Arabic | Persian | English

EN

AR

بررسی 4 تفاوت ژل و بوتاکس چیست؟ { کدامیک بهتر است؟}

تزریق ژل و بوتاکس هر دو از روش‌های جوانسازی پوست هستند. هرچند هر دوی آن‌ها یک هدف دارند، اما نحوه‌ی اثرگذاری آنها کمی ‌متفاوت است. بوتاکس چین و چروک‌های فعال را هدف قرار می‌دهد ولی ژل سبب از بین رفتن چین وچروک‌های دائم و عمیق می‌شود. به طور کلی ژل یک ماده‌ی حجم دهنده است. اگر شما نیز در دوراهی تزریق ژل یا بوتاکس هستید باید بگوییم که اولین و مهم‌ترین تشخیص، نظر پزشک است و در بیشتر موارد، پزشکان تزریق هر دو را پیشنهاد می‌دهند. با مجله مهزیار همراه باشید تا تفاوت ژل و بوتاکس را بررسی کنیم تا بتوانید بهترین مورد را برای خود انتخاب کنید.

بوتاکس چیست؟

بوتاکس از یک سم به نام بوتولینوم تولید می‌شود. پس از تزریق بوتاکس، ماهیچه‌ها به طور موقت فلج شده و چین و چروک‌ها کم می‌شوند. به طور مثال، هربار که اخم می‌کنید، بخشی از ماهیچه‌های اطراف چشم و پیشانی که در ایجاد اخم نقش دارند، تحریک شده و به مرور، سبب به وجود آمدن خط اخم می‌شوند، اما بوتاکس این ماهیچه‌ها را غیرفعال کرده و از ایجاد خط اخم جلوگیری می‌کند همچنین بوتاکس برای درمان خطوط پنجه کلاغی اطراف چشم بسیار موثر است.

به طور کلی بوتاکس بیشتر برای درمان چین و چروک‌های نواحی بالای صورت، مانند پیشانی، تزریق می‌شود. البته در نظر داشته باشید که تکنیک تزریق بوتاکس در نتیجه نهایی بسیار اثرگذار است بنابراین باید به افراد ماهر و مراکز معتبر برای این کار مراجعه کنید.

ژل چیست؟

ژل‌ها موادی هستند که قابلیت حجم دهی دارند و بیشتر برای درمان چین و چروک‌هایی استفاده می‌شوند که دائمی شده‌اند. منظور از چروک‌های دائمی، خطوطی است که در زمان بی‌حرکت بودن عضلات صورت یا به اصطلاح استراحت صورت، دیده می‌شوند. ژل‌هایی که از مواد هیالورونیک اسید ساخته می‌شوند، بهترین نوع ژل هستند زیرا هیالورونیک اسید به طور طبیعی در بدن انسان وجود دارد. ژل‌ها برای حجم‌دهی نیز استفاده می‌شوند؛ به عنوان مثال، تزریق ژل لب یکی از کاربردهای ژل برای افزایش حجم است.

تزریق بوتاکس

تفاوت ژل و بوتاکس در چیست؟

ژل و بوتاکس هر دو سبب کاهش و از بین رفتن چین و چروک‌ها می‌شوند اما تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. برخی تفاوت‌های آن‌ها به شرح زیر است:

