Arabic | Persian | English

EN

AR

0 تا 100 جراحی ابدومینوپلاستی (عوارض + نکات مهم قبل از عمل)

جراحی ابدومینوپلاستی یک عمل جراحی زیبایی شکم است که برای حذف و تخلیه چربی شکم، به منظور سفت‌کردن عضلات آن استفاده می‌شود. در این عمل، برخلاف عمل لیپوماتیک که فقط تمرکز روی برداشتن چربی اضافی بدن است، پوست شل‌شده ناشی از حذف چربی، برداشته می‌شود و اصولا عمل سطحی‌تری نسبت به جراحی لیپوماتیک شمرده می‌شود. در این مطلب، به نکات مهم مربوط به عمل ابدومینوپلاستی، عوارض و بارداری بعد از ابدومینوپلاستی پرداخته شده است. همراه مهزیار باشید.

جراحی ابدومینوپلاستی چیست؟

این روزها به دلیل سبک زندگی ماشینی، فعالیت بدنی کم و مصرف روز افزون غذاهای پرچرب و آماده، افراد زیادی با مشکل اضافه وزن مواجه هستند. در اکثر افراد اولین قسمتی که این اضافه وزن را نشان می‌دهد، شکم و پهلو است. همچنین بسیاری از خانم‌ها پس از یک یا چند زایمان شاهد تغییرات زیادی در اندام خود خصوصا قسمت میانی بدنشان خواهند بود. این تغییرات به سختی به ورزش و رژیم‌های سخت غذایی واکنش نشان می‌دهند و بهبود پیدا می‌کنند. خوشبختانه با پیشرفت علم روش‌های زیادی برای زیبایی شکم و حل مشکل اضافه وزن به خصوص در قسمت شکم و پهلو ابداع شده است. یکی از پرطرفدارترین عمل‌های جراحی زیبایی، عمل جراحی شکم و پهلو یا آبدومینوپلاستی است.

ابدومینوپلاستی چگونه انجام می‌شود؟

برای برداشتن چربی شکم نامتناسب در این روش، ابتدا یک برش روی قسمت مورد نظر به منظور برداشت پوست و چربی اضافی ایجاد می‌شود. سپس عمل لیپوماتیک و یا همان خارج کردن چربی‌ها شروع می‌شود. پس از اتمام جراحی، محل برش را پانسمان نموده و یک درن (وسیله‌ای برای تخلیه ترشحات) برای خارج شدن هرگونه مایع اضافی از شکم تعبیه می‌شود. عمل لاغری شکم می‎تواند بسته به وسعت محل عمل جراحی حدود ۱ الی ۵ ساعت طول بکشد. پس از این جراحی یک سوراخ جدید توسط جراح برای ایجاد ناف روی شکم ایجاد می‌شود.

مقایسه لاغری با جراحی ابدومینوپلاستی و شکم

روش های انجام جراحی زیبایی شکم بسیاری وجود دارد و شما می‌توانید انواع جراحی شکم را برای کاهش وزن و لاغری امتحان کنید. اما مسلماً تفاوت‌هایی بین عمل جراحی شکم و ابدومینوپلاستی وجود دارد. در حقیقت شما نباید عمل لاغری شکم و پهلو را با ابدومینوپلاستی اشتباه بگیرید.

در عمل جراحی شکم مانند لیپوماتیک، چربی‌های داخلی و احشایی بدن برای کاهش وزن و لاغری از بدن خارج می‌شوند. اما عمل ابدومینوپلاستی  (Abdominoplasty) یک عمل جراحی زیبایی شکم و پهلو است و برای لاغری استفاده نمی‌شود. هنگامی که به دلیل کم‌کردن وزن و لاغری، شکم فرد دچار افتادگی و آویزان‌شدن پوست می‌شود برای زیبایی شکم، عمل ابدومینوپلاستی انجام می‌دهند. بنابراین این روش مربوط به زیبایی شکم است و برای لاغری و کاهش وزن مناسب نیست.

