Arabic | Persian | English

EN

AR

5 نشانه عفونت لب بعد از تزریق ژل لب {پیشگیری و روش تشخیص}

تزریق لب یکی از پرطرفدارترین تزریقات در راستای زیبا سازی صورت است که توسط جراحان پلاستیک و متخصصان پوست و زیبایی در کلینیک‌های مجهز سراسر دنیا انجام می‌شود. این تزریق به طور کلی یک روش کم خطر محسوب می‌شود. اما همانند هر تزریق یا جراحی زیبایی می‌تواند با عفونت همراه باشد. البته راه‌هایی برای جلوگیری از عفونت لب بعد از تزریق ژل لب وجود دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

لازم به ذکر است که علائم عفونت بعد از تزریق ژل دارای نشانه‌هایی است که اگر قصد تزریق طبیعی ژل لب را دارید باید با آن‌ها آشنا باشید. شاید این سؤال در ذهنتان باشد که آیا عوارض جانبی جزئی در تزریق ژل و فیلر وجود دارد یا خیر؟ آیا راهکارهایی برای جلوگیری از بروز مشکلاتی که می‌تواند ناشی از درمان با فیلر باشد وجود دارد؟ با ما همراه باشید تا به این سؤال‌ها پاسخ دهیم.

روش‌های مختلف حجم دادن به لب

مواد مختلفی برای پرکردن پوست وجود دارند که می‌توان آن‌ها را در لب‌ها و اطراف دهان تزریق کرد. اما رایج ترین فیلرهای امروزی محصولاتی بوده که حاوی موادی مشابه اسید هیالورونیک هستند. اسید هیالورونیک یک ماده طبیعی است که در بدن یافت می‌شود. این ماده به افزایش حجم لب‌های شما کمک می‌کند. این نوع پرکننده‌های پوستی گاهی اوقات «پرکننده‌های اسید هیالورونیک» نیز نامیده می‌شوند.

کلاژن که زمانی رایج ترین پرکننده پوست بود، امروزه کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیرا گزینه‌های جدیدتر امن‌تر هستند و اثرات طولانی‌تری داشته و بنابراین کمتر نیاز به ترمیم دارند. تزریق چربی و ایمپلنت روش‌های دیگری برای حجیم شدن لب‌ها هستند. اما امروزه چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. زیرا خطر عوارض جانبی در آن‌ها بیشتر است.

خطرات تزریق لب

عوارض و خطرات تزریق ژل

عوارض جانبی انواع فیلر موقتی هستند و تنها چند روز طول می‌کشند. در ادامه از عوارض این تزریق نام خواهیم برد.

  • خونریزی از محل‌های تزریق
  • تورم و کبودی
  • قرمزی و حساسیت در محل تزریق
  • فعال شدن مجدد زخم‌های سرد یا تاول‌های تب لب‌ها یا ناحیه اطراف لب‌ها
پیشنهاد مطالعه:
"عوارض فیلر بینی" [6 راهکار ساده برای کاهش عوارض] + ویدئو

عوارض جانبی یا خطرات جدی تر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تورم یا کبودی شدید و طولانی مدت از یک هفته تا 10 روز
  • عدم تقارن لب (قسمت‌هایی از لب‌ها اندازه‌های متفاوتی دارند)
  • برآمدگی و بی‌نظمی در لب‌ها
  • عفونت
  • تزریق به رگ خونی، باعث از بین رفتن بافت می‌شود
  • واکنش آلرژیک که باعث قرمزی، تورم یا خارش اطراف لب می‌شود

در صورتی که دچار تورم شدید یا تب شدید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید و با وی مشورت کنید.

جدول عوارض احتمالی و مزایای تزریق ژل لب

عوارض احتمالی

کبودی بیشتر

درد و التهاب

تورم

خون‌مردگی

مزایا

میزان کبودی بسیار کمتر

ماندگاری بالا (6 ماه الی یک سال)

درصد خیلی پایین خطا در تزریق

فرم‌دهی لب بصورت لیفت‌شده

 

روش‌ های پیشگیری از عفونت لب بعد از تزریق ژل

تزریق ژل به لب با استفاده از سرنگی انجام می‌شود. بنابراین با شکافتن پوست لب همراه است و سد محافظتی نسبت به ورود آلودگی‌ها شکسته می‌شود. به همین دلیل، خطر ایجاد عفونت در آن ناحیه به وجود می‌آید. برای به حداقل رساندن این خطر، مهم است که این تزریق در یک محیط کاملاً بهداشتی و تمیز و با استفاده از وسایل و محصولات استریل شده انجام شود. همچنین باید بدانید که برای جلوگیری از انتشار میکروب‌ها، پزشک یا هر فردی که تزریق را انجام می‌دهد باید از دستکش نیز استفاده کند.

