Arabic | Persian | English

EN

AR

عوارض پروتز سینه چیست؟ { پاسخ به 5 سوال متداول}

پروتز سینه یکی از انواع عمل‌های جراحی زیبایی است که به منظور بزرگ‌کردن و فرم‌دادن به سینه‌ها انجام می‌شود. در صورتی که با نحوه انجام این عمل زیبایی، عوارض و دلایل کوچک‌شدن سینه بعد از عمل آشنا نیستید، در ادامه این مطلب از مجله مهزیار ، به بررسی این موضوع می‌پردازیم که پروتز سینه چیست و بهترین مارک پروتز سینه را چطور باید انتخاب کنید.

همه چیز درباره پروتز سینه

عمل زیبایی سینه زنان به صورت کلی به دو دسته اصلی کوچک‌کردن سینه یا ماموپلاستی و بزرگ‌کردن سینه یا پروتز سینه تقسیم می‌شود. همان‌طور که از نام عمل ماموپلاستی پیداست، این عمل برای بانوانی انجام می‌شود که مایل به کوچک‌کردن سینه‌های خود هستند. اما در عمل پروتز سینه علاوه‌بر بزرگ‌کردن سینه‌ها، با استفاده از پروتزها و کپسول پروتز سینه، سینه‌ها خوش‌فرم می‌شوند. همچنین در کنار جراحی پروتز سینه، عمل لیفت سینه یکی دیگر از روش‌های مناسب، برای زیباترشدن سینه‌ها است که در بسیاری از مراکز تخصصی جراحی پلاستیک، توسط پزشک و جراح متخصص انجام می‌شود.

عوارض پروتز سینه

بانوانی که دارای سینه‌های نامتقارن یا کوچک هستند، با عمل پروتز سینه می‌توانند زیبایی ظاهری بدن خود را بهبود بخشند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که بیشترین موارد کاربرد عمل زیبایی سینه زنان (پروتز سینه)، بیشتر به دلیل کوچک بودن سینه‌ها، کاهش حجم آن‌ها پس از مدتی شیردهی، نامتقارن بودن و افتادگی‌ سینه ها در اثر تغییر وزن یا افزایش سن است. توجه داشته باشید برخلاف تصور عموم شیردهی پس از جراحی پروتز سینه امکان پذیر است.

عمل پروتز سینه چگونه است؟

پروتز سینه چیست؟ پروتز سینه با ایجاد برش و جاگذاری کپسول پروتز سینه انجام می‌شود. برای این عمل از پروتز ژل سیلیکونی استفاده می‌شود. البته روش دیگری برای افزایش حجم وجود دارد به نام تزریق چربی به بدن که لازم به ذکر است عمل پروتز سینه کاربرد و راحتی بیشتر نسبت به تزریق چربی دارد. اگر تمایل دارید درباره کاربردهای تزریق چربی به بدن بیشتر بدانید، بلاگ مهزیار می‌تواند اطلاعاتی در این زمینه در اختیار شما قرار دهد.

انواع برش‌ها در عمل پروتز سینه

  • یکی‌ از متداول‌ترین برش‌ها برای عمل جراحی پروتز سینه، ایجاد برشی 4 الی 5 سانتی‌متری در زیر سینه است. در این روش محل برش مشخص نبوده و به مرور نیز جای آن محو خواهد شد. علاوه‌براین، جراح به موقعیت صحیح قرارگیری پروتز دسترسی راحتتری داشته و در نتیجه پروتز به درستی در جای خود قرار می‌گیرد.
  • از دیگر روش‌ها برای ایجاد برش جهت انجام عمل پروتز سینه، برش در پوست تیره روی سینه است. این برش معمولاً در قیمت پایینی هلال تیره رنگ روی سینه انجام شده و در نتیجه کوچک خواهد بود. اما در نظر داشته باشید که بر خلاف روش ایجاد برش زیر سینه، در این روش، جای برش مخفی نخواهد بود.
  • روش سوم برای انجام عمل پروتز سینه، ایجاد برش در زیر بغل است. اما در نظر داشته باشید با وجود اینکه جای برش در زیر بغل پنهان خواهد شد اما امکان دارد زخم‌ها به خوبی بهبود پیدا نکنند. به عبارت ساده‌تر، سرعت بهبود زخم‌ در این ناحیه کندتر از زیر سینه و روی آن است. اما در نهایت می‌توانید مطمئن باشید که جای زخمی روی سینه خود ندارید.
پیشنهاد مطالعه:
پروتز سینه سیلیکونی چیست؟ [مزایا و 9 عارضه احتمالی]

