Arabic | Persian | English

EN

AR

درمان میگرن با بوتاکس + {فیلم مراقبت بعد از تزریق}

اگر به بیماری میگرن مبتلا هستید و از سردردهای مداوم خسته شده‌اید، این مقاله می‌تواند خبر خوشی برای شما داشته باشد. خوشبختانه درمان میگرن با بوتاکس میسر شده است. آیا تصور می‌کردید میگرن درمان ندارد و فقط باید زمینه شروع سردردهای میگرنی را از بین ببرید؟ بله. تا چندی پیش، هیچ درمانی برای میگرن وجود نداشت، اما تکنیک تزریق بوتاکس برای درمان میگرن، پس از انجام تحقیقات در اروپا و امریکا مطرح و سرانجام موفق به دریافت گواهی از سوی سازمان غذا و داروی امریکا (FDA)  شده است. در این مقاله از مجله مهزیار، قصد داریم مطالبی را در رابطه با بوتاکس و میگرن ارائه دهیم.

ابتدا در ویدئو زیر به طور کامل با مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس آشنا شوید

 

میگرن چیست؟

میگرن نوعی سردرد است که می‌تواند با شدت کم یا زیاد، در بازه‌های زمانی مختلف، فرد را درگیر کند. معمولا سردردهای میگرنی با شدت کم شروع می‌شوند اما به مرور زمان، شدیدتر شده و در موارد حاد، با تهوع، استفراغ و… همراه خواهند شد. در بیشتر افراد میگرنی، نور، صدای زیاد، کم‌خوابی، خواب نامنظم، فشارهای عصبی و… زمینه شروع سردرد هستند. متاسفانه  با پیشرفت جوامع به سمت ماشینی شدن و افزایش دغدغه‌های فکری، شیوع اینگونه سردردها بین مردم بیشتر شده است. اما بوتاکس صورت برای درمان میگرن، روشی است که توانسته به بسیاری از افراد مبتلا به میگرن، کمک کند.

دختری در حال تحمل سردرد

درمان میگرن با بوتاکس به چه صورت است؟

درمان میگرن با بوتاکس، یکی از موثرترین روش‌های درمان است که به دلیل ساده بودن و اثربخشی فوق العاده، طرفداران زیادی دارد. اما تکنیک تزریق بوتاکس چگونه عمل می‌کند؟ بوتاکس با جلوگیری از آزاد شدن سیگنال‌های درد در پایانه‌های عصبی سر و گردن، انتقال درد به نخاع را کاهش می‌دهد و در نتیجه، توانسته است درمان موثری برای میگرن باشد.

پیشنهاد مطالعه:
بوتاکس بعد از بلفاروپلاستی؟! [6 نکته مهم که بهتر است بدانید]

چه کسانی می توانند از بوتاکس میگرن بهره ببرند؟

تشخیص محل تزریق بوتاکس در میگرن، توسط پزشک متخصص، پس از انجام معاینات و آزمایش‌های لازم انجام می‌شود. تزریق بوتاکس برای میگرن، معمولا برای افرادی که از سردردهایی در ناحیه‌ی پس سر، همراه با درد گردن رنج می‌برند و همچنین اشخاصی که دچار تشنج می‌شوند، بسیار موثر است. لازم به ذکر است که سردردهای دوران قاعدگی، سردردهای ناشی از فشار خون و سینوزیت قابل درمان با بوتاکس نیستند. تشخیص پزشک، حرف اول را برای شروع درمان با تزریق بوتاکس در میگرن می‌زند؛ چراکه هر سردردی را نمی‌توان میگرن تلقی کرد.

طبق تحقیقات انجام شده از افرادی که درمان میگرن با بوتاکس را به عنوان روشی برای کاهش سردردهای میگرنی خود انتخاب کرده اند، بیش از 60 درصد از افراد، از تاثیر بوتاکس بر میگرن رضایت داشتند.

