Arabic | Persian | English

EN

AR

0 تا 100 “تزریق بوتاکس در بارداری” {بررسی نکات مهم}

بسیاری از فعالیت ­هایی که در دوران پیش از بارداری جذاب به شمار می­‌روند، پس از حاملگی ممکن است خطرناک قلمداد شوند. اگر قبل از بارداری دوچرخه­ سواری یا کوهنوردی برای سلامتی­تان مفید بود، حالا می­‌تواند سلامتی شما و فرزند دلبندتان را به خطر بیاندازد. اگر یک فنجان قهوه به بهره ­وری شما در طول روز کمک می­کرد، حالا به­ خاطر فرزندتان هم که شده باید از آن پرهیز کنید. از جمله موارد بحث­ برانگیزی که در این موقعیت مطرح می­شود، تزریق بوتاکس در بارداری است.

بسیاری از افراد به ­قدری به کیفیت پوست خود اهمیت می‌­دهند که نمی­‌توانند از تزریق بوتاکس در هنگام حاملگی پرهیز کنند. از طرفی اگر شما تصمیم بگیرید بچه ­دار شوید، پس از بارداری باید تأثیرات احتمالی تصمیمات خود را بر نوزادتان در نظر بگیرید و از برخی از آن­ها صرف نظر کنید. در این مطلب به پیامدهای احتمالی و عوارض تزریق بوتاکس در دوران بارداری و شیردهی می­پردازیم. تا پایان این مطلب بلاگ مهزیار با ما همراه باشید تا متوجه شویم آیا بوتاکس در بارداری مضر است؟

در ابتدا در این ویدئو تمام نکات مهم درباره مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس را از زبان دکتر جعفری مدیریت مجموعه مهزیار بشنویم:

 

بوتاکس چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سال­ هاست که بوتاکس به­ عنوان یکی از روش ­های مراقبت پوستی در میان مردم رایج شده است؛ اما کمتر کسی از تاریخچه آن خبر دارد. بوتاکس مخفف کلمه Botulinum toxin یا سم بوتولینوم است که در اواخر دهه 80 میلادی به­عنوان یکی از روش­های درمان تنبلی چشم و پلک­زدن غیر ارادی شهرت یافت. از دیگر کاربردهای بوتاکس نیز می­توان به رفع سردردهای میگرنی اشاره کرد. تکنیک تزریق بوتاکس به این شکل است که پس از تزریق تنها مقدار کمی از آن، ماهیچه‌­ها به­طور موقت فلج می­شوند. چیزی که بر محبوبیت بوتاکس افزوده است این است که این روش مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) است.

بعدها این روش برای از بین‌بردن چین­ و چروک­‌های صورت و تعریق زیاد نیز استفاده شد. تأثیر بوتاکس در زیباسازی صورت به­ قدری بالا بود که بسیاری از مردم امروزه بوتاکس را فقط با کاربرد زیبایی آن می­‌شناسند. محصولات دیگری نیز وجود دارند که شامل تاکسین هستند. از جمله دیسپورت، ژل بوتاکس مسپورت و زئومین، که همه آن­ها کاربرد آرایشی بهداشتی دارند.

پیشنهاد مطالعه:
مراقبت های بعد از تزریق ژل + [4 فاکتور مهم]

تزریق بوتاکس در بارداری

آیا بوتاکس برای بارداری ضرر دارد؟

باوجود این­که بوتاکس مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکاست، این سازمان (FDA) بوتاکس را در محصولات رده X برای زنان باردار قرار داده است. محصولات رده X محصولاتی هستند که به تشخیص FDA برای زنان باردار مناسب نیستند. محصولات رده X سابقه ایجاد ناهنجاری‌­های جنینی در انسان­‌ها و سایر حیوانات داشته‌­اند. به همین دلیل استفاده از آن­ها به زنان باردار اصلا توصیه نمی‌­شود.

از طرفی دیگر، طبق تحقیقی که در سال 2006 توسط جی.سی. مورگان و همکاران در مجله عصب­‌شناسی، جراحی اعصاب و روان­پزشکی مطرح شد، استفاده از بوتاکس صورت در دوران بارداری ممکن است چندان هم خطرناک نباشد. در این پژوهش بین 900 پزشکی که سابقه استفاده از بوتاکس را برای بیماران خود داشتند، پرسشنامه­‌ای برای سنجش تأثیر بوتاکس در فرایند بارداری پخش شد.

