Arabic | Persian | English

EN

AR

بررسی عوارض پیکرتراشی + {معرفی 3 روش پرکاربرد}

امروزه عمل پیکر تراشی یکی از روش‌های بسیار محبوب برای رسیدن به اندامی زیبا محسوب می‌شود. به همین منظور با استفاده از تکنیک‌های پیکر‌تراشی برای کاهش وزن، چربی اضافی از مناظق مختلف بدن مانند شکم، ران‌ها، بازو‌ها، باسن و… تخلیه می‌شود تا فرد به اندام و فرم بدنی ایده‌آل خود برسد. مطمئناً حتما شما هم با تبلیغات بسیاری درباره‌ی استفاده از پیکرتراشی و رسیدن به اندام ایده‌آل در طی یک جلسه جراحی، روبه‌رو شده‌اید.

به همین دلیل قصد داریم تا در این مقاله به نکات و عوارض پیکرتراشی بپردازیم. تا پایان این مطلب از مجله آموزشی مهزیار همراه باشید تا توضیح دهیم پیکرتراشی چیست، چه عوارضی دارد و محبوب‌ترین روش‌های پیکرتراشی شکم و پهلو را توضیح دهیم.

پیکر تراشی چیست؟

امروزه جراحی پیکرتراشی در کنار عمل‌های زیبایی دیگر مانند پروتز، جراحی زیبایی بینی، عمل پروتز سینه و…، به عنوان یکی از محبوب‌ترین عمل‌های زیبایی شناخته می‌شود که از طرفداران بسیار زیادی برخوردار است. عمل پیکر تراشی فرآیندی است که در آن چربی و سلول‌های چربی تخریب شده و از راه‌های گوناگونی دفع می‌شوند. با پیشرفت روز‌افزون علم پزشکی در حوزه زیبایی از روش‌های گوناگون جراحی و غیر جراحی برای عمل پیکر‌تراشی در سراسر جهان استفاده می‌شود.

به همین منظور با توجه به شرایط کلی بیمار و وضعیت جسمانی او، یکی از روش‌های پیکر تراشی برای کانتور و فرم‌دهی بدن توسط جراح انتخاب می‌شود. توجه داشته باشید که نتیجه جراحی زیبایی در همه‌ی افراد یکسان نبوده و می‌تواند دارای نتایج متفاوتی باشد. در صورتی که قصد دارید با این روش لاغری بیش‌تر آشنا شوید، مقاله پیکرتراشی چیست را مطالعه کنید. در ادامه اما شما را با عوارض پیکرتراشی شکم و پهلو آشنا می‌کنیم.

عوارض لیفت بازو

عوارض پیکر‌تراشی چیست؟

هر یک از روش‌های پیکر‌تراشی دارای مزایا و معایب به خصوصی هستند که در این مطلب به آن‌ها اشاره می‌کنیم. اما به طور کلی عوارض پیکر‌تراشی شامل چندین گروه کلی می‌شوند.

عوارض موقت

عوارض موقت در پیکر تراشی شامل تورم، کبودی، التهاب، درد و احساس کوفتگی می‌شود. توجه داشته باشید که این عوارض بعد از گذشت چند روز تا حداکثر چند هفته، بدون نیاز به اقدام‌های درمانی خودبه‌خود برطرف خواهند شد.

پیشنهاد مطالعه:
ماندگاری لیفت شقیقه: { بررسی 2 عامل موثر در افزایش ماندگاری)

عوارض طولانی مدت

نوع دیگری از عوارض پیکرتراشی شامل پیامد‌هایی همچون ناصافی پوست، شیوه‌ی نادرست جراحی، تخلیه بیش از حد بافت چربی (Overcorrection) و یا خارج کردن میزان کمتر از حد مورد نیاز (Undercorrection) می‌شود. این عوارض حتی ممکن است هیچگاه از بین نرفته و نیازمند به ترمیم یا روتوش باشند. ترمیم عوارض موجود معمولا ۶ ماه پس از پیکر‌تراشی صورت می‌گیرد؛ البته تعیین زمان مناسب با توجه به معاینه و تصمیم پزشک در نظر گرفته می‌شود. در صورتی که شما بعد از عمل پیکرتراشی دچار این عوارض شدید می‌توانید با پزشک متخصص مرکز مهزیار مشورت کنید.

