Arabic | Persian | English

EN

AR

جراحی سینه بعد از سرطان + [بررسی 6 عوارض احتمالی]

بازسازی سینه در مبتلایان به سرطان پستان پس از ماستکتومی (پستان برداری) است. انواع مختلفی از بازسازی سینه وجود دارند. برخی از تکنیک‌ها از ایمپلنت یا پروتز استفاده می‌کنند. برخی دیگر از روش‌ استفاده از بافت بدن مانند شکم برای تشکیل سینه استفاده می‌نمایند. بازسازی سینه می‌تواند بلافاصله پس از ماستکتومی یا خیلی بعدتر اتفاق بیفتد. ممکن است طی چند ماه به چندین عمل جراحی نیاز داشته باشید. در این مقاله از مجله مهزیار بهترین روش جراحی سینه بعد از سرطان را به شما توضیح می‌دهیم.

بازسازی سینه چیست؟

بازسازی سینه به جراحی برای ساخت دوباره سینه بعد از پستان برداری گفته می‌شود. بازسازی سینه می‌تواند بلافاصله پس از جراحی سرطان سینه (بازسازی فوری) اتفاق افتاده یا ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها بعد اتفاق بیفتد (تأخیر در بازسازی).

ممکن است برای بازسازی هر دو سینه جراحی انجام دهید یا پزشک شما ممکن است یک سینه را جایگزین کرده و آن را به گونه‌ای تغییر دهد که با دیگری مطابقت داشته باشد. پزشک چندین جراحی را در چندین مرحله توصیه می‌کند. برخی از افراد بعد از ماستکتومی بازسازی سینه را انتخاب می‌کنند اما بسیاری این کار را نمی‌کنند. تصمیم برای بازسازی سینه در مبتلایان به سرطان پستان، امری شخصی است.

بازسازی سینه چیست

بهترین روش بازسازی و جراحی سینه بعد از سرطان

دو نوع اصلی جراحی بازسازی سینه پس از ماستکتومی وجود دارند:

بازسازی فلپ

در بازسازی فلپ، جراح بافتی را از بدن (بافت اتولوگ) می‌گیرد و از آن برای تشکیل سینه استفاده می‌کند. معمولاً بافت را از قسمت تحتانی شکم می‌گیرند اما می‌تواند از ران، پشت یا پایین پا نیز دریافت شود. جراح ممکن است چربی، پوست، رگ‌های خونی و ماهیچه‌ها را از این قسمت‌های بدن جدا کند تا یک سینه جدید تشکیل شود.

ترمیم با استفاده از تزریق چربی هم جزء بازسازی فلپ محسوب می‌شود. پزشکان این بافت را فلپ می‌نامند. گاهی اوقات، جراحان یک فلپ را در بدن حرکت می‌دهند (فلپ پدیکل). به این ترتیب فلپ منبع خون خود را حفظ می‌کند یا ممکن است فلپ را از منبع خونش جدا کنند (فلپ آزاد) و آن را به رگ‌های خونی قفسه سینه متصل کنند.

پیشنهاد مطالعه:
0 تا 100 "عمل بینی گوشتی" | انواع روش جراحی + 4 سوال متداول

انواع بازسازی فلپ

  • فلپ DIEP: پوست، چربی و رگ‌های خونی توسط پزشک را از قسمت تحتانی شکم می‌گیرد. فلپ DIEP عضله زیرین شکم را از بین نمی‌برد.
  • فلپ TRAM: پزشک پوست، چربی، رگ‌های خونی و ماهیچه را از قسمت تحتانی شکم خارج می‌کند.
  • فلپ LD: پزشک بافت و ماهیچه را از کمر خارج می‌کنند و فلپ LD را که هنوز به منبع خون خود متصل است، از پشت به ناحیه سینه پیوند می‌زنند.
  • فلپ IGAP: برای این روش، بافت از باسن برداشته می‌شود. در این روش از عضله استفاده نمی‌شود.
  • فلپ SGAP: این تکنیک همچنین بافت (نه ماهیچه) را از باسن شما جدا می‌کند. این روش از گروه متفاوتی از عروق خونی نسبت به روش فلپ IGAP استفاده می‌کند.
  • فلپ PAP: جراح بافت داخلی و پشت ران شما را برمی‌دارد و از آن برای تشکیل سینه استفاده می‌کند. این روش باعث پیوند عضله از ران شما نمی‌شود.
  • فلپ TUG: مشابه فلپ PAPاین تکنیک از بافت ران شما استفاده می‌کند. فلپ TUG باعث پیوند عضله و همچنین بافت می‌شود.
  • فلپ SIEA: این روش مانند فلپ DIEP است اما از رگ‌های خونی متفاوتی استفاده می‌کند. برخی از پزشکان غالباً از این تکنیک استفاده نمی‌کنند. چرا که تعداد کمی از افراد رگ‌های خونی لازم برای موفقیت جراحی را در بدن خود دارد.