مزایای آبدومینوپلاستی

چه کسانی می توانند عمل ابدومینوپلاستی را انجام دهند؟

عمل جراحی شکم مناسب افرادی است که پوست شکم آن‌ها دچار افتادگی شده است؛ یا برای افرادی که بافت چربی شکمشان نامتناسب است و چربی شکم اضافی داشته باشند. به عنوان مثال بانوان بعد از زایمان یا حتی مردان بعد از لاغری شدید، دچار شلی پوست شکم می‌شوند. همچنین ممکن است چربی‌ها به طور نامتناسبی در شکم وجود داشته باشد. عمل ابدومینوپلاستی برای زیبا کردن چین و چروک‌های ایجاد شده در پوست شکم نیز مناسب است.

تفاوت جراحی ابدومینوپلاستی و لیپوماتیک

جراحی لیپوماتیک و جراحی آبدومینوپلاستی، هر دو جزو جراحی‌های زیبایی ناحیه شکم هستند و باعث می‌شوند شکم صاف‌تر، متناسب و سفت‌تر به نظر برسد. با وجود اینکه هر دو این جراحی‌ها ناحیه مشترکی در بدن را هدف قرار می‌دهند، اما تفاوت‌های اساسی زیادی باهم دارند.

خیلی از افراد به ویژه خانم‌هایی که زایمان انجام داده‌اند یا کاهش وزن داشته‌اند، به دلیل افتادگی پوست در برخی نقاط بدن، تصمیم می‌‌گیرند این مسئله را با انجام جراحی آبدومینوپلاستی برطرف کنند. اما جراحی لیپوماتیک به معنی کم‌کردن بافت چربی از برخی نقاط بدن است که ما در این قسمت مقاله، تفاوت‌های این دو نوع عمل جراحی را برایتان شرح داده‌ایم.

جراحی ابدومینوپلاستی

مزایای جراحی ابدومینوپلاستی 

چند مورد از مزایای عمل ابدومینوپلاستی شامل موارد زیر می‌شود:

  • حل مشکل شل‌شدگی و افتادگی شکم با ایجاد ظاهری طبیعی
  • میزان عوارض کم پس از جراحی نسبت به روش‌های دیگر
  • حفظ شریان‌های تغذیه‌کننده مهم مثلِ اعصاب جدار شکم و لنفاتیک
  • خونریزی کم نسبت به عمل جراحی کاهش وزن
  • ظاهر طبیعی شکم
  • ابدومینوپلاستی همان‌طور که گفتیم عوارض زیادی ندارد و عمل نسبتاً امنی محسوب می‌شود.
  • سفتی شکم و رفع چین و چروک پوست شکم

جدول مزایا و معایب ابدومینوپلاستی

مزایا دوره نقاهت کوتاه و راحت

از بین رفتن جای برش و اسکار

حذف کامل توده‌های چربی از ناحیه شکم و پهلو

افزایش رضایت و اعتماد به نفس

حذف پوست‌های شل

معایب

احتمال کاهش حس لامسه

احتمال نیاز به جراحی ترمیمی (درصورت انتخاب پزشک نابلد)

احتمال بروز عدم قرینگی (عمل در مراکز غیر تخصصی)

امکان تیره‌شدن پوست ناحیه

افزایش دوره نقاهت (برای برخی از افراد که شرایط عمومی مساعدی ندارند)

معایب جراحی زیبایی شکم

ابدومینوپلاستی نیز مانند سایر جراحی‌های زیبایی، معایب و عوارض خاص خود را دارد که هرچه بیشتر نسبت به آن‌ها آگاه باشید، با دانش و اطمینان خاطر بیشتری نسبت به انجام آن اقدام خواهید کرد. بهتر است آمادگی لازم را برای تمام ابعاد این جراحی زیبایی داشته باشید. برخی از مهمترین عوارض جراحی ابدومینوپلاستی موارد زیر است:

  • عفونت
  • از دست‌رفتن حساسیت در نواحی پوستی و اطراف آن
  • سروما
  • شل‌شدگی پوست
  • نتایج نامطلوب

به همین خاطر است که توصیه جدی ما بر این است که این عمل  و جراحی‌های مشابه را زیر نظر متخصصین مجرب و اثبات‌شده انجام دهید. بهتر است قبل از اقدام به جراحی، به صورت کامل مشاوره دریافت کنید و بررسی کنید که آیا راه‌های دیگری وجود دارد که شما بتوانید به خواسته و بدن ایده آل خود برسید؟ آیا این عمل مناسب شما و تایپ بدنی‌تان هست یا نه؟ سپس با اعتماد حداکثری به نتیجه دلخواه، زیر تیغ جراحی بروید.

