Arabic | Persian | English

EN

AR

انواع مدل جراحی بینی + {معرفی 3 مدل پرطرفدار}

روزانه تعداد زیادی جراحی بینی انجام می‌شود اما نتایج آن‌ها کاملا با هم متفاوت است. این تفاوت‌ها اغلب به مهارت پزشک متخصص و در مرحله بعد، به وضعیت فعلی بینی شما بستگی دارد. جراحی بینی انواع مختلفی مانند عمل طبیعی بینی، فانتزی، عروسکی و … دارد، اما وضعیت فعلی بینی شما مشخص می‌کند که کدام نوع برای شما بهتر است. در این مقاله از مجله مهزیار قصد داریم شما را با انواع مدل جراحی بینی آشنا کنیم. همچنین در این مطلب درباره فاکتورهای مهمی که در جلسه مشاوره باید به آن توجه کنید تا عمل بینی متناسب با آناتومی صورت خود داشته باشید، صحبت خواهیم کرد.

رینوپلاستی یا عمل زیبایی بینی چیست ؟

رينوپلاستي یا رینوپلاستی (Rhinoplasty) نوعی عمل جراحي است كه در آن، جراح پلاستیک یا مختصص گوش و حلق و بینی، با ايجاد تغييراتي در پوست، غضروف و استخوان بيني، سبب بهبود شکل ظاهـری و عملكـرد بيني مي‌شود. نوع برش‌هاي به‌كـار رفتـه در اين جراحي، موجب تقسيم بندي آن به انـواع ”بسـته“ يـا ”بـاز“ مي‌گردد و مشکلاتی مثل قوز بینی، گوشتی بودن بینی و کج‌بودن‌بینی، با این جراحی قابل درمان است. بي‌شک رينوپلاستي حتي براي جراحاني كـه هـر روز اين كار را انجام مي‌دهند، مشكل ترين جراحي پلاستيك اسـت.

عمل زیبایی بینی

تفاوت جراحی بینی باز و بسته در انواع مدل جراحی بینی

تفاوت این دو روش، در محل ایجاد برش است. در جراحی بسته، برش داخل بینی ایجاد می‌شود، در حالی که در جراحی باز، برش از بیرون انجام می‌شود و برای انجام انواع عمل، از جمله جراحی بینی استخوانی مناسب است. در حال حاضر، جراحي زيبايي بيني، از جمله متداول‌ترين و در عين حال پرطرفدارترين اعمال جراحي در دنيا و بخصوص در كشور ما است. فرقی نمی‌کند مدل بینی نیمه فانتزی بخواهید یا بینی عروسکی فانتزی؛ بروز عوارض جراحی بینی (که بعضی از آن‌ها اجتناب‌ناپذیر است) و نتیجه عمل، به مهارت، دانش، دقت نظر، زيبا شناسي و درايت جراح وابسته است.

در این جدول عوارض احتمالی و بلند مدت عمل بینی را به طور خلاصه آورده‌ایم:

جدول عوارض احتمالی کوتاه‌مدت و بلندمدت انواع مدل جراحی بینی

عوارض احتمالی بلندمدت

عدم تقارن پره‌های بینی

مشکلات تنفسی

از بین‌رفتن حس بویایی

به جاماندن جای بخیه

عوارض احتمالی کوتاه‌مدت

خونریزی

تورم

درد

کبودی

پیشنهاد مطالعه:
بهترین دستگاه لیپوماتیک کدام است؟ [1402]

 

انواع مدل عمل بینی چیست؟

امروزه انواع مختلفی از عمل بینی انجام می‌شود که هر فرد به دنبال بهترین و طبیعی‌ترین نوع آن است. هر مدل بینی، به هر صورتی سازگار نیست و به ترکیب سایر اجزای صورت و به طور کلی چاقی و لاغری صورت بستگی دارد. مثلا بهترین مدل بینی برای صورت لاغر، با مدل بینی برای صورت کشیده متفاوت است. پس قبل از هر عمل زیبایی، لازم است با پزشک متخصص مشورت کنید. مثلا ممکن است شما خواهان بینی عروسکی باشید، اما پزشک تشخیص دهد که این نوع بینی برای صورت شما مناسب نیست.