  1. افراد بالای 20 سال که به دلیل عادت‌هایی مانند اخم کردن، مستعد ظهور چین و چروک هستند، معمولا از بوتاکس استفاده می‌کنند تا از ظهور چین و چروک‌ها جلوگیری کنند در حالی که این افراد، در سنین جوانی از ویژگی‌ حجم دهی ژل، برای انجام کارهای زیبایی مانند زاویه‌سازی فک، تزریق ژل لب طبیعی، افزایش حجم گونه و… استفاده می‌کنند. در سنین بالاتر نیز تزریق ژل برای باز کردن چین و چروک‌های دائمی کاربرد دارد.
  2. بوتاکس در برخی نواحی صورت مانند خط اخم، خط پیشانی، چروک دور چشم، برخی از نواحی پایینی صورت و خط فک تزریق می‌شود. همچنین از بوتاکس برای درمان میگرن، درمان تعرق زیاد دست، پا و زیر بغل نیز استفاده می‌شود. در حالی که ژل برای رفع نقوص صورت مانند چروک‌های دور چشم، گونه‌‌های گود افتاده، خطوط میان بینی و لب، دهان رو به پایین و … استفاده می‌شود.
  3. تزریق ژل برای افرادی که احساس می‌کنند پیر شده‌اند، اشخاص بسیار فعال مانند دونده‌ها، کسانی که میزان چربی بدنشان کم است و به همین دلیل به صورت طبیعی، قسمت‌هایی از صورتشام گود افتاده و حالت افتادگی دارد، بسیار مناسب است، همچنین ژل برای درمان چروک‌های بالای گردن و سینه، دست‌ها، لاله گوش و دیگر قسمت‌های بدن مثل چروک دست‌ها استفاده می‌شود. اما تزریق بوتاکس برای آن دسته از افرادی که به دنبال راهی سریع، امن و بی دردسر برای کاهش چروک‌ هستند، بسیار مناسب است.
  4. مدت زمان ماندگاری ژل ۸ تا ۱۸ ماه است در حالی‌که مدت زمان ماندگاری بوتاکس 6 ماه است. البته بوتاکس دیسپورت که برندی خارجی است، نسبت به بوتاکس مسپورت، مدت زمان ماندگاری بیشتری دارد.
پیشنهاد مطالعه:
بهترین روش های "جوانسازی پوست" ( 4 روش مطمئن )

تزریق ژل بهتر است یا بوتاکس

حقیقت این است که نمی‌توان یک نسخه کلی برای همه پیچید! آنچه که پاسخ این سوال را مشخص می‌کند، بررسی وضعیت چروک‌های روی صورت و تفاوت تزریق ژل و بوتاکس است. با مراجعه به یک کلینیک معتبر و پزشک متخصص و باتجربه، می‌توانید پاسخ این سوال را دریافت کنید. متخصصان زیبایی درکلینیک مهزیار با بررسی صورت در حالت‌های مختلف و در زاویه‌های مختلف، بهترین روش را به شما پیشنهاد می‌کنند. اگر قصد دارید چروک‌های عمیق‌تری را از بین ببرید که هنگام اخم روی صورت ظاهر می‌شوند، تزریق بوتاکس صورت روش مناسبی است.

 

البته باید به برند بوتاکس مورد نظر خود نیز توجه کنید. در میان برندهای موجود، پیشنهاد ما، بوتاکس دیسپورت است که ماندگاری بیشتری دارد. اگر می‌خواهید چروک‌هایی را از بین ببرید که در حالت استراحت ماهیچه‌ها نیز روی صورت وجود دارند، تزریق ژل روش مناسبی برای شما است البته گاهی با نظر پزشک، تزریق ژل و بوتاکس هر دو در کنار هم نتیجه خوبی خواهد داد.

تزریق ژل بهتر است یا بوتاکس

نواحی مناسب برای تزریق بوتاکس

به طور کلی نواحی زیر برای تزریق بوتاکس مناسب است. در بین نواحی زیر، تزریق بوتاکس پیشانی به عنوان یک راه پیشگیری از ایجاد خط اخم، بسیار رایج‌تر است.

  • خطوط پیشانی
  • خط اخم
  • چروک‌های دور چشم
  • مشخص کردن خط فک
  • خمیدگی ابرو
  • خطوط دور گردن
  • خطوط اطراف بینی
  • خط خنده

نواحی مناسب برای تزریق ژل

ژل‌ها دارای انواع مختلفی هستند، برخی از آنها فقط برای تزریق ژل لب مناسب هستند. به طور کلی نواحی زیر برای تزریق ژل مناسب است:

  • چروک دور چشم
  • گونه‌ها
  • خطوط میان بینی و لب
  • خط خنده
  • گردن
  • دست‌ها
  • لاله گوش
  • شقیقه خالی‌شده
  • چانه کوتاه
پیشنهاد مطالعه:
5 شیوه "برجسته سازی گونه" + {معرفی بهترین روش}