همه چیز درباره پروتز سینه

خطرات پروتز سینه چیست؟

سوالی که ذهن اکثر بانوان را به خود مشغول کرده این است که آیا پروتزهای سینه می‌توانند خطرناک باشند؟ عوارض پروتز سینه چیست؟ قبل از پاسخ‌دادن به این سوال باید بدانید که تفاوتی ندارد پروتز سینه از چه نوعی باشد و برای بدن به عنوان یک جسم خارجی محسوب شده و قاعدتاً بدن هر فرد برای سازگاری با آن، به زمان مخصوص به خود نیاز خواهد داشت.

پروتزهای سینه، معمولاً دارای یک پوسته خارجی سیلیکونی هستند اما ماده داخلی آن‌ها می‌تواند از ژل سیلیکون ساده و منسجم یا آب نمک باشد. یکی از متداول‌ترین انواع پروتزهایی که در عمل جراحی زیبایی سینه مورد استفاده قرار می‌گیرد، پروتز ژل سیلیکون است. علت استفاده از این نوع پروتز، نرمی و سازگاربودن سیلیکون با بدن است. جالب است بدانید که سازگاری پروتزهای سیلیکونی با بدن انسان، از آن جهت بالاتر است که در مایعات بدن نیز سیلیکون وجود دارد اما احتمال بروز خطرات بیماری‌هایی چون بافت‌های همبندی و سرطان سینه هنوز به صورت قطعی به اثبات نرسیده و نیاز به مطالعات بیشتری دارد.

 

مدت زمان عمل پروتز سینه چقدر است؟

مدت زمان عمل پروتز سینه به صورت معمول یک ساعت بوده و برای انجام آن نیز باید بیمار بیهوش شود. در برخی موارد اما با تشخیص جراح، به جای بیهوشی کامل، بی‌حسی موضعی نیز انجام می‌شود. بانوانی که عمل زیبایی پروتز سینه انجام می‌دهند در همان روز عمل مرخص شده و در نتیجه نیازی به بستری آن‌ها نخواهد بود. (ناگفته نماند که برای کاهش عوارض پروتز سینه بهتر است مدت زمان مناسب را برای استراحت خود قائل شوید.)

انواع برش‌ها در عمل پروتز سینه

 

عوارض پروتز سینه چیست؟

پروتز سینه یا ایمپلنت سینه ( breast implant complications )  که معمولاً برای بزرگکردن و حجم‌دادن به سینه‌ها انجام می‌شود، ممکن است عوارض نیز در پی داشته باشد که از فردی به فرد دیگر کاملاً متفاوت خواهد بود. اما متداول‌ترین نشانه‌ها و عوارض جراحی پروتز سینه به شرح زیر هستند.