طبق نتایج این مصاحبه، از 396 پزشکی که به این پرسشنامه­‌ها پاسخ دادند، تنها 12 نفر از آن­ها گفتند که سابقه تزریق بوتاکس به زنان باردار را دارند. از بین 16 زن بارداری که به آن­ها بوتاکس تزریق شده بود، فقط یکی از آن­ها دچار سقط جنین شده بود (که البته او قبل از آن سابقه سقط جنین عامدانه نیز داشت). بقیه زنان بارداری که سابقه تزریق ژل بوتاکس در دوران بارداری داشتند، هیچ­گونه مشکلی در هنگام تولد نداشتند.

البته نتایج این تحقیقات متناقض و کمی ناکافی است. تعداد پژوهش­‌هایی که درباره تاثیر بوتاکس بر بارداری زنان انجام شده بسیار کم است. معمولاً برای جبران این کمبود، از تحقیقات مشابه ای که روی سایر حیوانات انجام شده است، استفاده می­‌شود. به نقل از FDA، برخی از پژوهش­‌هایی که در زمینه تأثیر بوتاکس بر خرگوش­‌های باردار انجام شده است، نشان‌­دهنده نارسایی­‌های جنینی و سقط جنین در میان آن­هاست. همچنین مواردی از تولد زودهنگام، وزن کم هنگام تولد و رشد استخوان‌­ها در موش‌­ها گزارش شده است.

عوارض بوتاکس در بارداری

در بعضی از موارد، ناخواسته ممکن است فرد پس از تزریق بوتاکس از بارداری خود مطلع شود. اگر این مورد شامل شما می­‌شود و به این دلیل به این مقاله مراجعه کرده­‌اید، چندان نگران نباشید. به گفته دکتر جنیفر لوین، متخصص جراحی پلاستیک در نیویورک، چندین مورد از زنانی گزارش شده است که پس از تزریق بوتاکس، از بارداری خود مطلع شده‌­اند. خوشبختانه هیچ­کدام از این زنان دچار مشکلات بارداری نشده‌­اند.

پیشنهاد مطالعه:
تزریق ژل: معرفی کامل + (کاربردها و 5 نکته مهم)

البته این به­  معنای تأیید استفاده از بوتاکس در هنگام بارداری نیست و باید از تزریق بوتاکس در بارداری اجتناب کرد. حتی اگر برند‌های معبتر‌ بازار مد نظر شما هستند و برای مثال می‌خواهید تزریق بوتاکس دیسپورت یا بوتاکس مصپورت را امتحان کنید، توصیه می‌کنیم حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. شما می‌توانید برای مشاوره حضوری یا غیرحضوری با شماره تلفن‌های کلینیک مهزیار تماس بگیرید.

عوارض بوتاکس در بارداری

پیامدهای بوتاکس در دوران شیردهی چیست؟

متأسفانه تحقیقات زیادی برای تایید و یا رد استفاده از بوتاکس در دوران بارداری انجام نشده است. به نقل از سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، تأثیرات بوتاکس روی کیفیت شیردهی در زنان باردار چندان مشخص نیست. در این راستا پژوهشی در سال 2017 توسط ام.کی. تریودی با عنوان «مروری بر ایمنی استفاده از دستورالعمل­های بهداشتی در دوران بارداری و شیردهی» منتشر شد.

این پژوهش ادعا می­‌کند که بوتاکس نوع A به­‌ خاطر این که به مقدار ناچیز توسط بدن جذب و از طریق جفت به نوزاد منتقل می­‌شود، احتمالا خطرات چندانی ندارد. البته به­ علت تحقیقات کمی که در این باره انجام شده است، لازم است که حتما با پزشک متخصص مشورت کنید و یا تا پایان دوران شیردهی برای تزریق بوتاکس صبر کنید. بنابراین برای تزریق ژل بوتاکس مسپورت یا کلا تزریق بوتاکس در بارداری و شیردهی نیز، حتما با پزشک معتمد صحبت کنید.