در صورتی که قصد تزریق انواع فیلر لب را دارید، توصیه می‌شود که به پزشکان متخصص و کلینیک‌های زیبایی معتبر مراجعه کنید تا در حد امکان از خطرات جانبی جلوگیری کنید. زیرا کلینیک‌های معتبر غالباً از بهترین مارک ژل لب استفاده می‌کنند. با توجه به آنچه گفته شد علت عفونت لب بعد از تزریق ژل مربوط به ورود آلودگی و میکروب است.

لازم به ذکر است در حال حاضر بهترین برند فیلر موجود در ایران برند آلیاکسین سوئیسی است که کلینیک مهزیار فقط و فقط از این برند استفاده می‌کند.

علائم عفونت لب بعد از تزریق ژل

همانطور که در ابتدا اشاره شد، تزریق لب ممکن است باعث عفونت در آن ناحیه شود. در ادامه به علائم عفونت لب بعد از تزریق ژل اشاره خواهیم کرد. در صورتی که هر کدام از این علائم را مشاهده کردید، ممکن است که عفونت ایجاد شده باشد.

  1. درد شدید در ناحیه‌ای که تزریق انجام شده است.
  2. به وجود امدن دانه‌های قرمزرنگ
  3. کبودی در لب و بیشتر شدن آن می‌تواند از علائم عفونت لب بعد از تزریق ژل باشد.
  4. پوست اطراف ناحیه تحت درمان به رنگ آبی، بنفش یا خال‌دار تغییر کند.
  5. پوست اطراف ناحیه تحت درمان سفید شده و یا تغییر بافت داده است.
  6. بعد از از بین رفتن اثر بی‌حسی تا حداکثر 1 ساعت، ناحیه‌ تحت درمان همچنان بی‌حس است.
پیشنهاد مطالعه:
اقدامات بعد از تزریق فیلر خنده:بایدها و نبایدها+(فیلم تزریق)

علائم عفونت لب بعد از تزریق ژل

راه های جلوگیری از عفونت لب بعد از تزریق ژل

پس از تزریق ژل لب در جهت زیبایی باید مراقبت ‌های پس از تزریق ژل لب را به درستی انجام دهید تا نتیجه نهایی به بهترین شکل ممکن باشد. در ادامه به مواردی که باید رعایت کنید خواهیم پرداخت.

  1. پس از تزریق ژل لب یا سایر تزریق‌ها به صورت، به مدت 24 تا 48 ساعت از ورزش شدید خودداری کنید. افزایش فشار خون و ضربان قلب در اثر ورزش ممکن است تورم یا کبودی را بدتر کند. در صورتی که عادت به ورزش دارید یا قصد ندارید از برنامه ورزشی روزانه خود عقب بمانید بهتر است که به فعالیت‌های سبکی مانند پیاده‌روی بپردازید.
  2. پس از تزریق ژل لب به مدت 48 ساعت از قرار گرفتن در دمای بالا مانند اتاق بخار، سونا، یا کلاس‌های ورزشی گرم اجتناب کنید. گرمای زیاد می‌تواند تورم را بیشتر و مشخص تر کند.
  3. توجه داشته باشید که سیگار کشیدن می‌تواند خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد. بنابراین از کشیدن سیگار پس از تزریق خودداری کنید. همچنین احتمالاً بهتر است که از بودن در کنار افراد سیگاری که در معرض دود قرار می‌گیرید اجتناب کنید.
  4. پس از تزریق تا چند روز بدن خود را هیدراته نگه دارید. در همین راستا از میوه و سبزی‌های آبرسان به مقدار فراوان استفاده کرده و سعی کنید از مصرف بیش از حد سدیم (نمک) که باعث بدتر شدن تورم می‌شود خودداری کنید.
  5. پس از تزریق لب، یک کیسه یخ یا یک تکه یخ را با یک پارچه بپوشانید و روی لب‌های خود قرار دهید. وجود پارچه باعث می‌شود یخ مستقیماً با لب برخورد نکرده و از ایجاد درد جلوگیری می‌کند. یخ به شما کمک می‌کند تورم، خارش، کبودی و هر درد دیگری را تسکین دهید.

