یک مرکز معتبر انجام دهید و حتماً از پوست خود به خوبی مراقبت کنید.

سردرد بعد از تزریق بوتاکس

یکی از عوارض جانبی نسبتاً شایع در افراد به خصوص کسانی که بوتاکس پیشانی انجام داده‌اند، سردرد است. شدت درد در این عارضه که معمولاً چند ساعت پس از بوتاکس کردن شروع می‌شود بین خفیف تا متوسط متغیر است. در بیشتر افراد سردرد متناسب با دز مصرفی و محل تزریق نهایتاً در عرض یک هفته بر طرف می‌شود. با این حال، ممکن است برخی افراد درد شدیدی را حتی تا یک ماه تجربه کنند. از جمله مهم‌ترین دلایل ابتلای افراد به سردرد بعد از تزریق بوتاکس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انقباض بیش از حد عضلات به خصوص در ناحیه پیشانی پس از تزریق
  • عدم تبحر پزشک و انجام تزریق بوتاکس به صورت اشتباهی
  • ناخالص بودن بوتاکس تزریق شده
  • آسیب دیدن یکی از رگ‌های خونی در طول تزریق بوتاکس
  • ضربه زدن ناگهانی به جمجمه توسط سوزن بوتاکس
  • مضطرب بودن و استرس داشتن شخص در طول انجام تزریق

توجه داشته باشید که سردردهای خفیف تا متوسط کاملاً عادی هستند و جای هیچ نگرانی نیست. ولی اگر سردردتان شدید یا طولانی بود حتماً به پزشک خود اطلاع دهید. برای درمان سردرد بعد از تزریق بوتاکس نیز می‌توانید با مشورت پزشک قرص مسکن مصرف کنید.

بهترین بوتاکس برای صورت

در اثر افزایش سن، آلودگی هوا، استرس‌های زندگی و عواملی نظایر آن چین و چروک‌هایی در پوست نقاط مختلف صورت افراد پدیدار می‌شود. به همین دلیل امروزه تمایل به انجام بوتاکس چروک صورت در میان مردان و زنان افزایش یافته است. برندهای زیر بهترین بوتاکس برای صورت هستند که در ایران وجود دارند و تنها در مراکز معتبر استفاده می‌شوند:

(مقاله مرتبط: فرق بوتاکس مصپورت و دیسپورت)

بوتاکس صورت چگونه انجام می‌شود؟‌

در ابتدا، پزشک متخصص کاملاً مشکلات چهره شما را بررسی کرده و درباره الگوی تزریق بوتاکس تصمیم‌گیری می‌کند. ذکر این نکته ضروری است که معمولاً برای هر فرد با توجه به نوع، عمق و محل قرارگیری چروک، الگوی خاصی برای تزریق توسط پزشک تعیین می‌شود.

بعد از استریل‌کردن پوست و علامت‌گذاری نقاط تزریق، روی صندلی نیمه خوابیده‌ای قرار خواهید گرفت. معمولاً برای تزریق بوتاکس از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود؛ اما ممکن است تشخیص پزشک متفاوت باشد. پس از تزریق، احتمال دارد پزشک با ماساژ دادن محل تزریق به افزایش تأثیر بوتاکس کمک کند. در ویدئو زیر می‌توانید روش تزریق بوتاکس در کلینیک مهزیار را ببینید:

تشخیص بوتاکس اصل از تقلبی

اگر مراکز معتبر را برای انجام بوتاکس انتخاب کرده باشید، دیگر لازم نیست از بابت تقلبی بودن بوتاکس مصرفی نگران باشید. با این حال شما می‌توانید از پزشکتان بخواهید قبل از تزریق، اجازه دهد شما شیشه بوتاکس را بررسی کنید. سپس برای تشخیص بوتاکس اصل از تقلبی کافی است موارد زیر را بررسی کنید:

  • از پلمب بودن جعبه و ویال داخل آن مطمئن شوید.
  • جزئیات درج شده روی ویال را با مشخصات جعبه آن چک کنید.
  • به هولوگرام درج شده رو آن‌ها دقت کنید.
  • تاریخ تولید و انقضای محصول را چک کنید
  • چک کنید که آیا تأییدیه وزارت بهداشت دارد یا نه!
  • اطلاعات درج شده روی بسته‌بندی را با سایت اصلی محصول چک کنید.