  • بینی طبیعی
  • بینی فانتزی
  • بینی نیمه فانتزی

بینی طبیعی

وقتی صحبت از جراحی زیبایی می‌شود، معمولا افراد به دنبال تغییرات چهره بعد از جراحی بینی هستند. در این میان، بسیاری از افراد دوست دارند که جراحی بینی مشخص نباشد و افرادی که برای اولین بار او را می‌بینند، متوجه عمل جراحی نشوند. عمل بینی طبیعی به این افراد توصیه می‌شود. در عمل بینی به شکل طبیعی، مواردی از قبیل قوز، قوس بینی، شکستی و مشکلات ساختاری بینی اصلاح می‌شود. این روزها عمل بینی طبیعی زنانه، به اندازه بینی عروسکی دخترانه محبوب است.

بینی فانتزی

عمل بینی فانتزی یا عروسکی، بیشتر در بین بانوان طرفدار دارد و در آن، بینی کوچک شده و نوک آن به سمت بالا کشیده می‌شود و زاویه بین لب و بینی، به حدود 105 درجه می‌رسد.

نکات و مراقبت های بعد از عمل زیبایی بینی

بینی نیمه فانتزی

در این عمل، حالت اصلی بینی حفظ می‌شود، فقط کمی نوک بینی به سمت بالا کشیده شده و کمی قوس‌دار می‌شود. عمل بینی نیمه فانتزی، در صورتی که توسط پزشک ماهر انجام شود، به اندازه‌ی مدل طبیعی مطلوب است.

بینی گوشتی

از موارد تفاوت بینی گوشتی و استخوانی می‌توان به این موضوع اشاره کرد که بینی گوشتی دارای بافت استخوانی ضعیف و پوست ضخیم است. در عمل بینی گوشتی، بیشتر قسمت‌های پوست و پره‌های بینی تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند. جراحی بینی گوشتی در سنی که رشد اجزای صورت متوقف شده است، با تقویت غضروف های بینی انجام می‌شود.

بینی استخوانی

بینی استخوانی که اصطلاحا بینی عقابی یا قوز دار نیز نامیده می‌شود، دارای بافت پوستی نازک و بافت استخوانی بیش‌تری است. این نوع بینی، بهترین مدل برای شکل‌دهی و تراش‌دهی در انواع جراحی است. در بلاگ مهزیار به طور مفصل درباره تفاوت بینی استخوانی با انواع دیگر بینی صحبت کرده‌ایم. درصورت تمایل به دانستن اطلاعات بیشتر می‌توانید به این مطلب رجوع کنید.

پیشنهاد مطالعه:
آشنایی با عوارض ژنیکوماستی: {4 راه حل ساده جهت پیشگیری}

نکات و مراقبت های بعد از انواع مدل جراحی بینی

بعد از جراحی رینوپلاستی باید نکاتی را رعایت کنید، تا بهبودی کامل حاصل شود. مراقبت های پس از جراحی بینی عبارتند از:

  1. استراحت:پس از عمل بینی، بیمار باید استراحت کامل داشته باشد و از مایعات سرد استفاده کند.تغذیه مناسب بعد از عمل بینی نقش مهمی در کاهش ورم بینی دارد.
  2. کمپرس یخ بعد جراحی بینی: برای کم کردن تورم و کبودی ها، تا ۴۸ ساعت، هر ۲ ساعت یک بار به مدت ۳۰ دقیقه از کمپرس سرد استفاده شود.
  3. برنامه دارویی: برنامه دارویی را باید به دقت رعایت کنید، داروها و توصیه هایی که توسط پزشک تجویز شده را در زمان معین شده و به مقدار مناسب و مشخص شده مصرف نمایید و از مصرف کردن داروهای اضافی خودداری کنید.
  4. پیاده روی:پس از گذشت 3 روز، با صلاح‌دید پزشک می‌توانید پیاده‌روی آرام را شروع کنید.
  5. شستشوی بینی: بهتر است ۵ مرتبه در روز، بینی را طبق دستور پزشک شستشو دهید.
  6. رانندگی: توصیه می‌شود به مدت ۲ هفته بعد از عمل جراحی، از رانندگی کردن پرهیز کنید.
  7. عطسه کردن: عطسه کردن فشاری زیادی به بینی و بخیه‌ها وارد می‌کند، با دهان باز عطسه کنید تا فشار کمتری به بینی وارد شود.
  8. چسب زدن بینی: بعد از عمل جراحی بینی،به بیماران توصیه می‌شود که به مدت ۲ هفته تا ۲ ماه روی بینی چسب بزنند. چسب زدن به بینی ، موجب کاهش سریع تر ورم بینی، تسریع روند بهبودی و دستیابی به نتایج بهتر می‌شود. نحوه اصولی چسب زدن بینی بعد از عمل بسیار مهم است، که ابتدا این کار توسط پزشک باید انجام شود ولی نیاز است خود بیمار نیز نحوه چسب زدن را به طور صحیح یاد بگیرد چون تا مدت ها، باید چسب روی بینی باشد.