مزایای تزریق لب

لب‌ها یکی از مهم‌ترین اعضای صورت هستند. بنابراین زیبایی آن‌ها تأثیر بسیار زیادی در زیبایی چهره خواهد داشت. در ادامه به برخی از مزایای تزریق لب اشاره خواهیم کرد.

  • برجستگی و پر حجم شدن لب‌ها
  • فرم دهی به لب و صورت
  • ایجاد لبخند زیباتر
  • حفظ فرم اصلی لب
  • احساس طراوت و تازگی در صورت
  • امکان ترمیم مجدد
  • کاملاً طبیعی
  • عدم ایجاد آلرژی، حساسیت و عوارض
پیشنهاد مطالعه:
معرفی "تزریق ژل با کانولا" + نمونه‌کار و تصویر سوزن کانولا

جمع‌بندی

همان‌طور که خواندید تزریق ژل لب دارای مزایای بسیاری است. اما در صورتی که به نکات مهم برای پیشگیری از عفونت لب بعد از تزریق ژل و مشکلات پس از آن توجه نکنید، ممکن است با خطرات جانبی آن رو به رو شوید. در این مطلب به علائم و روش‌های پیشگیری از عفونت لب پس از تزریق ژل لب پرداختیم. در صورتی که قصد این کار را دارید بهتر است که به کلینیک‌های معتبر و دکتر متخصص مراجعه کنید. ماندگاری ژل لب نیز بر اساس مارک آن و البته تخصص پزشک مشخص می‌شود. در صورتی که تزریق ژل توسط افراد غیر متخصص و در مراکز غیر بهداشتی انجام شود، فرد ممکن است مجبور به تخلیه ژل لب شود.

در کلینیک زیبایی مهزیار بهترین مارک ژل لب برای انجام عمل زیبایی لب استفاده می‌شود.

نمونه کار مهزیار در تزریق ژل لب در ویدئو زیر قابل مشاهده است:

 

سوالات متداول

  1. چرا ممکن است بعد دچار عفونت لب از تزریق ژل شویم؟
    دلایل مختلفی منجر به عفونت بعد از تزریق ژل می‌شود که برخی از آن‌ها عبارنتد از: تزریق توسط فردی که تخصص این کار را ندارد، مراجعه به مراکز غیر معتبر برای تزریق، استفاده از برندهای بی‌کیفیت و یا تاریخ‌گذشته، ابتلا به تبخال چند روز قبل از تزریق، استفاده از سوزن آلوده و غیر استریل و….
  2. اولین نشانه عفونت لب بعد از تزریق ژل چه می‌تواند باشد؟
    ایجاد دانه‌های قرمز رنگ روی لب از مهمترین نشانه‌های بروز عفونت است. در صورت مشاهده ان‌ها بهتر است سریعا با پزشک خود صحبت کنید.
  3. چه برندی برای تزریق ژل مناسب است؟
    در حال حاضر بهترین برند موجود در ایران آلیاکسین (Aliaxin) است. برند ژوییدرم درصورتی که مشاهده شود، یا تاریخ‌گذشته و یا غیر اصل است. حتما به این نکته توجه کنید و سلامتی خود را فدای قیمت پایین و یا وعده‌های دروغین نکنین. حتما نسبت به مرکز ، برند مورد استفاده و فردی که تزریق را انجام می‌دهد اطمینان داشته باشد تا از بروز عفونت بعد از تزریق ژل لب جلوگیری کنید.
1/5 (1 نظر)

نظرات ارزشمند شما

0 پاسخ

  1. من چند روز پیش ژل تزریق کردم ولی به نظرم دچار عفونت شده لبم چون درد شدیدی دارم و رنگش هم بنفش شده… الان نمیدونم حتما باید به پزشک مراجعه کنم یا توی خونه میتونم روش کمپرس سرد بذارم تا بهتر شه؟

  2. دوستان حتما توجه داشته باشید که پزشک از ژل خوب و تاریخ انقضا دار استفاده کنه وگرنه فرم لب کاملا به هم میریزه…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط مجله مهزیار