تکنیک تزریق بوتاکس

صحیح بودن تکنیک تزریق بوتاکس تأثیر بسزایی در نتیجه آن و جلوگیری از بروز عوارضی همچون افتادگی پلک و ابرو و نظایر آن دارد. به همین علت معمولاً کسانی که قصد انجام بوتاکس را دارند، دوست دارند قبل از هر اقدامی بداند بوتاکس چگونه انجام می‌شود. بد نیست بدانید اینکه پزشکان چگونه بوتاکس میکنند به محلی که قرار است تزریق انجام شود، بستگی دارد. دانش و تبحر پزشک نیز در کنار تخمین درست عمق تزریق بوتاکس و روش انجام آن اهمیت بسزایی در نتیجه این عمل دارد.

در حالت کلی باید بدانید تکنیک تزریق بوتاکس پیشانی، دور چشم، دور لب‌ها و سایر مدل‌ها با یکدیگر متفاوت است. ولی خارجی یا ایرانی بودن برند بوتاکس تاثیری در روش تزریق ندارد؛ زیرا روش انجام بوتاکس در تمامی برندها یکی است. تنها دز مورد نیاز و عمق تزریق بوتاکس تحت‌تأثیر برند مصرفی است.

مراقبت‌های قبل از تزریق بوتاکس

پزشکان در جلسه مشاوره، متناسب با شرایط فرد و نوع تزریق منتخبی، نکاتی برای مراقبت‌های قبل و بعد از تزریق بوتاکس ذکر می‌کنند. برای گرفتن نتیجه مطلوب و تجربه یک بوتاکس راحت، لازم است در کنار رعایت دستورات پزشک به موارد زیر نیز توجه کنید:

  • مطمئن شوید که تمامی اطلاعات مورد نیاز در خصوص وضعیت سلامتی و داروهای مصرفی خود را در اختیار پزشک خود قرار داده‌اید.
  • در صورت داشتن سابقه تب‌خال ممکن است پزشکتان داروی ضدویروسی تجویز کند. شما باید دارو را طبق دستورات متخصص و دقیقاً از زمان عنوان شده شروع به مصرف کنید.
  • اگر در روزهای قبل از تزریق بوتاکس صورت شاهد جوش روی صورت یا تب‌خال روی لبتان شدید، حتماً پزشک را مطلع کنید. پزشک پس از انجام بررسی‌های لازم ممکن است تاریخ تزریق را به روز دیگری موکول کند.
  • باید مصرف دارهای ضدالتهابی و ضد انعقادی را با مشورت متخصص تقریباً از یک هفته مانده به انجام بوتاکس قطع کنید. زیرا مصرف داروهایی نظیر آسپرین، ژلوفن، ویتامین E و مشتقات آن در این بازه ممنوع است.
  • پوست ناحیه مورد نظر را کاملاً تمیز کنید و از زدن هر گونه ماده آرایشی حتی کرم مرطوب‌کننده در روز تزریق بپرهیزید.
  • حداقل باید از ۴۸ ساعت قبل تزریق بوتاکس، از مصرف هر گونه نوشیدنی الکلی و دخانیات پرهیز کنید.
  • قبل از تزریق بوتاکس، اپیلاسیون کردن پوست، استفاده از موبرها و بندانداختن ممنوع است.
  • در روزهای قبل از تزریق، از قرار گرفتن در معرض تابش خورشید برای طولانی مدت بپرهیزید. زیرا احتمال دارد پوستتان دچار آفتاب‌سوختگی شود و انجام بوتاکس روی پوست‌های سوخته امکان‌پذیر نیست.
  • هرگز با شکم گرسنه برای انجام بوتاکس مراجعه نکنید و حتماً یک وعده‌غذایی یا میان‌وعده کوچک میل کنید.

مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس

پس از تزریق برای گرفتن نتیجه بهتر، کاهش عوارض تزریق بوتاکس و بالا بردن ماندگاری آن باید مراقبت‌های ویژه‌ای را انجام دهید. از جمله مهم‌ترین مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس که باید رعایت کنید می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تا حداقل ۲۴ ساعت پس از تزریق، از مصرف نوشیدنی‌های الکلی و دخانیات پرهیز کنید.
  • برای جلوگیری از تحریک شدن پوست و بالا رفتن گردش خون حداقل تا ۴۸ از ورزش و فعالیت‌های سنگین بپرهیزید.
  • در هفته اول پس از انجام بوتاکس رفتن به استخر و استفاده از سونای بخار ممنوع است.
  • از ماساژ دادن پوست، فشار دادن آن، استفاده از لایه‌بردار و فعالیت‌های نظایر آن تا یک هفته بپرهیزید.
  • در فاصله ۴ تا ۶ ساعت پس از بوتاکس کردن از خوابیدن خودداری کنید. پس از آن تا ۴۸ ساعت باید به پشت بخوابید و سعی کنید سرتان ثابت بماند.
  • سعی کنید در هفته اول همیشه سرتان بالا باشد و از خم نگه داشتن سعی برای طولانی مدت پرهیز کنید.