بازسازی ایمپلنت

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که پروتز سینه چیست؟ پروتز همان ایمپلنت است. در عمل جراحی بازسازی سینه برای مبتلایان به سرطان پستان جراحان از کاشت سیلیکونی برای بازسازی بافت سینه استفاده می‌کنند. گاهی اوقات جراحان از ترکیبی از ایمپلنت‌ها و بافت‌های بدن بیمار استفاده خواهند کرد. بازسازی ایمپلنت می‌تواند همراه با ماستکتومی اتفاق افتاده یا ممکن است این روش بعد از ماستکتومی انجام شود.

انواع بازسازی ایمپلنت

  • زیر عضله قفسه سینه: جراح عضله قفسه سینه را بالا می‌برد و ایمپلنت را زیر آن قرار می‌دهد.
  • بالای عضله قفسه سینه: جراح ایمپلنت را در بالای عضله قفسه سینه قرار می‌دهد. ممکن است به زمان ریکاوری زیادی نیاز نداشته باشید زیرا ماهیچه قفسه سینه شما در جای خود باقی می‌ماند.
  • ایمپلنت با گسترش دهنده بافت: جراح یک منبسط کننده را زیر پوست قرار می‌دهد. پوست شما به تدریج منبسط می‌شود (کشش). جراح ایمپلنت را زمانی قرار می‌دهد که پوست به اندازه کافی منبسط شود تا آن را بپوشاند.

نکته: همچنین، برای لیفت سینه می‌توان از پروتز استفاده است.

جراحی سینه بعد از سرطان چگونه انجام می‌شود؟

در هنگام جراحی سینه بعد از سرطان، شما به طور کامل بیهوش می‌شوید. بنابراین در خواب خواهید بود و در طول جراحی هیچ دردی احساس نمی‌کنید. در حالی که هنوز خواب هستید، جراح متخصص بازسازی سینه را انجام می‌دهد. اگر در حال انجام بازسازی ایمپلنت باشد، پزشک ایمپلنت را در قفسه سینه شما قرار می‌دهند. جراح می‌تواند از انواع مدل پروتز سینه برای بازسازی استفاده کند.

پیشنهاد مطالعه:
عمل ترمیم بینی چیست؟ ( 2 تکنیک  اصلی + 2 روش بیهوشی)

اگر در حال انجام عمل فلپ هستید، از یک قسمت بدن شما بافت می‌گیرند، سینه جدید را تشکیل و آن را قرار می‌دهند. در طول عمل جراحی، پزشک ممکن است یک درن (لوله نازک) را زیر پوست شما وارد کند. یک انتهای لوله از قفسه سینه‌تان بیرون می‌آید. در حین بهبودی، لوله مایع و خون را تخلیه می‌کند. زمانی که دیگر به لوله‌ها نیازی ندارید، پزشک لوله‌ها را برمی‌دارد.

عوارض احتمالی جراحی سینه بعد از سرطان

مانند هر روش جراحی دیگری، خطرات جراحی سینه بعد از سرطان، شامل عفونت و خونریزی است. نتایج بسته به نوع روش و مقدار بافت باقی مانده پس از جراحی سرطان سینه و پرتو درمانی متفاوت هستند. پس از جراحی، احتمالاً در سینه‌های بازسازی شده خود احساس کمی خواهید داشت یا اصلاً احساسی ندارید. با گذشت زمان، ممکن است کمی روی پوست خود احساس داشته باشید اما مثل قبل نخواهد بود.

عوارض جراحی سینه ( breast surgery risk )بعد از سرطان در مبتلایان به سرطان پستان ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  1. لخته شدن خون ممکن است بعد از برخی از انواع جراحی‌های بازسازی فلپ اتفاق بیفتد.
  2. ممکن است یکی از سینه‌ها بیشتر از دیگری احساس شود. نوک سینه‌ها و آرئول‌ها ممکن است متقارن نباشند.
  3. تمام جراحی‌های بازسازی سینه، جای زخم بر جای می‌گذارند که این‌ها ممکن است به مرور زمان محو شوند.
  4. نکروز بافت پیوندی پس از جراحی فلپ ممکن است رخ دهد.
  5. مشکلات ایمپلنت می‌توانند شامل چین و چروک، موج‌دار شدن و پارگی در ایمپلنت باشند.
  6. محل‌های اهدا کننده (گرفتن بافت) ممکن است حساس شوند یا درد کنند. این قسمت‌ها شامل قسمت تحتانی شکم، ران یا کمر باشند.