جدول عوارض احتمالی و مزایای تزریق ژل لب

عوارض احتمالی

کبودی بیشتر

درد و التهاب

تورم

خون‌مردگی

مزایا

میزان کبودی بسیار کمتر

ماندگاری بالا (6 ماه الی یک سال)

درصد خیلی پایین خطا در تزریق

فرم‌دهی لب بصورت لیفت‌شده

 

آیا تزریق ژل و بوتاکس درد دارد؟

در تزریق بوتاکس و ژل، از سوزن‌های بسیار ریزی استفاده می‌شود به همین دلیل، درد زیادی را حس نمی‌کنید. در برخی موارد، پزشک قبل از تزریق از کرم بی حسی موضعی در نواحی تزریق استفاده می‌کند. در هر دو حالت درد یکسانی را شبیه به خراشیده شدن صورت و حتی بسیار کمتر حس خواهید کرد. اما ممکن است در برخی قسمت‌های صورت مانند دور چشم، درد بیشتری را حس کنید که کاملا قابل تحمل است.

 

تکنیک‌های تزریق، امری مهم در زیباسازی

تزریق بوتاکس و ژل؛ تکنیک‌های مشابهی دارند و پزشک متخصص باید مهارت کافی در این زمینه را داشته باشد. اگر به دنبال یک نتیجه خوب هستید؛ باید تزریق را نزد یک پزشک با تجربه انجام دهید. تکنیک تزریق بوتاکس و ژل حتی از کیفیت مواد نیز مهم‌تر است؛ بهترین نوع ژل و بوتاکس نیز اگر با تکنیک اشتباه تزریق شوند، عوارضی مانند عدم قرینگی، افتادگی پلک و… را به همراه خواهند داشت.

فرق تزریق ژل و بوتاکس از جهت عوارض بوتاکس

تزریق بوتاکس یکی از روش‌های امن و بی‌خطر است؛ معمولا عوارض حادی از تزریق بوتاکس گزارش نشده است اما برخی عوارض تزریق بوتاکس به شرح زیر است که تمامی آن‌ها موقتی هستند:

  • کبودی در نقاط تزریق شده که بعد از مدت کوتاهی از بین خواهند رفت.
  • افتادگی پلک که ممکن است چند هفته طول بکشد تا برطرف شود.
  • قرمزی و سوزش چشم
  • سردرد

دسته‌بندی عوارض بوتاکس

عوارض طبیعی بر اساس واکنش بدن

قرمزی پوست

تورم و کبودی

سردرد و گردن درد

عوارض غیر طبیعی

مشکلات بینایی و ترشحات غیر طبیعی چشم

ضعف عضلانی در ناحیه‌هایی که تزریق انجام نشده است

از دست‌دادن کنترل مثانه

تب، لزر و علائم سرماخوردگی

افتادگی پلک یا ابرو

مشکل در روند بلع

 

فرق تزریق ژل و بوتاکس از جهت عوارض تزریق ژل

ژل‌هایی که از مواد هیالورونیک اسید ساخته می‌شوند، کمترین عوارض را دارند زیرا این ماده به طور طبیعی در بدن انسان وجود دارد و به مرور زمان جذب بدن می‌شود. تزریق ژل یک روش امن و بی‌خطر است اما ممکن است برخی افراد، پس از تزریق ژل، با عوارض زیر مواجه شوند:

  • عفونت
  • جوش پس از تزریق
  • ورم و کبودی
  • عدم قرینگی
  • جابه جایی ژل
  • التهاب و قرمزی پوست
  • حساسیت

بهترین روش جوانسازی صورت چیست؟

می‌توان گفت بهترین روش جوانسازی صورت، استفاده همزمان از ژل و بوتاکس است که می‌توانید تحت نظر پزشکان متخصص، در کلینیک مهزیار آن را انجام دهید. تزریق بوتاکس باعث باز شدن چین و چروک‌ها و خط اخم می‌شود. تزریق ژل نیز سبب رفع افتادگی و افزایش حجم در نواحی مختلف صورت مانند گونه، فک و… می‌شود. با تزریق همزمان بوتاکس و ژل  به یک نتیجه عالی و رضایت بخش دست خواهید یافت.

