Arabic | Persian | English

EN

AR

آشنایی با عوارض جراحی بینی (Rhinoplasty) + 6 خطر احتمالی

آیا قصد جراحی بینی (Rhinoplasty) دارید؟ اگر قصد انجام عمل بینی دارید حتما برای یک بار هم که شده به عوارض جراحی بینی فکر کرده‌اید. هرچند تعداد زیادی عمل جراحی بینی در کشور انجام می‌شود که بسیاری از آن‌ها موفق هستند اما باید واقعیت‌ها را نیز پذیرفت. عمل‌های جراحی ناموفقی نیز وجود دارند که علت‌های متفاوتی سبب نتایج عدم موفقیت آن‌ها شده است. حال که به خطرات احتمالی جراحی بینی فکر می‌کنید سوالات متفاوتی در ذهن شما نقش می‌بندد! نگران نباشید در این مقاله از مجله مهزیار قصد داریم به موضوع خطرات احتمالی جراحی بینی بپردازیم.

رینوپلاستی (عمل جراحی بینی)

مدت زمان زیادی است که رینوپلاستی بینی در ایران انجام می‌شود و طرفداران بسیاری دارد. رینوپلاستی با اهداف زیبایی، بهبود تنفس یا هر دو انجام می‌شود. تعداد زیادی از عمل‌های بینی باهدف زیبایی انجام می‌شود. ساختار بینی در افراد مختلف متفاوت است. پزشک بر اساس ساختار بینی جراحی بینی استخوانی یا جراحی بینی گوشتی را انجام می‌دهد. جالب است بدانید که انواع مدل جراحی بینی وجود دارد که بر اساس نوع بینی، میزان ضخامت پوست و… مناسب‌ترین نوع برای بیمار انجام می‌شود. بینی دارای بخش استخوانی و غضروفی است. در طی عمل رینوپلاستی هر دو بخش استخوانی و غضروفی یا یکی از آنها تغییر داده می‌شود.

 رینوپلاستی

نکاتی در مورد جراحی بینی استخوانی

زمانی که افراد تصمیم می‌گیرند بینی خود را جراحی کنند، با سؤال‌های متعددی رو به رو می‌شوند. یکی از این پرسش‌ها آن است که نتیجه جراحی بینی استخوانی خوب می‌شود؟ خیلی از افراد نیز فکر می‌کنند، تنها جراحی بینی استخوانی است که نتیجه نهایی خوبی دارد. در صورتی که اگر جراحی توسط یک دکتر مجرب انجام شود، می‌تواند نتیجه بسیار خوبی داشته باشد. بنابراین تفاوت جراحی بینی استخوانی با سایر انواع بینی خیلی زیاد نیست. اما باید حتماً با پزشک مشورت شود. در ادامه به برخی از فواید جراحی بینی استخوانی اشاره خواهیم کرد.

  • رفع انحرافات بینی و استخوان بینی
  • تورم کمتر پس از جراحی
  • رفع شکستگی و قوز روی بینی
  • رفع گرفتگی بینی یا پولیپ
  • کوچک کردن بینی

نکاتی در مورد جراحی بینی گوشتی

به طور کلی می‌توان گفت بینی افراد گوشتی یا استخوانی است. اما برای جراحی آنچنان تفاوتی ندارد که نوع بینی فرد چگونه است. زیرا در صورتی که نیاز به جراحی داشته باشد، یک دکتر باتجربه می‌تواند آن را به زیبایی جراحی کند. همانطور که کمی پیش‌تر اشاره شد، خیلی از افراد تصور می‌کنند جراحی زیبایی بینی خیلی خوب نخواهد شد زیرا طی چند سال دوباره کمی از حالت جدید خود، خارج می‌شود. قطعاً تفاوت‌هایی بین بینی استخوانی و گوشتی وجود دارد. اما فرد نباید نگران این تفاوت‌ها باشد. زیرا در صورتی که پس از عمل عوارض جراحی بینی رخ دهد برای انواع بینی تفاوتی ندارد.