چه راه حل های جایگزینی برای تزریق بوتاکس در دوران بارداری و شیردهی وجود دارد؟

حالا که باید تزریق بوتاکس و ژل را در دوران بارداری کنار بگذارید، نیازی نیست که با همه روش­‌های مراقبت از پوست خداحافظی کنید. استفاده از بقیه لوازم بهداشتی مثل کرم­‌های ضد چروک تا زمانی که طبق نظر پزشک متخصص مشکلی برای سلامت شما یا نوزادتان بوجود نیاورد، مانعی ندارد. شما می‌توانید با مراجعه به مجله پزشکی مهزیار و مطالعه مقالات با انواع روش‌های زیبایی آشنا شوید. البته فراموش نکنید که تزریق بوتاکس یک چیز است و تزریق فیلر یا ژل چیز دیگریست. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقالات تزریق فیلر گونه و تزریق ژل لب را نیز بخوانید.

در جدول زیر هم خلاصه‌ای از تفاوت ژل و بوتاکس آورده شده است:

تفاوت تزریق ژل و بوتاکس

بوتاکس

رفع خطوط اخم


رفع خطوط پیشانی


رفع خطوط پنجه‌کلاغی

ژل

پرکردن گودی زیر چشم


بهبود فرم بینی


پرکردن گونه


رفع خط خنده و لب

پیشنهاد مطالعه:
کانتورینگ صورت چیست؟ انواع روش‌ها، مزایا و قیمت

 

جمع بندی

سال ­های سال است که بوتاکس به­ عنوان یکی از روش ­های معتبر برای رفع چین­ و چروک استفاده می­شود. علاوه بر کاربردهای زیبایی، این روش می­تواند کاربردهای درمانی نیز داشته باشد. تا به امروز تحقیقات زیادی در زمینه پیامدهای تزریق بوتاکس بر زنان باردار انجام نشده است.

اگر به تزریق بوتاکس عادت کرده‌­اید و کنارگذاشتن آن برایتان دشوار است، توصیه می­‌کنیم که برای حفظ سلامتی خود و نوزادتان تا پایان شیردهی از تزریق بوتاکس پرهیز کنید. در این مدت می‌­توانید با مشورت پزشک متخصص از سایر لوازم بهداشتی و آرایشی استفاده کنید. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده و سؤالاتتان را پاسخ داده باشد.

سوالات متداول

1. آیا تزریق بوتاکس در بارداری مجاز است؟
تزریق بوتاکس در بارداری به عنوان یک روش زیبایی مجاز نیست. این روش به دلیل عدم اطلاعات کافی در مورد اثرات آن بر روی جنین و همچنین خطر احتمالی برای سلامتی مادر و نوزاد، توصیه نمی‌شود.

2. آیا تزریق بوتاکس در بارداری باعث ایجاد تأثیرات منفی بر روی جنین می‌شود؟
تأثیرات تزریق بوتاکس در بارداری بر روی جنین هنوز به طور کامل مشخص نشده‌اند. با این حال، برخی مطالعات نشان داده‌اند که استفاده از بوتاکس در دوران بارداری ممکن است باعث افزایش خطر ابتلا به بروز علائم ناخواسته در نوزاد شود.

3. آیا تزریق بوتاکس در بارداری باعث افزایش خطر سقط می‌شود؟
تزریق بوتاکس در بارداری ممکن است باعث افزایش خطر سقط شود. به علاوه، این روش ممکن است باعث ایجاد تأثیرات منفی بر روی سلامتی مادر و نوزاد شود.

4. آیا تزریق بوتاکس در دوران شیردهی مجاز است؟
تزریق بوتاکس در دوران شیردهی نیز به عنوان یک روش زیبایی مجاز نیست. این روش ممکن است باعث انتقال ماده‌های شیمیایی به نوزاد شود و در نتیجه خطرات جدی برای سلامتی و رشد نوزاد وجود داشته باشد.

5. آیا تزریق بوتاکس در دوران شیردهی باعث افزایش خطر سقط می‌شود؟
تزریق بوتاکس در دوران شیردهی نیز ممکن است باعث افزایش خطر سقط شود. به علاوه، این روش ممکن است باعث ایجاد تأثیرات منفی بر روی سلامتی مادر و نوزاد شود. بهتر است قبل از هرگونه تصمیم‌گیری در مورد تزریق بوتاکس، با پزشک خود مشورت کنید.

0/5 (0 نظر)

نظرات ارزشمند شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط مجله مهزیار