جراحی شکم و پهلو بعد از زایمان

مراقبت های بعد از عمل ابدومینوپلاستی

بعد از عمل ابدومینوپلاستی، موارد مهمی است که باید درنظر بگیرید. رعایت این موارد به نتیجه‌گیری بهتر شما کمک می‌کند. به خاطر داشته باشید که چنین عمل‌هایی، دوره نقاهت طولانی‌تری ممکن است داشته باشند؛ بنابراین دریافت نتیجه دلخواه و با آرامش طی‌کردن این دوره، صبوری بیشتری می‌طلبد.

بهتر است تا پایان دوره نقاهت و حتی کمی بعد از آن صبوری کنید و اجازه دهید تا نتیجه نهایی عمل روی بدن شما تثبیت شود. مراقبت‌های قبل و بعد از عمل ابدومینوپلاستی از مهمترین مراحلی است که باید اصولی و بدون کوتاهی انجام شود.

اگر تا ۲ یا ۳ روز بعد از عمل آبدومینوپلاستی درد داشتید، می‌توانید از مسکن‌های معمولی استفاده کنید. البته حتماً باید با جراح متخصص خود برای مصرف مسکن مشورت کنید. همچنین از لوله پلاستیکی درن (برای تخلیه خونابه‌ها و ترشحات شکم) استفاده می‌شود و با تشخیص پزشک بعد ۱ الی ۲ روز لوله درن جدا می‌شود.

نکات مهمی که بعد از عمل ابدومینوپلاستی باید رعایت کنید:

  1. رعایت تمام نکاتی که پزشک معالج‌تان به شما می‌گوید. (بسیار دقیق)
  2. استفاده از گن بر اساس دستورالعمل 
  3. عدم مصرف سیگار حداقل تا 2 ماه بعد از جراحی
  4. حفظ رژیم غذایی مناسب بعد از جراحی
  5. بلندنکردن اجسام سنگین تا حدود 2 ماه بعد
  6. نوشیدن آب فراوان در طول روز

مواردی که قبل از انجام ابدومینوپلاستی باید رعایت کنید

پیشنهاد می‌کنیم قبل از عمل حتما با پزشک متخصص خود درباره بیماری‌های زمینه‌ای خود مشورت کنید. همچنین بهتر است ۴ تا ۶ هفته قبل از عمل سیگار را ترک کنید. اگر مکمل خاصی مصرف می‌کنید حتما با پزشک جراح درمیان بگذارید. برخی جراحان نیز توصیه می‌کنند ۲ هفته قبل از عمل جراحی زیبایی شکم (ابدومینوپلاستی) از شکم بند استفاده شود. نکته مهم قبل از برداشتن چربی شکم برای لاغری، مشورت با پزشک متخصص است.

نکات مهمی که قبل از عمل ابدومینوپلاستی باید رعایت کنید

  1. پیداکردن متخصص و پزشک جراحی زیبایی حرفه‌ای که از درستی عملکرد او اطمینان داشته باشید
  2. دریافت مشاوره‌های مورد نیاز و اطمینان از این که این عمل زیبایی برای شخص شما قابل پیاده‌سازی است
  3. قطع یا کاهش مصرف سیگار در یک بازه زمانی تعیین‌شده توسط دکتر (قبل از جراحی)
  4. توجه به رژیم غذایی و حفظ سلامتی مطابق با دستورالعمل پزشک
  5. بررسی وضعیت بدنی و انجام آزمایشات مورد نیاز

شرایط و عوارض جراحی ابدومینوپلاستی بعد از زایمان

جراحی آبدومینوپلاستی برای اصلاح و فرم‌دهی شکم و پهلو دارای مشخصه‌هایی ویژه‌ است؛ با توجه به همین دلایل، پزشک‌های متخصص پیش از هرگونه‌ اقدام در زمینه‌ انجام این عمل جراحی، ابتدا وضعیت سلامت جسمانی فرد را مورد بررسی قرار می‌دهد.