انواع مدل جراحی بینی

بی‌شک تمام افرادی که برای جراحی زیبایی بینی مراجعه می‌کنند دوست دارند پس از عمل، بینی زیبایی داشته باشند. اما معیار زیبایی چیست و چگونه معنا می‌شود؟ آیا یک مدل بینی برای تمام افراد مناسب است؟ یک مدل خاص بینی در تمام صورت‌ها زیبا نیست. بیشتر افراد با هدف کوچک کردن بینی مراجعه می‌کنند اما فرم و اندازه هر بینی بر اساس دیگر اجزای صورت مشخص می‌شود. نوع بینی فرد از نظر استخوانی یا گوشتی بودن در فرم بینی پس از عمل تاثیر زیادی دارد. بینی باید در نهایت باید بر طبق استانداردهای زیبایی با دیگر اجزای صورت مانند چشم‌ها، لب، پیشانی و… متناسب باشد. انواع مدل جراحی بینی به شرح زیر است:

پیشنهاد مطالعه:
انواع روش های عمل شقیقه و تاثیر آن بر زیبایی

عمل بینی طبیعی

در این نوع عمل تمام مشکلات مربوط به بینی مانند قوز، انحراف، افتادگی نوک بینی و… رفع می‌شود. ظاهر بینی پس از عمل کاملا طبیعی است و تمام مشکلات رفع شده است. این نوع عمل طرفداران زیادی در میان آقایان دارد. معمولا نتایج عمل بینی گوشتی به صورت کاملا طبیعی است. در عمل بینی طبیعی جای هیچ گونه بخیه و زخم روی بینی باقی نمی‌ماند.

عمل بینی نیمه فانتزی

جراحی بینی نیمه فانتزی بیشترین طرفداران را در بین خانم‌ها دارد. پس از این عمل بینی تا حدودی طبیعی و نوک بینی کمی بالاتر است. هرچند سوراخ‌های بینی و پهنای بینی از حالت معمول کمی کوچکتر است اما بازهم بینی حالت غیر طبیعی و مصنوعی ندارد. در این نوع عمل بینی در صورتی که پزشک تجربه کافی نداشته باشد ممکن است کیفیت تنفس کاهش یابد.

مدل‌های غیر طبیعی

پس از عمل نوک بینی در بالاترین حالت قرار گرفته و بینی دارای قوس زیادی است. پره‌ها و سایز بینی کاملا کوچک می‌شود. شکل بینی کاملا غیر طبیعی و مصنوعی است و احتمال ایحاد مشکلات تنفسی و از دست دادن حس بویایی زیاد است.

انواع مدل جراحی بینی

خطرات احتمالی جراحی بینی

تعداد عمل‌های موفق بینی بسیار زیاد است اما این موضوع سبب چشم پوشی از خطرات احتمالی نمی‌شود. بهترین راه‌حل برای کاهش خطرات احتمالی و عوارض پس از جراحی بینی تعادل در انتظارات و مراجعه به پزشک متخصص باتجربه است. فراموش نکنید که بخش زیادی از نتایج جراحی نیز به مراقبت‌های پس از عمل مربوط می‌شود. پس از عمل پزشک تمام مراقبت‌های پس از جراحی بینی را برای همراه شرح می‌دهد. خطرات احتمالی جراحی بینی به شرح زیر است:

  1. از دست‌دادن حس بویایی به طور موقت یا به طور دائم یکی از عوارض شایع است. در بیشتر افراد پس از مدتی حس بویایی به حالت طبیعی باز می‌گردد اما برخی نیز به طور کامل حس بویایی خود را از دست می‌دهند.
  2. ایجاد حالت غیر قرینگی در دو طرف بینی در قسمت حفره‌ها و پره‌های بینی که اغلب به دلیل بی‌تجربه بودن پزشک رخ می‌دهد. در این موارد ابتدا باید صبر کرد تورم بینی از بین برود؛ در صورتی که بازهم دو طرف بینی قرینه نباشد جراحی ترمیمی انجام می‌شود.
  3. در مواردی که جراحی زیبایی بینی با جراحی انحراف بینی همزمان انجام می‌شود احتمال ایجاد حفره در تیغه بینی وجود دارد.
  4. یکی از شایع‌ترین عوارض جراحی بینی که توسط پزشکان بی‌تجربه انجام می‌شود ایجاد مشکل تنفسی است. فرد از بینی نمی‌تواند نفس بکشد و تنفس از طریق دهان انجام می‌شود که گاهی دارای صدا نیز است.
  5. ایجاد عفونت یکی از خطرات احتمالی است که چسبندگی در نواحی داخلی بینی را به دنبال خواهد داشت. عفونت پس از عمل بینی بسیار نادر است. معمولا برای جلوگیری از این عارضه پزشکان پس از عمل بینی آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کنند.
  6. بی‌حسی در ناحیه بینی و اطراف از عوارض نادر است و کاملا غیرقابل پیش‌بینی است.
پیشنهاد مطالعه:
آشنایی با عوارض ژنیکوماستی: {4 راه حل ساده جهت پیشگیری}