عوارض نادر و خطرناک

این گروه از عوارض، به طور معمول زمانی اتفاق می‌افتند که اصول اولیه و علمی جراحی رعایت نشده باشد. همچنین استفاده از تکنیک‌های نادرست، عدم توجه به شرایط جسمانی بیمار و انجام جراحی بدون تجهیزات لازم از دیگر عوامل ایجاد عوارض خطرناک و نادر در افراد محسوب می‌شوند.

در بعضی مواقع استاندارد نبودن فرمول محلول‌های مخصوص برای جراحی مانند استفاده از بی‌هوشی و بی‌حسی، تزریق بیش از ‌اندازه محلول و همچنین تخلیه زیاد چربی (بیش از ۵ لیتر)، می‌تواند باعث آسیب‌دیدگی‌های متعدد و عوارض نامطلوبی بعد از پیکر‌تراشی شود.

محبوب ترین روش های پیکر‌تراشی

اما همان‌طور که گفتیم عمل پیکرتراشی به چند روش انجام می‌شود. در ادامه کم عارضه‌ترین و بهترین روش‌های پیکرتراشی را به شما توضیح می‌دهیم.

لیپوماتیک بدن

در روش لیپوماتیک با استفاده از امواج مادون صوت (اولتراسوند) عمل شل کردن چربی انجام می‌شود. در این راستا امواج اولتراسوند با برخورد به بافت‌های چربی موجود آن را تخریب کرده و در نتیجه موجب از بین رفتن چربی‌های اضافی می‌شوند. استفاده از لیپوماتیک بدن می‌تواند به منظور رفع چربی‌های غبغب، بالای سینه، اطراف زانو و کاهش سایز سینه آقایان استفاده شود. در این میان توجه داشته باشید که هزینه عمل لیپوماتیک با توجه به شرایط جسمانی هر فرد متفاوت بوده و همچنین دارای معایبی است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

معایب و عوارض لیپوماتیک

  • طی فرآیند لیپوماتیک کبودی‌های شدیدی حاصل می‌شوند که ممکن است تا ۶ ماه باقی بمانند.
  • بهبود ورم ایجاد شده طی انجام تکنیک‌های لیپوماتیک ممکن است تا ۶ ماه طول کشیده و ترشح مایعات از زخم‌ها ادامه داشته باشند.
  • طی فرآیند لیپوماتیک، در صورتی که قابلیت کشسانی پوست فرد پایین باشد و یا برداشت چربی از قسمت های متفاوت به خوبی صورت نگرفته باشد، ممکن است پوست بدن به حالت خشک، چین خورده و برآمده به نظر برسد.
  • یکی دیگر از عوارض نادر عمل لیپوماتیک، ایجاد عفونت در ناحیه مورد نظر است که در بیش‌تر مواقع با جراحی حل شده و از بین می‌رود.
  • در طی حرکت کانولا (لوله ساکشن) در فرآیند لیپوماتیک، ممکن است باعث ایجاد اصطکاک و در نتیجه سوختگی پوست و اعصاب شود.
پیشنهاد مطالعه:
سن مناسب عمل بینی+ هر آنچه که اغلب جراحان به شما نمی‌گویند!

بادی جت

بادی جت یکی دیگر از روش‌های لاغری موضعی است که به عنوان لیپوساکشن با فشار آب نیز شناخته می‌شود. در این روش با تکیه بر فشار آب، چربی‌های تجمع یافته تخریب شده و در نتیجه از بدن خارج می‌شوند. توجه داشته باشید که در طی این روش مدرن پیکر تراشی، افراد از تکنیک‌های بسیار دقیق و دوره نقاهت بسیار کوتاهتری برخوردار می‌شوند. در این روش همانند جراحی زیبایی شکم و پهلو، افراد از اندام ایده‌آل خود در کمترین زمان برخوردار خواهند بود. همچنین این درمان به صورت سرپایی و با استفاده از بی‌حسی موضعی انجام می‌شود که فرد می‌تواند در همان روز به فعالیت‌های خود مشغول شود.