میزان ماندگاری بوتاکس میگرن چقدر است؟

به‌طور کلی، بوتاکس یک روش درمانی صد در صد برای میگرن نیست، بلکه این روش، تعداد دفعات وقوع سردرد و شدت آن را کاهش می‌دهد. میزان ماندگاری بوتاکس ، 4 الی 6 ماه است اما باز هم به محل، تعداد دفعات تزریق و شرایط بدنی هر فرد وابسته است. پس از گذشت چند جلسه تزریق، وقتی شرایط بیمار پایدار شد، فواصل بین جلسات تزریق زیادتر می‌شود. اکثر بیماران پس از دو جلسه تزریق، شاهد کاهش پنجاه درصد از سردردهای میگرنی هستند.

ماندگاری بوتاکس میگرن

نواحی تزریق بوتاکس میگرن

اگر از بوتاکس برای زیبایی استفاده کرده‌اید، با نحوه‌ی تزریق آن آشنا هستید. در ایران، برای رفع چین و چروک، معمولا از تزریق بوتاکس در پیشانی با مارک‌های دیسپورت یا بوتاکس مسپورت استفاده می‌شود که هردو، دارای تائیدیه سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت هستند. درصورتی که تجربه تزریق بوتاکس را ندارید، می‌توانید همه چیز درمورد بوتاکس دیسپورت را در بلاگ ما، مطالعه کنید. برای درمان میگرن با بوتاکس، نواحی مورد نظر، توسط پزشک انتخاب می‌شود ولی به طور معمول، در نواحی زیر تزریق می‌شود:

نواحی تزریق بوتاکس میگرن

  • پیشانی
  • هر دو گیجگاه
  • پشت و کناره‌های گردن
  • قسمت بالایی شانه‌ها
  • پشت سر

محاسبه درمان میگرن با بوتاکس

محاسبه‌ی قیمت درمان میگرن با بوتاکس، مانند دیگر تزریق‌های بوتاکس است و تفاوت چندانی ندارد. هزینه بوتاکس میگرن، معمولا با توجه به نوع، برند بوتاکس، میزان دوز تزریق شده و مهارت پزشک متغیر است.

پیشنهاد مطالعه:
0 تا 100 مراقبت های بعد از فیلر بینی (بررسی سوالات رایج)

تحمل سردرد توسط یک آقا

عوارض درمان میگرن با بوتاکس چیست؟

اگر دائما در حال رنج بردن از بیماری میگرن هستید و به علت ترس از عوارض تزریق بوتاکس از انجام آن منصرف شده‌اید، باید گفت که ترس شما بی‌مورد است. تزریق بوتاکس چه در کاربردهای زیبایی و چه در درمان، یکی از امن‌ترین روش‌های درمانی است. البته برخی از افرادی که بوتاکس دور چشم را انجام می‌دهند، گاهی با افتادگی پلک بعد از تزریق بوتاکس مواجه می‌شوند که تعداد آن‌ها بسیار کم است. البته افتادگی پلک عارضه بسیار جدی نیست، زیرا موقتی است و معمولا پس از گذشت دو هفته و در جلسه ترمیم بوتاکس، مشکل حل می‌شود.

جدول عوارض احتمالی و مزایای تزریق بوتاکس

عوارض احتمالی خشکی چشم یا اشک مداوم.

درد یا سوزش مختصر در اطراف نواحی تزریق

احساسی مانند ابتلا به آنفولانزا یا خوش نبودن حال عمومی بدن

حالت تهوع و مشکلات معده

ضعف در عضلات مجاور

سردرد مختصری که تا چند ساعت ادامه خواهد داشت

قرمز شدن چشم­‌ها

مزایا رفع خطوط اخم

رفع خطوط پیشانی

رفع خطوط پنجه‌کلاغی

لیفت ابرو به بالا

 

در کاربردهای درمانی نیز، بوتاکس هیچ عارضه‌ای ندارد و در برخی موارد بسیار نادر، ممکن است باعث کهیر و قرمزی شود که نشانه حساسیت به بوتاکس است.