آیا عمل جراحی بینی می‌تواند سبب مرگ شود؟

هرچند گاهی تیترهایی را در روزنامه‌ها و سایت‌های خبری مبنی بر فوت بیمار در عمل جراحی بینی مشاهده می‌کنیم اما باید گفت که خطر فوت در هر عمل جراحی وجود دارد. طبق آمار و گزارشات فوت در اثر جراحی رینوپلاستی بسیار نادر است و معمولا کسانی که به مراکز نامعتبر و پزشکان غیرمتخصص مراجعه می‌کنند دچار چنین مشکلاتی می‌شوند. اغلب استفاده بیش از اندازه از داروی بیهوشی سبب اغما یا مرگ بیمار می‌شود. از طرفی در صورتی که میزان داروی بی‌هوشی نیز کم باشد مشکلات دیگری رخ می‌دهد. تکنسین بیهوشی خبره کاملا می‌داند که چه میزان از داروی بی‌هوشی باید تزریق شود.

عوارض جراحی بینی چیست؟

عمل بینی همانند هر جراحی دیگری با عوارضی همراه است. افراد باید پیش از آن که این عمل را انجام دهند با تمام عوارض آن آشنا باشند. در ادامه قصد داریم به عوارض این جراحی زیبایی بپردازیم. لازم به ذکر است بیشتر عوارضی که پس از جراحی رخ می‌دهند موقتی بوده و پس از گذشت یک مدت برطرف خواهند شد.

جدول عوارض احتمالی کوتاه‌مدت و بلندمدت عمل بینی

کوتاه مدت

خونریزی

تورم

درد

کبودی

بلند مدت

عدم تقارن پره‌های بینی

مشکلات تنفسی

از بین‌رفتن حس بویایی

به جاماندن جای بخیه

 

تورم و التهاب بینی

تورم بینی پس از جراحی کاملاً طبیعی است. زیرا هنگامی که جراحی انجام می‌شود، بینی تحت فشار قرار گرفته و با ایجاد زخم‌هایی که روی آن ایجاد می‌شود باید ابتدا ملتهب و متورم شود تا زمانی که دوره نقاحت را طی کند. پس از گذشت این دوره تورم بینی کم کم کاهش می‌باید تا زمانی که به حالت طبیعی خود برسد.

اختلال‌های تنفسی

اختلال‌های تنفسی یکی از عواملی هستند که خیلی از افراد را از جراحی بینی منصرف می‌کنند. این اختلال ممکن است برای بیمار پس از جراحی رخ دهد. اختلال تنفسی در صورتی رخ می‌دهد که جراح سطح مقطع مجاری تنفسی را بیش از اندازه کوچک کرده باشد. در این حالت ممکن است برای بیمار مشکل ایجاد شود. بنابراین بسیار اهمیت دارد که فرد برای جراحی بینی یک دکتر حاذق را انتخاب کند و از قبل نمونه جراحی‌های او را ببیند.

باقی ماندن جای چسب و آتل بینی

باقی ماندن جای چسب که خیلی از اوقات نیز مشاهده می‌شود، یکی از عوارض جراحی بینی است که بخش زیادی از آن نیز به خود فرد بستگی دارد. این آثار به دلیل محکم چسباندن چسب‌های بینی و در ابتدا آتل رخ می‌دهد. برای برداشتن چسب بینی، باید کاملا روش آن را یاد گرفته باشید.

عفونت بینی پس از جراحی

پس از هر نوع جراحی احتمال عفونت وجود دارد. جراحی بینی نیز شامل آن خواهد شد. بنابراین برای جلوگیری از ایجاد عفونت افراد باید پس از جراحی بینی خود را با محلول‌های شستشو به خوبی پاک کنید.

عوارض جراحی بینی که رایج است!

رینوپلاستی همان جراحی بینی است. در ادامه به اختصار از برخی از عوارضی که ممکن است پس از جراحی بینی برای افراد رخ دهد نام می‌بریم. البته این که گفته شده است رایج به این معنی نیست که به هیچ عنوان نمی‌توانید آن‌ها را تجربه نکنید. با انتخاب پرشک متخصص ماهر و قابل اعتماد این موارد قابل مدیریت‌کردن است.

