Arabic | Persian | English

EN

AR

8 روش‌ “کاهش ورم بینی بعد از جراحی” + [نمونه کار]

هنگام جراحی بینی در استخوان و غضروف بینی تغییراتی به وجود می‌آید که با تغییر ظاهری بینی همراه خواهد بود. فرد با ورم بینی مواجه می‌شود که به خاطر ملتهب بودن بینی و بافت اطراف آن است. اما با مراقبت های جراحی بینی می‌توان آن را به مرور زمان رفع کرد. در ادامه این مطلب از بلاگ مهزیار شما را با روش‌های مختلف کاهش ورم بینی بعد از جراحی آشنا خواهیم کرد. ورم بینی یکی از عوارضی است که در فرآیند جراحی بینی رخ می‌دهد و بعد از مدتی از بین می‌رود. جدول زیر دسته‌بندی عوارض جراحی بینی را نشان می‌دهد.

جدول عوارض احتمالی کوتاه‌مدت و بلندمدت عمل بینی

کوتاه مدت

خونریزی

تورم

درد

کبودی

بلند مدت

عدم تقارن پره‌های بینی

مشکلات تنفسی

از بین‌رفتن حس بویایی

به جاماندن جای بخیه

با مهزیار همراه باشید تا بررسی کنیم که کاهش ورم بینی بعد از جراحی بینی (Rhinoplasty)، چگونه امکان‌پذیر است.

ورم بینی در انواع مدل جراحی بینی

تمام بیماران که بینی خود را جراحی کرده‌اند شاهد عوارض مختلف آن بوده‌اند. ورم یکی از عوارض جراحی بینی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. این عارضه شایع در بیماران مختلف متفاوت است و عواملی مانند شرایط فیزیکی و استخوانی یا گوشتی بودن بینی فرد در شدت آن اثرگذار هستند. در ادامه عوامل ایجاد ورم بینی را توضیح خواهیم داد.

  • عکس العمل سیستم ایمنی بدن هنگام ایجاد برش‌ها و زخم‌هایی در پوست بینی موجب تورم بینی می‌شود.
  • تغییر در اندازه بینی بدن را به مقابله با شرایط جدید بینی تشویق می‌کند که با التهاب و ورم بینی همراه است.
  • سابقه پزشکی و بیماری‌های زمینه‌ای بیمار و همچنین مهارت جراح در عمل بینی در میزان فیبروز کردن پوست اثر دارند.

همین عوامل دیگری موجب بروز انواع ورم بینی می‌شود که در ادامه توضیح خواهیم داد.

  • ورم پوست: هنگام جراحی، پوست از ناحیه استخوانی جدا می‌شود. تجمع مایع بین سلولی که نوعی پاسخ دفاعی محسوب می‌شود، باعث بروز التهاب و ورم بینی بعد از جراحی می‌شود.
  • ورم کاذب: نوعی ورم است که به خاطر تغییر سایز بینی رخ می‌دهد. این ورم نسبت به ورم پوست دیرتر بهبود می‌یابد. هر چه بینی فرد بزرگ‌تر باشد، ورم کاذب مدت زمان بیشتری باقی می‌ماند.
  • ورم فیبروز: نوعی ورم بینی است که با وجود مراقبت های جراحی بینی تا مدت‌ها یا حتی همیشه باقی می‌ماند.
پیشنهاد مطالعه:
کاهش "درد بعد از عمل ابدومینوپلاستی" فقط با رعایت 5 نکته!

انواع ورم بینی

انواع ورم بینی

ورم‌های بینی که پیش این اشاره کردیم در دو نوع مزمن و حاد دسته بندی می‌شوند.

  • ورم مزمن به علت رسوب مایع میان بافتی زیر پوست حاصل می‌شود و تا چندین ماه باقی می‌ماند. ورم پل بینی یکی از انواع مزمن ورم است که نمی‌گذارد قوس بینی به خوبی دیده شود. ورم نوک بینی هم از نوع مزمن است و بعد از مدت زمانی طولانی درمان می‌شود.
  • ورم حاد که در اثر ضربه‌های حین جراحی و بازسازی بینی ایجاد شده و به مدت یک یا دو ماه باقی می‌ماند. البته ورم حاد بینی در افرادی که بینی گوشتی دارند، دیرتر خوب می‌شود.