رعایت اصول ذکر شده در گام اول باعث می‌شود ورم، التهاب و کبودی که جزو عارضه‌های بوتاکس است، کمتر گردد. همچنین احتمال جابه‌جا شدن بوتاکس، نامتقارن شدن فرم صورت یا بروز عفونت در بدن و محل تزریق را کاهش می‌یابد.

در ویدئو زیر به طور کامل درمورد مراقبت‌های بعد از بوتاکس توضیح داده شده است.

 

آیا بعد بوتاکس میشه دوش گرفت؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که حمام کردن بعد از انجام بوتاکس بلامانع است فقط باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • پس از تزریق بوتاکس بهتر است ۵ الی ۶ ساعت صبر کنید. سپس اقدام به شستن صورت یا حمام کردن کنید.
  • حمام کردن با آب داغ و در حمام بخار گرفته تا ۴۸ ساعت ممنوع است. زیرا احتمال دارد در اثر گرمای محیط، جریان خون افزایش یافته و بوتاکس جابه‌جا شود.
  • توصیه می‌کنیم در هفته اول پس از بوتاکس کردن تنها از آب ولرم برای شست‌وشو استفاده کنید.
  • تا ۲۴ ساعت پس از تزریق بوتاکس نباید هنگام دوش گرفتن در وان آب گرم بنشیند.
  • از وارد کردن هر گونه فشار به ناحیه‌ای که تزریق انجام شده یا ماساژ دادن آن در حمام خودداری نمایید.

انواع برندهای بوتاکس

هیچ‌کس دوست ندارد به دلیل پرداخت هزینه کمتر، سلامتی و زیبایی خود را به خطر بیندازد. استفاده از موادی که تأییدیه FDA و یا وزارت بهداشت را ندارند؛ می‌تواند به شدت خطرآفرین بوده و مشکلات غیر قابل بازگشتی برایتان ایجاد کنند. ۵ مورد از بهترین و معروف‌ترین برندهای بوتاکس ایرانی و خارجی که می‌توان برای تزریق استفاده کرد عبارت‌اند از:

۱- بوتاکس مسپورت

برند مصپورت در داخل کشور تولید می‌شود و در عین داشتن کیفیت بالا، قیمت نسبتاً پایینی دارد. بد نیست بدانید که بوتاکس ایرانی مسپورت به کشورهای همسایه نیز صادر می‌شود. در حال حاضر نیز بهترین برند بوتاکس موجود در ایران در مقایسه با نمونه‌های خارجی مانند بوتاکس چینی و… همین برند مصپورت است.

۲- بوتاکس دیسپورت

برند دیسپورت نیز در شرکت گالدرما انگلستان تولید می‌شود و در کنار کیفیت عالی، از قیمت بالایی نیز برخوردار است. از بارزترین ویژگی‌های بوتاکس خارجی دیسپورت می‌توان به ماندگاری بالا، عوارض جانبی پایین و عدم حساسیت‌زایی آن اشاره کرد. سرعت جذب این برند بالا است. تأثیرات تزریق بوتاکس دیسپورت به سرعت و تقریباً در طول یک هفته نمایان می‌شود.

۳- بوتاکس زئومین

برند زئومین توسط شرکت مرز (Merz) آلمان تولید می‌شود و دارای تأییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) هست. محصولات این برند برای حذف چین و چروک‌های صورت به خصوص بوتاکس خط اخم بسیار خوب عمل می‌کنند. برند زئومین نیز تأثیر نسبتاً مشابه با بوتاکس دیسپورت دارد و اثرات تزریق آن را در طول ده روز می‌توانید ببینید. با این حال می‌تواند باعث عوارض جانبی نظیر خشکی چشم، افتادگی پلک، مشکلات بینایی و حتی خشکی دهان شود.