به عنوان مثال جراحی آبدومینوپلاستی معمولا در شرایط بیهوشی کامل انجام می‌شود؛ البته در برخی شرایط خاص نیز این عمل ممکن است صرفا با بی‌حسی موضعی از ناحیه‌ کمر به پایین انجام‌پذیر باشد.

در نتیجه‌، پزشک جراح باید پیش از هرگونه اقدام برای انجام عمل، شرایط و وضعیت فرد متقاضی را بررسی کرده و از سازگار بودن شرایط او برای انجام عمل اطمینان حاصل کند. در حقیقت فرد متقاضی برای انجام عمل شکم پهلو باید از لحاظ سلامتی، شرایط مناسب برای بیهوشی، بی‌حسی موضعی، انعقاد خون و مواردی از این دست آمادگی مناسب داشته باشد.

با توجه به این موضوع، پیش از اقدام به انجام عمل، پزشک طی یک جلسه‌ مشاوره اطلاعات کاملی را از وضعیت فرد متقاضی مورد بررسی قرار می‌دهد و همچنین آزمایش‌هایی را بری این مسئله تجویز می‌کند.

همچنین عمل ابدومینوپلاستی و جراحی شکم پهلو پس از زایمان با خطرات و عوارض ویژه‌ای نیز همراه است و به همین دلیل باید پیش از تصمیم به انجام این عمل از آن‌ها آگاهی کامل داشته باشید. برخی از مهم‌ترین عوارض انجام جراحی شکم پهلو شامل موارد زیر هستند:

  • تورم در ناحیه‌ شکم
  • ایجاد خط اسکار در ناحیه بیکینی
  • خونریزی مداوم و غیرقابل کنترل پس از انجام عمل
  • احساس ناخوشایند التهاب و کشش برای مدت زمانی طولانی
  • احتمال ایجاد عفونت در صورت عدم رعایت درست توصیه‌های پزشک
  • آمبولی و تجمع خون در صورت کاهش شدید میزان تحرک فرد بعد از انجام عمل

هدف از جراحی زیبایی شکم پهلو بعد از زایمان چیست؟

بارداری و زایمان باعث ایجاد نشانه‌هایی از افتادگی، ترک خوردگی، تجمع چربی در پوست ناحیه‌ شکم و پهلو می‌شود. این تغییر فرم در حالت اندام‌های بدن، در اغلب اوقات تاثیری قابل توجه روی روحیه و اعتماد به نفس بانوان می‌گذارد.

بر همین اساس، جراحی شکم پهلو یا آبدومینوپلاستی با هدف حذف چربی‌های سرسخت پشت پوست، رفع ترک خوردگی‌ها و افتادگی پوست شکم و ناحیه‌ پهلو انجام می‌شود تا بانوان برای بار دیگر بتوانند اندام زیبای مورد نظر خود را به دست آورند.

حذف چربی‌ها و افتادگی‌های ناحیه‌ شکم در جریان عمل آبدومینوپلاستی باعث سفت شدن دیواره‌های شکم شده و به تقویت عضلات این ناحیه نیز کمک می‌کند. این موضوع به طور مشخص یکی از موارد مطلوبی است که تمایل بسیاری از افراد را برای انجام این عمل جراحی به خود جلب می‌کند.

عمل آبدومینوپلاستی در دو روش مینور و ماژور انجام می‌شود که در ادامه به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • جراحی ابدومینوپلاستی مینور: در جریان این عمل، بخشی از قسمت زیر شکم جراحی می‌شود و تغییرات گسترده‌ای در بدن انجام نخواهد شد. از جمله مهم‌ترین مشخصه‌های این نوع جراحی، عدم تغییر جایگاه و خط ناف و کوتاه بودن دوره نقاهت آن است. دوره نقاهت آبدومینوپلاستی مینور تنها ۲ هفته بوده و پس از آن فرد می‌تواند به کارهای روزمره و عادی خود بازگردد و از نتیجه‌ مطلوب انجام عمل لذت ببرد.
  • جراحی ابدومینوپلاستی ماژور: این عمل جراحی نسبت به روش مینور دارای پیچیدگی‌های بیشتری است؛ در جریان آبدومینوپلاستی ماژور برشی بزرگ از ناحیه‌ شکم تا زیر سینه ایجاد خواهد شد و تمام بافت‌های اشباع‌شده‌ چربی برداشته می‌شود. بدیهی است که این عمل جراحی، عوارض بیشتری نسبت به نوع مینور دارد و طی آن خط ناف جابجا می‌شود و خط اسکار وسیع‌تری در ناحیه بیکینی ایجاد خواهد شد.