جدول عوارض احتمالی و مزایا جراحی بازسازی سینه

عوارض  لخته‌شدن خون

عدم تقارن در قسمت نوک سینه‌ها

ایجاد چین و چروک و موج‌دارشدن در بعضی ایمپلنت‌ها

محل‌های اهداکننده ممکن است حساس یا دردناک شوند

مزایا

بازگشت اعتماد به نفس

تناسب اندام

زیبایی و حس رضایت از خود

بازگشت به فعالیت بعد از بازسازی سینه در مبتلایان به سرطان پستان

بهبودی هر فردی پس از جراحی متفاوت است. زمان بهبودی شما به عوامل مختلفی بستگی دارد که شامل مراقبت های جراحی سینه، سلامت کلی و نوع عمل هستند. شما باید برای مدتی از بلند کردن اجسام سنگین، ورزش یا انجام برخی فعالیت‌ها خودداری کنید تا به بدن خود فرصت بهبود دهید. با پزشک خود در مورد اینکه چه زمانی می‌توانید به فعالیت‌های موردعلاقه‌ خود بازگردید صحبت کنید. سرطان می‌تواند پس از جراحی بازسازی سینه بازگردد. برای چکاپ‌های منظم به ارائه دهنده خود مراجعه کنید. اگر یک سینه را بازسازی کرده‌اید، برای بررسی سرطان به ماموگرافی منظم روی سینه دیگر نیاز دارید.

پیشنهاد مطالعه:
آشنایی با عوارض ژنیکوماستی: {4 راه حل ساده جهت پیشگیری}

زمان مناسب برای انجام عمل بازسازی پستان

بعد از برداشتن سینه و بسته به نظر پزشک می‌توانید بازسازی سینه انجام دهید. اما اگر موارد زیر را دارید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • علائم عفونت مانند تب
  • درد شدید یا دردی که با داروها بهتر نمی‌شود.
  • خونریزی یا مایع چرک ناشی از برش‌ها
  • تغییر رنگ در سینه یا نزدیکی برش‌ها

برای درمان افتادگی سینه می‌توانید در هر زمان به پزشک مراجعه کنید.

نکات لازم بعد از بازسازی پستان

بعد از بازسازی سینه لازم کارهای زیر انجام شوند:

  • اکثر عمل‌های بازسازی پستان با درد همراه هستند و نیاز به چند روز بستری و مراقبت در بیمارستان دارند.
  • معمولاً رژیم غذایی خاصی بعد از عمل بازسازی پستان توصیه نمی‌شود.
  • جهت جلوگیری از عوارض بعد از جراحی باید دستورات پزشک را انجام داد.
  • نتیجه عمل بازسازی پستان زمان‌بر است اما بعداً احساس خوبی خواهید داشت.
  • حمام کردن باید طبق نظر و تشخیص پزشک انجام شود.

عوارض احتمالی عمل بازسازی پستان

هزینه عمل بازسازی پستان

هزینه بازسازی سینه در مبتلایان به سرطان پستان می‌تواند از بیماری به بیمار دیگر متفاوت باشد. مقدار هزینه پرداختی به عوامل زیر بستگی دارد:

  • شرایط بیمار
  • نوع عمل
  • تعداد عمل
  • نوع پروتز

برای اطلاع دقیق از هزینه انجام عمل بازسازی سینه می‌توانید به بلاگ مهزیار مراجعه کنید. همچنین ممکن است برای شما سوال پیش آمده باشد که لیفت و پروتز سینه چه تفاوتی دارند. برای آشنایی بیش‌تر با عمل زیبایی سینه پیشنهاد می‌کنیم مقاله تفاوت لیفت و پروتز سینه را مطالعه کنید.

کلام آخر

جراحی بازسازی سینه  و تزریق چربی به سینه می‌تواند اعتماد به نفس و زیبایی بدن را پس از ماستکتومی یا لامپکتومی بهبود ببخشد. تصمیم برای بازسازی سینه در مبتلایان به سرطان پستان امری شخصی است. اگر تصمیم به انجام این جراحی دارید، با پزشک خود در مورد تکنیکی که برای شما مناسب است، صحبت کنید. در مورد اهداف، سبک زندگی و ظاهر دلخواهتان صادق و شفاف باشید. ممکن است در طی چند ماه به بیش از یک عمل جراحی نیاز داشته باشید. دستورالعمل‌های دکتر خود را در طول بازیابی دنبال کنید. اگر درد شدید یا علائم عفونت دارید، فوراً با پزشک تماس بگیرید.

0/5 (0 نظر)

نظرات ارزشمند شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط مجله مهزیار