۴- بوتاکس نورونوکس

بوتاکس برند نورونوکس توسط شرکت مدی توکس در کره جنوبی ساخته می‌شود. این برند که تأییدیه FDA آمریکا را دارد، از سال ۱۳۹۰ نیز توسط وزارت بهداشت و درمان ایران تأیید و وارد کشور شد. از برند نورونوکس بیشتر برای کاربردهای درمانی بوتاکس استفاده می‌شود؛ ولی برای رفع چین و چروک صورت نیز کاربرد دارد.

۵- بوتاکس کنیتوکس

یکی دیگر از معروف‌ترین و باکیفیت‌ترین برندهای بوتاکس، کنیتوکس است که توسط یک شرکت داروسازی کانادایی تولید می‌شود. به همین دلیل محصولات این شرکت قیمت بسیار بالایی دارند؛ ولی در مقابل سریع‌تر اثر می‌کنند و تقریباً بدون عوارض جانبی هستند. معمولاً از بوتاکس کنیتوکس برای درمان چین و چروک‌های صورت به خصوص خطوط لبخند و پنجه کلاغی دور چشم استفاده می‌شود.

در کلینیک مهزیار سابقاً از بوتاکس دیسپورت استفاده می‌شد؛ اما امروزه به دلیل ممنوعیت واردات این برند، از بوتاکس مسپورت ایرانی استفاده می‌شود.

 تفاوت تزریق ژل و تزریق بوتاکس

همان طور که اشاره شد، بوتاکس باعث می‌شود که عضلات دچار محدودیت در حرکات یا فلجی موقت شوند. به همین دلیل هم بیشتر برای رفع چروک‌های حرکتی یا دینامیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما ژل با پرکردن قسمت‌های خالی شده پوست و افزایش حجم، بیشترین تاثیر را در رفع خطوط استاتیک دارد. تفاوت ژل و بوتاکس به طور خلاصه در جدول زیر آمده است.

تفاوت تزریق ژل و بوتاکس

بوتاکس
  • رفع خطوط اخم

  • رفع خطوط پیشانی

  • رفع خطوط پنجه‌کلاغی
ژل
  • پرکردن گودی زیر چشم

  • بهبود فرم بینی

  • پرکردن گونه

  • رفع خط خنده و لب

تفاوت هایفو و بوتاکس

هایفو و بوتاکس هر دو روش‌های غیرتهاجمی، ولی کاملاً متفاوت برای درمان و رفع چین و چروک‌های پوست هستند. از هایفلو برای سفت‌ کردن پوست‌های شل و تحریک پوست برای تولید کلاژن استفاده می‌شود. معمولاً از این روش برای درمان پوست افراد بالای ۶۰ سال که انعطاف‌پذیری خود را از دست داده و شل شده استفاده می‌شود.

این در حالی است که بوتاکس با فلج کردن موقتی عضلات پوست، باعث رفع چین و چروک‌ها می‌شود. ضمن اینکه بوتاکس قادر به درمان شلی پوست و تحریک آن برای کلاژن‌سازی نیست. در حالت کلی از هایفو برای درمان افتادگی‌های پوست و از بوتاکس برای رفع چین و چروک‌های آن استفاده می‌شود. درست است که این دو روش کاملاً متفاوت هستند ولی می‌توانند مکمل هم باشند.

تزریق هم زمان ژل و بوتاکس

ژل و بوتاکس دو ماده مکمل هستند و تزریق هر دو می‌تواند به جوان‌سازی پوست و زیبا‌تر شدن صورت شما کمک کند. پزشکان برای رفع چین و چروک‌های داینامیک از ژل و برای مدل‌های استاتیک از بوتاکس استفاده می‌کنند. ترکیب کردن انجام بوتاکس کل صورت با تزریق ژل می‌تواند ضمن ماندگارتر کردن تغییرات، زیبایی شما را نیز دو چندان کند.

حال ممکن است برای رفع تمامی چین و چروک‌های خود بخواهید تزریق بوتاکس و ژل را به صورت هم‌زمان انجام دهید. در چنین شرایطی پزشکان توصیه می‌کنند بین تزریق ژل و بوتاکس حدود یک هفته فاصله بیندازید. با این حال اگر ناچار به تزریق هم‌زمان هستید باید ابتدا تزریق ژل و سپس بوتاکس را انجام دهید.