عوارض پیکر‌تراشی با بادی جت:

اگر چه این روش یکی از محبوب‌ترین روش‌های پیکر‌تراشی و جراحی زیبایی شکم و پهلو محسوب می‌شود، اما دارای عوارض جانبی احتمالی نیز است. عوارض پیکرتراشی شکم و پهلو یا دیگر قسمت‌های مختلف بدن با استفاده از بادی جت شامل موارد زیر می‌شود:

  • احتمال جمع شدن خون در ناحیه ساکشن
  • احتمال جمع شدن آب در ریه‌ها با تزریق بیش از حد نرمال آب
  • بروز عفونت در صورت رعایت نکردن مراقبت‌های بعد از درمان
  • ایجاد افتادگی یا فرو‌رفتگی موقت در سطح پوست پس از پیکر‌تراشی
  • احتمال آسیب بافت‌های بدن همچون رگ‌های خونی

لیپوماتیک بدن

لیزر لیپولیز

به طور کلی یکی از کم‌تهاجمی‌ترین روش‌های لاغری، لیپولیز است که باعث از بین رفتن چربی‌های موضعی بدن با استفاده از چند آنزیم و هیدرولیز شدن آن‌ها می‌شود. به همین دلیل نیز این روش به عنوان یکی از محبوب‌ترین انواع پیکر تراشی برای افرادی شناخته می‌شود که چربی اضافی آن‌ها با ورزش از بین نمی‌رود. در این روش عوارض پیکر تراشی هر چند اندک قابل مشاهده است که در ادامه به معایب احتمالی لیزر لیپولیز اشاره می‌کنیم.

پیشنهاد مطالعه:
پروتز لب طبیعی یا مصنوعی؟ {بررسی و مقایسه 2 روش اصلاح فرم لب}

عوارض پیکرتراشی لیپولیز:

  • احتمال ایجاد عفونت در صورت رعایت نشدن مراقبت‌های پزشکی
  • احتمال ایجاد تورم و قرمزی پس از جلسه درمانی
  • ایجاد درد و کبودی در محل پیکر‌تراشی

سخن پایانی

امروزه پیشرفت علم و تکنولوژی ضمن ایجاد پیشرفت‌های بسیار در جراحی‌هایی نظیر جراحی بازسازی سینه، جراحی لیفت سینه، جراحی لیفت گردن، عمل پروتز سینه و…، باعث ابداع دستگاه‌های جدید و متنوعی برای کاهش عوارض پیکر‌تراشی شده است. در این راستا می‌توانید با بهره‌مندی از روش‌های مدرن پیکر‌تراشی از شر کلیه چربی‌ها و پوست‌های اضافی خود خلاص شوید. همچنین می‌توانید با مراجعه به مجله آموزشی مهزیار درباره انواع عمل‌های زیبایی و تناسب اندام اطلاعات بیش‌تری به دست آورید.

سوالات متداول

۱. چگونه می‌توان از عوارض پیکرتراشی به روش لیپوماتیک جلوگیری کرد؟
برای جلوگیری از عوارض پیکرتراشی به روش لیپوماتیک، باید توسط پزشک مجرب و متخصص انجام شود. همچنین، باید از مراکز با کیفیت و معتبر استفاده کرد و دقت کافی در انتخاب پزشک و مراکز لیپوماتیک داشت.

۲. آیا عوارض پیکرتراشی به روش لیپوماتیک خطرناک است؟
عوارض پیکرتراشی به روش لیپوماتیک، مانند هر عمل جراحی دیگر، خطرات خاص خود را دارد. اما با توجه به اینکه این روش نسبتاً غیرتهاجمی است، خطرات آن کمتر از روش‌های دیگر پیکرتراشی است.

۳. چه علائمی پس از پیکرتراشی به روش لیپوماتیک به وجود می‌آید؟
پس از پیکرتراشی به روش لیپوماتیک، ممکن است درد، تورم، کبودی، خونریزی و عفونت در ناحیه تزریق به وجود آید. همچنین، ممکن است ناهنجاری‌های ظاهری در پوست و بافت پوست به وجود بیاید.

۴. چگونه باید از عوارض پیکرتراشی به روش لیپوماتیک درمان کرد؟
برای درمان عوارض پیکرتراشی به روش لیپوماتیک، باید به پزشک مراجعه کرد. پزشک ممکن است از روش‌های مختلفی مانند داروهای تسکین درد، ضد التهاب و یا جراحی کوچک استفاده کند.

۵. آیا پس از پیکرتراشی به روش لیپوماتیک می‌توان دوباره این روش را تکرار کرد؟
بستگی به شرایط هر فرد دارد. در صورتی که نتیجه مطلوبی به دست نیامده و فرد تمایل داشته باشد، می‌توان دوباره این روش را تکرار کرد. اما باید به مدت کافی صبر کرد تا ناحیه تزریق بهبود پیدا کند و با پزشک مشورت کرد.

0/5 (0 نظر)

نظرات ارزشمند شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط مجله مهزیار