لیست عوارض پروتز سینه در مقایسه با مزایای آن

عوارض احتمالی

قرمزی پوست اطراف

تورم غیر طبیعی

سوزش سینه

خونریزی

عفونت

ترکیدن پروتز سینه

مزایا

فرمدهی به سینه

افزایش اعتماد به نفس

بزرگ‌کردن سایز سینه‌های کوچک

درمان سینه شل و افتاده

ایجاد تعادل در ابعاد و اندام

 

  • یکی از بارزترین عوارض پروتز سینه، قرمزی پوست اطراف سینه است. این موضوع محتمل بوده و جای نگرانی نیست اما بهتر است با پزشک خود مشورت کرده و ملاقاتی با وی داشته باشید.
  • از جمله عوارض عوارض پروتز سینه که تا حدی نگران‌کننده است، تورم غیرطبیعی است. در صورتی‌که این تورم ماندگار بوده و از بین نرود باید سریعاً علت را بررسی کرده و برای رفع آن اقدام شود.
  • سوزش سینه از دیگر عوارض احتمالی است که می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. در ادامه در مورد علت سوزش سینه بعد از پروتز صحبت خواهیم کرد.
  • یکی از خطرناک‌ترین عوارض پروتز سینه، خونریزی است که می‌تواند در اطراف پروتز صورت گیرد. این خونریز داخلی بوده و در بسیاری از موارد پس از جراحی و گاهی حتی تا 2 هفته بعد از آن نیز بروز می‌کند. یکی از مشهودترین علائم خونریزی داخلی سینه، سفت و متورم شدن آن است. در چنین شرایطی حتی ممکن است نیاز به جراحی مجدد باشد.
  • عفونت از دیگر عوارض پروتز سینه است که احتمال بروز آن کمتر از 1% است. در برخی از بیماران پس از 2 الی 3 هفته عفونت رخ داده و تورم، قرمزی و حساس شدن سینه از علائم آن است. در بسیاری از موارد این عفونت با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها کنترل و رفع می‌شود، اما در صورت بروز عفونت شدید در اطراف پروتز سینه، متأسفانه باید پروتز برداشته شود.
  • انقباض کپسولی که به دلیل ساختن بافت فیبروز در اطراف پروتز بروز می‌کند از دیگر عوارض پروتز سینه است. در واقع نوعی واکنش طبیعی بدن در برابر وجود این شی خارجی یعنی پروتز است. برای کاهش انقباض کپسولی از دو روش کپسولکتومی باز و کپسولوتومی باز استفاده می‌شود.
  • نشت سیلیکون از دیگر عوارض پروتز سینه است که می‌تواند به غدد لنفاوی و دیگر اعضای سینه منتقل شود. در چنین شرایطی باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید.
پیشنهاد مطالعه:
مراقبت های بعد از عمل لیفت ران + {13 نکته کلیدی}

علت سوزش سینه بعد از پروتز

سوزش، یکی دیگر از عوارض پروتز سینه است. از جمله اصلی‌ترین دلایل سوزش سینه بعد از عمل پروتز، بروز علائم عفونت پروتز سینه خواهد بود. همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، عفونت از عوارض شایع عمل زیبایی سینه بوده که در برخی موارد با مصرف آنتی‌بیوتیک درمان خواهد شد. اما در شرایطی که عفونت پیشرفته و گسترده باشد، بایستی پروتز از سینه خارج شود. علت بروز عفونت و در نتیجه سوزش سینه بعد از عمل پروتز، رعایت نکردن اصول اولیه بهداشتی پس از عمل جراحی است. در نتیجه مراقبت های جراحی سینه بسیار مهم است.

علت کوچک شدن پروتز سینه چیست؟

احساس کوچک شدن پروتز سینه مدتی پس از عمل جراحی امری بسیار طبیعی است، چرا که مدتی بعد از عمل، بدن با پروتز سازگار شده و سینه‌ها فرم طبیعی پیدا می‌کنند. از طرفی تورم بعد از عمل نیز کاهش پیدا می‌کند. در چنین شرایطی فرد تصور می‌کند که پروتز کوچک شده، درحالی‌که تغییری در اندازه آن رخ نخواهد داد. این مورد به هیچ عنوان از عوارض پروتز سینه محسوب نمی‌شود.