ورم انواع بینی بعد از جراحی

همان‌طور که گفتیم ورم بینی ناشی از جدا شدن پوست از استخوان، تغییراتی که استخوان و غضروف بینی متحمل می‌شوند و عملکرد سیستم دفاعی بدن است. بنابراین تفاوت بینی استخوانی با سایر مدل ها در میزان ورم تأثیرگذار است. بیمارانی که بینی گوشتی دارند، به خاطر پوست ضخیم تر بینی ورم بیشتری را تجربه خواهند کرد. این عارضه در نوک بینی ممکن است تا دو سال هم باقی بماند.

این در حالی است که ورم بینی استخوانی زودتر از بینی گوشتی رفع خواهد شد زیرا ورم پوست کمتر است. تنها لازم است بعد از عمل بینی استخوانی یا عمل بینی گوشتی دستورات پزشک را پیروی کرده تا بعد از گذر زمان، ورم کامل از بین برود.

کاهش ورم استخوان بینی بعد از جراحی

تورم استخوان برای افرادی که بینی خود را جراحی می‌کنند، رخ می‌دهد. زیرا استخوان و غضروف دست‌کاری می‌شوند تا سایز و شکل بینی به شکل دلخواه پزشک و بیمار تغییر کند. تغذیه، نحوه خوابیدن، فعالیت‌های بدنی و مصرف داروهای تجویزی پزشک در روند رفع ورم استخوان بینی و درمان کبودی بعد از جراحی بینی اثر چشمگیری دارد.

پیشنهاد مطالعه:
چگونه عوارض ماموپلاستی را به حداقل برسانیم؟| + 5 روش کاربردی 

ورم تیغه بینی بعد از جراحی

تیغه بینی در بسیاری از افراد صاف نیست و به چپ یا راست انحراف دارد. همین موضوع باعث سختی تنفس و خروپف‌کردن آن‌ها می‌شود. بنابراین هنگام جراحی در تیغه بینی تغییراتی حاصل می‌شود و ورم آن غیر قابل انکار است. یکی از علل مشکلات تنفسی بعد از جراحی بینی، ورم تیغه بینی است که با اجرای اصول مراقبتی قابل رفع است.

ورم نوک بینی بعد از جراحی

ورم نوک بینی نسبت به ورم پوست و تیغه بینی دیرتر خوب می‌شود. علت اصلی هم دست‌کاری شدن غضروف، پوست ضخیم‌تر و استخوان در این ناحیه است. این در حالی است که تورم بینی گوشتی نسبت به بینی استخوانی بیشتر بوده و دیرتر خوب می‌شود.

کاهش ورم استخوان بینی بعد از جراحی

مراحل کاهش ورم بینی

کاهش ورم بینی بعد از جراحی در سه مرحله اصلی صورت می‌گیرد که البته روند این مراحل به نحوه مراقبت بعد از عمل بینی بستگی زیادی دارد.

  • التهاب
  • تکثیر
  • ترمیم

التهاب

این مرحله 1 هفته تا 10 روز طول می‌کشد. التهاب ناشی از درد، تورم و زخم‌های قسمت‌هایی از بینی با داروهای تجویز شده پزشک در این مرحله تا حدی زیادی رفع می‌شوند.

تکثیر

این مرحله 1 تا 6 هفته طول می‌کشد. مرحله تکثیر مربوط به کلاژن‌سازی بافت‌های اطراف بینی و محل زخم‌های جراحی بینی است.

ترمیم

در این مرحله با تجزیه کلاژن اضافی، بافت سخت بینی نرم و منعطف می‌شود. این مرحله نسبت به دو مرحله قبلی طولانی‌تر است. ورم در این مرحله دیرتر خوب می‌شود.