 

مراقبت های لازم بعد از اقدام به درمان میگرن با بوتاکس

مراقبت‌های پس از تزریق، به دلیل تاثیر مستقیم در ماندگاری بوتاکس، از اهمیت زیادی برخوردار است. توصیه می‌شود موارد زیر را برای رسیدن به نتایج مطلوب رعایت کنید:

  1. از دست زدن و ماساژ دادن ناحیه تزریق خودداری کنید زیرا سبب جایه‌جایی مواد بوتاکس می‌شود.
  2. تا 24 ساعت، از قرار گرفتن زیر نور مستقیم خورشید خودداری کنید.
  3. مصرف الکل سبب رقیق شدن خون و تشدید کبودی‌ها می‌شود.
  4. حداقل تا 7 روز قبل و بعد از بوتاکس، از کارهایی نظیر لایه برداری پوست، میکرودرم و… خودداری کنید.
  5. از آرایش کردن بعد از بوتاکس خودداری کنید.
  6. تا چند روز پس از تزریق، از فعالیت‌های ورزشی مانند دویدن، پیاده‌روی طولانی مدت و… خودداری کنید.
  7. از استحمام با آب گرم خودداری کنید.
پیشنهاد مطالعه:
آشنایی کامل با فواید جالپرو سوپرهیدرو

کلام آخر

میگرن تا حد زیادی در زندگی افراد اثرگذار است و افراد مبتلا را از انجام کارهای روزمره باز می‌دارد. هرچند که بوتاکس نیز یک روش درمان 100 درصدی نیست، اما حداقل 50 درصد از میزان وقوع سردردها را کاهش می‌دهد. توصیه می‌شود برای درمان بوتاکس با میگرن، حتما به یک پزشک متخصص و حاذق مانند پزشکان کلینیک معتبر مهزیار مراجعه کنید.

سوالات متداول

1- بوتاکس چیست و چگونه درمان میگرن کمک می‌کند؟
بوتاکس یک نوع سمی است که از باکتری کلستریدیوم بوتولینوم تولید می‌شود. این ماده با مسدودکردن عصب‌هایی که به عضلات سر متصل هستند، باعث کاهش تنش و تغییر در فعالیت عضلانی می‌شود که می‌تواند باعث کاهش درد و میگرن شود.

2- آیا درمان میگرن با بوتاکس برای همه افراد مناسب است؟
درمان با بوتاکس برای همه افراد مناسب نیست. برای افرادی که دارای عفونت، التهاب، آسم، بارداری و یا حساسیت به بوتاکس هستند، این درمان منع شده است. همچنین، برای افرادی که قبلاً به بوتاکس واکنش نامطلوب داشته‌اند، این درمان توصیه نمی‌شود.

3- درمان میگرن با بوتاکس چگونه انجام می‌شود؟
درمان میگرن با بوتاکس توسط پزشک انجام می‌شود که با استفاده از سوزن، ماده را به عضلات سر تزریق می‌کند. این درمان معمولاً در دوره‌ای از چند هفته تا چند ماه انجام می‌شود و نیاز به تکرار دارد.

4- آیا درمان با بوتاکس عوارض جانبی دارد؟
درمان با بوتاکس ممکن است عوارض جانبی نامطلوبی داشته باشد. بعضی از عوارض جانبی شامل سردرد، درد، خشکی دهان، تهوع و تشنج است. همچنین، در صورتی که بوتاکس به طور نادرست تزریق شود، ممکن است باعث ضعف عضلات، سختی در حرکت و یا اختلالات دیداری شود.

5- آیا درمان با بوتاکس به طور دائمی درمان میگرن را انجام می‌دهد؟
درمان با بوتاکس به طور دائمی درمان میگرن را انجام نمی‌دهد، اما می‌تواند به کاهش شدت و تعداد حملات میگرن کمک کند. همچنین، درمان با بوتاکس ممکن است برای برخی افراد موثرتر از داروهای دیگر باشد.

0/5 (0 نظر)

نظرات ارزشمند شما

2 پاسخ

    1. سلام دوست عزیز
      این مورد بستگی به عوامل مختلفی دارد. میگرن یک درمان کمک‌کننده به رفع سردردهای میگرنی است که در نهایت بهتر است توسط پزشک به طور کامل معاینه شوید و مشورت دریافت کنید. پزشک سابقه سلامت و پزشکی شما و همچنین وضعیت میگرن شما را بررسی می‌کند و به شما می‌گوید که تزریق بوتاکس با چه درجه اطمینانی می‌تواند به درمان شما کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط مجله مهزیار