معایب رینوپلاستی:

  • خون دماغ شدن‌های مداوم
  • اختلال‌های تنفسی
  • به جا ماندن اثر زخم
  • بی‌ حسی دائمی در داخل و اطراف بینی
  • متقارن نبودن لبه‌های بینی
  • درد، تغییر رنگ یا ورم مداوم بینی
  • سوراخ شدن تیغه‌ بینی
پیشنهاد مطالعه:
معرفی و بررسی "پروتز سینه ثابت" + {پاسخ به 5 سوالات مهم}

عوارض جراحی بینی به دلیل استفاده از موارد دارویی

بیهوشی هنگام جراحی ممکن است با عوارضی همراه شود. یکی از این عوارض اختلال در حافظه است. هرچند این اختلال برای همه پیش نمی‌آید اما در کودکان جدی‌تر از بزرگسالان است. برخی از عوارض مواد بیهوشی بعد از رینوپلاستی شامل موارد زیر میشود.

تهوع و احساس گیجی

تهوع یکی از عوارض جراجی بینی است. برخی افراد ممکن است پس از به هوش آمدن دائماً احساس تهوع داشته باشند. همچنین ممکن است برخی از داروها این حالت را تحریک کنند. گیجی پس از به هوش آمدن کاملاً طبیعی است. اما برای برخی افراد مخصوصاً سالمندان ممکن است این گیجی بیشتر از جوان‌ترها طول بکشد.

احساس خارش

احساس خارش یکی دیگر از عوارضی است که ممکن است پس از جراحی رخ دهد. این حالت یک عارضه جانبی رایج داروی نارکوتیک است. این دارو یک مسکن است که در بیهوشی‌های عمومی استفاده می‌شود.

گلو درد و درد عضلانی

لوله‌ای که برای کمک به تنفس در گلو قرار می‌گیرد، ممکن است پس از درآوردن باعث گلودرد فرد شود. بنابراین این عارضه نیز طبیعی بوده و پس از چند روز رفع خواهد شد. همچنین دارویی که برای شل کردن عضلات به بیمار تزریق می‌شود تا بتوان لوله تنفس را به راحتی وارد دستگاه تنفسی کرد، می‌تواند دلیل این درد عضلانی باشد.

هیپوترمی

هیپوترمی یا  لرز در بیمارانی که هوشیاری خود را پس از عمل به دست می‌آورند بسیار شایع است و در حدود نیمی از افراد که تحت جراحی قرار می‌گیرند، اتفاق می‌افتد.

هذیان‌های مداوم

پیش‌تر خواندید که پس از جراحی بینی، فرد ممکن است دچار اختلال شناختی و اختلال حافظه کوتاه مدت شود. هذیان نیز در همین راستا و در ادامه گیجی رخ می‌دهد.

کلام آخر

همان‌طور که در این مطلب از مهزیار توضیح دادیم عمل جراحری بینی به یک متخصص و پزشک با مهارت بالا نیاز دارد.اگر قصد عمل جراحی بینی دارید حتما در رابطه با پزشک و سوابق کاری او اطلاعات کافی را کسب کنید. از مراجعه به پزشکان غیرمتخصص و بی‌تجربه خودداری کنید. جراحی رینوپلاستی در این مراکز تخصصی و معتبر تهران توسط پزشک متخصص و با حضور تکنسین بی‌هوشی انجام می‌شود. مراقبت‌های پس از عمل بینی را جدی بگیرید تا بهترین نتیجه را داشته باشید.

سوالات متداول

  1. می‌توان جراحی زیبایی بینی را به همراه اصلاح انحراف بینی انجام داد؟
    این امکان کاملاً وجود دارد و اصولاً تمام جراحان زیبایی توصیه می‌کنند که این دو عمل به صورت همزمان و در یک مرحله انجام شود.
  2. پره‌های بینی الزاما باید در جراحی زیبایی بینی کوچک شوند؟
    در صورتی که سوراخ‌های بینی بزرگ، گشاد و یا غیر متقارن باشند، جراح با برداشتن پره‌های بینی این مشکل را اصلاح خواهد کرد تا در حد امکان، پره‌ها و سوراخ‌های بینی متقارن شوند.
  3. عمل جراحی بینی برای چه کسانی ضروری است؟
    هدف از انجام جراحی بینی ممکن است زیباترکردن چهره یا رفع مشکلات مربوط به تنفس و بویایی باشد. عمل جراحی بینی به منظور زیبایی بیش‌تر چهره، یک عمل اختیاری است. اما در صورتی که پزشک شما تشخیص دهد که لازم است تحت عمل جراحی قرار بگیرید و در صورت امتناع از این کار، مشکلات جدی برای سلامتی‌تان پیش می‌آید، پس بهتر است این کار را انجام دهید.
0/5 (0 نظر)

نظرات ارزشمند شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط مجله مهزیار