کلام آخر

اگر قصد انجام عمل جراحی بینی دارید مدل جراحی بینی را به پزشک خود بسپارید. قطعا جراح انتخابی شما با توجه به وضعیت فعلی بینی، بهترین مدل جراحی بینی را برای شما انتخاب می‌کند. تمام دقت و تمرکز خود را روی انتخاب پزشک متخصص قرار دهید و باقی کار را به او بسپارید. زیبایی بینی به معنای کوچک شدن آن نیست، بلکه به معنای تناسب قسمت‌های مختلف بینی با یکدیگر و نیز تناسب کل بینی با قسمت‌های مختلف چهره است.

پیشنهاد مطالعه:
تامپون بینی چیست؟ [بهترین روش کشیدن تامپون بعد از جراحی]

هدف جراحی زیبایی بینی، زیباتر به نظر رسیدن چهره است و نه کوچک‌کردن بینی. چه بسیار بینی‌هایی که با وجود کوچکترشدن، نه تنها بر زیبایی چهره نیافزوده‌اند، بلکه تناسب پیشین را نیز از بین برده‌اند پس تغییرات چهره پس از جراحی بینی، به نوع بافت های بینی و مهارت پزشک بستگی دارد.

لازم به ذکر است درصورتی که مدل بینی شما استخوانی باشد و با یک اصلاح فرم ساده تمام انتظارات شما از زیبایی بینی می‌تواند برطرف شود، تزریق فیلر بینی راه حل بهینه‌ایست که بدون رفتن زیر تیغ جراحی و بدونی بیهوشی می‌توانید از آن استفاده کنید. البته تمام انوع مدل عمل بینی را نمی‌توان با تزریق فیلر جایگزین کرد؛ مثلا بینی گوشیتی گزینه خاصی محسوب می‌شود. فیلر بیشتر به صاف‌کردن‌ تیغه بینی در قسمت فرورفتگی یا برآمدگی‌ها کمک می‌کند.

نکات و مراقبت های بعد از عمل زیبایی بینی

سوالات متداول

1. مدل بینی طبیعی چگونه متفاوت است؟
مدل بینی طبیعی به معنای طبیعی بودن شکل و اندازه بینی است. در حالی که مدل بینی جراحی شده به معنای تغییر شکل و اندازه بینی است.

2. آیا در انواع مدل عمل بینی می‌تواند مشکلات تنفسی رخ دهد؟
بله، ممکن است مدل بینی جراحی شده باعث مشکلات تنفسی شود، اما در صورتی که عمل جراحی توسط جراح ماهر و با تجربه انجام شود، این خطر کاهش می‌یابد.

3. آیا باید قبل از جراحی بینی، مدل بینی دقیقاً برای من تعیین شود؟
بله، برای انجام یک جراحی بینی دقیق، باید مدل بینی دقیقاً برای فرد تعیین شود. این به دلیل این است که هر فرد دارای ویژگی‌های بینی متفاوتی است و نیاز به یک رویکرد منحصر به فرد دارد.

4. آیا مدل بینی جراحی شده می‌تواند به طور دائمی باشد؟
بله، مدل بینی جراحی شده به طور دائمی است، اما ممکن است به دلایلی مانند پیری، تغییرات وزن یا ضربه‌های شدید، شکل و اندازه بینی دچار تغییر شود.

5. آیا مدل بینی جراحی شده می‌تواند باعث درد و عوارض جانبی شود؟
بله، همانند هر جراحی دیگر، ممکن است مدل بینی جراحی شده باعث درد و عوارض جانبی شود. البته در این امر، نوع بافت صورت و بینی و از همه مهم‌تر تکنیک جراحی نیز بسیار موثر است. اما با توجه به اینکه جراحی بینی یک جراحی پیچیده است، ممکن است خطر عوارض بیشتر باشد. لذا انتخاب یک جراح ماهر و با تجربه بسیار مهم است.

5/5 (1 نظر)

نظرات ارزشمند شما

یک پاسخ

  1. وای من بینیم استخوانی هست خیلی دوست دارم جراحی کنم و طبیعی باشه اما می‌ترسم غیر طبیعی بشم 🙁

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط مجله مهزیار