راهکارهای کاهش ورم بینی بعد از جراحی

همان‌طور که گفتیم مراقبت های جراحی بینی در رفع ورم و کبودی بینی بعد از عمل نقش مهمی بازی می‌کنند. این مراقبت‌ها عبارتند از:

  1. بالا نگهداشتن سر: در 1 تا 2 هفته اول بهتر است بیمار سر خود 30 تا 45 درجه بالاتر نگه دارد. استفاده از بالشت‌های اضافی او را در این نوع مراقبت کمک می‌کند.
  2. استفاده از کمپرس سرد: در 2 روز اول ناحیه اطراف بینی را با کمپرس سرد مراقبت کنید. باید هر بار به مدت 15 دقیقه ناحیه اطراف بینی را کمپرس سرد قرار دهید. این رفتار باعث کاهش ورم بینی بعد از جراحی می‌شود.
  3. دوری از گرما و حرارت: بسیاری بر این باورند که دوش آب گرم باعث ترمیم زخم و کمپرس آب گرم باعث رفع کبودی زیر چشم و اطراف بینی می‌شود. اما از طرفی گرما و حرارت باعث افزایش تورم بینی می‌شود.
  4. اجتناب از انجام کارهای سنگین: تا 2 روز از خم شدن و جابه‌جایی اجسام سنگین خودداری کنید. رعایت این نکته باعث درمان کبودی بعد از جراحی بینی می‌شود.
  5. استفاده از داروهای ضد التهاب: داروهای ضد التهاب که پزشک تجویز کرده است باید منظم مصرف شوند. با کاهش التهاب، میزان درد بینی نیز کاهش می‌یابد و تنفس راحت‌تر انجام می‌شود.
  6. استفاده از چسب‌های ترمیم کننده: یکی دیگر از اصول مراقبتی بعد از جراحی بینی، چسب زدن بعد از جراحی بینی است. بهره‌مندی از این چسب در یک ماه اول تأثیر به سزایی در کاهش ورم و چسبیدن بافت پوست به استخوان بینی دارد. استفاده از چسب به مدت حداکثر 3 ماه باعث تسریع کلاژن سازی بافت‌های زخم بینی می‌شود.
  7. رعایت رژیم غذایی بعد از جراحی: نکته مهمی که بیماران باید بعد از جراحی رعایت کنند، رژیم غذایی است. برای مثال توصیه می‌شود از نمک و مواد غذایی سدیم‌دار کمتر استفاده شود. در ضمن برای نوشیدن از نی استفاده نشود. از طرفی مصرف میوه‌هایی مانند آناناس و موز در کاهش میزان ورم و التهاب نقش مهمی بازی می‌کند.
  8. تزریق کورتن: جراحان گاهی برای درمان بیمارانی که بینی گوشتی دارند و روند کاهش ورم آن‌ها کند است، کورتن تزریق می‌کنند.
پیشنهاد مطالعه:
آشنایی با مراقبت های بعد از عمل بینی [19 نکته ساده اما مهم]

با رعایت نکات فوق 60 تا 70 درصد ورم در 2 ماه اول بعد از جراحی خوب می‌شود. بعد از 1 سال هم 80 تا 90 درصد ورم رفع می‌شود.

کلام آخر

بیماران بعد از جراحی بینی عوارضی مانند ورم و کبودی را تجربه می‌کنند. برای کاهش ورم بینی بعد از جراحی رعایت اصول مراقبتی ذکر شده در این مقاله الزامی است. علاوه بر این بیماران باید تحت نظارت پزشک قرار گیرند تا مشکلات احتمالی با سرعت بالا و با بهترین راهکارها رفع شوند. درصورتی که مرکز جراحی حرفه‌ای و پزشک متخصص و بامهارتی را انتخاب کنید، متقاضی جراحی بینی از لحظه اول تا مدت‌ها بعد از انجام عمل جراحی راهنمایی می‌شود و در جریان تمام نکات مراقبتی قرار می‌گیرد. به همین علت مهزیار توصیه می‌کند به هیچ عنوان برای دریافت خدمات زیبایی از تحقیقات گشترده برای یافتن بهترین پزشک و مرکزجراحی غافل نشوید.

0/5 (0 نظر)

نظرات ارزشمند شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط مجله مهزیار