انتخاب هر یک از این دو نوع عمل آبدومینوپلاستی، باید تحت نظارت پزشک متخصص و طی جلسه‌ مشاوره و پس از انجام آزمایش‌هایی خاص انجام شود.

هزینه جراحی ابدومینوپلاستی

هزینه این جراحی در هر فرد متفاوت است و برای همه یکسان نیست. بستگی به هر فرد ممکن است نیازهای جراحی متفاوت داشته باشد و روند عمل زیبایی شکم متفاوت باشد. برداشتن چربی شکم برای هر شخصی، احتمالاً با دیگری فرق دارد. بنابراین برای اطلاع از هزینه جراحی شکم، بهتر است در جلسات مشاوره مربوطه، تمام جزئیات هزینه را از پزشک جراح سوال کنید.

سوالات متداول

  1. آیا جراحی زیبایی شکم درد زیادی دارد؟
    شدت درد این عمل جراحی، آنقدر زیاد نیست که نشود آن را تحمل کرد؛ اما مانند تمام جراحی‌ها روی بدن درد خاص خودش را دارد. اگر می‌خواهید خیال راحت‌تر و ذهن آزادتری نسبت به این سوال که “ ابدومینوپلاستی چقدر درد دارد؟ ”  داشته باشید، بهتر است پرسش خود را با پزشک‌تان مطرح کنید.
    در نظر داشته باشید، آستانه تحمل هر فرد و سیستم بدنی هر فرد با دیگری می‌تواند متفاوت باشد.
  2. ماندگاری عمل ابدومینوپلاستی چگونه است؟
    مهمترین عاملی که در ماندگاری عمل ابدومینوپلاستی و عدم برگشت شکم موثر است، رعایت رژیم غذایی مناسب و سبک زندگی شماست. هرچه بیشتر مواردی که پزشک درمورد آن با شما صحبت می‌کند را رعایت کنید، ماندگاری بالاتری را تجربه خواهید کرد.
  3. تفاوت عمل لیپوماتیک و ابدومینوپلاستی چیست؟
    مهمترین تفاوت عمل ابدومینوپلاستی و لیپوماتیک در این است که عمل لیپوماتیک با پیکرتراشی خیلی عمیق‌تر به تخلیه چربی‌های اضافه اطراف شکم، پهلو و… می‌پردازد؛ درحالیکه ابدومینوپلاستی به شکلی سطحی‌تر به زیباسازی اندام شما کمک می‌کند. جزئیات تفاوت پیکرتراشی و عمل ابدومینوپلاستی در این بلاگ بخوانید.
  4. انجام عمل ابدومینوپلاستی در چه مواقعی توصیه نمی‌شود؟
    تا زمانی که مطمئن نشده‌اید وزن شما ثابت می‌ماند، انجام عمل ابدومینوپلاستی توصیه نمی‌شود. برای مثال همزمانی عمل سزارین و ابدومینوپلاستی نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.
  5. بارداری بعد از عمل ابدومینوپلاستی چگونه است؟
    توصیه می‌شود که اگر قصد دارید در آینده باردار شوید، فعلاً عمل زیبایی شکم را انجام ندهید و آن را به بعد از زایمان آخرین فرزند خود، یعنی وقتی که دیگر قصد بارداری نداشتید، موکول کنید. دلیل این توصیه این است که بارداری و زایمان بر نتیجه ابدومینوپلاستی اثر منفی می‌گذارد.
2/5 (1 نظر)

نظرات ارزشمند شما

2 پاسخ

    1. با سلام مونای عزیز
      عمل ابدومینوپلاستی باعث اصلاح فرم بدن و از بین رفتن چربی‌های اضافه ناحیه شکم خواهد شد. با توجه به این موضوع و اتفاقات و عوارضی که بعد از بارداری و زایمان رخ می‌دهد، بهتر است درمورد زمان‌بندی بارداری و انجام عمل ابدو خود با پزشک مشورت کنید. زیرا احتمال بازگشت مجدد شکم وجود خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط مجله مهزیار