کوچک شدن پروتز سینه

علائم پارگی پروتز سینه چیست؟

پارگی پروتز سینه می‌تواند یکی از عوارض پروتز سینه باشد که بنا به دلایل مختلفی رخ دهد که از جمله آن‌ها می‌توان به اعمال فشار، حوادث رانندگی، انجام بیوپسی یا بافت‌برداری از سینه و فرسودگی پروتز اشاره کرد. پس از پارگی پروتز، ژل درون آن سفت و غلیظ شده و به آرامی در بافت نشت و در برخی موارد جذب بدن می‌شود. از علائم پارگی پروتز سینه می‌توان به ایجاد ناهنجاری روی سینه، تشکیل توده در قفسه سینه، زیر بغل یا روی بازوها، تغییر شکل و فرم سینه، احساس درد، سفتی و تورم سینه اشاره کرد.

پیشنهاد مطالعه:
11 نکته کلیدی در "اقدامات قبل از پروتز سینه"

کلام آخر

در این مقاله به بررسی انواع عوارض پروتز سینه پرداختیم و بررسی کردیم که پروتز سینه چیست و که کارکردی دارد. در بحث جراحی زیبایی سینه، گاهی این سوال پیش می‌آید که بهترین مارک پروتز سینه چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که انواع پروتز سینه در مارک‌های مختلفی تولید می‌شود که انتخاب بین آن‌ها بیشتر به شرایط و بودجه بیمار و تشخیص پزشک متخصص مرتبط است. بهترین روش این است که بعد از تحقیق کامل، مرکز جراحی خود را انتخاب کنید و با پزشک درباره پروتزی که برای شخص شما مناسب است مشورت کنید.

پس از آن وارد مراحل بعد شوید و افدامات مربوط به عمل را با اطمینان پیش ببرید. حالا که با تمامی موارد مربوط به پروتز سینه چیست آشنا شدید، به‌راحتی می‌توانید برای انجام این عمل زیبایی تصمیم بگیرید.

سوالات متداول

1- آیا پروتز سینه می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد؟
بله، پروتز سینه ممکن است عوارض جانبی مانند درد، تورم، خونریزی، عفونت، تغییر در حساسیت پستان و حتی تشکیل خونریزی در داخل پروتز داشته باشد.

2- آیا پروتز سینه می‌تواند باعث ایجاد سرطان شود؟
نه، پروتز سینه باعث ایجاد سرطان نمی‌شود. اما برخی از عوامل خطرزای بروز سرطان پستان مانند سن، ژنتیک، استفاده از هورمون‌های جنسی و… ممکن است در صورت وجود، باعث بروز سرطان شوند.

3- آیا پروتز سینه باعث کاهش حساسیت پستان می‌شود؟
بله، پروتز سینه ممکن است باعث کاهش حساسیت پستان شود. اما این عارضه بسیار نادر است و به طور کلی در صورت استفاده از پروتز سینه با کیفیت و توسط پزشکان مجرب، این عارضه رخ نمی‌دهد.

4- آیا پروتز سینه باعث اختلال در تشخیص سرطان پستان می‌شود؟
نه، پروتز سینه باعث اختلال در تشخیص سرطان پستان نمی‌شود. اما برای تشخیص سرطان پستان، باید از روش‌های دیگری مانند ماموگرافی و سونوگرافی استفاده شود.

5- آیا پروتز سینه باعث ایجاد عوارض در زمان بارداری و شیردهی می‌شود؟
نه، پروتز سینه باعث ایجاد عوارض در زمان بارداری و شیردهی نمی‌شود. اما در صورت بارداری، باید پزشک خود را در جریان قرار دهید تا زمان بندی مناسبی برای بارداری و انجام پروتز سینه و یا برعکس صورت بگیرد. همچنین در صورت شیردهی، ممکن است پروتز سینه باعث کاهش حجم شیردهی شود. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله شیردهی و پروتز سینه بلاگ مهزیار را مطالعه کنید.

0/5 (0 نظر)

نظرات ارزشمند شما

0 پاسخ

  1. برشی که برای پروتز سینه انجام میشه دقیقا کجا قرار میگیره؟ خیلی واضحه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط مجله مهزیار