تزریق بوتاکس در بارداری

همان‌طور که می‌دانید، بوتاکس از سم بوتولینوم تهیه می‌شود و این سم پس از تزریق در کل بدن پخش می‌شود. تا کنون محققان نتوانسته‌اند مدرکی دال بر خطرناک بودن این سم برای جنین را کشف کنند. حتی در زنانی که ناخواسته پس از تزریق بوتاکس متوجه بارداری خود شده‌اند نیز خوشبختانه تاکنون هیچ عوارضی گزارش نشده است. با این حال پزشکان توصیه می‌کنند در دوران بارداری، به خصوص سه‌ماهه اول از تزریق بوتاکس خودداری کنید.

چه کسانی کاندید مناسب برای تزریق بوتاکس نیستند؟

بوتاکس صورت یک روش کم تهاجمی و بسیار متداول برای زیباتر کردن چهره است؛ اما لزومی ندارد که برای همه افراد مناسب باشد. پزشکان می‌توانند بوتاکس کل صورت را برای شما انجام دهند؛ ولی برای دریافت نتیجه بهتر، باید با یک متخصص مجرب مشورت کنید. زیرا انجام تزریق بوتاکس چروک صورت و دست برای افراد زیر مناسب و کاربردی نیست:

  • خانم‌های باردار و شیرده و حتی افرادی که قصد بارداری در چند هفته آینده را دارند؛ نمی‌توانند از بوتاکس استفاده کنند.
  • افرادی که دچار اختلالات عصبی و حرکتی مختلف هستند.
  • افرادی که دارای بیماری‌های خودایمنی هستند.
  • افرادی که در پوستشان عفونت و زخم باز و فعال دارند.
  • افرادی که چین و چروک‌های پوستشان عمیق است و احتمال دارد بوتاکس برایشان کاربردی نباشد.
  • کسانی که باید داروهای رقیق‌کننده خون استفاده کنند.
  • اشخاصی که دارای چشم‌های پف‌کرده هستند.
  • افرادی که بیماری‌های خاص نظیر فشارخون، دیابت یا تنفسی دارند.
  • اگر سن فرد کمتر از ۲۱ سال باشد.

بهترین سن تزریق بوتاکس

با توجه به نحوه عملکرد و تأثیر بوتاکس در رفع چین و چروک‌ها، بهتر است که قبل از عمیق‌شدن چروک‌ها برای تزریق بوتاکس اقدام کنید. مخصوصاً برای رفع خطوط پیشانی و یا خطوط پنجه کلاغی بهتر است که هر چه سریع‌تر به دنبال حل این مشکلات باشید تا از این کار نتیجه بهتری بگیرید.

از آنجا که ژنتیک هر فرد و عوامل محیطی مثل نور آفتاب تأثیر زیادی در به‌وجودآمدن چروک‌ها دارند؛ نمی‌توان به طور دقیق تعیین کرد بهترین سن تزریق بوتاکس چه سنی است. تنها می‌توان گفت که اگر روی پیشانی یا سایر قسمت‌های صورتتان خطوطی پدیدار شده است؛ خیلی برای مراجعه به پزشک و تزریق بوتاکس تعلل نکنید؛ چرا که با عمیق‌تر شدن خطوط، امکان کم‌رنگ ‌شدن آن‌ها هم کمتر می‌شود.

تعداد دفعات تزریق بوتاکس

همان‌طور که اشاره کردیم، انجام بوتاکس برای جوان‌سازی پوست یک روش دائمی نیست و نیاز به تمدید دارد. تعداد دفعات مورد نیاز برای تزریق بوتاکس چین و چروک به میزان ماندگاری آن در بدن شخص بستگی دارد. میزان ماندگاری بوتاکس نیز معمولاً تحت‌تأثیر سن، متابولیسم بدن، نوع و میزان تزریق بوتاکس است. به طور نرمال میزان ماندگاری بوتاکس حداقل ۳ و حداکثر ۶ ماه است و پس از آن نیاز به تمدید دارد. با این حال تنها پزشک متخصص شما پس از انجام بررسی‌های لازم می‌تواند تعداد دفعات تزریق بوتاکس مورد نیاز را تعیین کند.