پیشنهاد مطالعه:
معجزه تزریق "پروفایلو گردن" | 4 مزیت مهم  + فیلم تزریق

عوارض تزریق بوتاکس

بهترین مرکز تزریق ژل و بوتاکس

قبل از مراجعه برای درمان‌های زیبایی صورت، حتما در رابطه با کلینیک و پزشک خود تحقیقات لازم را انجام دهید. بازدید از سایت کلینیک یکی از روش‌هایی است که می‌توانید با کلینیک و سوابق کاری پزشکان آشنا شوید و نمونه کارهای قبلی آن‌ها را مشاهده کنید. جلسه مشاوره نیز یکی از خدماتی است که در کلینیک مهزیار برای متقاضیان تزریق ژل و بوتاکس ارائه می‌شود. پزشک با بررسی وضعیت صورت در جلسه مشاوره، توضیحات تکمیلی را برایتان شرح می‌دهد و بهترین روش را برای زیبایی و جوان‌سازی، به شما پیشنهاد می‌کند.

همچنین در این مرکز زیبایی از بهترین برند فیلر موجود یعنی آلیاکسین ( Aliaxin ) برای انواع فیلر استفاده می‌شود. برند الیاکسین برای انواع تزریقات فیلر لاین‌های مختلفی دارد که در مقاله مرتبط لینک‌داده شده، به تفضیل درباره آن توضیح داده ایم. درباره تفاوت ژل و بوتاکس می‌توانیم این را نیز اشاره کنیم که فیلر برای هر قسمت صورت میزان و غلظت مختلفی دارد که درباره بوتاکس به این شکل نیست.

کلام آخر

ژل و بوتاکس به عنوان روش‌های جوانسازی پوست طرفداران بسیاری دارند. قبل از اقدام به تزریق هرکدام از این مواد لازم است تا  شناخت کاملی از تفاوت تزریق ژل و بوتاکس داشته باشید و با آگاهی کامل برای تزریق اقدام کنید. همچنین باید در انتخاب کلینک و پزشک خود دقت و حساسیت به خرج دهید تا زیبایی خود را در ریسک قرار ندهید و با عوارض جبران ناپذیر مواجه نشوید.

سوالات متداول

۱- ژل و بوتاکس چه هستند؟
ژل ماده‌ای پرکننده است و بوتاکس، عضلات نواحی مختلفی از صورت را که منجر به چین و چروک می‌شود، فلج می‌کند. از هردو برای بهبود شکل‌دهی به چهره و کاهش چین و چروک استفاده می‌شوند. با این حال، ژل و بوتاکس در واقع دو ماده متفاوت هستند.

۲- تفاوت ژل و بوتاکس چیست؟
بوتاکس یک ماده تزریقی است که عضلات را مسدود می‌کند و باعث کاهش چین و چروک در مناطق مختلف صورت می‌شود. از طرف دیگر، ژل هیالورونیک اسید به عنوان یک ماده پرکننده عمل می‌کند و در نقاط مختلف صورت، به عنوان پر کننده برای کاهش چین و چروک استفاده می‌شود.

۳- زمان اثر ژل و بوتاکس چه تفاوتی دارند؟
اثر بوتاکس حدود ۳ تا ۶ ماه است، در حالی که اثر ژل هیالورونیک حدود ۶ تا ۱۸ ماه است.

۴- آیا بوتاکس و ژل مواد خطرناکی هستند؟
هر دو ماده بوتاکس و ژل هیالورونیک به طور کلی از عوارض کمتری نسبت به جراحی های پلاستیک برخوردارند. با این حال، باید توجه داشت که تزریق هر دو ماده باید توسط پزشکان مجرب و با تجربه، در یک مرکز تخصصی و با استفاده از بهترین نوع برند موجود انجام شود.

۵- چقدر هزینه تزریق ژل و بوتاکس است؟
هزینه تزریق ژل و بوتاکس، به عوامل مختلفی مانند منطقه درمان، نوع ماده پرکننده و تعداد جلسات مورد نیاز بستگی دارد. به طور کلی، هزینه تزریق ژل هیالورونیک بیشتر از هزینه تزریق بوتاکس است.

3/5 (2 نظر)

نظرات ارزشمند شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط مجله مهزیار