به این نکته توجه داشته باشید که فاصله بین دو تزریق به‌هیچ‌عنوان نباید کمتر از ۳ ماه باشد. در غیر این صورت بدن شما در مقابل بوتاکس مقاوم می‌شود و به مرور ماندگاری آن کمتر یا حتی صفر خواهد شد. پس توصیه می‌کنیم ضمن مشاوره با پزشک خود، در سال ماکزیمم ۳ بار برای انجام بوتاکس اقدام کنید. زیرا به مرور زمان و تکرار تزریق‌ها در فواصل مناسب، عضلات حالت شل شدگی خود را حفظ می‌کنند؛ بنابراین زمان بیشتری طول می‌کشد که پوست مجدداً چروک شود در نتیجه رفته‌رفته فواصل تمدیدها بیشتر خواهد شد.

نقاط تزریق بوتاکس در بدن

از جمله نقاطی که بوتاکس به آنها تزریق می‌شود؛ می‌توان به گوشه چشم‌ها، پیشانی، گوشه بینی (برای از بین بردن چین‌های روی بینی) و گوشه لب‌هاست. همان‌طور که اشاره شد؛ بیشترین کاربرد بوتاکس در رفع چین و چروک و خطوط مربوط به نیمه بالایی چهره است. اما تزریق بوتاکس در نقاط دیگر نیز کاربرد دارد؛ مانند بوتاکس لب و نوک بینی.

چگونه اثر تزریق بوتاکس را افزایش دهیم؟

هر اقدام زیبایی و پوستی مانند تزریق بوتاکس، تنها می‌تواند فرم فعلی پوست را تغییر دهد و برای اینکه در آینده هم این تغییرات مثبت را حفظ کنید؛ باید همه نکات مراقبت پوستی را انجام دهید. قرارنگرفتن در معرض نور آفتاب، سبک زندگی سالم و مصرف مواد مغذی، نوشیدن آب به مقدار کافی و استفاده از محصولات مراقبت پوستی از جمله کارهایی هستند که اثر بوتاکس را طولانی‌تر می‌کنند. با رعایت مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس می‌توانید ماندگاری آن را افزایش دهید.

سوالات متداول

  1. تزریق مداوم بوتاکس چه تاثیری دارد؟
    برخلاف تصور عموم، تزریق مداوم بوتاکس اگر توسط پزشک متخصص و مجرب انجام شود؛ مشکلی برای سلامتی شما به وجود نخواهد آورد. همچنین با توجه به اینکه بعد از تزریق بوتاکس، امکان حرکت عضلات مثل اخم کردن، بالا انداختن ابروها و… را نخواهید داشت؛ فرآیند عمیق‌شدن چروک‌ها کندتر جلو خواهد رفت.
  2. هزینه تزریق بوتاکس چگونه محاسبه می‌شود؟
    هزینه تزریق بوتاکس به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ اما در مجموع می‌توان گفت که این کار جزء کارهای کم‌هزینه در زیبایی (نسبت به عمل‌های جراحی) است. تعداد واحد تزریق شده؛ برند بوتاکس مورد استفاده، دستمزد پزشک، کادر تخصصی و کلینیک انجام تزریق، همه از موارد تاثیرگذار بر هزینه تزریق بوتاکس هستند.
  3. آیا تزریق بوتاکس دردناک است؟
    یکی از مهم‌ترین سوالات افرادی که قصد تزریق بوتاکس را دارند؛ درباره دردناک بودن آن است. خوشبختانه سوزن‌هایی که برای این کار استفاده می‌شوند؛ بسیار نازک هستند و درد چندانی ایجاد نمی‌کنند. همچنین اگر به مراکز معتبر مانند کلینیک مهزیار مراجعه کنید؛ به علت تبحر پزشکان این فرآیند به سرعت انجام شده و درد زیادی احساس نخواهید کرد. علاوه بر موارد بالا، معمولا پزشکان از بی‌حسی موضعی در نقاط تزریق استفاده می‌کنند تا درد را احساس نکنید.
  4. آیا بوتاکس دائمی است؟
    درصورتی که در زمان مناسب بوتاکس تزریق کنید و دفعات تکرار آن را نیز بر اساس آنچه پزشک متخصص به شما می‌گوید به درستی رعایت کنید، اثر بوتاکس می‌تواند برای‌تان ماندگار باشد.
0/5 (0 نظر)

نظرات ارزشمند شما

2 پاسخ

    1. درود بر شما
      در حال حاضر در کلینیک مهزیار از بهترین برند موجود بوتاکس که مصپورت ایرانی است، استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط مجله مهزیار